reklama


Evropské Automobily roku: Ford S-Max (2007)

 

S-Maxem, který debutoval před deseti lety, Ford dokázal, že rodinné MPV může být i řidičsky zábavným autem.

Předobrazem původní generace S-Maxu byl koncept Ford SAV ze Ženevy 2005. Zkratka znamenala Sports Activity Vehicle. Sériová verze měla premiéru na stejném místě o rok později. Po významu písmenka S se netřeba dlouze pídit... Evropská divize se spolehla na vlastní vývoj a nespolupracovala na něm s Volkswagenem jako v případě prvního Galaxy. S-Max (automobilka jej vždy psala velkými písmeny, ale o zkratku nejde) přinesl tzv. kinetický design, který vystřídal předchozí New Edge.

S-Max se stal sportovnějším sourozencem nové generace řady s „galaktickým“ jménem, o nástupce té starší nakonec nešlo. Ford jej ovšem neoddělil pouze marketingově. Od skutečně rodinného bratříčka se lišil délkou 4,77 m i výškou 1,66 m, byl o 5 cm kratší a značných 14 cm nižší. Na šířku měřily oba 1,88 m. Dostal jinou masku chladiče s ostrými úhly, přední nárazník s integrovanými kruhovými mlhovkami, zakřivenou střechu, vskutku svébytná třetí boční okna a sešikmený zadní sloupek. Dynamicky tvarované zadní partie podporovaly dravě vyhlížející reflektory a zvýrazněný nárazník. Za předními koly se objevily větrací otvory. Jeho kabát z pera designéra Davida Hiltona byl tedy řádně dynamicky střižený.

Duratec a Duratorq

Motorovou paletu zpočátku tvořila čtveřice jednotek. Dvoulitrový (1999 cm3) hliníkový zážehový čtyřválec Duratec-HE se 107 kW doplňoval přeplňovaný pětiválec 2521 cm3 stejné řady, ale původem od Volva, které Fordu tehdy patřilo. Ten nabídl 162 kW. Při běžné jízdě po okreskách se s ním řidič vešel pod deset litrů, ostřejší jich vysála z nádrže každou stovku kilometrů dvanáct a pružné „srdce“, které šlo za plynem skoro samo, k ní svádělo. Dvoulitry jezdily reálně za devět.

Vznětové common-railové čtyřválce Duratorq TDCi s turbem a klapaly pod kapotou ve variantách 1753 cm3/92 kW a 1997 cm3/103 kW. V prvním případě šlo o dvouventilový motor OHC Ford Lynx, ve druhé o produkt spolupráce s PSA. Převodovky byly přímo řazené pěti- a šestistupňové, ty druhé znovu ze Švédska. Dvoulitrové turbodiesely DOHC 16V měly kromě vstřikovačů Continental elektrohydraulický posilovač řízení, jinak se S-Max spoléhal na hydraulickou klasiku. Emisní normu Euro 4 plnily už s filtrem pevných částic a spolykaly běžně 6-7 l nafty, ve městě pak osm. Osmnáctistovky se při jízdě s opravdu lehkou nohou vešly pod pět, na dálnici rovněž pod sedm.

Interiér nabídl spoustu místa nad hlavou i pro kolena, zaujala také letecká páka parkovací brzdy. Palubní desku měl S-Max s Galaxy prakticky totožnou, s měkčenými, i když poněkud choulostivými plasty a kulatými výdechy ventilace. Dvě zadní řady samostatných sedadel se daly sklopit do podlahy, automobilka svůj systém nazvala prostě Fold Flat, šlo vytvořit až 32 kombinací. Šesté a sedmé, vždy za peníze navíc, samozřejmě neposkytovalo tolik prostoru jako ta zbylá, jinak byl S-Max pohodlný. Zavazadlový prostor měl objem 285-2000 l dle konfigurace, s pěti místy 755 l. Dalších 90 l drobností pojalo celkem 26 odkládacích schránek v kabině. Chyběly ale stropní přihrádky. Třešničku na dortu představovala příplatková výsuvná podlaha. Měnila svou polohu až o 48 cm směrem ven a usnadňovala nakládání těžších předmětů, a to měl spodní hranu vůz posazenou velmi nízko, jen 59 cm nad asfaltem. Museli jste ovšem oželet sedm sedadel.

Bezpečnost

Ford S-Max samozřejmě prošel nárazovými zkouškami Euro NCAP. Podle metodiky z roku 2006 dostal pět hvězdiček za ochranu dospělých, čtyři za ohleduplnost k dětem a dvě za chodce. S dvoulitrovým zážehovým motorem stál při uvedení na český trh 740 tisíc korun, s turbodieselovou osmnáctistovkou přišel na 785 tisíc. Základní výbava nabídla sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče (jako u jednoho z prvních aut vůbec), ABS s EBD, dvouzónovou klimatizaci, elektrická okna a zrcátka, vyhřívání čelního skla, informační displej FordConvers+ a ovládání důležitých funkcí vozu dvojicí tlačítek na volantu (HMI-Human Machine Interface). S-Max mohl mít také tempomat, kontrolu tlaku v pneumatikách, prosklenou střechu, Bluetooth a nezapomínejme na aktivní podvozek. Stupně nesly názvy Core, Trend a Titanium. V té byl nejdražší model s pětiválcem 2.5 T za 995 tisíc korun.

(Ne)překvapivé Auto roku

Výroba se rozběhla v belgickém závodě v Genku, investice celkem spolykaly 715 milionů eur. Prodej byl zahájen v květnu. Komerční úspěch na sebe nenechal dlouho čekat. Už po třech měsících dodal Ford klientele 9 tisíc aut a evidoval dalších 30 tisíc objednávek. Více než polovinu zákazníků přitom přetahoval konkurenci!

Motorističtí novináři zvolili 13. listopadu 2006 S-Max Vozem roku 2007, i když jen těsně, o dva body. Důvodů k tomu měli několik: hlavně perfektní a jak čas ukázal, také odolný podvozek s rozvorem 2,85 m, který ani náhodou nepřipomínal „dodávku“. Vpředu využíval vzpěr McPherson, vzadu čtveřici prostorově uspořádaných ramen na každé straně po vzoru Focusů, poskytoval špičkové jízdní vlastnosti i ovladatelnost, srovnatelnou s kompaktem. Dále je přesvědčila velmi slušná variabilita, to se na MPV koneckonců sluší a patří.

Velký rodinný ford byl pátým vozem značky, který se mohl pyšnit tímto triumfem, navíc druhým a (zatím) posledním minivanem v historii. Oproti Renaultu Mégane Scénic se však jednalo o podstatně větší a také modernější auto. Vzhledem k současné oblibě crossoverů a SUV osobně dosti pochybuji, že se ještě najde nějaký následník, který obdobný úspěch zopakuje, ať už jej bude vyrábět kdokoliv. S-Maxu se podařilo trumfnout konkurenci také v obdobné lokální anketě u našich sousedů na Slovensku. Získal i další ocenění, třeba v anketě Auto 1 čtenářů německého Auto Bildu, celkově bychom jich napočítali minimálně patnáct.

Individualista

V lednu 2007 se na zkoušku v Německu a Švýcarsku rozběhl projekt Individual, S-Max díky němu bylo možné vyšperkovat a proměnit v luxusní přepravník. Sada litých kol, sportovních detailů do kabiny a aerodynamických doplňků dostala název Sporty Line, Luxury Line obsahovala kůži a dřevo a Hitec Line se zaměřila na multimédia a technické vychytávky typu couvací kamery. Program se chytil, rozšířil se do dalších zemí a přežil i modernizaci.

Květen 2007 přinesl motor 2.0 TDCi/96 kW s 320-340 N.m, které přenášela dopředu další novinka, šestistupňový měničový automat Aisin. Motor ale vydržel v nabídce jen krátce a je vzácný. Sériová výbava Core byla bohatší o ESP a denní svícení, vyšší stupně pak o autorádio s CD přehrávačem, české ceny mírně vzrostly. Během sezóny 2007 se objevily další motory: hlavně zážehový 2.3 Duratec (2261 cm3) se 118 kW, výhradně s automatem. Tohle spojení bylo ovšem dosti líné a běžně žádalo 12 litrů benzinu... Nové verze dieselů reprezentovaly 1.8 TDCi se 74 kW a 2.0 TDCi s 85 kW. Osmnáctistovky měly do října rozvody poháněné dvojicí řetězů, od této doby ten spodní nahradil řemen, byl ale nadále zaměnitelný!

Ostrý britský koncept 260 LMC s pětiválcem 2,5 l naladěným na 191 kW se objevil v roce 2008, stejně jako špičková sportovní výbava Titanium S. Tu Ford spojil s nejsilnějšími motory včetně vrcholného silného dieselu 2.2 TDCi ((2179 cm3) se 129 kW, se kterým dokázal S-Max zrychlit z klidu na stovku za 9 s. „Esko“ obsahovalo ještě dále přitvrzený podvozek, spoilery, adaptivní halogenová světla, zatmavená zadní skla, čalounění kombinací kůže a Alcantary a osmnáctipalcová kola. Od začátku téhož roku začal Ford nabízet i dvoulitrové provedení FlexiFuel, schopné spalovat libovolnou směs benzinu a bioethanolu. Ceny v České republice postupně padaly až k hranici 600 tisíc korun. Motor 1.8 TDCi měl rovněž verzi s výkonem 85 kW.

Bruselský facelift

K premiéře modernizované verze v únoru 2010 si modrý ovál překvapivě vybral méně prestižní přehlídku: autosalon v Bruselu. Až do Ženevy čekat evidentně nechtěl, vždyť S-Max byl belgickým rodákem, takže šlo o debut na prakticky domácí půdě. Změnila se příď včetně nárazníku, dostala mohutnější tlamu, modernizované vozy měly i více chromovaných dílů a silnější skla zlepšila zvukovou izolaci kabiny. Instalace diodového svícení již nebyla podmíněna přítomností xenonových výbojek. LED se objevily i v zadních skupinových světlech.

Hlavní novinkou pod kapotou se po faceliftu stal zážehový čtyřválec 2.0 SCTi z řady EcoBoost s přesným objemem 1999 cm3 a výkonem 149 kW, ten nahradil dvouapůllitrový pětiválec. Vynikal měkkým chodem, standardně dostal dvouspojkovou skříň PowerShift, bohužel bez páček pod volantem. Hlučná litinová osmnáctistovka TDCi také skončila. I turbodiesely měly v základu dvouspojky včetně nového 2.0 TDCi 120 kW. Výbavy nesly názvy Trend, Titanium a Titanium S, třeba v Británii používal Ford základní Edge a střední Zetec. Tam se mimochodem firma Langford Performance Engineering (LPE) zabývala konverzí těchto „monospace“ na hybridy.

V modernizovaném S-Maxu se řidiči i posádka mohli těšit kromě už výše zmíněných položek původní verze z elektricky nastavitelné přední sedačky, koženého volantu, světelných, dešťových a parkovacích senzorů a diodového osvětlení kabiny. Záleželo pochopitelně na zvoleném stupni. Za příplatek byly kupříkladu bi-xenony a asistent při změně jízdního pruhu. Kola měla s výjimkou Titanium S 16, respektive 17 palců.

Další agregáty

Ford S-Max dostal půl roku po plastické operaci, absolutně nejvýkonnější motor. 2.0 SCTi EcoBoost disponoval až 176 kW. Z klidu na stovku dokázal zrychlit za 7,9 s a jel na produkční MPV famózních 235 km/h. U nás stál 886-970 tisíc korun. Na podzim 2010 skončily nadobro čtyřválce 2.3 Duratec (118 kW), 2.0 TDCi (103 kW) a 2.2 TDCi (129 kW), poslední vystřídal novější s výkonem 147 kW, bylo jej stále jako jediný možné kombinovat s samočinnou měničovou skříní Durashift.

Na opačném konci nabídky se v prosinci téhož roku objevil 1.6 EcoBoost (1596 cm3/118 kW), který vynikal příznivou spotřebou do osmi litrů. Paletu dieselů dále rozšířil nejméně objemný 1.6 TDCi, opět původem od PSA, s 1560 cm3 a 85 kW jako náhrada za Lynx. Byl však příliš slabý, s přes 1,7 tuny těžkým autem měl dost práce. Hmotnost S-Maxů se jinak pohybovala mezi 1600-1800 kg. Obě šestnáctistovky byly v základu vybaveny start-stopem.

Také v Rusku a Číně

Výroba S-Maxu skončila v prosinci 2014, z linek v tatarské Jelabuze (Ford Sollers) vyjížděl ještě loni. Vyráběl jej i společný čínský podnik s Chang'anem, dokonce ve dvou- a pětimístných variantách, ale bez úspěchu. K plánovanému badge-engineeringu Mazdy nakonec nedošlo a cesty obou výrobců se rozešly. Mezitím Ford postupně odhaloval novou generaci, nejprve konceptem na IAA 2013, na jaře 2014 přišla vize luxusní verze Vignale a v Paříži téhož roku konečně sériová verze. Evropská divize se vymírající kategorie MPV, obzvláště těch velkých prostě vzdát nechce. První S-Max je navíc velmi spolehlivý, zcela prostý fatálních závad a nehnije.

Spolupracujeme s TipCars.com
Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity

To, že pro úschovu peněz není vaše domácnost tím…

Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky

Celkem v deseti krajích Česka jsou zhoršené rozptylové…

Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků

Ministerstvo obrany letos počítá s navýšením počtu vojáků…

Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi

Chorvatské rafinerie kontroluje maďarská petrochemická…

 
Zdroj: archiv auto.cz, Wiki, CAW, LPE
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Ojetý Ford S-Max/Galaxy (2006-2015): Když dva dělají totéž… Ojetý Ford S-Max/Galaxy (2006-2015): Když dva dělají totéž…

Původní Ford Galaxy byl spíše Volkswagenem. S někdejším…

Ojetý Ford S-Max: Turbodiesel 2.0 TDCI je sázka na jistotu Ojetý Ford S-Max: Turbodiesel 2.0 TDCI je sázka na jistotu

Ford S-Max se představil v roce 2006 a v roce 2010…

 



 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Včera

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

Zpověď ochrnutého moderátora Michala Jančaříka (41): Věří, že bude znovu chodit?

Zpověď ochrnutého moderátora Michala Jančaříka (41):…

V poslední době se Michalu Jančaříkovi (41) lepí smůla na paty. Nejdřív ho zlobila ledvina, po transplantaci se…

Vlak nedaleko indické metropole vykolejil, nehodu nepřežilo 36 lidí

Vlak nedaleko indické metropole vykolejil, nehodu…

Nejméně 36 mrtvých a desítky zraněných si podle nejnovější bilance vyžádala nehoda vlaku, který v sobotu večer…

 

iSport.cz

Všichni nás kritizují, ale my jsme druzí, mrzelo třineckého Irgla

Všichni nás kritizují, ale my jsme druzí, mrzelo…

Sami dobře věděli, že se jim vstup do kalendářního roku 2017 nevydařil. Třinečtí Oceláři prohráli pět ze šesti…

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

 

Reflex.cz

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

 
 
reklama