Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Martin Vaculík konečně testoval Porsche Taycan! Tohle je dobré i na vesnici

Porsche Taycan 4 Cross Turismo
Porsche Taycan 4 Cross Turismo
Porsche Taycan 4 Cross Turismo
Porsche Taycan 4 Cross Turismo
37 Fotogalerie
Martin Vaculík

Vozy Porsche se v Česku na testování půjčují jen minimálně a spíše novinářům, kteří se ke značce lépe hodí vzhledem i oblékáním. Porsche Taycan se mi proto dlouho vyhýbalo a byla to taková nenaplněná láska. Nakonec si ke mně ale našlo cestu.

Moje láska k plynulému, tichému ale přesto velmi dynamickému pohybu elektromobilů je už obecně známá věc. O značce Porsche pak říkám, že i kdyby udělala svůj první bagr, byl by rovnou nejlepší na světě.

Přesně tak to totiž bylo s elektroauty, kdy Porsche Taycan s 800V architekturou bylo v roce 2019 prvním s nabíjením tak rychlým, že než si stihnete dát kávu, máte v baterce opět 80 % (maximální výkon 225 až 320 kW dle verze). Podobně technicky zajímavá je dvoustupňová planetová převodovka vzadu řaditelná pod zatížením, která obsahuje též plnohodnotnou lamelovou uzávěrku diferenciálu. Podporu trakce a vektorování točivého momentu tak nemají na starosti jen brzdy a nedochází k dalšímu zvyšování jejich zátěže při sportovní jízdě.

Příkladem nekompromisní konstrukce je  akumulátor o využitelné kapacitě 97 kWh, který není rovný, ale strukturovaný tak, aby vyplňoval prostory karoserie, které nepotřebuje posádka, a naopak nechával volné ty, které využijete. Takže třeba v místě, kde mají zadní cestující nohy, má baterie vynechané moduly. Na rozdíl od jiných elektromobilů se zde nesedí s koleny pod bradou, ale pozice je podobně pohodlná, jako u konvenčních spalovacích aut. 

Na pár dní se mi podařilo urvat až nedávno zajímavé Cross Turismo, u kterého jsem se aspoň nemusel bát, že na vesnických cestách a necestách udělám v baterce lavór. Šlo o půlroční kousek z originálního programu Porsche Approved. Jistě jste slyšeli, že záruka na vozy Porsche může být až 15 let. Je to jejich kvalitou, nebo jde o propracovaný byznys a vlastně spíš takové pojištění?

Na konci videa naleznete i oblíbenou část zvedák. Omluvte zhoršenou kvalitu zvuku: Celou dílnu Porsche Centra Praha kvůli jednomu natáčení zastavit nemůžete.

Samozřejmě i ke mě se doneslo, že právě na modelu Taycan Porsche řeší nemilou servisní akci, kdy majitelům nedoporučuje nabíjení na 100 % a obtěžuje je spoznáními do servisu na diagnostické kontroly. Snaží se totiž zjistit, které baterie jsou potenciálně rizikové a připravit software, co k nim bude šetrnější. Doufám, že se to rychle vyřeší, aby Porsche Taycan bylo opravdová láska bez rizika. 

Zdroj: Autorský text, video: auto.cz