Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi A6 – podrobný popis

Michal Volf
Na stránkách serveru AUTO.CZ jste se již před časem mohli seznámit s prvními informacemi o tomto voze a také s dojmy našich redaktorů v prvním testu (verze 3,0 TDI quattro). Dnes se zaměříme na doplnění toho, co již bylo napsáno, abyste si mohli...

Nová „á šestka“ má významně nakročeno směrem, kde ještě donedávna stál neochvějně model A8. Stále se zvětšující vnější rozměry, použité technologie i nabízený komfort pomalu stírají v mnoha ohledech rozdíly mezi střední třídou a luxusními limuzínami. Jednoznačně z toho těží zákazník, protože dostává za méně peněz více muziky. A6ka narostla v novém kostýmu na rozměry (délka x šířka x výška) 4916 x 2012 x 1459 mm. Ve srovnání s předchůdkyní tu shledáváme rozdíly +12 cm, +4,5 cm a +0,7 cm. Významného zvětšení se dočkal i rozvor, který má nyní s přírůstkem nezanedbatelných 83 mm délku 2843 mm. Když už byli němečtí inženýři v nastavování všech rozměrů, nezapomněli ani na rozchod kol. Přednímu nadělili +67 mm a zadnímu +49 mm, čímž se dostali na hodnoty 1612 mm a 1618 mm.

Po designové stránce se dá říci, že Audi přistoupilo k novému modelu tak, jak je v poslední době v koncernu VW zvykem: zachovat z předchozí generace to dobré a okořenit to novými technologiemi a „up to date“ stylingem. Výrazným spojovacím prvkem nových modelů je maska chladiče ve tvaru obráceného lichoběžníku, která se zařezává hluboko do předního nárazníku. Zbylé části karosérie jsou ve znaku hladkých křivek plynule na sebe navazujících. K atraktivnosti kabátu přispívá i paleta patnácti nabízených laků obsahující čtyři úplné novinky – modrou „Aero“, béžovou metalízu „Dakar“, červenou „Canyon“ a modrou „Stratos“ (Canyon a Stratos jsou barvy s perleťovým efektem). Všechny doplňky karosérie jsou již v základu lakovány v barvě vozu.

Karosérie jako hlavní prvek pasivní bezpečnosti získala oproti své předchůdkyni na tuhosti 34%, a to především díky kombinaci vysokopevnostní oceli s hliníkem a novým technologiím svařování a lepení. Důraz byl kladen především na zlepšenou odolnost vůči bočnímu nárazu a byly také provedeny nepovinné zkoušky na náraz zezadu. Zároveň se i přes větší čelní plochu podařilo snížit koeficient odporu na velmi dobrou hodnotu Cx 0,28.

Interiér má stejně jako karosérie ve srovnání s předchůdci větší rozměry. Za kůží standardně obšitým volantem se skrývá precizně zpracovaná palubní deska s tradičně umístěnými přístroji a centrálním displayem MMI (Multi Media Interface). Čalounění kvalitních sedadel je možno volit ze tří typů. Poprvé v této modelové řadě jsou v nabídce i kožená čalounění Valcona a Volterra, která se nabízejí v šesti barvách. Na přání je možno mít sportovní sedadla čalouněná kombinací materiálů Alcantara + kůže. Doplňky interiéru jsou z leštěného hliníku, případně z ořechového či březového dřeva. Zavazadelník se zvětšil o 112 litrů na současných 546.

Jak jsme vás již informovali, pro pohon řady A6 počítá výrobce s pěti jednotkami. Třemi zážehovými a dvěma vznětovými. Pomyslnou špičku ledovce tvoří vidlicový osmiválec 4,2 V8, který se poprvé představil v Audi S4 v roce 2002. Tento motor s výkonem 246 kW (335 k) při 6600 ot/min a kroutícím momentem 420 Nm při 3500 ot/min dokáže zrychlit vůz z 0 na 100 km/h za 6,1 s (graf zde). Maximální rychlost je elektronicky omezena již tradičně na 250 km/h a kombinovaná spotřeba bezolovnatého benzínu činí 11,6 l/100 km. Tento osmiválec má velmi kompaktní stavbu s délkou pouhých 464 mm a hmotností 195 kg. Disponuje proměnnou délkou sacího potrubí, kdy přepíná mezi potrubím o délce 705 mm pro nízké otáčky a 322 mm pro otáčky vysoké. Dva vícestupňové katalyzátory umístěné blízko motoru zajišťují splnění emisní normy EU4.

Druhým nejsilnějším zážehovým motorem je zcela nový vidlicový šestiválec s přímým vstřikem paliva 3,2 V6 FSI disponující výkonem 188 kW (255 k) při 6500 ot/min a kroutícím momentem 330 Nm již při 3250 ot/min (graf zde). Určitě není bez zajímavosti, že více než 90% kroutícího momentu je k dispozici v rozmezí 2400 až 5500 ot/min. S tímto motorem umí Audi zrychlit na 100 km/h za 6,9 s a dále zrychluje až do zásahu omezovače na 250 km/h. Při kombinované spotřebě si motor řekne o 9,7 litru. Této výborné hodnoty dosahuje jednotka také díky variabilnímu časování sacích i výfukových ventilů. I tento motor je se svojí délkou 360 mm velmi kompaktní. Pracuje na principu vysokotlakých zásobníků „common-rail“ s tlakem až 100 barů. Díky přímému vstřiku paliva a z toho plynoucího lepšího časování dodávek paliva mohl být zvýšen kompresní poměr na 12,5:1. I tato pohonná jednotka se hrdě hlásí k normě EU4.

Trojici zážehových motorů završuje další nový vidlicový šestiválec 2,4 V6, tentokráte však s konvenčním nepřímým vstřikováním. Tento motor nabízí výkon 130 kW (177 k) při 6000 ot/min a kroutící moment 230 Nm v rozmezí 3000 až 5000 ot/min (graf zde). Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za 8,9 s a sprintovat může rychlostí až 231 km/h. Přitom si řekne o stejné množství paliva jako jeho větší sourozenec – 9,7 litru bezolovnatého benzínu. I zde můžeme nalepit značku EU4.

A konečně se dostáváme k motorům vznětovým. Do poloviny roku 2004 bude k dispozici pouze silnější ze dvou nabízených turbodieselů, a to nový vidlicový šestiválec 3,0 TDI. Jedná se o první jednotku z nové rodiny vidlicových dieselů s velmi kompaktní stavbou – délka 444 mm. Motor poskytuje výkon 165 kW (225 k) při 4000 ot/min a kroutící moment 450 Nm v pásmu 1400 – 3250 ot/min (graf zde). Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za 7,3 s a maximální rychlost je 243 km/h. Vstřikovací systém „common-rail“ pracuje s tlaky až 1600 barů, což je o 250 více než u předchozí generace. Tím lze dosáhnout lepšího rozprášení paliva a tedy dokonalejšího spalování. Zároveň jsou zde použity piezoelektrické vstřikovače, které ovládají vstřikovací jehlu pomocí změny krystalové mřížky určitých členů pod vlivem elektrického proudu. Díky rychlé odezvě na řídící signál je možno zařadit do jednoho cyklu až pět samostatných vstřiků. Motor spotřebuje 8,3 l nafty na 100 km a splňuje normu EU4. Podrobný popis tohoto motoru najdete zde.

Poslední nabízená jednotka by měla pod kapotu nové „Audiny“ dorazit v druhé polovině tohoto roku. Jedná se o známý čtyřválcový turbodiesel 2,0 TDI o výkonu 103 kW (140 k) a kroutícím momentu 320 Nm. S touto jednotkou by měl vůz dosahovat maximální rychlosti 208 km/h při kombinované spotřebě 6,1 l/100 km. Samozřejmostí je splnění normy EU4.

Jako převodové ústrojí se poprvé objevuje manuální šestistupňová převodovka patřící do nové generace převodovek Audi ML (Manual-Lenghtwise = manuální – příčně uložená). Tuto převodovku si lze pořídit s motorizacemi 2,4 V6, 3,2 V6 a 2,0 TDI. Další v nabídce je šestistupňová automatická převodovka Tiptronic pracující na principu soustavy planetových soukolí. Ta je dodávána výhradně společně s pohonem všech kol „quattro“, a to pro motory 3,2 V6, 4,2 V8 a 3,0 TDI. V porovnání s předchozí generací váží nová převodovka tiptronic o 14 kg méně (115 kg). Přitom se zvýšil její rozsah o 18%. Řídící jednotka převodovky nyní vyhodnocuje podélné a příčné zrychlení vozu a také tlak na plynový pedál. Dle těchto parametrů např. rozezná průjezd zatáčkou a odloží odřazení vzhůru až po skončení manévru. Třetí nabízenou převodovkou je variátor Multitronic, který pracuje pod kapotou vozů Audi již od roku 2000. Po řadě vylepšení je nyní schopen přenést až 330 Nm, čímž vyhovuje i vidlicovému šestiválci 3,2 V6. Díky speciální koncepci kuželových kladek spojených plochým řetězem dosáhli konstruktéři rozsahu 6,25 zaručujícím dostatečnou akceleraci při rozjezdu i úspornost při vysokých rychlostech. Navíc byla převodovka doplněna funkcí rozjezdového asistenta zabraňujícího couvnutí vozu při rozjezdu v prudkém kopci.

Podvozková skupina je osazena pohonem přední nápravy, případně systémem „quattro“ se šnekovým mezinápravovým diferenciálem Torsen, který je schopen dělit výkon na nápravy v poměru 50:50 až 75:25. Přední náprava je čtyřprvková s trubkovým stabilizátorem. Všechna čtyři ramena jsou z hliníku a pomocný rám je vylisován jako tenkostěnná skořepina. Řízení je hřebenové doplněné elektrohydraulickým posilovačem s degresivním účinkem. Nezávislé zavěšení kol zadní nápravy s lichoběžníkovými rameny je odvozeno od modelu A8. Ramena jsou vylisována z vysokopevnostní oceli. Celá zadní náprava je pomocí pryžo-kovových pouzder umístěna na pomocném rámu. Ten je následně přichycen přes čtyři mohutná hydraulická tlumící pouzdra ke karosérii.

Od roku 2005 bude v nabídce i pneumatické zavěšení kol poskytující větší komfort nezávislý na zatížení vozu. Tento systém se skládá vpředu ze vzduchových pružin s centrálně umístěnými dvouplášťovými tlumiči a vzadu ze stejných prvků, ale umístěných z prostorových důvodů separátně. Podvozek bude mít nastavitelnou světlou výšku, což přinese vyšší jízdní komfort a nižší spotřebu.

O bezpečnou deceleraci se stará šetnáctipalcový dvoustupňový posilovač brzd (17ti palcový u 4,2 V8) v kombinaci s kotoučovými brzdami na všech čtyřech kolech. Ty mají vpředu rozměr 314 mm (2,4 V6 a 2,0 TDI), 321 mm (3,2 V6 a 3,0 TDI), 347 mm (4,2 V8) a vzadu 302 mm (všechny motorizace vyjma 4,2 V8), 330 mm (4,2 V8). Zároveň je zde systém implementovaný do ESP, který občasným přimáčknutím brzdových destiček udržuje při jízdě za deště kotouče stále suché.

Audi standardně vyjíždí na hliníkových kolech obutých do pneumatik o rozměrech 205/60 R16. Pouze nejsilnější verze 4,2 V8 si dopřává již v základu kola sedmnáctipalcová s pneumatikami 225/50 R17. V doplňkové nabídce je desítka kol různých rozměrů. Největší jsou kola s pneumatikami 225/45 R18. Nechybí ani systém monitorování tlaku v pneumatikách. Od roku 2005 se budou na přání montovat hliníková kola s pneumatikami PAX umožňujícími dojet po defektu ještě na vzdálenost 200 km, a to i rychlostí až 80 km/h.

Důraz při konstrukci byl také kladen na heslo „vidět a být viděn“. Přední světlomety jsou v základu halogenové, ale lze si pořídit i světlomety xenonové a xenonové adaptabilní. U adaptabilních xenonů se tlumená světla natáčejí do zatáček. Natočení řídí procesor zohledňující kromě jiného natočení volantu a rychlost vozidla. Zároveň jsou xenonové světlomety vybaveny obrysovým světlem, které pro zlepšení viditelnosti vozu i ve dne svítí po nastartování vždy. Brzdová světla jsou v základu konvenční žárovková s možností příplatku za vysoce svítivé LED diodové

Výčtem bohaté standardní i doplňkové výbavy bych mohl popsat několik dalších stránek. To by ale bylo nošením dříví do lesa a brzy by vás to přestalo bavit.

Audi A6 je solidní vůz stavící na kvalitních motorech, tradičním pohonu „quattro“ a bohaté základní výbavě. U nás rozhodně nepatří mezi vozy s masovou rozšířeností, ale přesto ho lze na našich silnicích potkat celkem často. Tím jen stvrzuje své kvality a oblíbenost u řidičů.

Michal Volf