Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Auta s pohonem na plyn už mohou do garáží

Aleš Dragoun
Diskuze (8)
Alternativní paliva jsou u nás stále popelkou. Nejrozšířenější je LPG, ale očekává se velký nárůst zájmu o auta na stlačený zemní plyn (CNG).

Zatímco vozy s pohonem na LPG (zkapalněný ropný plyn, postaru propan-butan) už mohou do podzemních garáží, pro CNG to až dosud neplatilo. Tato překážka ovšem padla.

Ministerstvo vnitra vydalo vyhlášku, na jejímž základě smějí automobily, které používají k pohonu toto alternativní plynové palivo, vjíždět do podzemních garáží. Předpis o technických podmínkách požární ochrany staveb vstoupil v platnost 6. září 2011. Česká republika se tak konečně připojuje k většině ostatních zemí EU.

Plynaři si pochopitelně mnou ruce, zavedení vyhlášky bude mít v nejbližší době pravděpodobně i pozitivní vliv na zvýšení počtu čerpacích stanic. Ale netýká se jen jich. Manažerka České plynárenské unie Markéta Schauhuberová k tomu říká: Lidé ocení možnost parkování se svými CNG vozy ve všech garážích a velká obchodní centra, kam zatím tyto vozy nesměly, získají další zákazníky. Unie sdružuje největší dodavatele plynu v české republice (např. RWE Transgas, E.ON, Pražská plynárenská).

S parkováním automobilů na CNG ovšem musí souhlasit majitelé příslušných prostor. Nemají-li nainstalované detektory úniku plynu a parkoviště není dostatečně odvětráváno, vyhláška jim tyto normy nařizuje, takže si jejich splnění vyžádá další náklady. Markéta Schauhuberová ovšem dále upřesňuje: "Pokud takové zabezpečení některá stávající garáž dosud nemá, toto dovybavení nestojí majitele více než pár desítek tisíc korun. Takových garáží je ale u nás poměrně hodně, takže sem zatím nemohou zajíždět ani auta na LPG.

V České republice jezdí přes 3 tisíce vozů na zemní plyn a každý rok jich přibývá zhruba čtvrtina. Dovozci nabízejí více než 30 modelů, a to jak osobních, tak i užitkových. Agilním je v tomto směru Fiat, ale v ceníku je mají například i Ford, Citroën, Opel a Mercedes-Benz. Do deseti let by jejich počet mohl vzrůst až na 400 tisíc! Jenže ceny CNG, které jsou v současnosti oproti benzinu zhruba poloviční, se také neudrží. Letos totiž končí jeho nulové zdanění.

Aleš Dragoun
Diskuze (8)
22. 9. 2011 15:12
Re: No vida
Teoreticky ano, ale realita je taková, že záleží na majiteli garáže. Je to krok správným směrem, ale nic ti to nezaručuje.
22. 9. 2011 14:25
Re: No vida
Našel jsem návrh na zdanění paliv:
Dnes 1/01/2010 1/01/2012 1/01/2014
Unleaded petrol 359 359 359 380€/1000l
Diesel 302 330 359 380€/1000l
LPG 125 125 125 125€/Tonne

Takže zatímco zdanění benzínu a nafty má růst, tak LPG má být pořád stejné. Ono daňové zvýhodnění se týká myslím toho, že podnikatelé neplatí silniční daň, což mne nemusí zajímat. Nebo se pletu?
22. 9. 2011 13:05
Re: No vida
Suhlas, mnoho ludi to zavrhlo prave kvoli tomu zakazu
Avatar - gld
22. 9. 2011 10:58
Re: No vida
Z racionálneho hľadiska mnoho argumentov nezostane. Ale na chuťovky typu "bhután mi do auta nesmie" asi ťažko niečo vymyslíme.

Najazdiť viac km ročne tak do plynu jednoznačne idem.
Avatar - Stefič
22. 9. 2011 10:06
Re: No vida
docela o plynu přemýšlím...Konečně už umí dělat nádrže zavěšené pod autem a teď i vjezd do garáží. S nárůstem plynařů mám jen obavu, že do toho vrazím 33k a hned potom si Kalousek vzpomene, že by bylo dobré dát na plyn spotřební daň