Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Artega GT: Reklamní tah nebo hrozba pro Porsche?

Miro Mihalik
Diskuze (11)
V Německu se nešetřilo skeptickými poznámkami. Málokdo věřil, že se nová značka prosadí, ale odpověď na sebe nenechala dlouho čekat – do roka bude spuštěna sériová výroba.

Malá německá společnost Artega Automobil GmbH & Co z Delbrücku si razí cestu raketovým tempem. Pokud trochu zalovíte v paměti a vzpomenete si na letošní Ženevu, stálo tam první auto. I když firma uváděla základní technické parametry, ve skutečnosti se jednalo o automobilovou obdobu Potěmkinovy vesnice – skořápku bez motoru, převodovky nebo důležitých mechanických vnitřností. Jenže právě teď se nechala Artega slyšet, že první zákazníci si vyzvednou své vozy v polovině příštího roku, což je pouze něco přes dvanáct měsíců od prezentace duté studie.

Podle nezávislých německých zdrojů má Klaus Dieter Frers, šéf firmy Paragon AG (výrobce automobilových součástek) a zároveň zakladatel a majitel Artega Automobil, svůj business velice dobře rozběhnutý. Na internetových stánkách můžete vidět, jak rychle jim roste výrobní hala, takže klidně můžeme mluvit o vzniku nové automobilky. Také po finanční stránce jde všechno hladce. „Náš projekt je smělý, ale nedbalost v něm nemá místo,“ prohlásil Frers. „Je velice dobře naplánovaný a finančně hlídaný ze všech stran.“ Možná tím měl na mysli člověka jménem Karl-Heinz Kalbfell, bývalého šéfa Maserati a manažera BMW, jenž by měl být jeho pravou rukou. Opatrnost zašla dokonce tak daleko, že Artega je vlastně levoboček – není jištěna cennými papíry Paragonu, takže „akcionáři mohou klidně spát“.

Prvních šest prototypů má za sebou crash-testy. Sériový vůz bude stát ve Frankfurtu na IAA, nultá série vyjede z továrny začátkem roku 2008 a podle plánu se roční produkce bude pohybovat kolem 500 vozů. Velice sympatický je však zejména fakt, že ve srovnání s obdobnými pokusy (uvést na trh novou značku), se Artega GT neprezentuje jako přemotorované monstrum s astronomickou cenou. Má sice masožravý pohled, ale ve svém teritoriu rychlých sportovních vozů půjde spíše o motokáru, která bude stát těsně přes 2 miliony Kč. Německý tisk dokonce mluví o novém rivalovi Porsche a podíváme-li se na čísla, není na tom nic k smíchu. Artega bude poháněná šestiválcem 3,6 l s přímým vstřikováním FSI a výkonem 221 kW (300 k), což bude stačit k akceleraci na 100 km/h pod 5 s. Základní Carrara má sice o 18 kW (25 k) vyšší výkon, ale také skoro o 300 kg vyšší hmotnost (1100 vs. 1395 kg).

Otázkou ovšem zůstává, jestli se delbrückému expresu nepostaví do cesty politika. Nikdo zatím netuší, jak dlouho se bude Porsche tvářit jako mrtvý brouk a přivírat oči nad tím, že Artega odebírá motory i dvojspojkové 6stupňové převodovky DSG z regálů Volkswagenu. Dobře, řeknete si, že při tom počtu vyrobených kusů jde o zanedbatelné riziko, jenže Němci přemýšlejí jinak a být v jejich kůži, minimálně to stojí za zamyšlení. I v Zuffenhausenu totiž musí vědět, že Artega ohlásila výrobu druhé karosářské verze – otevřeného roadsteru. Klaus Dieter Frers navíc řekl, že nezůstanou jen na domácím trhu a v Evropě, ale postupně expandují do Spojených států, na Blízký Východ a stranou nezůstane ani Asie. Klaus Dieter Frers se však netají ani tím, že prodejní čísla nejsou všechno. Pořád zůstává šéfem Paragonu a Artega se tak stane i působivou reklamu, která mu pomůže přilákat další zájemce (automobilky) o komponenty.

Miro Mihalik
Diskuze (11)
12. 8. 2007 15:42
Re: Proti Porsche
Tak koupis Porsche a ja Artegu,jO? >:D
12. 8. 2007 10:47
at se dari
Mezi postavit pár prototypů a rozjet výrobu která se dá nazvat sériovou je velký rozdíl.
Avatar - BikerArny
12. 8. 2007 10:33
Re: Mixer
Souhlas. Fakt výbornej design, mě se líbí :yes:
11. 8. 2007 16:49
Re: Proti Porsche
Lehke co se tyce ve zdolani ;-)
11. 8. 2007 16:48
Proti Porsche
Mno,proti firme Porsche poslalo jiz dost a dost automobilek svuj kus a pokud by chtela Artega udelat stejny krok,tak to bude spise krok vedle.Daleko lepe mi sedi jako kokurent opravdu supersportovnich vozu a zvlast tech odlehcenych(Scuderia,Z06),nebot i na ty si vykon 300koni muze (v tomto voze)troufnout.Porsche je na artegu moc lehke.