Autobusy MAN s pohonem na zemní plyn mají dlouhodobou tradici. V současnosti se dostávají i do Velké Británie.

Zemní plyn je již mnoho let na mnoha trzích vnímán jako mimořádně čistý zdroj energie pro vozidla hromadné přepravy osob. Autobusy MAN CNG mají zejména na evropském trhu významné místo a nově směřují více do Ruska a Velké Británie.

Základ tohoto úspěchu tvoří moderní motory na zemní plyn z produkce MAN. Pro použití v autobusech a v autobusových podvozcích jsou aktuálně k dispozici dvě konstrukční řady agregátů (E08 a E28), které pokrývají spektrum výkonu v pěti stupních od 162 kW až do 228 kW. Motor E0836 LOH 01 se zdvihovým objemem 6,9 litru a přeplňováním se nabízí ve třech výkonových verzích 162, 184 a 206 kW, vždy při 2200 min-1. Díky příznivé hmotnosti pouhých 650 kg je jednotka E08 vhodná pro nasazení v oblastech s rovinatou topografií, popřípadě v kompaktních (midi) autobusech. V současné době nabízí MAN motor na zemní plyn E08 výhradně externím výrobcům autobusů.

Silnější

Tam, kde je požadován vyšší výkon a točivý moment, je k dispozici šestiválec E2876 LUH o objemu 12,8 l ve dvou výkonových variantách 200 a 228 kW. Motor na zemní plyn je volitelnou alternativou pro téměř všechny typy z moderní generace městských nízkopodlažních autobusů Lion’s City a rovněž do nové varianty Low Entry – od dvanáctimetrového sólo autobusu až po kloubový s délkou 18,75 m.

Nádrže CNG

Zemní plyn je ve vozidle uložen v celkem osmi kompozitových tlakových lahvích (tlak 20 MPa) s objemem 214 litrů (celkem 1712 l). Ten je kvůli dobré přístupnosti z obou stran odklopný. Kapacita nádrží je dimenzována pro potřeby typického městského provozu, aby plnění mohlo bez komplikací probíhat večer či v noci v depu.

Na standardním hliníkovém rámu může být uspořádáno pod estetickým střešním krytem šest až deset nádob na CNG. Pro plnění zemním plynem jsou k dispozici různé typy tlakových nádob, a to tak, aby bylo možné splnit každé přání týkající se dojezdové vzdálenosti vozidla. Samozřejmě je možné dostat i podvozky MAN městských autobusů s plynovým pohonem, na které se jednoduše dodatečně zhotoví nástavba.

Nové trhy

MAN s portugalským výrobcem nástaveb Caetano vyvinul po úspěšném testování přesně pro trh s pravostranným řízením MAN EcoCity. První model celé řady – nízkopodlažní varianta – je na trhu od listopadu loňského roku. V současné době jsou dvě předváděcí vozidla v provozu v Readingu západně od Londýna a v Oxfordu. V březnu letošního roku rozšířil MAN řadu EcoCity o variantu Low Entry.

V pohonném řetězci přichází ke slovu motor E2876 EEV se zdvihovým objemem 12,8 litru a výkonem 200 kW. Ten poskytuje přiměřený tah pro dvanáctimetrový autobus se čtyřiceti běžnými sedadly a dvěma sklopnými. O dojezd vozidla se starají nádrže s kapacitou 1176 litrů. Efektivní přenos síly na silnici zajišťuje automatická převodovka ZF či Voith, vždy s integrovaným retardérem. Nástavba je vyrobena z lehké hliníkové konstrukce se speciálně vyvinutými profily tvaru C a s hliníkovým opláštěním. Čelní i zadní strana nástavby je vyztužena ocelovým skeletem, což je certifikováno dle bezpečnostní normy ECE-66.

S ohledem na ceny energie v Británii se nasazení CNG autobusů ekonomicky vyplácí za krátkou dobu: jejich provozní náklady jsou zhruba o 30 % nižší než u těch s pohonem na naftu. Cena plynu je navíc ve srovnání s ostatními palivy tak stabilní, že energetický dodavatel je schopen nabídnout pětiletou smlouvu se závaznou cenou.

Pro horké klima

Některé země Středního východu, ve kterých se těží ropa, se vyvíjejí v trhy pro CNG autobusy. MAN proto nabízí Lion’s City CNG v takzvaném provedení pro horké klima. Vnitřní prostor Lion’s City je v tropickém provedení ochlazován pomocí klimatizace s maximálním výkonem 44 kW na teplotu, která je cestujícími vnímána jako příjemná. Vzduchové clony u dveří zabraňují pronikání horkého venkovního ovzduší dovnitř během nastupování a vystupování pasažérů. Jde o systém, který se skvěle osvědčil již u více než 800 autobusů společnosti MAN Truck & Bus, které jsou provozovány v městském provozu v Dubaji a Abú Dhabí. Tato verze je poháněna přeplňovaným šestiválcovým motorem o výkonu 228 kW, který s rezervou vyhovuje současnému nejpřísnějšímu emisnímu standardu EEV. O spolehlivý provoz ve vysoce prašném a horkém prostředí se starají aplikace pro horké klima, například cyklónový odlučovač prachu v sání vzduchu. Výkon motoru na zemní plyn se převádí na hnací nápravu pomocí automatické šestistupňové převodovky s intardérem. Software převodovky rozezná stoupání či klesání a odpovídajícím způsobem tomu přizpůsobí řazení, což přispívá ke snížení spotřeby paliva.

Spolupracujeme s TipCars.com
Trumpův imigrační dekret je neplatný, potvrdil americký odvolací soud Trumpův imigrační dekret je neplatný, potvrdil americký odvolací soud

Americký odvolací soud potvrdil pozastavení platnosti…

Komentář Miroslava Cvrčka: Díky Babišově EET v Česku bitcoin vytlačí korunu Komentář Miroslava Cvrčka: Díky Babišově EET v Česku bitcoin vytlačí korunu

Jistě, titulek je trochu přehnaný. Trochu víc. Nicméně…

Facebook plánuje vlastní videoslužbu, chce konkurovat Netflixu i televizím Facebook plánuje vlastní videoslužbu, chce konkurovat Netflixu i televizím

Sociální síť Facebook chce rozšířit portfolio svých…

 
Zdroj: AutoProfi

Štítky MAN Profi Autobusy

 

Přidat názorDiskuse: Autobusy MAN na CNG - Expanze

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Volkswagen CNG pohon nevzdal. Naopak chystá nové motory i modely Volkswagen CNG pohon nevzdal. Naopak chystá nové motory i modely

Světovým rekordmanem v dojezdu pouze na zásobu stlačeného…

Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

 






 
To je škody! Požár dílny zničil několik sportovních aut

To je škody! Požár dílny zničil několik sportovních aut

Včera

Nissan GT-R, Skyline, Ford Escort Cosworth a několik dalších sportovních aut se stalo obětí požáru v jednou britském servisu.




Blesk.cz

Čuba chybí v Senátu devět měsíců. Dál bere plný plat a nadzdvihl vedení

Čuba chybí v Senátu devět měsíců. Dál bere plný plat…

Senátor František Čuba (SPO, 81) nerozhodoval o normách posuzovaných Senátem už přes devět měsíců. Navíc dál…

Tradiční »sójovka« vs. chemicky vyrobená: Je libo glutamát s karcinogenem?

Tradiční »sójovka« vs. chemicky vyrobená: Je libo…

Oblíbená tmavě hnědá omáčka se dá vyrobit tradiční, přírodní cestou ze čtyř ingrediencí – vody, sójových bobů,…

 

iSport.cz

Rutta o zájmu z NHL: Jsem připraven jít i na farmu, nebojím se toho

Rutta o zájmu z NHL: Jsem připraven jít i na farmu,…

Tři obránci národního týmu, kteří si zahráli na mistrovství světa v Paříži, mají v kapse smlouvu s klubem NHL.…

Třesk v Plzni? Po sezoně mají skončit Ivanschitz, Zeman i Hromada

Třesk v Plzni? Po sezoně mají skončit Ivanschitz,…

Přetahovaná se Slavií o titul ještě neskončila a Viktoria Plzeň už intenzivně řeší skladbu mužstva pro příští…

 

Reflex.cz

Další trolení Trumpa: Obamův fotograf dělá promo House of Cards

Další trolení Trumpa: Obamův fotograf dělá promo…

Třicátého května vpustí Netflix do světa první díl již páté série populárního seriálu House of Cards. Ta…

Sen se stane skutečností. Sbírka umění, kterou rozprodal Oliver Cromwell, se vrací do Londýna

Sen se stane skutečností. Sbírka umění, kterou…

Když se v roce 2012 procházel ředitel Královské akademie umění Christopher Le Brun po horách s hlavním kurátorem…