17.8. 2015 Matouš Jelínek

Alkohol za volantem: Když chce metla řídit

Alkohol za volantem: Když chce metla řídit

Opilých řidičů v Česku přibývá! Proč po sklence či půllitru usedají za volant? Zmapovali jsme situaci v tuzemském alkoholovém rybníčku.

O tom, že jsou Češi náruživí pijani, pochybuje málokdo. A potvrzují to i statistiky. V tuzemsku se průměrně spotřebuje 9,2 litru čistého alkoholu na osobu ročně!

Ještě horší než tahle čísla je skutečnost, že neubývá těch, kteří si dovolí pod vlivem řídit. Vždyť za rok 2014 stoupl počet mrtvých opilců za volantem o 27 %.

Přes promile? Až 80 %

Odborníci bijí na poplach i letos: neubývá především těch nejopilejších! Řidiči, kteří měli v krvi přes 1,5 promile, zavinili jen za první pololetí 1204 karambolů, při nichž zemřelo jedenáct osob.

„Počty těch, kteří pod vlivem alkoholu způsobí dopravní nehodu, z dlouhodobého hlediska mírně klesají. Za alarmující však považujeme skutečnost, že až osmdesát procent z nich nadýchá hodnotu vyšší než promile,“ potvrzuje ředitel služby dopravní policie Tomáš Lerch.

Není přitom tajemstvím, že alkohol se podepisuje na řízení i při mnohem nižší hladině. „Po překročení koncentrace půl promile začíná převažovat negativní efekt na lidský organismus. Člověk se stává apatickým, snadno upadá do depresí a je celkově v útlumu. Alkohol za volantem zvyšuje nejenom agresivitu a přeceňování řidičských schopností, ale má i výrazný vliv na periferní vidění. Zvýšená míra v krvi řidiče způsobuje tunelové vidění,“ popisuje šéf Besipu Martin Farář obecně známé fakty.

Zbytkový zabiják

Do alkoholové pasti se přitom zdaleka nemusí dostat člověk, který jede bezprostředně po popíjení. Stejně zrádný a nebezpečný je i zbytkový alkohol. Jenže zatímco přímo po skleničce jde řídit jen málokdo, ráno po večírku usedne za volant spousta lidí a ani si neuvědomí, že mohou být pro sebe i okolí nebezpečím. „Pro policii je to přitom alkohol jako alkohol. Nerozlišujeme mezi zbytkovým a čerstvým. Obojí je špatné a nebezpečné, každé trochu jinak,“ vysvětluje šéf dopravky Lerch.

„Pro takzvaný zbytkový alkohol je charakteristické omezené vnímání. Řidič snadno něco přehlédne, je v útlumu, má opožděné reakce. Může mít i hladinu dosahující až jednoho promile, a přitom si myslet, že už je po noci v pořádku,“ upozorňuje šéf dopravní policie.

 [600×638]

Jak jsme si vyzkoušeli na jednom z kalkulátorů alkoholu v krvi, už při nikterak výjimečné situaci, kdy si dá pětasedmdesátikilový muž mezi osmou večerní a půlnocí čtyři piva a panáka, může ještě ráno při cestě do práce nadýchat 0,26 promile. A to může být sakra problém. „Po šichtě jsem šel s kamarády na jedno, jenže se to trochu protáhlo, ale nic výjimečného,“ popisuje svůj příběh Pavel. „Ráno jsem sice byl trochu ospalý, ale do práce jel normálně autem. V koloně do mě zezadu vrazila paní, která nedobrzdila. Na základě policejní kontroly, kde jsem nadýchal, mi vzali řidičák. A jelikož auto bylo služební, čekal mě vyhazov,“ popisuje, jak snadno se může člověk dostat do nesnází.

Do vězení

Nedá se přitom říct, že by se pro zlepšení situace nic nedělalo. Od roku 2006 může být řízení pod vlivem návykové látky ve stavu vylučujícím způsobilost trestným činem. Obecně se hovoří o tom, že se tak posuzují hodnoty nad jedno promile. „Není však nikde napsáno, že to tak musí být. Je to na rozhodnutí soudce. Znám případy, kdy byly uznáni vinnými i za hladiny kolem 0,86 promile,“ říká soudní znalec z oblasti toxikologie Jaroslav Zikmund. Velmi vysoké přitom mohou být i postihy – ze své praxe zná případ, kdy byla udělena i osmisettisícová sankce.

Snaží se i policie – od roku 2010 platí, že se při každé silniční kontrole dělá orientační dechová zkouška na démona z láhve. Policie si postup pochvaluje. „Když řidič ví, že bude vždycky kontrolován, raději si za volant nesedne. Dříve mohl chovat naději, že dýchnout nedostane, nyní se to dělá vždy. Považuji to především za preventivní opatření,“ říká šéf dopravní policie.

Jenže podle statistiky ani tento bič na řidiče neplatí. Na základě čísel ministerstva dopravy odhalili muži zákona za první pololetí letošního roku 4295 šoférů pod vlivem – o 200 více než za stejné období loňského roku. „Policie je teď v létě velmi aktivní. V poslední době jsme případy doslova zavaleni,“ potvrzuje údaje Zikmund.

Zničený život

Odborníci nad pijany kroutí hlavou. Podle soudního znalce Jaroslava Zikmunda jsou lidé nezodpovědní a neuvědomují si důsledky svého jednání. Upozorňuje na to, že nejde pouze o řidičský průkaz a otázku svědomí v případě, kdy se něco stane, ale i velké peníze. Při nehodě pod vlivem pojišťovny odmítají platit za škody.

„Nechvalně proslulým rekordmanem je klient, který opilý srazil skupinku chodců na kraji silnice. Jednoho usmrtil, dalším dvěma způsobil zranění. Výše škody se vyšplhala na více než 4,8 milionu korun. Dalším řidičem, který bude možná celý život splácet odškodnění přes 2,3 milionu, je mladík, který usedl za volant pod vlivem drog a usmrtil spolujezdce,“ ukazuje Václav Bálek z pojišťovny Allianz.

 [600×415]

Těžké řešení

Na otázku, jak vyřešit situaci, kdy opilých za volantem neubývá, není jednoduchá odpověď. Například toxikolog Zikmund upozorňuje na fakt, že řidiči s minimální hladinou alkoholu jsou postiženi odebráním oprávnění, stejně jako ti s hladinkou pořádnou. Když už začnou pít, je vlastně jedno, jestli pijí méně či více – papíry riskují také. Zavedl by proto toleranci půl promile, nad kterou by však velmi přísně trestal. Velmi obtížné by pak mělo být opětovné získání oprávnění. Není totiž žádným tajemstvím, že řidiči, kteří jednou papíry propili, usedají za volant často znovu pod vlivem.

S tolerancí ale zásadně nesouhlasí Besip ani policie. „Vzhledem k tomu, jak vysoký počet autonehod v České republice způsobí alkohol, rozhodně nevidím důvod k tomu, abychom přistupovali k nějakému změkčení pravidel. Nebyl by to dobrý trend ani dobrý signál,“ nechal se přednedávnem slyšet Tomáš Lerch. Další možnou příčinu současné situace ukazuje šéf Besipu Martin Farář. „Problém je, že dnes většina výcviku v autoškolách probíhá v individuálních hodinách. Není tak dostatek prostoru na probírání teorie. Často není příležitost probrat rizika ani možné následky jízdy pod vlivem,“ říká.

Jenže problém evidentně bude mít i hlubší společenské základy. „Ještě před generací mladý člověk věděl, že pokud to přežene s alkoholem, dostane pár facek od otce. Případně mu třeba mistr v práci důrazně vysvětlí, kdy si může dovolit podroušenost, a kdy to nepřichází v úvahu. Dnes zná mladý člověk svá práva, je naučený stěžovat si, a tak těch pár facek nedostane,“ vysvětluje sociolog Petr Hampl.

Alkoholová kalkulačka: pozor na zbytkovou hladinu!
Jak zjistit množství opojného moku ze včerejšího večera v krvi? Jednoduše, pomocí alkoholové kalkulačky. Nám padla do oka ta z dílny Besipu. Najdete ji na alkohol-test.cz. Použití je velmi jednoduché a výsledky překvapivé. Ani samotná aplikace neslibuje zázračnou přesnost, pro orientaci ale postačí.

Rozhovor se sociologem Petrem Hamplem: Pár facek už se nenosí

Češi alkohol vnímají jako běžnou součást života a jeho důsledků se nebojí. Proč to tak je, zeptali jsme se sociologa Petra Hampla.

Je pravda, že se u nás alkohol obecně společensky toleruje, a to všeobecně u mladých i starších lidí?

Výzkumy z posledních let ukazují, že většina obyvatel Česka nevnímá alkohol jako problém. A to ani v případě, že pijí velmi mladí lidé. Nedivme se, odpovídá to trendu, který trvá vlastně několik tisíc let. Už Bible věřícím doporučuje, aby pili víno raději než vodu. Zároveň varuje před opilstvím, ale z kontextu je zřejmé, že rozjařenost při vhodné příležitosti za něj pokládána není. A řečtí filozofové jdou v toleranci k alkoholu ještě dál.

Je tedy všechno v pořádku?

To jistě ne, ovšem na alkoholismus začalo být nahlíženo jako na nemoc. Člověk, který přestal svůj vztah k alkoholu zvládat, je pokládán do určité míry za nemocného. Vznikla tedy menší tendence volat jej tvrdě k odpovědnosti. To samozřejmě vede k přibývání případů rizikového pití.

Co je příčinou nadměrného pití u nás?

Napřed si musíme říci, co je nadměrné pití alkoholu. Tři piva? Šest piv a dva panáky? Je přijatelné, aby se pracující člověk třeba každý pátek večer opil a v sobotu se z toho vyspal? Stanovit nějakou hranici, která by platila pro každého a pro každou situaci, je obtížné. Navíc třeba z letošního výzkumu Aisa se zdá, že aktivní činorodí lidé vypijí v průměru více alkoholu než ostatní. Hranice mezi zvládnutým a nezvládnutým alkoholismem není v počtu panáků, ale celkově v životním stylu. V jaké společnosti se člověk pohybuje, jaký je jeho životní rytmus, jak je to s jeho smyslem pro zodpovědnost a podobně.

 [600×473]

Jaké jsou společenské důsledky?

Především ztráta autority. Ještě před generací mladý člověk věděl, že pokud to přežene s alkoholem, dostane pár facek od otce. Nebo případně mu třeba mistr v práci důrazně vysvětlí, kdy si může dovolit podroušenost, a kdy to nepřichází v úvahu. Dnes zná mladý člověk svá práva, je naučený si stěžovat, a tak těch pár facek nedostane. To je samozřejmě špatně – nejen pro jeho okolí, ale především pro něho samotného.

Takže pár facek by stačilo?

Kdepak, je třeba přičíst i další faktory. Ukazuje se například, že zrušení povinné vojny mělo nečekaně negativní vliv na psychický vývoj mladých mužů. Dochází také k tomu, že muži vstupují do závazných vztahů později než dříve. Přitom je to velmi často právě žena, kdo kultivuje muže a přinutí jej chovat se podle přijatelných společenských norem. Je vlastně až překvapivé, že tyto negativní vlivy mají tak malý vliv na zvládání alkoholismu.

Objevují se v pití jiné zvyky než dříve?

V souvislosti se samotným alkoholem se neukazují vzorce, které by naznačovaly výrazné riziko. Kolegové z protialkoholních léčeben budou situaci hodnotit jako neúnosnou, ale ona je stejná už minimálně sto let.

Je na obzoru změna k lepšímu?

Výzkumy z posledních let tvrdí, že ve zvládání nebo nezvládání alkoholu hraje genetika mnohem větší roli, než se dříve připouštělo. Někteří lidé jsou zkrátka k problémům s alkoholem náchylnější než jiní. Na takové intuitivní úrovni to bylo známo odjakživa. Vědělo se třeba, že synové alkoholiků by se měli skleničce vyhýbat. Ale dnes je možné to určit daleko exaktněji.

Kudy z toho ven?

Třeba kdybychom se zbavili pitomé antidiskriminační legislativy, umím si například představit zavedení jakýchsi řidičáků na alkohol. Člověk by byl otestován, věděl by, jak je to v jeho případě s riziky, a mohl by se podle toho chovat. A hlavně by to věděl hospodský, takže by nenalil druhého panáka chlápkovi, který má geneticky dáno, že to nesnese. Dávalo by to mnohem lepší smysl než omezení přístupu podle věku.

Rozhovor se soudním znalcem Jaroslavem Zikmundem: Řešení? Zaveďme toleranci!

Řidiče chycené pod vlivem provází od odběru krve často až do soudní síně. Jak vidí situaci znalec v oboru toxikologie Jaroslav Zikmund?

Změnilo se nějak chování pijáků ve srovnání s minulostí?

V oboru jsem třicet let a alkohol za volantem byl problémem vždycky. Lidé jsou ale nyní mnohem nezodpovědnější. Když se zpřísnil zákon a pití za volantem se stalo za určitých okolností trestným činem, čekali jsme, že nebudeme mít co dělat. Každý si to raději rozmyslí. Ale opak je pravdou. Navíc stoupá počet lidí, kteří mají přes dvě tři promile. Co byla před dvaceti lety naprostá výjimka, je dnes běžné. Bohužel se tak ukazuje, že výší trestu se nedosáhne změny.

 [600×349]

V čem je hlavní problém?

Lidem vůbec nedochází, že když se něco stane, může jim to snadno zničit celý život. A teď nemluvím o případném poškozeném ani faktu, že pokud má pachatel kapku svědomí, často je do smrti poznamenán psychickým traumatem.

A o čem tedy?

Na nehody s alkoholem se nevztahuje pojistka. Zničená auta jsou ještě relativně levná, to jsme řádově do milionu. Ale jenom náraz do chodce může způsobit přeražené dlouhé kosti, rozlomenou pánev, provází to i poškozené vnitřní orgány. Mluvíme o lepším případě, kdy člověk přežije. Takový poškozený může být vyřazený na několik let. A škoda jde do milionů. Často to končí exekucemi na majetek celé rodiny. Musí se přestěhovat na ubytovnu a v životě už nic nemohou mít.

V Česku existuje nulová tolerance. Nemělo by ji trochu povolit jako v západních zemích?

Mělo. Když vám u nás prokážou jednu setinu promile, přijdete o řidičské oprávnění. Úplně stejně jej ztratí někdo, kdo nadýchá tři promile. Samozřejmě na delší dobu. A teď si například vezměte, že ten první člověk má pekárnu a rozváží rohlíky. V případě, kdy mu vezmete řidičák, je to pro něj katastrofa. Podle mě by bylo lepší nekriminalizovat jej, ale dát mu šanci. Senátor Kubera přišel s tím, že do půl promile by se měl alkohol tolerovat. Já s tím souhlasím. Funguje to v Německu, Francii i Itálii.

Znamená to, že bychom si před jízdou mohli dát pivo?

To rozhodně ne! Ani v Německu to není možné. Dát si pivo a pak jet je nezodpovědnost. V případě tolerance se jedná o bezpečnostní hladinu, do které se sečtou všechny případy, které mohou nastat a nastávají. Například pití nealkoholického piva, náhražek vína, různé léky – na to se dnes vymlouvá každý druhý. Navíc by se ulevilo i státní správě.

Jak to?

U dechového analyzátoru je tolerance 0,24 promile, která se odečítá od naměřeného. Když nafoukáte půl promile a následně je hodnota odečtena, zůstane 0,26. Co to je za číslo? To může být po lécích či cukrovinkách. Policie to však musí řešit, je povinna udělat zápis a následně věc předat ke správnímu řízení. Jenže tam leží stohy podobných spisů. Řidič přijde, už má třeba dva měsíce řidičák zabavený, a oni mu jej nakonec stejně často vrátí. Práce tak přijde vniveč.

Takže by zavedení tolerance pomohlo?

Ano, vyšlo by stát daleko levněji, navíc by to pro řidiče bylo ponaučením. Pokud by neměl čisté svědomí, po kontrole by si řekl, teď to vyšlo, ale příště nemusí. Podle mě to odpovědné propříště odradí. A u neodpovědných? Tam je to úplně jedno, jezdí pořád.

Jak vlastně pracuje alkohol v těle? Jakým způsobem a co ovlivňuje?

Alkohol je malá molekula, která se po požití velmi rychle vstřebává. Začíná to v dutině ústní, když pak přijde do zažívacího traktu, je proces velice rychlý. Uvádí se, že už do půl hodiny je při pití tvrdého alkoholu nalačno dosaženo maxima. Dostává se do krve a následně ovlivňuje činnost mozku. Následné působení je individuální. Třeba v nynějších vedrech stačí dát si jedno pivo, vyjít ven a už se mi zatočí svět, i když je hladina nízká. Udává se, že v této fázi je ovlivnění minimálně dvojnásobné než následně při stejné hladině, když klesá.

Sazebník pokut
Přestupek Body Bloková pokuta Pokuta ve správním řízení/trest v trestním řízení Zákaz činnosti
Řízení pod vlivem alkoholu (nad 0,3 promile) 7 Ne 2500 – 20 000 6 měsíců – 1 rok
Řízení ve stavu vylučujícím způsobilost (alkohol nebo návykové látky) 7 Ne 25 000 – 50 000 1 – 2 roky
Řízení ve stavu vylučujícím způsobilost (alkohol a současně návykové látky) 7 Ne Odnětí svobody až do 3 let, peněžitý trest 1 – 10 let
Odmítnutí testu na alkohol / návykové látky 7 Ne 25 000 – 50 000 1 – 2 roky
Řízení po zadržení řidičského průkazu na místě 7 Ne 5000 – 10 000 6 měsíců – 1 rok

Jak dlouho alkohol v těle přetrvává?

Zatímco nástup působení alkoholu je velmi rychlý, hladina klesá velmi pomalu. Jednoho promile lze dosáhnout už za půl hodiny, odbourávání může trvat pět až osm hodin. Samozřejmě proto hrozí nebezpečí, že někdo v noci pije, ráno vstane, je vyspalý dorůžova, čilý, ale alkohol má v těle dalších několik hodin. A kdo pak jede, může se sice cítit dobře, ale zhoršení schopností u něj prokazatelně je.

Lze nějak odbourávání urychlit?

V prostředí domova těžko. Je možné docílit lepšího stavu, zbavit se takzvané kocoviny. Mnohdy bývá horší než samotné ovlivnění alkoholem. Taková osoba může mít třeba 0,4 promile, ale je zdravotně zcela nezpůsobilá: bolí ji hlava, sotva kouká, třese se, protože nemá dostatek energie. Na to existují přípravky, s hladinou alkoholu ale nic neudělají. Bohužel když se jednou napiji, je tam čekací doba – a můžu brát tablety, jaké chci.

Jak tedy nejlépe zjistím, kdy smím usednout po alkoholu za volant?

Za cenu asi od tří tisíc jsou na trhu slušné dechové analyzátory. Profesionální a skutečně přesný měřič ale stojí přes čtyřicet tisíc. A i takový přístroj má výkyvy. Dobrou pomůckou mohou být například různé kalkulátory. Rada je ale jednoduchá: když se ani druhý den po pití jakkoli necítíte, nejezděte. Jde jen o den bez auta. Vždyť i za předpokladu, že do cesty třeba nespadne chodec, hrozí minimální trest půl roku bez řidičáku, o pokutě nemluvě.

Autoři: Matouš Jelínek, Petr Barták

Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Martina Čabana: Oranžová krev Glosa Martina Čabana: Oranžová krev

Volby mají mnoho poražených, ale nikdo nekrvácí víc než…

Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem

Pro Svobodu a přímou demokracii Tomia Okamury znamenají…

ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek

Volební lídr sociální demokracie Lubomír Zaorálek, jehož…

 

Štítky Svět motorů

 

Přidat názorDiskuse: Alkohol za volantem: Když chce metla řídit







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj? V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj?

Extrémně vzácný vůz Lamborghini Centenario je na prodej v…

Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8 Nové Audi A7 odhaleno. Designem evoluční, ale technikou zase blíž A8

Druhá generace Audi A7 Sportback s sebou přináší evoluční…

 





 
Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Prozkoumali jsme továrnu na značkové repasované díly

Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Víme o nich vše!

Včera

Program výměnných náhradních dílů představuje naprosto ojedinělou servisní koncepci. Vedle nového dílu Volkswagen nabízí také odborně repasovaný.




Blesk.cz

Na holešovickou tržnici za opravdovou módou: Na Mint marketu se představují zlaté ručičky českých návrhářek

Na holešovickou tržnici za opravdovou módou: Na Mint…

Koupit si oblečení v holešovické tržnici neznamená nutně jen obcházet tamější asijské stánkaře. Každý pátek a…

Komentář: Česko zažilo volební masakr. A další ještě čekají

Komentář: Česko zažilo volební masakr. A další ještě čekají

Už jsme si zvykli říkat sněmovním volbám zemětřesení. Ty poslední ale přinesly hotový masakr, z nějž se česká…

 

iSport.cz

Mourinha naštval přístup United. Ať vám to hráči přijdou vysvětlit, zlobil se

Mourinha naštval přístup United. Ať vám to hráči…

Trenér José Mourinho zkritizoval přístup fotbalistů Manchesteru United, kteří v devátém kole Premier League…

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku trefil Šural hattrickem

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku…

Fotbalisté pražské Sparty vyhráli v 11. kole v Jablonci 3:0 a dočkali se první ligové výhry venku po čtyřech…

 

Reflex.cz

Problémy s máslem už zasáhly i Francii. Média to líčí jako možnou „katastrofu“

Problémy s máslem už zasáhly i Francii. Média to…

Francouzská média jsou zneklidněna. Tentokráte ne politikou fanfaronského prezidenta Emmanuela Macrona, ale…

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude vládnout slovenský estébák a japonský fašista

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude…

Komentátor Reflexu Karel Steigerwald má k výsledkům voleb dva pohledy – jeden podle svých slov drtivý a druhý…