Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ford Ranger PHEV
Ford Ranger PHEV
Ford Ranger PHEV
Ford Ranger PHEV
27 Fotogalerie

Proč Ford v Evropě prodává elektrické dodávky, ale elektrický pick-up jednoznačně odmítl?

Mario Rychtera

Ford v USA nabízí elektrické pick-upy a brzy jej v Evropě bude mít také Isuzu. Pro Ford jde o segment, do něhož se nechce pouštět. Proč?

Vedle osobních vozů zasáhla elektromobilita i segment lehkých užitkových automobilů, především dodávky. Dnes má tuto alternativu většina značek a k tomu nabízejí i různé úrovně hybridizace. V tomto ohledu je nedostižný Ford, který u svých dodávek nabízí vedle klasického dieselu také plug-in hybridní a elektrický pohon. Ten ale nenajdete u pick-upu Ranger. Proč? Zeptali jsme se přímo Hanse Schepema, generálního ředitele divize Ford Pro pro Evropu.

Na americkém trhu už elektrické pick-upy nejsou ničím výstředním. Ford má F-150 Lightning, Chevrolet Silverado EV, GMC Sierra EV Denali, Rivian R1T – zástupců je hodně a ve všech případech se jedná o segment větších vozů. Takže vidina elektrického Rangera není úplně mimo.

Vidím hodně věcí jako proveditelných, zatím jsme oficiálně nic neprozradili. Segment kompaktních pick-upů je hodně zajímavý. V Evropě sice malý, ale stále důležitý pro naše publikum, zejména pro majitele menších firem, kteří potřebují rozvážet zboží a mít možnost vydat se i mimo zpevněné silnice. Aktuálně se ale zaměřujeme na plug-in hybridní pohon, protože se nám zdá jako to pravé pro daný segment v této době,“ komentoval současný směr Hans Schepem.

Z toho lze usuzovat, že elektrického Fordu Ranger se jen tak nedočkáme, a pokud ano, pravděpodobně ho dostane dříve americký trh. Zamíchat plány by mohl Isuzu D-Max EV, o kterém jsme psali začátkem května. Pro připomenutí – nabídne pohon všech kol se skromným výkonem 140 kW, točivým momentem 325 Nm, tažnou sílu 3.500 kg, světlou výšku 210 mm a dojezd 265 km díky 66,9kWh baterii. Nabíjení je možné 11kW wallboxem nebo 50kW DC stanicí.

Jestli je tohle budoucnost elektrických pick-upů, je zřejmé, proč se do ní automobilky nehrnou. Na rozdíl od bateriových dodávek, které většinou operují v metropoli a jejích periferiích, se u pick-upů předpokládají vzdálenější cesty – což by mohl být u D-Maxu EV problém. A zatím není jiný konkurent pro srovnání.

Vedle toho se skutečně zdá plug-in hybridní Ranger jako zajímavá volba, protože nabízí výhody spalovacího i elektrického pohonu. Předně je potřeba si říct, že zatímco naftový Ranger s automatickou převodovkou a výkonem 151 kW je dostupný od druhé úrovně výbavy za 1.088.879 Kč, plug-in můžete mít od nejnižší úrovně za 1.193.665 Kč.

Externě nabíjitelný hybrid nabízí výkon 218 kW a točivý moment 697 Nm, což z něj dělá nejsilnějšího Fordu Ranger v historii. Baterie s kapacitou 11,8 kWh umožňuje dojezd v elektrickém režimu 45 kilometrů a zároveň podporuje napájení externího příslušenství, což se v odlehlých místech a stavebních areálech hodí. Právě tato funkce je vítána menšími řemeslníky u dodávek. Ranger si přitom zachovává tažnou sílu 3,5 tuny a užitečné zatížení 989 kg.

Vzhledem k tomu, že pick-upy pracují v jiném režimu a podmínkách, nesmí být čistě elektrický pohon o kompromisech, zejména co se týče akčního rádiusu a schopností v terénu. Technika tak daleko zatím není.“, dodává Hans Schepem, který se vyjádřil i k importním americkým clům. „Více než Ford ovlivnily tarify naše klienty provozující mezinárodní byznys. Zajímavá je situace u modelu F-150. Ten využívá americké komponenty a je zde i kompletován, ale kvůli nedostupnosti technologie na výrobu hliníkových plátů pro karoserii je tato část procesu prováděna v Kanadě a na tyto výroby se vztahují cla.

Je patrné, že ačkoliv je u dodávek elektromobilita schůdnou variantou, u pick-upů zatím nedává takový smysl.

Video placeholder
Ford Ranger PHEV • Zdroj: Ford

Zdroj: Autorský text