Spalováky stále trhají pumpám hadice. Teď už to umějí i elektromobily
Rychlý únik s elektromobilem, pokud jste zrovna připojeni na nabíječku, je nemožný bez vystoupení ven. Že to je problém, řeší primárně v USA, kde také jedna firma vymyslela řešení.
Nedávno mě zaujala informace, že i na českých benzinkách klidně několikrát do měsíce řeší utržené hadice od stojanů, po tom, co na ně někdo zapomněl a rozjel se. Považoval jsem to za situaci možnou leda ve staré komedii nebo maximálně některých částech USA. Naopak u elektromobilu je něco takového nemožné, protože i ty nejprimitivnější kousky se odmítnou rozjet, pokud je v nich zapojen nabíjecí konektor.
Jenže co když nastane situace, kdy s elektromobilem zapojeným ke stojanu náhle potřebujete odjet a není možnost vystoupit ven? Situace velmi teoretická u nás, ale docela reálná třeba v některých částech USA a možná i někde v západní Evropě. I zde jsou ostatně často stojany na odlehlých pochybných místech se špatným osvětlením.
Nepřekvapivě právě v USA už řešení vymyslel startup nazvaný EVject, který prodává speciální nástavec pro nabíjecí konektor. Ten je nutné nasadit před začátkem nabíjení, které ale jinak probíhá naprosto standardním způsobem. Ale ve chvíli, kdy nastane nebezpečná situace a je potřeba odjet, stačí ve voze zmáčknout tlačítko odemknutí nabíjecího konektoru. Auto se pak může rozjet, nástavec se rozpojí a kabel zůstane na stojanu.
Bod, ve kterém se nástavec rozpojí, je řešen podobně jako magnetické spojení konektorů MagSafe na přístrojích Apple. Problém však může být v tom, že ne každý elektromobil má uvnitř na displeji možnost odemknout nabíjecí port, i když většina ano. Ačkoliv je spojení magnetické, nástavec se při zamýšleném použití zničí a je nutné koupit si nový.
Nástavec byl z počátku dostupný pouze pro konektor NACS, což donedávna znamenalo pouze vozy Tesla. Z NACS se ale minulý rok stal de facto americký standard, na který teď přechází skoro všechny automobilky aktivní ve Spojených státech. Pole působnosti se tak pro EVject pořádně rozšíří. Na webu už má také variantu pro konektor CCS Combo 2, který by byl použitelný i v Evropě. Oba vyjdou na 299 USD, tedy asi 6.600 Kč, firma ale zasílá jen do USA a Kanady.

Zároveň ale musí EVject hasit problémy s již prodávaným produktem. Proti jeho použití varovala Tesla, podle které s ním hrozí i požár při nabíjení a dokonce EVject zažalovala. Ta požaduje zákaz jeho prodeje v USA a také zaplacení 75.000 dolarů jako odškodného. Právě v místě magnetického spojení má docházet k přehřívání při nabíjení, podle Tesly při testování teplota dosáhla 100 stupňů Celsia.
EVject to mimochodem přiznává i na svém webu, problém je prý u vozů Tesla Model S a X a také na Cybertrucku. Nastat může při nabíjení v rozsahu 0 – 30 % a to na stojanech Tesla Supercharger V3. Spor byl však nakonec vyřešen mimosoudně a EVject slíbil nápravu v nových verzích konektoru.
Zdroj: Evject, Zdroj foto: Evject, Zdroj videa: Evject