BMW kvůli clům ztrácí stovky milionů korun denně. Ve hře je dohoda s Trumpem
Mnichovská automobilka po zavedení cel na zahraniční automobily a komponenty ztrácí miliony dolarů každý den. O moc lépe na tom není ani Mercedes s Volkswagenem. Značky se proto chtějí domluvit na kompromisu.
Donald Trump do historie vstoupí zřejmě jako nejaktivnější americký prezident. Během několika málo měsíců v úřadu totiž stačil svět „zasypat“ sprškou cel, která zasáhla i automobilový průmysl. Přitom každý alespoň trochu dobrý ekonom vám řekne, že různé tarify nejsou řešením.
Své o tom ostatně vědí automobilky, pro které jsou Spojené státy jedním z hlavních trhů. Například BMW podle všeho kvůli Trumpovým clům ztrácí 11,3 milionů dolarů (asi 249 milionů korun). Denně. Finančně krvácí také konkurenční Mercedes-Benz a Volkswagen, přitom všechny tří zmíněné značky mají továrny jak v Evropě, tak ve Spojených státech. I proto jejich zástupci intenzivně jednají s americkým ministrem obchodu Howardem Lutnickem o možné dohodě.
Podle německého ekonomického deníku Handelsblatt je ve hře model kompenzující import aut ze zahraničí na americký trh. Podrobnosti jsou zatím nejasné, podle zpravodajské agentury Reuters by ovšem německé automobilky mohly dostávat kredity za auta, jež by vyvážela ze svých amerických továren na světové trhy. Ty by pak mohly být odečteny od celních poplatků za vozy, jež do USA míří ze zahraničí.
Výrobci doufají, že by k uzavření dohody mohlo dojít již v červnu. Trump totiž zoufale touží minimálně po vyrovnání obchodní bilance, kterou podle něj dodatečné poplatky mají zajistit. Souhlas americké administrativy ale může být podmíněn dalšími investicemi automobilek do americké ekonomiky.
Zástupci výše uvedených německých společností svůj záměr prezidentu Trumpovi údajně představili již v dubnu. V jejich prospěch hovoří silná podpora významných republikánů z jižanských států, kteří si velmi dobře uvědomují celkový přínos fabrik v Greeru nedaleko Spartanburgu v Jižní Karolíně (BMW) a v Tuscaloose v Alabamě, kde vznikají například Mercedesy GLE a GLS.

Podle BMW v závodu v Greeru s rozlohou 743.224 m2 pracuje 11 tisíc lidí a loni zde vzniklo téměř 400 tisíc exemplářů řad X3 až X7 včetně BMW XM. Zhruba 225 tisíc z nich pak zamířilo na export. Továrna Mercedesu v Tuscaloose byla otevřena v roce 1997 a od té doby vyrobila okolo čtyř milionů aut. Areál zaměstnává okolo šesti tisíc lidí, přičemž loni jeho brány opustilo 260 tisíc aut.
Volkswagen provozuje výrobní závod u města Chattanooga v Tennessee. Jeho rozloha dosahuje 353 tisíc metrů čtverečních a vznikají zde modely Atlas, Atlas Cross Sport a ID.4. Předloni jich bylo 175 tisíc kusů. Průměrný roční příjem 4500 zaměstnanců činí přes 60.000 dolarů (více než 1,32 milionu korun), což je podle Volkswagenu více než medián v této oblasti.
Zdroj: Carscoops, video: Svět motorů/Marek Pirner