reklama


29.7. 2013 Ladislav Černý

Autobusy s alternativním pohonem Solaris: Nejširší nabídka

 

Společnost Solaris má v segmentu alternativních pohonů autobusů nejrozmanitější portfolio včetně elektřiny ve dvou délkách vozidla.

Začněme představením kratšího elektrobusu, který byl odhalen již v roce 2010 na výstavě Transexpo v polských Kielcích a o pár měsíců později v Kortrijku. Vozidlo Urbino LE electric 8.9 vykazovalo dojezd 100 km, přičemž ve srovnání s konvenční vznětovou verzí byl elektrobus jen o 750 kg těžší (oba akumulátory váží 1400 kg).

Výrobce toho dosáhl zejména díky použití tenčích skel a bočních hliníkových panelů. Užitečné zatížení zůstalo tedy natolik vysoké, aby stačilo pro 21-29 sedících cestujících i 33 stojících.

Elektropohon

Pohon dvoudveřového autobusu s nerezovým skeletem zajišťuje asynchronní elektromotor od firmy Vossloh Kiepe o výkonu 120 kW a točivém momentu 1400 N.m. Jmenovité napětí lithiových akumulátorů činí 600 V. Jejich kapacita dosahuje 120 kWh, která je plně nabita ze stanice 3x400 V při proudu 63 A během čtyř hodin. Jsou umístěny v zádi vozidla na rozvoru 4380 mm a samozřejmě také dostávají elektřinu rekuperací kinetické energie při brzdění.

Výška podlahy u obou dveří činí 320 mm, přičemž do standardního vybavení Urbina 8,9 electric patří manuálně ovládaná rampa pro hendikepované ve druhých dveřích. Vozidlo je určené výhradně do městského provozu, proto dosahuje maximálně 50 km/h. Všechny pomocné komponenty vyžadující energii jako kompresor stlačeného vzduchu, posilovač řízení, ventilátory a topení (v nabídce se také nachází oddělené klimatizace prostoru řidiče a cestujících) jsou napájeny ze samostatných baterií.

Dvanáctimetr

Firma z Belechowa přivezla loni do Hannoveru na IAA dvanáctimetrové Urbino electric 12. Vozidlo na rozvoru 5900 mm s 23-34 sedadly pro cestující a pojme celkově 85 pasažérů. Tak vysoké obsaditelnosti u elektrobusu výrobce dosáhl důsledným odlehčováním například i sedadel. Překližku v podlaze nahradilo mahagonové dřevo. Solaris také použil kola z lehké slitiny.

Nízkopodlažní vozidlo se skvělou přístupností třemi 1350 mm širokými dveřmi používá lithiové akumulátory o kapacitě 210 kWh. Jmenovité napětí 600 V samozřejmě souhlasí s kratší verzí. Dvanáctimetrovou novinku pohání silnější asynchronní motor o výkonu 160 kW.

První objednávka Urbina electric 12 přijde letos do provozu v Braunschweigu východně od Hannoveru. Testovací provoz s cestujícími však již proběhl úspěšně v několika polských i německých městech.

Pět hybridů

Solaris ve vývoji hybridních vozidel převyšuje veškeré představy, protože nabízí tato vozidla se sériovým či paralelním pohonem a s různými délkami. Firma tak ukazuje svou schopnost dívat se hodně dopředu a zároveň nabídnout dopravcům řešení přesně dle jejich přání.

Diwa

Firma ve spolupráci se známým výrobcem automatických převodovek a retardérů Voith vyvinula paralelní hybrid Urbino 18 Diwahybrid. Vozidlo se chlubí superkapacitory značky Maxwell složenými z pěti modulů o napětí 125 voltů. Jejich celková kapacita 2,5 kWh je dobíjena rekuperací při brzdění. Elektřina pak při rozjezdu napájí elektromotor o nejvyšším výkonu 150 kW a točivém momentu 530 N.m.

Konvenční jednotku tvoří 6,7litrový šestiválec Cummins EEV o výkonu 181 kW. Součet výkonů obou jednotek plně dostačuje pro plně obsazené kloubové Urbino pro 161 cestujících. Je vidět, že 600 kg navíc způsobených hybridním pohonem (410 kg superkondenzátory) obsaditelnost městského autobusu nijak neomezilo.

Škoda Hybrid

Z dlouholeté spolupráce polské firmy se společností Škoda vznikl sériový hybrid. Elektrická složka pohonu se skládá z trakčního motoru Škoda o výkonu 160 kW, generátoru Kiepe a akumulátorů i superkapacitorů. Proč oba zásobníky energie? Vozidlo dovoluje rychlé dobíjení z externího zdroje a zároveň je schopné uchovávat proud produkovaný při rekuperaci po jen krátký časový úsek. Dvanáctimetrový autobus nabízí 26-36 sedadel pro cestující. Vznětový agregát Cummins ISB6.7 je stejný jako u Diwahybridu i následujících dvou.

Eaton

Další paralelní vozidlo Solaris vzniklo z kooperace s americkou společností Eaton. Li-ion akumulátory v podlaze u prostředních dveří dvanáctimetrového vozidla dodávají energii elektromotoru o výkonu 44 kW (420 N.m). Jde tedy pouze o podpůrný prvek a využití mařené kinetické energie ve prospěch následujícího zrychlování. Nelze přehlédnout relativně nízké náklady na zástavbu elektrické složky pohonu a její nízkou hmotnost.

Urbino 18 Allison

Z polsko-americké spolupráce vzniklo také kloubové Urbino 18 s hybridním pohonem od fi rmy Allison. Spalovací motor Cummins 6.7 pracuje v optimálních otáčkách k dosažení co nejvyšší účinnosti a nejnižší spotřeby. Podle výrobce dochází ke snížení spotřeby paliva v reálném provozu o 22-24 procent. Systém se skládá ze dvou elektromotorů, dvou synchronních spojek a tří planetárních převodovek. Akumulátory NiMH o hmotnosti 410 kg jsou uloženy ve střeše a dobíjeny během brzdění vozidla. Hybridní pohon je uložen na levém konci druhé čáti kloubového vozidla, zůstala tedy možnost 51 sedadel a vysoká celková obsaditelnost 161 cestujících. Firma tvrdí, že akumulátory v závislosti na provozu vozidla vydrží 6-7 roků.

Zemní plyn 12/15/18

Řada městských autobusů Urbino také disponuje pohonem na stlačený zemní plyn. Solaris používá řadový šestiválec Cummins ISL G o objemu válců 8,9 litru v nejvýkonnější variantě 239 kW. Točivý moment agregátu dosahuje hodnoty 1356 N.m. Šestiválec je upraven na spalování zemního plynu s číslem 75 a vyšším. V nákladních vozidlech také zvládá bioplyn a zkapalněný zemní plyn LNG.

Všechny tři dostupné délky Urbina CNG 12, 15 i 18 metrů může alternativně pohánět také 7,8litrový šestiválec Cursor CNG o výkonu 213 kW. Výhoda CNG pohonu spočívá zejména v nízkých nákladech na palivo a extrémně nízké úrovně škodlivin a zejména prachových částic bez použití DPF.

Dvanáctimetrový autobus s 29-51 sedadly pro cestující používá na střeše šest kompozicových nádrží na zemní plyn o objemu 6 x 214 litrů. Patnáctimetrové vozidlo (36-49 sedících pasažérů) může dostat navíc ještě jednu nádrž na CNG. Kloubové Urbino 18 CNG čerpá palivo z osmi nádob CNG o celkovém objemu 1712 litrů, na přání může obdržet ještě jednu nádobu. V závislosti na požadavcích klienta může převézt 29-51 sedících cestujících. U všech vozidel tvoří standard ručně ovládaná rampa pro vozíčkáře umístěna ve druhých dveřích.

Spolupracujeme s TipCars.com
Globus se zbaví tří hobbymarketů Baumarkt, zaměří se na prodej potravin Globus se zbaví tří hobbymarketů Baumarkt, zaměří se na prodej potravin

Obchodní řetězec Globus ukončí provoz tří svých…

GE vzrostl zisk o 36 procent, příjmy však klesly GE vzrostl zisk o 36 procent, příjmy však klesly

Největšímu americkému průmyslovému konglomerátu General…

Přečtěte si o mužích Trumpovy vlády, kteří mají moc ovlivnit celý svět Přečtěte si o mužích Trumpovy vlády, kteří mají moc ovlivnit celý svět

S nástupem Donalda Trumpa do Bílého domu přijdou k moci i…

V Dukovanech klesne výroba elektřiny na polovinu, začíná téměř dvouměsíční odstávka V Dukovanech klesne výroba elektřiny na polovinu, začíná téměř dvouměsíční odstávka

V Jaderné elektrárně Dukovany začali energetici v poledne…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček

Muzeum autíček, které se nachází téměř ve všech…

Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

 






 
Známe ceny omlazeného Volkswagenu Golf. Kolik stojí 1.0 TSI a 1.5 TSI?

Známe ceny omlazeného Volkswagenu Golf. Kolik stojí 1.0 TSI a 1.5 TSI?

Dnes 13:56

Oficiální ceník modernizovaného Volkswagenu Golf zatím není k dispozici, přesto ale známe ceny žhavých novinek v nabídce. Pod 400.000 Kč se nedostanou.




Blesk.cz

Trump jde do Bílého domu ONLINE: 2 bible, tisíce vojáků, humr i protesty

Trump jde do Bílého domu ONLINE: 2 bible, tisíce…

Republikán Donald Trump v pátek v pravé poledne místního času (18:00 českého času) složí ve Washingtonu před…

Šéf Zdeněk Pohlreich: O 17 kilo těžší a narvaný v kroji! To je pohled

Šéf Zdeněk Pohlreich: O 17 kilo těžší a narvaný v…

V dalším díle Ano, šéfe se Zdeněk Pohlreich (59) vydal na Pálavu do kempu. Během natáčení si vyzkoušel místní…

 

iSport.cz

Havlátův comeback na obzoru? V Kometě má dres, hrát ale dnes nebude

Havlátův comeback na obzoru? V Kometě má dres, hrát…

Česká hokejová hvězda poslední dekády je znovu o něco blíž svému návratu na led. Zbrusu nový dres Komety se…

Djokovičův pád. Je pohublý, vyčpělý a ztrácí se ve světě mimo tenis

Djokovičův pád. Je pohublý, vyčpělý a ztrácí se ve…

PŘÍMO Z MELBOURNE | Ještě v červnu měl Novak Djokovič v držení tituly ze všech čtyř grandslamů. Dnes mu zbývá už…

 

Reflex.cz

Naděje pro nás kuřáky: Hostinští, vyhlaste iniciativu Electronic Cigarette Friendly!

Naděje pro nás kuřáky: Hostinští, vyhlaste…

Neomarxistický boj zákonodárců o moje zdraví dosáhl dalšího vítězství — protikuřácký zákon prošel Senátem. V…

Život jinak – úžasné snímky českého fotografa Jakuba Demla

Život jinak – úžasné snímky českého fotografa Jakuba Demla

Fotograf Jakub Deml zahajuje v pátek 20. 1. 2017 výstavu svých fotografií z cyklu Život jinak. Osm snímků…

 
 
reklama