Auta s pohonem na plyn už mohou do garáží
Zatímco vozy s pohonem na LPG (zkapalněný ropný plyn, postaru propan-butan) už mohou do podzemních garáží, pro CNG to až dosud neplatilo. Tato překážka ovšem padla.
Ministerstvo vnitra vydalo vyhlášku, na jejímž základě smějí automobily, které používají k pohonu toto alternativní plynové palivo, vjíždět do podzemních garáží. Předpis o technických podmínkách požární ochrany staveb vstoupil v platnost 6. září 2011. Česká republika se tak konečně připojuje k většině ostatních zemí EU.
Plynaři si pochopitelně mnou ruce, zavedení vyhlášky bude mít v nejbližší době pravděpodobně i pozitivní vliv na zvýšení počtu čerpacích stanic. Ale netýká se jen jich. Manažerka České plynárenské unie Markéta Schauhuberová k tomu říká: Lidé ocení možnost parkování se svými CNG vozy ve všech garážích a velká obchodní centra, kam zatím tyto vozy nesměly, získají další zákazníky. Unie sdružuje největší dodavatele plynu v české republice (např. RWE Transgas, E.ON, Pražská plynárenská).
S parkováním automobilů na CNG ovšem musí souhlasit majitelé příslušných prostor. Nemají-li nainstalované detektory úniku plynu a parkoviště není dostatečně odvětráváno, vyhláška jim tyto normy nařizuje, takže si jejich splnění vyžádá další náklady. Markéta Schauhuberová ovšem dále upřesňuje: "Pokud takové zabezpečení některá stávající garáž dosud nemá, toto dovybavení nestojí majitele více než pár desítek tisíc korun. Takových garáží je ale u nás poměrně hodně, takže sem zatím nemohou zajíždět ani auta na LPG.
V České republice jezdí přes 3 tisíce vozů na zemní plyn a každý rok jich přibývá zhruba čtvrtina. Dovozci nabízejí více než 30 modelů, a to jak osobních, tak i užitkových. Agilním je v tomto směru Fiat, ale v ceníku je mají například i Ford, Citroën, Opel a Mercedes-Benz. Do deseti let by jejich počet mohl vzrůst až na 400 tisíc! Jenže ceny CNG, které jsou v současnosti oproti benzinu zhruba poloviční, se také neudrží. Letos totiž končí jeho nulové zdanění.