25.12. 2012 Ivo Semrád Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Autobusy MAN na CNG - Expanze

 

Autobusy MAN s pohonem na zemní plyn mají dlouhodobou tradici. V současnosti se dostávají i do Velké Británie.

Zemní plyn je již mnoho let na mnoha trzích vnímán jako mimořádně čistý zdroj energie pro vozidla hromadné přepravy osob. Autobusy MAN CNG mají zejména na evropském trhu významné místo a nově směřují více do Ruska a Velké Británie.

Základ tohoto úspěchu tvoří moderní motory na zemní plyn z produkce MAN. Pro použití v autobusech a v autobusových podvozcích jsou aktuálně k dispozici dvě konstrukční řady agregátů (E08 a E28), které pokrývají spektrum výkonu v pěti stupních od 162 kW až do 228 kW. Motor E0836 LOH 01 se zdvihovým objemem 6,9 litru a přeplňováním se nabízí ve třech výkonových verzích 162, 184 a 206 kW, vždy při 2200 min-1. Díky příznivé hmotnosti pouhých 650 kg je jednotka E08 vhodná pro nasazení v oblastech s rovinatou topografií, popřípadě v kompaktních (midi) autobusech. V současné době nabízí MAN motor na zemní plyn E08 výhradně externím výrobcům autobusů.

Silnější

Tam, kde je požadován vyšší výkon a točivý moment, je k dispozici šestiválec E2876 LUH o objemu 12,8 l ve dvou výkonových variantách 200 a 228 kW. Motor na zemní plyn je volitelnou alternativou pro téměř všechny typy z moderní generace městských nízkopodlažních autobusů Lion’s City a rovněž do nové varianty Low Entry – od dvanáctimetrového sólo autobusu až po kloubový s délkou 18,75 m.

Nádrže CNG

Zemní plyn je ve vozidle uložen v celkem osmi kompozitových tlakových lahvích (tlak 20 MPa) s objemem 214 litrů (celkem 1712 l). Ten je kvůli dobré přístupnosti z obou stran odklopný. Kapacita nádrží je dimenzována pro potřeby typického městského provozu, aby plnění mohlo bez komplikací probíhat večer či v noci v depu.

Na standardním hliníkovém rámu může být uspořádáno pod estetickým střešním krytem šest až deset nádob na CNG. Pro plnění zemním plynem jsou k dispozici různé typy tlakových nádob, a to tak, aby bylo možné splnit každé přání týkající se dojezdové vzdálenosti vozidla. Samozřejmě je možné dostat i podvozky MAN městských autobusů s plynovým pohonem, na které se jednoduše dodatečně zhotoví nástavba.

Nové trhy

MAN s portugalským výrobcem nástaveb Caetano vyvinul po úspěšném testování přesně pro trh s pravostranným řízením MAN EcoCity. První model celé řady – nízkopodlažní varianta – je na trhu od listopadu loňského roku. V současné době jsou dvě předváděcí vozidla v provozu v Readingu západně od Londýna a v Oxfordu. V březnu letošního roku rozšířil MAN řadu EcoCity o variantu Low Entry.

V pohonném řetězci přichází ke slovu motor E2876 EEV se zdvihovým objemem 12,8 litru a výkonem 200 kW. Ten poskytuje přiměřený tah pro dvanáctimetrový autobus se čtyřiceti běžnými sedadly a dvěma sklopnými. O dojezd vozidla se starají nádrže s kapacitou 1176 litrů. Efektivní přenos síly na silnici zajišťuje automatická převodovka ZF či Voith, vždy s integrovaným retardérem. Nástavba je vyrobena z lehké hliníkové konstrukce se speciálně vyvinutými profily tvaru C a s hliníkovým opláštěním. Čelní i zadní strana nástavby je vyztužena ocelovým skeletem, což je certifikováno dle bezpečnostní normy ECE-66.

S ohledem na ceny energie v Británii se nasazení CNG autobusů ekonomicky vyplácí za krátkou dobu: jejich provozní náklady jsou zhruba o 30 % nižší než u těch s pohonem na naftu. Cena plynu je navíc ve srovnání s ostatními palivy tak stabilní, že energetický dodavatel je schopen nabídnout pětiletou smlouvu se závaznou cenou.

Pro horké klima

Některé země Středního východu, ve kterých se těží ropa, se vyvíjejí v trhy pro CNG autobusy. MAN proto nabízí Lion’s City CNG v takzvaném provedení pro horké klima. Vnitřní prostor Lion’s City je v tropickém provedení ochlazován pomocí klimatizace s maximálním výkonem 44 kW na teplotu, která je cestujícími vnímána jako příjemná. Vzduchové clony u dveří zabraňují pronikání horkého venkovního ovzduší dovnitř během nastupování a vystupování pasažérů. Jde o systém, který se skvěle osvědčil již u více než 800 autobusů společnosti MAN Truck & Bus, které jsou provozovány v městském provozu v Dubaji a Abú Dhabí. Tato verze je poháněna přeplňovaným šestiválcovým motorem o výkonu 228 kW, který s rezervou vyhovuje současnému nejpřísnějšímu emisnímu standardu EEV. O spolehlivý provoz ve vysoce prašném a horkém prostředí se starají aplikace pro horké klima, například cyklónový odlučovač prachu v sání vzduchu. Výkon motoru na zemní plyn se převádí na hnací nápravu pomocí automatické šestistupňové převodovky s intardérem. Software převodovky rozezná stoupání či klesání a odpovídajícím způsobem tomu přizpůsobí řazení, což přispívá ke snížení spotřeby paliva.

Spolupracujeme s TipCars.com
Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů

Britský hráč hodlá do konce roku zdvojnásobit počet svých…

Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví

Americký výrobce elektromobilů Tesla bude vyrábět v Číně,…

Akcie, měny & názory Jaroslava Bukovského: Podbradky vábí kapitál Akcie, měny & názory Jaroslava Bukovského: Podbradky vábí kapitál

Nelichotivý podbradek či dvacetipalcová pneumatika kolem…

 
Zdroj: AutoProfi

Štítky MAN Profi Autobusy

 

Přidat názorDiskuse: Autobusy MAN na CNG - Expanze

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před…

Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron? Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron?

Čekání je skoro u konce. Vážný soupeř pro superauto…

 





 
Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Dnes 18:50

S rostoucí nabídkou je pro výrobce stále těžší vymýšlet názvy svých aut. Z toho důvodu najímají různé specialisty nebo zakládají speciální oddělení zaměřená na tuto problematiku.




Blesk.cz

Strasti Jandové nekončí: Bouračka, zlomenina, vši a teď nemoc jater!

Strasti Jandové nekončí: Bouračka, zlomenina, vši a…

Jedna pohroma na druhou se valí na zpěvačku Martu Jandovou (43). Poté, co si v létě zlomila nohu, pak měl její…

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest sdílí na internetu: Své vypracované tělo ukázal i v Praze

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest…

Matt Olesiak (28) je nejen úspěšný doktor, ale také miláček internetu. Matt, který pochází z Varšavy, ale…

 

iSport.cz

Brankář Koubek vychytal v Rennes první nulu. Učím se tu bránit, říká

Brankář Koubek vychytal v Rennes první nulu. Učím se…

Po turbulentním začátku to vypadá, že sezona Tomáše Koubka se začíná v dobrém slova smyslu ustalovat.…

Ztráta pro Spartu! Kadlec má trhlinu ve svalu, bude chybět několik týdnů

Ztráta pro Spartu! Kadlec má trhlinu ve svalu, bude…

Fotbalisté Sparty se budou muset v nejbližších zápasech obejít bez útočníka Václava Kadlece, který si v úvodu…

 

Reflex.cz

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

Začíná to vypadat, že sestavování nové vládní koalice není tentokrát až tak důležité jako po jiných volbách.…

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…