Audi Q7: vysoká hra

Audi Q7: vysoká hra

 
 

Příběh Audi Q7 se začal psát na přelomu tisíciletí, kdy začaly na veřejnost pronikat zprávy, že Volkswagen obrátí svou pozornost na úspěšné businessmany, kteří passat považují za ideální dopravní prostředek obchodních zástupců a polo milý narozeninový dárek. Nové modely určené elitě pozorovatele nepřekvapily, neboť Volkswagen zkupováním luxusních automobilek vysílal delší dobu signál, že nechce zůstat u lidových vozů.

V roce 2002 s velkou parádou představil koncernového bratříčka a zároveň soka Audi A8 či BMW7 Phaeton, v témže roce vstoupil s touaregem do atraktivního segmentu luxusních SUV. Rozšíření modelové řady o komfortního obra vyvolalo otázky, co bude dál. Strategie nastolená někdejším šéfem Volkswagenu Ferdinandem Piëchem napovídala, že koncern nezůstane u jednoho modelu a jelikož SUV od Seatu či Škody nepřipadalo v úvahu, obrátila se pozornost na Audi.

Audi jakožto značka s pověstí technologického leadera, značka se sportovním naturelem, osvědčeným pohonem Quattro a dynamickým designem se pro tvorbu dalšího luxusně-sportovního „esúvéčka“ přímo nabízela. Audi nový model nepotvrdilo ani nevyvrátilo, čímž rozruch okolo tuaregu a nové platformy na chvíli utichl. Teprve v roce 2004 se téma nového modelu se čtyřmi spojenými kruhy vrátilo na stůl, špionážní fotografové nažhavili přístroje a média zahájila obvyklou investigativní činnost.

obrázek [300 x 205] Spekulace Audi rozprášilo na začátku roku 2005 zveřejněním fotografie, na níž z šera vystupovala záhadná silueta nového vozu, jenž na první pohled působil velmi dynamicky. Netradiční striptýz pokračoval dlouhých šest měsíců do premiéry na autosalonu ve Frankfurtu. Teprve tam ukázala Q7 všechny zbraně, s nimiž vyrazí do boje s novým Mercedesem třídy M, BMW X5, Volvem XC-90 či Range Roverem Sport.

Zbraň první: design

Designéři Audi zase jednou odvedli dobrou práci. Přestože se nezpronevěřili tradičním tvarům, vytvořili automobil moderní, se sportovním nádechem a drsným výrazem, který ohromí ženy a zaujme muže. Kombinace dynamických světlometů, chromem lemované jednodílné mřížky chladiče a mohutných nárazníků působí bojovně, což staví německého obra mezi nekorunované krále silnic.

Ještě mohutněji vypadá Q7 z boku. To zapříčinila obrovská délka, velký rozvor a protažená zadní část se značným převisem. Vzadu kreativci namíchali osvědčené postupy s novými prvky, takže vznikla celkově přikrčená záď, originálně tvarované víko (na přání elektricky ovládané) zavazadlového prostoru osazené světlomety podivného tvaru. Audi Q7 se může pochlubit i skvělou aerodynamikou vyjádřenou součinitelem odporu vzduchu 0,34 cx.

Zbraň druhá: rozměry a vnitřní prostor

Až dosud stačila v segmentu luxusních SUV na přívlastek obrovský délka okolo 4 800 mm. Audi Q7 svými 5086 mm změnilo dogmatické chápání velikosti v relativní záležitost a odsunulo někdejší giganty na vedlejší kolej. I ostatní rozměry nejsou právě skromně a naznačují, že se konstruktéři nemuseli omezovat. Výška 1737 mm sice nepatří na vrchol třídy, ale šířka 1983 mm, rozchod 1651 mm vpředu a 1676 mm vzadu a dlouhý rozvor 3002 mm ano.

Zavazadlový prostor nabídne v sedmimístném uspořádání objem 330 litrů, sklopením dvojice zadních sedadel se objem zvětší na 775 litrů a sklopením druhé řady sedadel, čímž vznikne i zcela rovná ložná plocha, prostor na přepravu nákladu nabobtná až na 2035 litrů. Šířka vstupního činí 1221 mm, nakládací hrana leží 839 mm nad zemí. Délka zavazadlového prostoru v sedmimístném uspořádání je 563 mm, v pětimístném 1201 mm a v dvoumístném 2038 mm.

ParametryAudi Q7Mercedes-Benz MRange Rover SportBMW X5
Délka [mm]5086478047884667
Šířka [mm]1983191119151872
Výška [mm]1737177917841715
Rozvor [mm]3002291527452820
Rozchod kol vpředu [mm]1651162716051576
Rozchod kol vzadu [mm]1676162916121576

Natažení automobilu do všech světových stran odbouralo většinu omezení v interiéru, a tak mohli odborníci na ergonomii i variabilitu svobodně tvořit. V širokém rozsahu posouvatelná (prostřední řada se pohybuje v rozsahu až 100 mm) a sklopná sedadla umožňují vytvoření 28 různých kombinací uspořádání interiéru. Vzdálenost mezi sedákem řidiče a stropem překročila o tři milimetry jeden metr, cestující v druhé řadě se mohou těšit na 990 mm.

obrázek [300 x 208] Pouze úplně vzadu zůstává Q7 hodně skromná a 904 mm pasuje třetí řadu sedadel na nouzovou, nebo výhradně dětskou. Světlá výška, u modelů určených i mimo zpevněné silnice velmi důležitá hodnota, překročila 200 mm v kombinaci s klasickými pružinami (nikoliv vzduchovým pérováním) a standardními 18palcovými koly. Pro bezpečný pohyb v terénu slouží ochranné štíty vpředu a vzadu, dobrodružným výletům otevřenou krajinou Audi přizpůsobilo přední převis.

Zbraň třetí: luxusní interiér

V interiéru nové Q7 vše proběhlo podle známého scénáře. Palubní deska se tvarováním přiblížila limuzíně A6, ale kombinace plastů s hliníkovými prvky a dřevem připomíná spíše luxusní A8. Ovladače a tlačítka na středovém tunelu a konzole se seřadily do obvyklých sestav, centrální otočný ovladač přiřazený multimediálnímu rozhraní MMI se usadil na středovém tunelu blízko loketní opěrky.

Elektronické systémy strážící bezpečí či komfort posádky převzala Q7 většinou z starších modelů, některé doznaly drobná či větší vylepšení. Kupříkladu poslední generace aktivního tempomatu pracuje v rozmezí 0 – 200 km/h. To znamená, že dokáže automobil zcela zastavit a následně uvést do pohybu, nikoliv pouze přibrzdit a fázi dobrzdění nechat na řidiči. Nastavení probíhá pomocí rozhraní MMI.

Audi v Q7 poprvé představilo systém, který pomocí čidel aktivního tempomatu vyhodnocuje situaci před vozidlem a v případě hrozící kolize vyšle varování řidiči. Ten je informován o možné srážce s vozidlem ve dvou krocích. Nejdříve systém na hrozící nebezpečí upozorní akustickým a optickým signálem, pokud řidič nereaguje, zakročí razantněji a krátce aktivuje brzdy.

Výsledkem varovného přibrzdění je, že řidič začne věnovat pozornost dění na vozovce. Systém boční ochrany zase pomocí přídavných senzorů sleduje situaci vedle a za vozidlem a upozorňuje na blížící se vozidla, opět opticky i akusticky. Multimediální rozhraní MMI není výsadou nejdražších verzí, jeho základní provedení zahrnující většinu důležitých funkcí, monochromatickou obrazovku či audiosystém s CD přehrávačem tvoří součást základní výbavy.

Za příplatek Audi nabízí 11 reproduktorů (místo základních čtyřech) a CD navigaci. Další příplatek zajistí rozšíření o 7palcovou barevnou obrazovku a měnič na šest disků. Na přání se dodává DVD navigace a Bose sound systém. V bohatém arsenálu výbavy nechybí adaptivní xenonové světlomety, nebo parkovací systém, jenž upozorňuje na překážku akusticky, akusticky a vizuálně, nebo může zobrazovat na displeji živý obraz za vozidlem snímaný kamerou.

obrázek [300 x 210] Zájemci si mohou rovněž připlatit za bezklíčový vstup nebo čtyřzónovou automatickou klimatizaci. V záplavě elektroniky se naštěstí nezapomnělo na odkládací plochy, například kapsy na dveřích udrží 1.5 litrovou láhev. O pasivní bezpečnost se vedle pevného skeletu postará základní šestice airbagů, přičemž „sideguard head-protection systém“ pokrývá celý prostor hlavy od první až po poslední řadu sedadel.

Zbraň čtvrtá: motory

Při svém narození dostala Q7 do vínku dvojici motorů, zážehový osmiválec 4.2 litru a vznětový šestiválec 3.0 litru. Zážehová jednotka s přímým vstřikem paliva FSI pocházející z rodiny vidlicových osmiválců s úhlem sevření válců 90 stupňů poskytuje maximální výkon 257 kW při 6800 otáčkách a točivý moment 440 Nm při 3500 otáčkách. Q7, byť 2240 kg těžká, s ním zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,4 sekund a dokáže uhánět rychlostí 248 km/h.

Kombinovaná spotřeba podle oficiálních informací nepřekročí 14 litrů. Vznětový šestiválec 3.0 TDI, jenž prokázal své kvality v modelech A6 i A8, vyvine v Q7 maximální výkon 171 kW při 4000 otáčkách a točivý moment 500 Nm při 1750 – 2750 otáčkách. Točivý moment prudce vzrůstá od volnoběžných otáček, takže na 1500 otáčkách má agregát dostatek síly. Ještě před 3000 otáčkami nicméně začíná klesat.

Není žádným tajemstvím, že piezoelektrické vstřikovače dopravují palivo do válců pod vysokým tlakem 1600 bar a motor i bez filtru pevných části lehce splňuje emisní normu Euro IV. Oba motory jsou spojeny s šestistupňovou převodovkou Tiptronic.

Zbraň pátá: podvozek

Audi Q7 stojí na podvozku s obvyklou lichoběžníkovou konstrukcí, avšak s mnoha hliníkovými díly (hliníková jsou například přední ramena). Na rozdíl od ryzích off-roadů nemá Q7 žádné mechanické uzávěrky diferenciálů, ani redukční převodovku. Standardní odpružení vinutými pružinami může za příplatek nahradit vzduchové pérování s elektronicky řízenými tlumiči.

Zatímco s obyčejnými pružinami činí světlá výška 205 mm, se vzduchovým pérováním se pohybuje v rozmezí 165 – 240 mmm v závislosti na zvoleném módu. Ve vysokých rychlostech se Q7 automaticky přikrčí, zatímco v terénu se vytáhne až na 240 mm, takže bez úhony překoná většinu překážek. Pro snadnější nakládání těžkých předmětů slouží funkce, jež sníží pouze zadní nápravu a tím i nakládací hranu.

Poslední generace stabilizačního programu zahrnuje systémy ABS s EBD, protiprokluzový systém ASR, elektronickou uzávěru diferenciálu EDL a elektronický stabilizační systém ESP. Na prudké brzdění upozorní Q7 ostatní účastníky silničního provozu rozsvícením výstražných světel, do terénu jsou připraveny funkce RSP zabraňující převrácení vozu a Hilll descent assist pomáhající při sjíždění prudkých kopců.

obrázek [300 x 215] Pohon všech kol Quattro, slavící právě letos pětadvacáté narozeniny, dostane v Q7 konečně možnost předvést, co dokáže v terénu. Doposud využívali zákazníci přednosti pohonu na zpevněných silnicích případě s allroadem v mírném terénu, ale Q7 posune laťku výše. Poslední generace pohonu Quattro rozděluje točivý moment asymetricky, v poměru 40 procent na přední a 60 procent na zadní nápravu. Těšme se, co Q7 předvede v praxi.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Firma SuperCom dodá náramky pro vězně. Celkem jich dodá dva tisíce Firma SuperCom dodá náramky pro vězně. Celkem jich dodá dva tisíce

Probační a mediační služba dnes podepsala smlouvu s…

Ruská O1 Properties jedná o prodeji většinového podílu čínskému developeru Vanke Ruská O1 Properties jedná o prodeji většinového podílu čínskému developeru Vanke

Jedna z největších ruských realitních firem O1 Properties…

Komentář Lukáše Kovandy: Dvojí radost z německých voleb Komentář Lukáše Kovandy: Dvojí radost z německých voleb

Z německých voleb mohou mít Češi radost. A to dokonce…

Jedna parkovací zóna pro celou Prahu? Stávající systém má zjednodušit digitalizace Jedna parkovací zóna pro celou Prahu? Stávající systém má zjednodušit digitalizace

Ke sjednocení parkovacího systému ve všech městských…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Obdivovaná šestsettrojka z Expa v Montrealu je už zase v plné kráse Obdivovaná šestsettrojka z Expa v Montrealu je už zase v plné kráse

Z exponátu propagujícího um českých rukou na Světové…

Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

 



Audi SQ7 TDI v Česku stojí 2.516.900 Kč, importér spustil předprodej Audi SQ7 TDI v Česku stojí 2.516.900 Kč, importér spustil předprodej

Audi SQ7 je prvním modelem německé automobilky s novým…

Audi svolá do servisů 70 tisíc aut kvůli vadným brzdám Audi svolá do servisů 70 tisíc aut kvůli vadným brzdám

Různé svolávací akce se nevyhýbají ani automobilkám,…

 



 
Kombi Porsche Panamera dostává plug-in hybridní pohon. Jeho vlastnosti jsou neskutečné!

Kombi Porsche Panamera dostává plug-in hybridní pohon. Jeho vlastnosti jsou neskutečné!

Dnes 12:59

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo. Tak zní celý název nejnovějšího člena elektrifikované flotily stuttgartského výrobce.




Blesk.cz

Příští vláda by měla bojovat se suchem a zlepšit pozici Česka v EU, radí Sobotka

Příští vláda by měla bojovat se suchem a zlepšit…

Vyjednat lepší pozici v jádru Evropské unie, posilovat bezpečnost a zvyšovat výdaje na obranu. I to by měly být…

Šokovaní kolegové! Fero Fenič je přesvědčený: Tříska vůbec nevěděl, kde je...

Šokovaní kolegové! Fero Fenič je přesvědčený: Tříska…

Jeho nečekaná smrt zasáhla nejen český showbyznys. I když Jan Tříska v roce 1977 emigroval a 40 let žil v USA,…

 

iSport.cz

Odplata za bojkot olympiády! NHL během ní nevysíláme, uvedla televize

Odplata za bojkot olympiády! NHL během ní…

Vy nám vezmete hvězdy z olympiády, my vám zase vaše zápasy nepustíme na obrazovku. Americká celostátní televize…

Surovost na Limberského má dohru. Dva viníci, je možný i vysoký trest

Surovost na Limberského má dohru. Dva viníci, je…

David Limberský je po operaci jařmového oblouku, který mu surovým faulem loktem zlomil boleslavský Nikolaj…

 

Reflex.cz

Německá pravice se hlásí o slovo. Co čekat od liberálů z FDP a radikální AfD?

Německá pravice se hlásí o slovo. Co čekat od…

Víkendové parlamentní volby v Německu nepřinesly na první pohled moc překvapení. Kancléřkou nadále zůstane…

Pohnutý osud slavné

Pohnutý osud slavné "ušaté" lokomotivy. Zahrála si s…

Sedmasedmdesát parních rychlíkových lokomotiv řady 464 vyrobili v letech 1933 - 1939 v ČKD a plzeňské Škodě.…