29.7. 2013 Ladislav Černý

Autobusy s alternativním pohonem Solaris: Nejširší nabídka

 

Společnost Solaris má v segmentu alternativních pohonů autobusů nejrozmanitější portfolio včetně elektřiny ve dvou délkách vozidla.

Začněme představením kratšího elektrobusu, který byl odhalen již v roce 2010 na výstavě Transexpo v polských Kielcích a o pár měsíců později v Kortrijku. Vozidlo Urbino LE electric 8.9 vykazovalo dojezd 100 km, přičemž ve srovnání s konvenční vznětovou verzí byl elektrobus jen o 750 kg těžší (oba akumulátory váží 1400 kg).

Výrobce toho dosáhl zejména díky použití tenčích skel a bočních hliníkových panelů. Užitečné zatížení zůstalo tedy natolik vysoké, aby stačilo pro 21-29 sedících cestujících i 33 stojících.

Elektropohon

Pohon dvoudveřového autobusu s nerezovým skeletem zajišťuje asynchronní elektromotor od firmy Vossloh Kiepe o výkonu 120 kW a točivém momentu 1400 N.m. Jmenovité napětí lithiových akumulátorů činí 600 V. Jejich kapacita dosahuje 120 kWh, která je plně nabita ze stanice 3x400 V při proudu 63 A během čtyř hodin. Jsou umístěny v zádi vozidla na rozvoru 4380 mm a samozřejmě také dostávají elektřinu rekuperací kinetické energie při brzdění.

Výška podlahy u obou dveří činí 320 mm, přičemž do standardního vybavení Urbina 8,9 electric patří manuálně ovládaná rampa pro hendikepované ve druhých dveřích. Vozidlo je určené výhradně do městského provozu, proto dosahuje maximálně 50 km/h. Všechny pomocné komponenty vyžadující energii jako kompresor stlačeného vzduchu, posilovač řízení, ventilátory a topení (v nabídce se také nachází oddělené klimatizace prostoru řidiče a cestujících) jsou napájeny ze samostatných baterií.

Dvanáctimetr

Firma z Belechowa přivezla loni do Hannoveru na IAA dvanáctimetrové Urbino electric 12. Vozidlo na rozvoru 5900 mm s 23-34 sedadly pro cestující a pojme celkově 85 pasažérů. Tak vysoké obsaditelnosti u elektrobusu výrobce dosáhl důsledným odlehčováním například i sedadel. Překližku v podlaze nahradilo mahagonové dřevo. Solaris také použil kola z lehké slitiny.

Nízkopodlažní vozidlo se skvělou přístupností třemi 1350 mm širokými dveřmi používá lithiové akumulátory o kapacitě 210 kWh. Jmenovité napětí 600 V samozřejmě souhlasí s kratší verzí. Dvanáctimetrovou novinku pohání silnější asynchronní motor o výkonu 160 kW.

První objednávka Urbina electric 12 přijde letos do provozu v Braunschweigu východně od Hannoveru. Testovací provoz s cestujícími však již proběhl úspěšně v několika polských i německých městech.

Pět hybridů

Solaris ve vývoji hybridních vozidel převyšuje veškeré představy, protože nabízí tato vozidla se sériovým či paralelním pohonem a s různými délkami. Firma tak ukazuje svou schopnost dívat se hodně dopředu a zároveň nabídnout dopravcům řešení přesně dle jejich přání.

Diwa

Firma ve spolupráci se známým výrobcem automatických převodovek a retardérů Voith vyvinula paralelní hybrid Urbino 18 Diwahybrid. Vozidlo se chlubí superkapacitory značky Maxwell složenými z pěti modulů o napětí 125 voltů. Jejich celková kapacita 2,5 kWh je dobíjena rekuperací při brzdění. Elektřina pak při rozjezdu napájí elektromotor o nejvyšším výkonu 150 kW a točivém momentu 530 N.m.

Konvenční jednotku tvoří 6,7litrový šestiválec Cummins EEV o výkonu 181 kW. Součet výkonů obou jednotek plně dostačuje pro plně obsazené kloubové Urbino pro 161 cestujících. Je vidět, že 600 kg navíc způsobených hybridním pohonem (410 kg superkondenzátory) obsaditelnost městského autobusu nijak neomezilo.

Škoda Hybrid

Z dlouholeté spolupráce polské firmy se společností Škoda vznikl sériový hybrid. Elektrická složka pohonu se skládá z trakčního motoru Škoda o výkonu 160 kW, generátoru Kiepe a akumulátorů i superkapacitorů. Proč oba zásobníky energie? Vozidlo dovoluje rychlé dobíjení z externího zdroje a zároveň je schopné uchovávat proud produkovaný při rekuperaci po jen krátký časový úsek. Dvanáctimetrový autobus nabízí 26-36 sedadel pro cestující. Vznětový agregát Cummins ISB6.7 je stejný jako u Diwahybridu i následujících dvou.

Eaton

Další paralelní vozidlo Solaris vzniklo z kooperace s americkou společností Eaton. Li-ion akumulátory v podlaze u prostředních dveří dvanáctimetrového vozidla dodávají energii elektromotoru o výkonu 44 kW (420 N.m). Jde tedy pouze o podpůrný prvek a využití mařené kinetické energie ve prospěch následujícího zrychlování. Nelze přehlédnout relativně nízké náklady na zástavbu elektrické složky pohonu a její nízkou hmotnost.

Urbino 18 Allison

Z polsko-americké spolupráce vzniklo také kloubové Urbino 18 s hybridním pohonem od fi rmy Allison. Spalovací motor Cummins 6.7 pracuje v optimálních otáčkách k dosažení co nejvyšší účinnosti a nejnižší spotřeby. Podle výrobce dochází ke snížení spotřeby paliva v reálném provozu o 22-24 procent. Systém se skládá ze dvou elektromotorů, dvou synchronních spojek a tří planetárních převodovek. Akumulátory NiMH o hmotnosti 410 kg jsou uloženy ve střeše a dobíjeny během brzdění vozidla. Hybridní pohon je uložen na levém konci druhé čáti kloubového vozidla, zůstala tedy možnost 51 sedadel a vysoká celková obsaditelnost 161 cestujících. Firma tvrdí, že akumulátory v závislosti na provozu vozidla vydrží 6-7 roků.

Zemní plyn 12/15/18

Řada městských autobusů Urbino také disponuje pohonem na stlačený zemní plyn. Solaris používá řadový šestiválec Cummins ISL G o objemu válců 8,9 litru v nejvýkonnější variantě 239 kW. Točivý moment agregátu dosahuje hodnoty 1356 N.m. Šestiválec je upraven na spalování zemního plynu s číslem 75 a vyšším. V nákladních vozidlech také zvládá bioplyn a zkapalněný zemní plyn LNG.

Všechny tři dostupné délky Urbina CNG 12, 15 i 18 metrů může alternativně pohánět také 7,8litrový šestiválec Cursor CNG o výkonu 213 kW. Výhoda CNG pohonu spočívá zejména v nízkých nákladech na palivo a extrémně nízké úrovně škodlivin a zejména prachových částic bez použití DPF.

Dvanáctimetrový autobus s 29-51 sedadly pro cestující používá na střeše šest kompozicových nádrží na zemní plyn o objemu 6 x 214 litrů. Patnáctimetrové vozidlo (36-49 sedících pasažérů) může dostat navíc ještě jednu nádrž na CNG. Kloubové Urbino 18 CNG čerpá palivo z osmi nádob CNG o celkovém objemu 1712 litrů, na přání může obdržet ještě jednu nádobu. V závislosti na požadavcích klienta může převézt 29-51 sedících cestujících. U všech vozidel tvoří standard ručně ovládaná rampa pro vozíčkáře umístěna ve druhých dveřích.

Spolupracujeme s TipCars.com
Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu

Ředitel a zakladatel Amazonu, Jeff Bezos, se vyšplhal na…

Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka

Teče líně, sotva se plouží. Chodec by jí bez problémů…

Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení

Kurz dolaru dnes zůstal po počátečním růstu bez větších…

Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku

Po problematickém loňském a předloňském roce má ruský trh…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

Škoda dospěla k názoru, že nejlepším elektromobilem bude SUV. Tak má vypadat Škoda dospěla k názoru, že nejlepším elektromobilem bude SUV. Tak má vypadat

Za dva týdny v Číně Škoda ukáže koncept svého budoucího…

 






 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Včera

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra útočila jménem ISIS

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra…

Německá prokuratura obvinila 18letého Němce s marockými kořeny z pokusu o vraždu, viní ho z loňského žhářského…

Tomáš splácel čtvrt milionu: Ušetřit se mu podařilo až sloučením půjček

Tomáš splácel čtvrt milionu: Ušetřit se mu podařilo…

Tomáš (35) si půjčil na auto, výměnu oken a pořídil si kreditní kartu. Pak zjistil, že splátky všech půjček…

 

iSport.cz

Mareček: Na Slavii to chceme zlomit. Rosického rady jsou k nezaplacení

Mareček: Na Slavii to chceme zlomit. Rosického rady…

Spartu čeká ve 22. kole ePojisteni.cz ligy prestižní derby se Slavií. Do zápasu vstoupí jako favorit sešívaný…

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se legendy před derby

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se…

Čtyři legendy, které v historii derby S nasypaly hromady gólů, nejenže vzpomínaly na pikantérie ze svých…

 

Reflex.cz

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil, kdo a proč chce konec bankovek

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil,…

Politici, centrální bankéři a karetní společnosti. Ti všichni by profitovali ze zrušení hotovosti. Naopak…

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora vstupuje do českých kin, z knihkupectví rychle mizí

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora…

Dvanáctiletému Conorovi umírá maminka na rakovinu a z reálného světa, od šikanujících spolužáků, nesnesitelné…