Artega GT: Reklamní tah nebo hrozba pro Porsche?

Artega GT: Reklamní tah nebo hrozba pro Porsche?

 
 

V Německu se nešetřilo skeptickými poznámkami. Málokdo věřil, že se nová značka prosadí, ale odpověď na sebe nenechala dlouho čekat – do roka bude spuštěna sériová výroba.

Malá německá společnost Artega Automobil GmbH & Co z Delbrücku si razí cestu raketovým tempem. Pokud trochu zalovíte v paměti a vzpomenete si na letošní Ženevu, stálo tam první auto. I když firma uváděla základní technické parametry, ve skutečnosti se jednalo o automobilovou obdobu Potěmkinovy vesnice – skořápku bez motoru, převodovky nebo důležitých mechanických vnitřností. Jenže právě teď se nechala Artega slyšet, že první zákazníci si vyzvednou své vozy v polovině příštího roku, což je pouze něco přes dvanáct měsíců od prezentace duté studie.

Podle nezávislých německých zdrojů má Klaus Dieter Frers, šéf firmy Paragon AG (výrobce automobilových součástek) a zároveň zakladatel a majitel Artega Automobil, svůj business velice dobře rozběhnutý. Na internetových stánkách můžete vidět, jak rychle jim roste výrobní hala, takže klidně můžeme mluvit o vzniku nové automobilky. Také po finanční stránce jde všechno hladce. „Náš projekt je smělý, ale nedbalost v něm nemá místo,“ prohlásil Frers. „Je velice dobře naplánovaný a finančně hlídaný ze všech stran.“ Možná tím měl na mysli člověka jménem Karl-Heinz Kalbfell, bývalého šéfa Maserati a manažera BMW, jenž by měl být jeho pravou rukou. Opatrnost zašla dokonce tak daleko, že Artega je vlastně levoboček – není jištěna cennými papíry Paragonu, takže „akcionáři mohou klidně spát“.

Prvních šest prototypů má za sebou crash-testy. Sériový vůz bude stát ve Frankfurtu na IAA, nultá série vyjede z továrny začátkem roku 2008 a podle plánu se roční produkce bude pohybovat kolem 500 vozů. Velice sympatický je však zejména fakt, že ve srovnání s obdobnými pokusy (uvést na trh novou značku), se Artega GT neprezentuje jako přemotorované monstrum s astronomickou cenou. Má sice masožravý pohled, ale ve svém teritoriu rychlých sportovních vozů půjde spíše o motokáru, která bude stát těsně přes 2 miliony Kč. Německý tisk dokonce mluví o novém rivalovi Porsche a podíváme-li se na čísla, není na tom nic k smíchu. Artega bude poháněná šestiválcem 3,6 l s přímým vstřikováním FSI a výkonem 221 kW (300 k), což bude stačit k akceleraci na 100 km/h pod 5 s. Základní Carrara má sice o 18 kW (25 k) vyšší výkon, ale také skoro o 300 kg vyšší hmotnost (1100 vs. 1395 kg).

Otázkou ovšem zůstává, jestli se delbrückému expresu nepostaví do cesty politika. Nikdo zatím netuší, jak dlouho se bude Porsche tvářit jako mrtvý brouk a přivírat oči nad tím, že Artega odebírá motory i dvojspojkové 6stupňové převodovky DSG z regálů Volkswagenu. Dobře, řeknete si, že při tom počtu vyrobených kusů jde o zanedbatelné riziko, jenže Němci přemýšlejí jinak a být v jejich kůži, minimálně to stojí za zamyšlení. I v Zuffenhausenu totiž musí vědět, že Artega ohlásila výrobu druhé karosářské verze – otevřeného roadsteru. Klaus Dieter Frers navíc řekl, že nezůstanou jen na domácím trhu a v Evropě, ale postupně expandují do Spojených států, na Blízký Východ a stranou nezůstane ani Asie. Klaus Dieter Frers se však netají ani tím, že prodejní čísla nejsou všechno. Pořád zůstává šéfem Paragonu a Artega se tak stane i působivou reklamu, která mu pomůže přilákat další zájemce (automobilky) o komponenty.

Spolupracujeme s TipCars.com
Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z

Turecko po dubnovém referendu o změnách ústavy přehodnotí…

Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt

Malý užitkový automobil měl mít zhruba poloviční nosnost…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 






 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Včera

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro Nintendo Switch

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro…

S příchodem každé nové herní konzole se hráči těší nejvíce na nové a exkluzivní tituly. Jenže i na nové mašince…

TOP 09 změnila logo. V boji o voliče jí má pomoci Schwarzenbergův motýlek

TOP 09 změnila logo. V boji o voliče jí má pomoci…

TOP 09 změnila logo, zařadila do něj motiv motýlka, jakého nosí její čestný předseda Karel Schwarzenberg.…

 

iSport.cz

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí na přesun do USA

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí…

Může se cítit jako poslední "starý" vlk mezi smečkou divochů. Tomáš Sivok zůstal v českém národním týmu i po…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…