Alfa Romeo MiTo - Mini po italsku

Alfa Romeo MiTo - Mini po italsku

 
 

Kdo chtěl malé auto se sportovním duchem, mohl dosud pořídit jedině Mini nebo se musel spokojit s ostřejší verzí malého hatchbacku. Alfa Romeo přichází s vlastní alternativou.

Název MiTo vznikl spojením prvních slabik názvů dvou italských měst. Milán je domovem Alfy Romeo a zde má nový model své kořeny, v Turíně se pak bude vyrábět. Oproti úvodním fotografiím z názvu vozu na registrační značce zmizela tečka mezi Mi a To. Dalším významem slova mito je italský překlad, jenž znamená mýtus.

Supersport 8C Competizione s dostupnou technikou a kompaktními rozměry – tak se MiTo snaží vypadat. Zdroj inspirace je jasný, konstruktéři se snažili spojit typické hodnoty značky s karoserií malého hatchbacku. MiTo má oslovit zákazníky, kterým zatím Alfa neměla příliš co nabídnout. Malé a lehké auto znamená dobrou manévrovatelnost ve městě i na okreskách a samozřejmě také nízkou spotřebu. Významnou cílovou skupinou mají být, stejně jako u Mini, ženy a mladí lidé.

Vše pro požitek z jízdy

MiTo je prvním modelem, ve kterém se objeví systém Alfa D.N.A. Název je zkratkou tří režimu tohoto systému - Dynamic pro sportovní jízdu, Normal pro každodenní provoz ve městě a All Weather pro maximální kontrolu při zhoršených klimatických podmínkách. Volba se provádí přepínačem, který je umístěn na středové konzole před řadící pákou.

obrázek [555 x 361]

Sportovní režim znamená zásahy stabilizačního systému VDC a kontroly trakce omezené na minimum. Aktivuje se systém Q2 Electronic, který nahrazuje samosvorný diferenciál, a sníží se účinek posilovače řízení. Navíc se změní reakce motoru na plyn a v případě přeplňovaných pohonných jednotek se aktivuje funkce overboost.

V režimu Normal má motor nastavení také spíše na výkon, zásahy elektronických pomocníků především zabraňují přetáčivosti. Režim All Weather je určen primárně pro jízdu po sněhu nebo na vodě, reakce řízení jsou méně bezprostřední a auto je poddajnější, s častějšími zásahy stabilizačního systému.

Alfa Romeo MiTo - srovnání s konkurencí
ModelAlfa Romeo MiToFiat G. Punto 3dv.Mini CooperVW New Beetle
Délka [mm]4063403037144129
Šířka [mm]1721168716831721
Výška [mm]1446149014071498
Rozvor [mm]2511251024672515
Rozchod vpředu [mm]1483146714531507
Rozchod vzadu [mm]1475146014611487
Objem zav. prostoru [l]270275160214

Při vývoji podvozku se konstruktéři snažili najít kompromis mezi vynikající ovladatelností, lehkou konstrukcí a akustickým komfortem. Vpředu je použita náprava typu McPherson obvyklé v autech s motorem vpředu napříč. Vzadu je kompaktní částečně nezávislé zavěšení s torzní tyčí. Všechny hlavní komponenty jsou přizpůsobeny tomu, aby měl podvozek tužší charakter.

Motory – pro každého něco

Zpočátku bude v nabídce trojice motorů 1,4 MPI, 1,4 TB a 1,6 JDTM, všechny s manuální převodovkou. Později se představí dvouspojková převodovka DDCT a motory s elektronickým ovládáním sacích ventilů Multair.

Motor 1,4 TB je v MiTu naladěn na výkon 114 kW při 5500 ot./min. Maximum točivého momentu je 206 Nm, přepnutím Alfa D.N.A do režimu Dynamic se ale zvýší na 230 Nm při 3000 ot./min. Motor je osazen nízkotlakým turbodmychadlem, takže rychle reaguje na změnu polohy plynového pedálu. Škrtící klapka je ovládaná elektronicky. MiTo s tímto motorem jede nejrychleji 215 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlí za 8,0 s.

Nový turbodiesel 1,6 JTDM má výkon 88 kW při 3750 ot./min. Na rozdíl od svého stejně výkonného předchůdce s objemem 1,9 litru splňuje emisní normu Euro 5 a navíc má téměř o čtvrtinu vyšší maximum točivého momentu – 320 Nm při 1750 ot./min. Přitom v 1500 ot./min je dostupných už 280 Nm. Alfa tvrdí, že žádný srovnatelný produkční motor v současnosti nenabízí stejně dobrou charakteristiku. MiTo 1,6 JTDM má nové turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek, recirkulaci výfukových plynů a standardně také filtr pevných částic. Jízdní výkony jsou na slušné úrovni – zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 9,9 s a maximální rychlost je 198 km/h.

Alfa Romeo MiTo - přehled motorizací
Motor1,4 MPI1,4 TB1,6 JTDM
Zdvihový objem [cm3]136813681598
Válce/ventily4/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]58/6000114/550088/3750
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]120/4750230/3000320/1750
Max. rychlost [km/h]165215198
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,38,09,9
Komb. spotřeba [l/100 km]5,96,54,8

Třetí z motorů svými parametry sportovní řidiče příliš neuspokojí. Benzinový 1,4 MPI je totiž naladěn na výkon 58 kW při 6000 ot./min a točivý moment 120 Nm při 4750 ot./min. Alfa tak reaguje na italský zákon, který měl začít platit od června, jeho účinnost ale byla odložena na leden 2009. Podle této normy smí italští řidiči po získání řidičského oprávnění určitou dobu řídit auta s poměrem výkonu k hmotnosti do 50 kW/t. A právě na tuto skupinu cílí motor 1,4 MPI – Alfa chce nabídnout sportovně pojatý hatchback, který bude určen pro začínající řidiče.

Alfa Romeo MiTo - konkurenční modely s přeplňovaným benzinovým motorem
ModelAlfa Romeo MiTo 1,4 TBFiat G. Punto 3dv. 1,4 T-JetMini Cooper S 1,6VW New Beetle (110 kW)
Zdvihový objem [cm3]1368136815981781
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]114/550088/5000128/5500110/5800
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]230/3000206/2000260/1700-4500220/2000
Max. rychlost [km/h]215195225203
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,08,97,18,7
Komb. spotřeba [l/100 km]6,56,66,26,4
Pohotovostní hmotnost [kg]1145123012051269
Zaostřeno na styl

Design MiTo je výsledkem práce vlastních designérů z Centro Stile Alfa Romeo. Masku chladiče tvoří typický trojúhelník s vodorovným žebrováním, který zasahuje až dolů k integrovanému spoileru. Registrační značka je proto umístěna jako na mnoha dalších Alfách mimo vertikální osu. Přední zaoblené světlomety jsou lemované lištou, která může být v barvě karoserie, s lesklým nebo saténovým pochromováním, matně černá nebo titanově šedá. Stejné možnosti jsou pro kryty vnějších zpětných zrcátek a lišty kolem zadních diodových světel.

Dalšími charakteristickým prvkem jsou bezrámová okna. Karoserie má mohutné boky, se kterými kontrastuje vyvýšený střed kapoty. Ten se rozšiřuje směrem k čelnímu sklu a na tyto linie plynule navazuje zúžení v oblasti C sloupku. Sportovní styl podporují vytažené blatníky a prahy, extraktor v zadním nárazníku, malé okno ve dveřích do zavazadlového prostoru a střešní spoiler s integrovaným třetím brzdovým světlem.

Sportovní pojetí není jen pro potěchu oka, ale karoserie má vysokou torzní tuhost a součinitel aerodynamického odporu s hodnotou pouze 0,29.

obrázek [555 x 395]

Interiér je navržen podle tradic Alfa Romeo. Přístrojovému štítu dominuje kruhový rychloměr a otáčkoměr umístěné v samostatných tubusech. Mezi nimi se nacházejí dva menší kruhové ukazatele a displej palubního počítače. Podsvícení může být červené nebo volitelně bílé. Dekor interiéru se skládá z plastových dílů s lesklým titanově-chromovým lakem. Palubní deska může být v různých barevných kombinacích včetně imitace karbonu. Na přání mohou být sedadla čalouněna kůží Poltrona Frau a nebo perforovanou kůží Pelle Frau s vylisovaným logem Alfy.

Sedadla jsou navržena s ohledem na komfort a boční vedení. Standardem je bederní opěra u sedadla řidiče, pro spolujezdce je za příplatek. Zadní sedadla jsou podle verze buď pevná, nebo dělená v poměru 40:60. Jejich heterogenní struktura umožňuje pohodlné usazení osob různých váhových kategorii. Zadní řada sedadel je standardně dvoumístná a s dvěma úchyty na dětské sedačky Isofix, v případě dělených sedadel jsou vzadu místa tři. Zavazadlový prostor má pravidelný tvar a v dané třídě slušný objem 270 litrů.

Bezpečnost na vysoké úrovni

Alfa Romeo u modelu MiTo počítá se ziskem plného počtu bodů v nárazových zkouškách Euro NCAP. Při konstrukci totiž byly brány v potaz návrhy budoucích evropských bezpečnostních standardů.

Brzdová soustava je bohatě dimenzována. Základní čtrnáctistovka má vpředu kotouče s vnitřním chlazením o průměru 257 mm a vzadu plné kotouče s průměrem 251 mm. Pro motor 1,4 TB se počítá s větším zatížením, a tak mají přední kotouče průměr 305 mm a navíc čtyřpístkové brzdiče. Turbodiesel coby druhá nejvýkonnější pohonná jednotka má přední kotouče o průměru 281 mm. Zadní jsou u všech motorizací stejné.

obrázek [555 x 312]

Řidiči usnadňuje práci řada elektronických systémů. Standardem je ABS a EBD, stabilizační systém VDC je naladěn tak, aby příliš neomezoval sportovní jízdu. V návaznosti na VDC působí systém ASR, který zabraňuje smyku. Pokud senzory ABS zaznamenají překročení určitého poměru otáček kola vzhledem ke skutečné rychlosti auta, dojde k dočasnému snížení výkonu motoru. V případě, že se smýká pouze jedno kolo, systém situaci vyřeší prostým přibrzděním daného kola.

O stabilitu při brzdění a zatáčení se stará systém CBC. Pokud řidič brzdí v zatáčce, automaticky dojde k regulaci brzdného tlaku na jednotlivých kolech tak, aby auto nepřešlo do nedotáčivosti nebo přetáčivosti. Proti přetáčivosti také působí aktivní řízení DST. Tento systém sám provádí drobné korekce pomocí posilovače řízení a při krizových situacích usnadňuje protipohyb volantu.

K dalším pomocníkům patří brzdový asistent HBA a asistent pro rozjezd do kopce. Pro případ nehody pak může být MiTo vybaveno až sedmi airbagy (čelní, boční, okenní a kolenní pro řidiče).

obrázek [555 x 282]
 

MiTo se začne prodávat v červenci. V Itálii bude v nabídce ve dvou verzích ProgressionDistinctive s možností rozšíření o paket Sport nebo Premium. Alfa nabídne deset barev karoserie, z nich pět je metalických, osm provedení sedadel (včetně kůže Pelle Frau) a pět barevných kombinací palubní desky. Dále je na výběr pět vzorů litých kol s průměrem od 16 do 18 palců.

Spolupracujeme s TipCars.com
USA uvalily sankce na čínskou armádní agenturu, nakupovala zbraně z Ruska USA uvalily sankce na čínskou armádní agenturu, nakupovala zbraně z Ruska

Spojené státy uvalily sankce na čínskou armádní agenturu…

Propad liry přiměl Turecko ke snížení odhadu růstu HDP Propad liry přiměl Turecko ke snížení odhadu růstu HDP

Turecký ministr financí Berat Albayrak předpokládá, že…

Na Viktoriině jezeře se převrátil trajekt, zahynulo nejméně 44 lidí Na Viktoriině jezeře se převrátil trajekt, zahynulo nejméně 44 lidí

Nejméně 44 lidí zahynulo, když se na Viktoriině jezeře v…

Nástupce Škody 1000 MBX pohřbily kritické chyby. Projekt Š 717 T se nikdy nerealizoval Nástupce Škody 1000 MBX pohřbily kritické chyby. Projekt Š 717 T se nikdy nerealizoval

Zapomenutá a nikdy nerealizovaná Škoda Š 717 T vyplnila…

 

Štítky Představujeme

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se

Seat dnes večer oficiálně představil své největší SUV…

Víme, jak bude vypadat nová Škoda Octavia. A známe i další detaily Víme, jak bude vypadat nová Škoda Octavia. A známe i další detaily

Oficiální premiéra nové Octavie proběhne až v příštím…

 



Pamatujete vůbec ještě Alfu Romeo MiTo? Končí až teď... Pamatujete vůbec ještě Alfu Romeo MiTo? Končí až teď...

Klesající zájem o třídveřová auta a léta na trhu…

Alfa Romeo MiTo Racer pro Ženevu i do showroomů Alfa Romeo MiTo Racer pro Ženevu i do showroomů

Mezi novinky, které si Alfa Romeo připravila pro ženevský…

 



 
Seat Tarraco poprvé naživo: Sportovnější medvěd s větším kufrem

Seat Tarraco poprvé naživo: Sportovnější medvěd s větším kufrem

Včera

Největší SUV Seatu jsme si prohlédli ve městě, které mu dalo jméno. Tarraco je historický název španělského města Tarragona, které za antického Říma bývalo důležitým přístavem.




Blesk.cz

Máte problém s migrací? Postavte přes Saharu zeď, radil Trump španělskému ministrovi

Máte problém s migrací? Postavte přes Saharu zeď,…

Americký prezident Donald Trump nabídl španělskému ministru zahraničí Josepovi Borrellovi radu, jak zastavit…

To by vzbudilo i hluchého! Úpravna masa ve vnitrobloku domů burcuje obyvatele ve čtyři ráno!

To by vzbudilo i hluchého! Úpravna masa ve…

Chtěli byste se denně budit ve čtyři ráno? Zřejmě ne! Řada lidí, kteří bydlí v pražské Petrohradské ulici,…

 

iSport.cz

Smolař Holeš: Stalo se nám to, co Plzni. To bolí, hlesl bek Jablonce

Smolař Holeš: Stalo se nám to, co Plzni. To bolí,…

PŘÍMO Z RENNES | Smolař utkání. Až ho bylo člověku líto. Tomáš Holeš nechtěně dopomohl Rennes k oběma brankám.…

Slavia – Bordeaux 1:0. První výhru ve skupině trefila Zmrhalova paráda

Slavia – Bordeaux 1:0. První výhru ve skupině…

Fotbalisté Slavie vstoupili do základní skupiny C Evropské ligy domácím vítězstvím 1:0 nad francouzským…

 

Reflex.cz

Erotika bez nahoty: Takhle kdysi vypadaly extravagantní tanečnice v pánských klubech

Erotika bez nahoty: Takhle kdysi vypadaly…

Mnoho lidí si představuje vystoupení burlesky jako laciný striptýz, ale profesionální tanečnice tohoto žánru…

Po čem muži touží: Na to se ptejte v jiném filmu a tenhle paskvil raději vynechte

Po čem muži touží: Na to se ptejte v jiném filmu a…

Komedie Po čem muži touží titulní otázku neřeší, ale zato dává důkladně na vědomí, po jakých vtipech podle…