25.12. 2012 Ivo Semrád Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Autobusy MAN na CNG - Expanze

 

Autobusy MAN s pohonem na zemní plyn mají dlouhodobou tradici. V současnosti se dostávají i do Velké Británie.

Zemní plyn je již mnoho let na mnoha trzích vnímán jako mimořádně čistý zdroj energie pro vozidla hromadné přepravy osob. Autobusy MAN CNG mají zejména na evropském trhu významné místo a nově směřují více do Ruska a Velké Británie.

Základ tohoto úspěchu tvoří moderní motory na zemní plyn z produkce MAN. Pro použití v autobusech a v autobusových podvozcích jsou aktuálně k dispozici dvě konstrukční řady agregátů (E08 a E28), které pokrývají spektrum výkonu v pěti stupních od 162 kW až do 228 kW. Motor E0836 LOH 01 se zdvihovým objemem 6,9 litru a přeplňováním se nabízí ve třech výkonových verzích 162, 184 a 206 kW, vždy při 2200 min-1. Díky příznivé hmotnosti pouhých 650 kg je jednotka E08 vhodná pro nasazení v oblastech s rovinatou topografií, popřípadě v kompaktních (midi) autobusech. V současné době nabízí MAN motor na zemní plyn E08 výhradně externím výrobcům autobusů.

Silnější

Tam, kde je požadován vyšší výkon a točivý moment, je k dispozici šestiválec E2876 LUH o objemu 12,8 l ve dvou výkonových variantách 200 a 228 kW. Motor na zemní plyn je volitelnou alternativou pro téměř všechny typy z moderní generace městských nízkopodlažních autobusů Lion’s City a rovněž do nové varianty Low Entry – od dvanáctimetrového sólo autobusu až po kloubový s délkou 18,75 m.

Nádrže CNG

Zemní plyn je ve vozidle uložen v celkem osmi kompozitových tlakových lahvích (tlak 20 MPa) s objemem 214 litrů (celkem 1712 l). Ten je kvůli dobré přístupnosti z obou stran odklopný. Kapacita nádrží je dimenzována pro potřeby typického městského provozu, aby plnění mohlo bez komplikací probíhat večer či v noci v depu.

Na standardním hliníkovém rámu může být uspořádáno pod estetickým střešním krytem šest až deset nádob na CNG. Pro plnění zemním plynem jsou k dispozici různé typy tlakových nádob, a to tak, aby bylo možné splnit každé přání týkající se dojezdové vzdálenosti vozidla. Samozřejmě je možné dostat i podvozky MAN městských autobusů s plynovým pohonem, na které se jednoduše dodatečně zhotoví nástavba.

Nové trhy

MAN s portugalským výrobcem nástaveb Caetano vyvinul po úspěšném testování přesně pro trh s pravostranným řízením MAN EcoCity. První model celé řady – nízkopodlažní varianta – je na trhu od listopadu loňského roku. V současné době jsou dvě předváděcí vozidla v provozu v Readingu západně od Londýna a v Oxfordu. V březnu letošního roku rozšířil MAN řadu EcoCity o variantu Low Entry.

V pohonném řetězci přichází ke slovu motor E2876 EEV se zdvihovým objemem 12,8 litru a výkonem 200 kW. Ten poskytuje přiměřený tah pro dvanáctimetrový autobus se čtyřiceti běžnými sedadly a dvěma sklopnými. O dojezd vozidla se starají nádrže s kapacitou 1176 litrů. Efektivní přenos síly na silnici zajišťuje automatická převodovka ZF či Voith, vždy s integrovaným retardérem. Nástavba je vyrobena z lehké hliníkové konstrukce se speciálně vyvinutými profily tvaru C a s hliníkovým opláštěním. Čelní i zadní strana nástavby je vyztužena ocelovým skeletem, což je certifikováno dle bezpečnostní normy ECE-66.

S ohledem na ceny energie v Británii se nasazení CNG autobusů ekonomicky vyplácí za krátkou dobu: jejich provozní náklady jsou zhruba o 30 % nižší než u těch s pohonem na naftu. Cena plynu je navíc ve srovnání s ostatními palivy tak stabilní, že energetický dodavatel je schopen nabídnout pětiletou smlouvu se závaznou cenou.

Pro horké klima

Některé země Středního východu, ve kterých se těží ropa, se vyvíjejí v trhy pro CNG autobusy. MAN proto nabízí Lion’s City CNG v takzvaném provedení pro horké klima. Vnitřní prostor Lion’s City je v tropickém provedení ochlazován pomocí klimatizace s maximálním výkonem 44 kW na teplotu, která je cestujícími vnímána jako příjemná. Vzduchové clony u dveří zabraňují pronikání horkého venkovního ovzduší dovnitř během nastupování a vystupování pasažérů. Jde o systém, který se skvěle osvědčil již u více než 800 autobusů společnosti MAN Truck & Bus, které jsou provozovány v městském provozu v Dubaji a Abú Dhabí. Tato verze je poháněna přeplňovaným šestiválcovým motorem o výkonu 228 kW, který s rezervou vyhovuje současnému nejpřísnějšímu emisnímu standardu EEV. O spolehlivý provoz ve vysoce prašném a horkém prostředí se starají aplikace pro horké klima, například cyklónový odlučovač prachu v sání vzduchu. Výkon motoru na zemní plyn se převádí na hnací nápravu pomocí automatické šestistupňové převodovky s intardérem. Software převodovky rozezná stoupání či klesání a odpovídajícím způsobem tomu přizpůsobí řazení, což přispívá ke snížení spotřeby paliva.

Spolupracujeme s TipCars.com
Ukrajinci nestačí, dovezme i Srby, navrhuje Hospodářská komora Ukrajinci nestačí, dovezme i Srby, navrhuje Hospodářská komora

Rok od spuštění vládního pilotního projektu na získání…

V Česku jezdí 130 tisíc nepojištěných aut V Česku jezdí 130 tisíc nepojištěných aut

V prvním pololetí 2017 v Česku přibylo 136 tisíc vozidel…

Do průmyslové zóny v Mošnově se zřejmě chystají investoři z USA a Koreje Do průmyslové zóny v Mošnově se zřejmě chystají investoři z USA a Koreje

Investici v průmyslové zóně v Mošnově na Novojičínsku…

Sázka na zvýšení platu? Pětina Čechů chce změnit práci, ukazuje průzkum Sázka na zvýšení platu? Pětina Čechů chce změnit práci, ukazuje průzkum

Změnit práci chce nyní nejvíc lidí v Česku za posledních…

 
Zdroj: AutoProfi

Štítky MAN Profi Autobusy

 

Přidat názorDiskuse: Autobusy MAN na CNG - Expanze

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony

Byli jsme u slavnostního otevření továrny Škody v…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 





 
Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Včera

Kdo za socialismu toužil po voze sportovního střihu, neměl prakticky jinou možnost, než zvolit „kupátko” Škoda Garde, později pak Rapid.




Blesk.cz

Boháče Gatese trumfl zakladatel Amazonu: Má majetek za dva biliony. A čtyři děti

Boháče Gatese trumfl zakladatel Amazonu: Má majetek…

Zakladatel internetového obchodu Amazon Jeff Bezos se stal nejbohatším člověkem světa. Na tomto postu vystřídal…

Microsoft na podzim pročistí Windows 10. Rozlučte se s původním Outlookem nebo spořiči obrazovky

Microsoft na podzim pročistí Windows 10. Rozlučte se…

Microsoft zveřejnil seznam funkcí, které z Windows 10 zmizí či přestanou být vyvíjeny s příchodem podzimní…

 

iSport.cz

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy. Plus dárek PEXESO

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy.…

Fotbalová horečka je tady a deník Sport pro vás připravil celkem 84 stran průvodce novou sezonou HET ligy.…

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon, Stramaccioniho tým v problémech

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon,…

Tohle přesně nechtěli dopustit. Jenže nic jiného si za špatný výkon nezasloužili. Fotbalisté Sparty prohráli…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci. Mohli jsme být lithiovou velmocí, ale nejsme...

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci.…

Už už se zdálo, že dieselgate je sice neblaze proslulá, nicméně přeci jen stará kauza, která jak náhle začala,…

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z toho bylo 254 Ukrajinců. Udělen byl jen 23 osobám

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z…

Evropská komise odeslala ve středu do Česka, Polska a Maďarská svá stanoviska ohledně nedodržování takzvaných…