29.7. 2013 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Autobusy s alternativním pohonem Solaris: Nejširší nabídka

 

Společnost Solaris má v segmentu alternativních pohonů autobusů nejrozmanitější portfolio včetně elektřiny ve dvou délkách vozidla.

Začněme představením kratšího elektrobusu, který byl odhalen již v roce 2010 na výstavě Transexpo v polských Kielcích a o pár měsíců později v Kortrijku. Vozidlo Urbino LE electric 8.9 vykazovalo dojezd 100 km, přičemž ve srovnání s konvenční vznětovou verzí byl elektrobus jen o 750 kg těžší (oba akumulátory váží 1400 kg).

Výrobce toho dosáhl zejména díky použití tenčích skel a bočních hliníkových panelů. Užitečné zatížení zůstalo tedy natolik vysoké, aby stačilo pro 21-29 sedících cestujících i 33 stojících.

Elektropohon

Pohon dvoudveřového autobusu s nerezovým skeletem zajišťuje asynchronní elektromotor od firmy Vossloh Kiepe o výkonu 120 kW a točivém momentu 1400 N.m. Jmenovité napětí lithiových akumulátorů činí 600 V. Jejich kapacita dosahuje 120 kWh, která je plně nabita ze stanice 3x400 V při proudu 63 A během čtyř hodin. Jsou umístěny v zádi vozidla na rozvoru 4380 mm a samozřejmě také dostávají elektřinu rekuperací kinetické energie při brzdění.

Výška podlahy u obou dveří činí 320 mm, přičemž do standardního vybavení Urbina 8,9 electric patří manuálně ovládaná rampa pro hendikepované ve druhých dveřích. Vozidlo je určené výhradně do městského provozu, proto dosahuje maximálně 50 km/h. Všechny pomocné komponenty vyžadující energii jako kompresor stlačeného vzduchu, posilovač řízení, ventilátory a topení (v nabídce se také nachází oddělené klimatizace prostoru řidiče a cestujících) jsou napájeny ze samostatných baterií.

Dvanáctimetr

Firma z Belechowa přivezla loni do Hannoveru na IAA dvanáctimetrové Urbino electric 12. Vozidlo na rozvoru 5900 mm s 23-34 sedadly pro cestující a pojme celkově 85 pasažérů. Tak vysoké obsaditelnosti u elektrobusu výrobce dosáhl důsledným odlehčováním například i sedadel. Překližku v podlaze nahradilo mahagonové dřevo. Solaris také použil kola z lehké slitiny.

Nízkopodlažní vozidlo se skvělou přístupností třemi 1350 mm širokými dveřmi používá lithiové akumulátory o kapacitě 210 kWh. Jmenovité napětí 600 V samozřejmě souhlasí s kratší verzí. Dvanáctimetrovou novinku pohání silnější asynchronní motor o výkonu 160 kW.

První objednávka Urbina electric 12 přijde letos do provozu v Braunschweigu východně od Hannoveru. Testovací provoz s cestujícími však již proběhl úspěšně v několika polských i německých městech.

Pět hybridů

Solaris ve vývoji hybridních vozidel převyšuje veškeré představy, protože nabízí tato vozidla se sériovým či paralelním pohonem a s různými délkami. Firma tak ukazuje svou schopnost dívat se hodně dopředu a zároveň nabídnout dopravcům řešení přesně dle jejich přání.

Diwa

Firma ve spolupráci se známým výrobcem automatických převodovek a retardérů Voith vyvinula paralelní hybrid Urbino 18 Diwahybrid. Vozidlo se chlubí superkapacitory značky Maxwell složenými z pěti modulů o napětí 125 voltů. Jejich celková kapacita 2,5 kWh je dobíjena rekuperací při brzdění. Elektřina pak při rozjezdu napájí elektromotor o nejvyšším výkonu 150 kW a točivém momentu 530 N.m.

Konvenční jednotku tvoří 6,7litrový šestiválec Cummins EEV o výkonu 181 kW. Součet výkonů obou jednotek plně dostačuje pro plně obsazené kloubové Urbino pro 161 cestujících. Je vidět, že 600 kg navíc způsobených hybridním pohonem (410 kg superkondenzátory) obsaditelnost městského autobusu nijak neomezilo.

Škoda Hybrid

Z dlouholeté spolupráce polské firmy se společností Škoda vznikl sériový hybrid. Elektrická složka pohonu se skládá z trakčního motoru Škoda o výkonu 160 kW, generátoru Kiepe a akumulátorů i superkapacitorů. Proč oba zásobníky energie? Vozidlo dovoluje rychlé dobíjení z externího zdroje a zároveň je schopné uchovávat proud produkovaný při rekuperaci po jen krátký časový úsek. Dvanáctimetrový autobus nabízí 26-36 sedadel pro cestující. Vznětový agregát Cummins ISB6.7 je stejný jako u Diwahybridu i následujících dvou.

Eaton

Další paralelní vozidlo Solaris vzniklo z kooperace s americkou společností Eaton. Li-ion akumulátory v podlaze u prostředních dveří dvanáctimetrového vozidla dodávají energii elektromotoru o výkonu 44 kW (420 N.m). Jde tedy pouze o podpůrný prvek a využití mařené kinetické energie ve prospěch následujícího zrychlování. Nelze přehlédnout relativně nízké náklady na zástavbu elektrické složky pohonu a její nízkou hmotnost.

Urbino 18 Allison

Z polsko-americké spolupráce vzniklo také kloubové Urbino 18 s hybridním pohonem od fi rmy Allison. Spalovací motor Cummins 6.7 pracuje v optimálních otáčkách k dosažení co nejvyšší účinnosti a nejnižší spotřeby. Podle výrobce dochází ke snížení spotřeby paliva v reálném provozu o 22-24 procent. Systém se skládá ze dvou elektromotorů, dvou synchronních spojek a tří planetárních převodovek. Akumulátory NiMH o hmotnosti 410 kg jsou uloženy ve střeše a dobíjeny během brzdění vozidla. Hybridní pohon je uložen na levém konci druhé čáti kloubového vozidla, zůstala tedy možnost 51 sedadel a vysoká celková obsaditelnost 161 cestujících. Firma tvrdí, že akumulátory v závislosti na provozu vozidla vydrží 6-7 roků.

Zemní plyn 12/15/18

Řada městských autobusů Urbino také disponuje pohonem na stlačený zemní plyn. Solaris používá řadový šestiválec Cummins ISL G o objemu válců 8,9 litru v nejvýkonnější variantě 239 kW. Točivý moment agregátu dosahuje hodnoty 1356 N.m. Šestiválec je upraven na spalování zemního plynu s číslem 75 a vyšším. V nákladních vozidlech také zvládá bioplyn a zkapalněný zemní plyn LNG.

Všechny tři dostupné délky Urbina CNG 12, 15 i 18 metrů může alternativně pohánět také 7,8litrový šestiválec Cursor CNG o výkonu 213 kW. Výhoda CNG pohonu spočívá zejména v nízkých nákladech na palivo a extrémně nízké úrovně škodlivin a zejména prachových částic bez použití DPF.

Dvanáctimetrový autobus s 29-51 sedadly pro cestující používá na střeše šest kompozicových nádrží na zemní plyn o objemu 6 x 214 litrů. Patnáctimetrové vozidlo (36-49 sedících pasažérů) může dostat navíc ještě jednu nádrž na CNG. Kloubové Urbino 18 CNG čerpá palivo z osmi nádob CNG o celkovém objemu 1712 litrů, na přání může obdržet ještě jednu nádobu. V závislosti na požadavcích klienta může převézt 29-51 sedících cestujících. U všech vozidel tvoří standard ručně ovládaná rampa pro vozíčkáře umístěna ve druhých dveřích.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Babiš a Faltýnek požádají Sněmovnu o vydání ke stíhání Babiš a Faltýnek požádají Sněmovnu o vydání ke stíhání

Premiér Andrej Babiš a místopředseda ANO Jaroslav…

OBRAZEM: Zápalky se vyrábějí prakticky stejným způsobem už přes 160 let OBRAZEM: Zápalky se vyrábějí prakticky stejným způsobem už přes 160 let

Tradice sériové výroby bezpečnostních bezfosforových…

Zápisník Pavla Otty: Pivo za Zemana Zápisník Pavla Otty: Pivo za Zemana

Před prvním kolem prezidentských voleb se na sociálních…

Růst akcií potěšil centrální bankéře. Miliardy korun vydělala i Česká národní banka Růst akcií potěšil centrální bankéře. Miliardy korun vydělala i Česká národní banka

Česká národní banka vydělává na akciích, které loni…

 

Štítky Profi Autobusy

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč

Vstup Fordu do kategorie SUV se po stránce spolehlivosti…

 





 
Kam se starým benzinem? A může starší palivo poškodit motor?

Kam se starým benzinem? A může starší palivo poškodit motor?

Dnes 08:00

Automobilový benzin má stejně jako celá řada jiných ropných frakcí omezenou životnost. Jak moc velkou, to záleží hned na několika faktorech.




Blesk.cz

Exprezident Klaus o podpoře Zemana: Drahoš není želé, ale na Hrad nemá

Exprezident Klaus o podpoře Zemana: Drahoš není…

Krátce po sečtení hlasů řekl exprezident Václav Klaus (76), že jeho kandidátem v 2. kole je současná hlava státu…

Ovčáček: „Zeman přijal nabídku čtyř televizí.“  Drahoš chce dva duely

Ovčáček: „Zeman přijal nabídku čtyř televizí.“…

Prezident Miloš Zeman změnil strategii - a v sobotu připustil, že předvolební debaty přestane na rozdíl od…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

SESTŘIHY: United odskočili Liverpoolu i Chelsea, Arsenal propadl

SESTŘIHY: United odskočili Liverpoolu i Chelsea,…

Fotbalisté Manchesteru United porazili v pondělní dohrávce 23. kola anglické ligy 3:0 Stoke a na druhém místě…

 

Reflex.cz

10 nejlepších filmů roku 2017 a proč je musíte vidět

10 nejlepších filmů roku 2017 a proč je musíte vidět

Blade Runner 2049, Dunkerk, Nejtemnější hodina a dalších sedm skvělých filmů roku 2017 by vám rozhodně neměly…

Na vandru v Keni: Do národní rezervace Samburu a jezerní oblasti Naivasha a Nakuru

Na vandru v Keni: Do národní rezervace Samburu a…

Zapadlo slunce, a to je čas, kdy se africká noc rozezpívá v dechberoucí kakofonii zvuků a skřeků. Jen málokterý…