Autobusy MAN s pohonem na zemní plyn mají dlouhodobou tradici. V současnosti se dostávají i do Velké Británie.

Zemní plyn je již mnoho let na mnoha trzích vnímán jako mimořádně čistý zdroj energie pro vozidla hromadné přepravy osob. Autobusy MAN CNG mají zejména na evropském trhu významné místo a nově směřují více do Ruska a Velké Británie.

Základ tohoto úspěchu tvoří moderní motory na zemní plyn z produkce MAN. Pro použití v autobusech a v autobusových podvozcích jsou aktuálně k dispozici dvě konstrukční řady agregátů (E08 a E28), které pokrývají spektrum výkonu v pěti stupních od 162 kW až do 228 kW. Motor E0836 LOH 01 se zdvihovým objemem 6,9 litru a přeplňováním se nabízí ve třech výkonových verzích 162, 184 a 206 kW, vždy při 2200 min-1. Díky příznivé hmotnosti pouhých 650 kg je jednotka E08 vhodná pro nasazení v oblastech s rovinatou topografií, popřípadě v kompaktních (midi) autobusech. V současné době nabízí MAN motor na zemní plyn E08 výhradně externím výrobcům autobusů.

Silnější

Tam, kde je požadován vyšší výkon a točivý moment, je k dispozici šestiválec E2876 LUH o objemu 12,8 l ve dvou výkonových variantách 200 a 228 kW. Motor na zemní plyn je volitelnou alternativou pro téměř všechny typy z moderní generace městských nízkopodlažních autobusů Lion’s City a rovněž do nové varianty Low Entry – od dvanáctimetrového sólo autobusu až po kloubový s délkou 18,75 m.

Nádrže CNG

Zemní plyn je ve vozidle uložen v celkem osmi kompozitových tlakových lahvích (tlak 20 MPa) s objemem 214 litrů (celkem 1712 l). Ten je kvůli dobré přístupnosti z obou stran odklopný. Kapacita nádrží je dimenzována pro potřeby typického městského provozu, aby plnění mohlo bez komplikací probíhat večer či v noci v depu.

Na standardním hliníkovém rámu může být uspořádáno pod estetickým střešním krytem šest až deset nádob na CNG. Pro plnění zemním plynem jsou k dispozici různé typy tlakových nádob, a to tak, aby bylo možné splnit každé přání týkající se dojezdové vzdálenosti vozidla. Samozřejmě je možné dostat i podvozky MAN městských autobusů s plynovým pohonem, na které se jednoduše dodatečně zhotoví nástavba.

Nové trhy

MAN s portugalským výrobcem nástaveb Caetano vyvinul po úspěšném testování přesně pro trh s pravostranným řízením MAN EcoCity. První model celé řady – nízkopodlažní varianta – je na trhu od listopadu loňského roku. V současné době jsou dvě předváděcí vozidla v provozu v Readingu západně od Londýna a v Oxfordu. V březnu letošního roku rozšířil MAN řadu EcoCity o variantu Low Entry.

V pohonném řetězci přichází ke slovu motor E2876 EEV se zdvihovým objemem 12,8 litru a výkonem 200 kW. Ten poskytuje přiměřený tah pro dvanáctimetrový autobus se čtyřiceti běžnými sedadly a dvěma sklopnými. O dojezd vozidla se starají nádrže s kapacitou 1176 litrů. Efektivní přenos síly na silnici zajišťuje automatická převodovka ZF či Voith, vždy s integrovaným retardérem. Nástavba je vyrobena z lehké hliníkové konstrukce se speciálně vyvinutými profily tvaru C a s hliníkovým opláštěním. Čelní i zadní strana nástavby je vyztužena ocelovým skeletem, což je certifikováno dle bezpečnostní normy ECE-66.

S ohledem na ceny energie v Británii se nasazení CNG autobusů ekonomicky vyplácí za krátkou dobu: jejich provozní náklady jsou zhruba o 30 % nižší než u těch s pohonem na naftu. Cena plynu je navíc ve srovnání s ostatními palivy tak stabilní, že energetický dodavatel je schopen nabídnout pětiletou smlouvu se závaznou cenou.

Pro horké klima

Některé země Středního východu, ve kterých se těží ropa, se vyvíjejí v trhy pro CNG autobusy. MAN proto nabízí Lion’s City CNG v takzvaném provedení pro horké klima. Vnitřní prostor Lion’s City je v tropickém provedení ochlazován pomocí klimatizace s maximálním výkonem 44 kW na teplotu, která je cestujícími vnímána jako příjemná. Vzduchové clony u dveří zabraňují pronikání horkého venkovního ovzduší dovnitř během nastupování a vystupování pasažérů. Jde o systém, který se skvěle osvědčil již u více než 800 autobusů společnosti MAN Truck & Bus, které jsou provozovány v městském provozu v Dubaji a Abú Dhabí. Tato verze je poháněna přeplňovaným šestiválcovým motorem o výkonu 228 kW, který s rezervou vyhovuje současnému nejpřísnějšímu emisnímu standardu EEV. O spolehlivý provoz ve vysoce prašném a horkém prostředí se starají aplikace pro horké klima, například cyklónový odlučovač prachu v sání vzduchu. Výkon motoru na zemní plyn se převádí na hnací nápravu pomocí automatické šestistupňové převodovky s intardérem. Software převodovky rozezná stoupání či klesání a odpovídajícím způsobem tomu přizpůsobí řazení, což přispívá ke snížení spotřeby paliva.

Spolupracujeme s TipCars.com
Místo, kde by se mohli potkat Adam, Buddha a Šiva. Přečtěte si o nejposvátnější hoře světa Místo, kde by se mohli potkat Adam, Buddha a Šiva. Přečtěte si o nejposvátnější hoře světa

Adam tu po vyhnání z ráje musel celou věčnost balancovat…

Umělá inteligence připraví o práci hlavně muže Umělá inteligence připraví o práci hlavně muže

Více jak deset milionů Britů přijde během příštích…

Turecko možná uspořádá referendum o členství v Evropské unii Turecko možná uspořádá referendum o členství v Evropské unii

Po dubnovém referendu o posílení prezidentských pravomocí…

 
Zdroj: AutoProfi
 

Přidat názorDiskuse: Autobusy MAN na CNG - Expanze

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších! SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších!

Kategorie SUV zažívá celosvětově obrovský boom, takže…

Formule 1 startuje již tuto neděli. Víte, jakými změnami monoposty prošly? Formule 1 startuje již tuto neděli. Víte, jakými změnami monoposty prošly?

Nový ročník F1 odstartuje už o tomto víkendu úvodním…

 






 
Online: Grand Prix Austrálie 2017

Grand Prix Austrálie 2017: Vettel porazil Hamiltona

Dnes 06:27

Dobrá rychlost i strategie. Grand Prix Austrálie vyhrál Vettel před Hamiltonem a Bottasem.




Blesk.cz

Katka dostala vyhazov ve zkušební době: O dlužnou mzdu se soudila dva roky

Katka dostala vyhazov ve zkušební době: O dlužnou…

Zaměstnavatelé při ukončení pracovního poměru ve zkušební době často nevyplácejí odpracovaný čas. Takovou…

Matka (†39) a dcera (†8) zemřely během pár chvil při dvou odlišných nehodách na stejné silnici

Matka (†39) a dcera (†8) zemřely během pár chvil při…

Byl to nezvratný osud. Během pár okamžiků vyhasly na stejné silnici v Alabamě životy Julie Yates Patterson (†39)…

 

iSport.cz

Sivok: San Marino? Jako když hrajete s týmem české ligy proti divizi

Sivok: San Marino? Jako když hrajete s týmem české…

Přestože české fotbalisty čeká v neděli v kvalifikaci mistrovství světa žebříčkově nejslabší evropský celek,…

Bulhaři zaskočili Nizozemce, Belgie ztratila. Ronaldo i Giroud dali dva góly

Bulhaři zaskočili Nizozemce, Belgie ztratila.…

SOUHRN | O první body přišli v kvalifikaci na MS 2018 fotbalisté Belgie, kteří doma pouze remizovali s Řeckem…

 

Reflex.cz

Cenu Thálie za celoživotní mistrovství v činohře získala herečka Alena Vránová

Cenu Thálie za celoživotní mistrovství v činohře…

Herečka Alena Vránová převzala dnes večer v Praze za dlouhotrvajícího potlesku zaplněného hlediště české první…

Madona z Veveří: Čí by tak sakra mohl ten obraz asi být?

Madona z Veveří: Čí by tak sakra mohl ten obraz asi být?

Soud rozhodl zcela bizarní spor, který byl podle zdravého rozumu řešitelný za dvě vteřiny. Rozumnou myšlenku…