reklama


Autobusy MAN s pohonem na zemní plyn mají dlouhodobou tradici. V současnosti se dostávají i do Velké Británie.

Zemní plyn je již mnoho let na mnoha trzích vnímán jako mimořádně čistý zdroj energie pro vozidla hromadné přepravy osob. Autobusy MAN CNG mají zejména na evropském trhu významné místo a nově směřují více do Ruska a Velké Británie.

Základ tohoto úspěchu tvoří moderní motory na zemní plyn z produkce MAN. Pro použití v autobusech a v autobusových podvozcích jsou aktuálně k dispozici dvě konstrukční řady agregátů (E08 a E28), které pokrývají spektrum výkonu v pěti stupních od 162 kW až do 228 kW. Motor E0836 LOH 01 se zdvihovým objemem 6,9 litru a přeplňováním se nabízí ve třech výkonových verzích 162, 184 a 206 kW, vždy při 2200 min-1. Díky příznivé hmotnosti pouhých 650 kg je jednotka E08 vhodná pro nasazení v oblastech s rovinatou topografií, popřípadě v kompaktních (midi) autobusech. V současné době nabízí MAN motor na zemní plyn E08 výhradně externím výrobcům autobusů.

Silnější

Tam, kde je požadován vyšší výkon a točivý moment, je k dispozici šestiválec E2876 LUH o objemu 12,8 l ve dvou výkonových variantách 200 a 228 kW. Motor na zemní plyn je volitelnou alternativou pro téměř všechny typy z moderní generace městských nízkopodlažních autobusů Lion’s City a rovněž do nové varianty Low Entry – od dvanáctimetrového sólo autobusu až po kloubový s délkou 18,75 m.

Nádrže CNG

Zemní plyn je ve vozidle uložen v celkem osmi kompozitových tlakových lahvích (tlak 20 MPa) s objemem 214 litrů (celkem 1712 l). Ten je kvůli dobré přístupnosti z obou stran odklopný. Kapacita nádrží je dimenzována pro potřeby typického městského provozu, aby plnění mohlo bez komplikací probíhat večer či v noci v depu.

Na standardním hliníkovém rámu může být uspořádáno pod estetickým střešním krytem šest až deset nádob na CNG. Pro plnění zemním plynem jsou k dispozici různé typy tlakových nádob, a to tak, aby bylo možné splnit každé přání týkající se dojezdové vzdálenosti vozidla. Samozřejmě je možné dostat i podvozky MAN městských autobusů s plynovým pohonem, na které se jednoduše dodatečně zhotoví nástavba.

Nové trhy

MAN s portugalským výrobcem nástaveb Caetano vyvinul po úspěšném testování přesně pro trh s pravostranným řízením MAN EcoCity. První model celé řady – nízkopodlažní varianta – je na trhu od listopadu loňského roku. V současné době jsou dvě předváděcí vozidla v provozu v Readingu západně od Londýna a v Oxfordu. V březnu letošního roku rozšířil MAN řadu EcoCity o variantu Low Entry.

V pohonném řetězci přichází ke slovu motor E2876 EEV se zdvihovým objemem 12,8 litru a výkonem 200 kW. Ten poskytuje přiměřený tah pro dvanáctimetrový autobus se čtyřiceti běžnými sedadly a dvěma sklopnými. O dojezd vozidla se starají nádrže s kapacitou 1176 litrů. Efektivní přenos síly na silnici zajišťuje automatická převodovka ZF či Voith, vždy s integrovaným retardérem. Nástavba je vyrobena z lehké hliníkové konstrukce se speciálně vyvinutými profily tvaru C a s hliníkovým opláštěním. Čelní i zadní strana nástavby je vyztužena ocelovým skeletem, což je certifikováno dle bezpečnostní normy ECE-66.

S ohledem na ceny energie v Británii se nasazení CNG autobusů ekonomicky vyplácí za krátkou dobu: jejich provozní náklady jsou zhruba o 30 % nižší než u těch s pohonem na naftu. Cena plynu je navíc ve srovnání s ostatními palivy tak stabilní, že energetický dodavatel je schopen nabídnout pětiletou smlouvu se závaznou cenou.

Pro horké klima

Některé země Středního východu, ve kterých se těží ropa, se vyvíjejí v trhy pro CNG autobusy. MAN proto nabízí Lion’s City CNG v takzvaném provedení pro horké klima. Vnitřní prostor Lion’s City je v tropickém provedení ochlazován pomocí klimatizace s maximálním výkonem 44 kW na teplotu, která je cestujícími vnímána jako příjemná. Vzduchové clony u dveří zabraňují pronikání horkého venkovního ovzduší dovnitř během nastupování a vystupování pasažérů. Jde o systém, který se skvěle osvědčil již u více než 800 autobusů společnosti MAN Truck & Bus, které jsou provozovány v městském provozu v Dubaji a Abú Dhabí. Tato verze je poháněna přeplňovaným šestiválcovým motorem o výkonu 228 kW, který s rezervou vyhovuje současnému nejpřísnějšímu emisnímu standardu EEV. O spolehlivý provoz ve vysoce prašném a horkém prostředí se starají aplikace pro horké klima, například cyklónový odlučovač prachu v sání vzduchu. Výkon motoru na zemní plyn se převádí na hnací nápravu pomocí automatické šestistupňové převodovky s intardérem. Software převodovky rozezná stoupání či klesání a odpovídajícím způsobem tomu přizpůsobí řazení, což přispívá ke snížení spotřeby paliva.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Nejcennější fotbalista Evropy je Neymar, má hodnotu 6,7 miliardy korun Nejcennější fotbalista Evropy je Neymar, má hodnotu 6,7 miliardy korun

Nejcennějším fotbalistou v Evropě je Brazilec Neymar.…

Mobilní bankovnictví pomáhá v Keni odstraňovat chudobu, tvrdí studie Mobilní bankovnictví pomáhá v Keni odstraňovat chudobu, tvrdí studie

Bezhotovostní platby mobilním telefonem mohou významně…

Knihkupec Schulz končí v EU. Může se stát německým kancléřem? Knihkupec Schulz končí v EU. Může se stát německým kancléřem?

Martin Schulz byl několik pět let vůdčí postavou…

ČEZ sníží dividendu, investorům ale přinese nadprůměrný výnos ČEZ sníží dividendu, investorům ale přinese nadprůměrný výnos

Akcie společnosti ČEZ v posledním roce pozvolna rostou.…

 
Zdroj: AutoProfi
 

Přidat názorDiskuse: Autobusy MAN na CNG - Expanze

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat. Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat.

Ceny ojetých Volkswagenů Tiguan klesají ke dvěma stům…

 






 
Černé ovce: Vysmívaná auta, která šla proti proudu. Proč se tyhle propadáky nechytly?

Černé ovce: Vysmívaná auta, která šla proti proudu. Proč se tyhle propadáky nechytly?

Včera

Výrobci občas uvedou na trh modely, které boří zavedené konvence v jejich nabídce a klientela je ne úplně pochopí...




Blesk.cz

Nadržení čtyřicátníci si to rozdali v restauraci: Když je chytli, odmítli odejít

Nadržení čtyřicátníci si to rozdali v restauraci:…

Pořádné překvapení čekalo na zaměstnance fast foodu v anglickém Manchesteru. V neděli na večer v restauraci…

Gottova manželka to krutě schytala: Slova o pindě a náplavě mají nečekané pozadí!

Gottova manželka to krutě schytala: Slova o pindě a…

Svár mezi zpěváky Karlem Gottem (77) a Milanem Drobným (72) se znovu otevřel. Na Drobného veřejném blogu se…

 

iSport.cz

Satoranský má osobní rekord v NBA! Nastřílel 10 bodů a přidal 10 doskoků

Satoranský má osobní rekord v NBA! Nastřílel 10 bodů…

Český basketbalista Tomáš Satoranský dosáhl poprvé v NBA na takzvaný double double. V dnešním odpoledním utkání…

Hušbauer: Rok ve Slavii? Ještě nemám sešívané srdce, bylo by to nefér

Hušbauer: Rok ve Slavii? Ještě nemám sešívané srdce,…

Ve Spartě vyrůstal a získal s ní i titul, teď už rok obléká dres jejího největšího rivala. Záložník Slavie Josef…

 

Reflex.cz

Svléknout se před foťákem v šedesáti? Francouzská modelka dokazuje, že věk je jenom číslo

Svléknout se před foťákem v šedesáti? Francouzská…

V době, kdy má většina modelek už několik let po kariéře, se jedenašedesátiletá Yazemeenah Rossiová teprve…

Medvědodlak vede bandu sovětských superhrdinů. Video odhaluje bizarní podobu ruských „Avengers“

Medvědodlak vede bandu sovětských superhrdinů. Video…

Zrodila je studená válka. I když pocházejí z různých koutů Sovětského svazu, mají jedno společné – ovládají…

 
 
reklama