Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Automobilový průmysl v ČR: ITT Friction Technologies vyrábí od dubna 2009 v Ostravě brzdové destičky

Ondřej Láník
Diskuze (3)
Navštívili jsme jeden z nejmladších závodů automobilového průmyslu České republiky. Výroba destiček se vyznačuje vysokým stupněm automatizace, ale přesto závod počítá se zaměstnáním 300 lidí.

ITT ve světě

Nejprve krátce k mateřské firmě. Průmyslová skupina ITT Corporation podniká v širokém spektru oborů od vojenských zařízení, pokročilé elektroniky a zařízení pro řízení a dopravu tekutin až po výrobu komponent pro dopravní prostředky (lodě, letadla, železnici, auta). Poslední skupinu výrobního programu ITT zastřešuje divize ITT Motion Technologies, která se zabývá nejen výrobou brzdových destiček pro osobní a nákladní automobily, ale také výrobou hydraulických tlumičů pro automobily, motorsport, prostředky hromadné dopravy a průmyslové aplikace.

Samotná značka ITT není u motoristické veřejnosti známá proto, že své produkty ve značné míře dodává přímo výrobcům, resp. na aftermarketový trh pod dalšími obchodními značkami ze svého portfolia. Brzdové destičky z Ostravy tak koupíte nejčastěji pod značkou Continental, Knorr případně ATE. Hydraulické tlumiče ITT nesou značku Koni.

Sídlo ITT Motion Technologies je v italském Lainate, výroba je soustředěna do několika výrobních center v Itálii (Barge, Termoli, Vauda), Nizozemsku (Rotterdam) a Číně. Novou výrobní kapacitou, která částečně nahrazuje některé ze stávajících (Itálie, USA) a částečně rozšiřuje kapacity ITT je závod v Ostravě. Vývojová centra jsou v Itálii, Německu, Japonsku, Koreji a v USA.

Výroba brzdových destiček v ITT za posledních 5 let celosvětově vzrostla ze 79 milionů sad (sada jsou brzdové destičky pro kola jedné nápravy) na více než 100 milionů sad v roce 2008. Celosvětový podíl firmy činil v roce 2008 13,7 %, v Evropě je podíl na trhu 32,4 %.

ITT v ČR

První kroky k českému závodu ITT byly učiněny v září 2007, v březnu 2008 byl podepsán kontrakt se společností CTP. Původně firma plánovala postavit závod ve Staříči na Frýdecko-Místecku. Nakonec jej ale vybudovala v průmyslové zóně v Ostravě-Hrabové. Výrobu zahájila v dubnu 2009.

Záměrem ITT je vybudovat výrobní podnik, který bude blízko rozvíjejícím se trhům střední Evropy. Mezi silné stránky umístění závodu v České republice patří vedle blízkosti odběratelům také dobrá infrastruktura, technické vzdělání pracovníků nebo strategická poloha Ostravy nedaleko polských a slovenských hranic a napojení na dopravní infrastrukturu.

Výroba destiček není příliš technologicky náročný proces. Tajemství tkví ve vhodném poměru až stovek komponent, z nichž se drtí a míchají materiálové směsi jednotlivých typů destiček. Podle manažera ostravské továrny ITT Davide Girelliho se v Ostravě vyrábějí řádově tisíce různých druhů brzdových destiček podle aktuální poptávky, resp. potřeby odběratelů. Výroba probíhá dávkově, základem je namíchání několika set kilogramů směsi, ze které následně během vysoce automatizovaného procesu vznikají lisováním, pod UV zářením vytvrzované výrobky.

Brzdové destičky, kterých se od letošního dubna vyrobilo už asi milion sad, jsou zatím určeny pro německé a francouzské automobilky. V budoucnu chce firma vyrábět také pro Opel a Fiat. Pro nošovickou automobilku Hyundai zatím díly určeny nejsou.

"Hyundai není hlavní důvod, proč jsme se rozhodli postavit závod zde. Jedním z hlavních důvodů, proč se firma rozhodla postavit továrnu v Česku, byl fakt, že mnoho zákazníků se nachází v blízkosti této lokality," dodal Girelli. Na konci roku firma počítá s výrobní kapacitou 18 milionů kusů ročně. Momentálně instalovaná kapacita stačí na 11 až 12 milionů brzdových destiček ročně.

Portfolio odběratelů je velmi široké. Brzdové destičky zpomalují mj. přední kotouče Fiatů Grande Punto, 500 Abarth, Idea, Renaultů Clio, Modus nebo Kangoo, Suzuki Swift a Splash, kompletně jimi jsou osazeny vozy na platformě VW PQ 24/25 (VW Polo, SEAT Ibiza, Škoda Fabia), Alfa MiTo nebo Opel Corsa. V nižší střední třídě zásobuje ITT (na obou nápravách) výrobu vozů Opel Astra a Zafira, Fiat Bravo, Lancia Delta, Citroëny C4 a C4 Picasso nebo Peugeot 308, dále pak přední nápravy Mini nebo Mercedesů třídy A a B. Z větších modelů jde o dodávky pro BMW řady 5, X5 a X6 (vždy přední i zadní destičky), Renaulty Laguna a Laguna Coupé, Citroen C5. Prestižní jsou jistě dodávky komponent ITT pro přední nápravy BMW řady 7, Volkswagenu Passat, Audi A4/A5/Q5, zadní nápravy Mercedesu třídy E, Fordů S-Max a Mondeo nebo Jaguaru XK. Mezi sportovně zaměřené vozy, pro které jsou dodávány komponenty ITT patří Mitsubishi Lancer Evo, Subaru Impreza nebo Porsche Boxster.

"V tomto roce očekáváme, že dojde k mírnému poklesu poptávky v důsledku hospodářské krize. Očekávané snížení ale nebude více než jednociferné, což je ve srovnání s výrazným propadem automobilového trhu dobrá zpráva," dodal šéf ostravské pobočky Girelli.

Skupina ITT Corporation investovala do rozjezdu výroby ve svém novém závodě v Ostravě 25 milionů amerických dolarů (asi 455 milionů korun) a zaměstnala na 180 lidí. Do konce roku 2009 chce mít 230 až 250 lidí a na konci roku 2010 asi 300 zaměstnanců.

Sídlo:

ITT CZECH HOLDINGS s.r.o.

Friction Technologies

Technology Center

Na Rovince 879

720 00 Ostrava Hrabová

Web: www.ittfriction.com

Výrobní program: Brzdové destičky pro osobní a nákladní automobily

Počet zaměstnanců: 200 (červenec 2009), 300 (plán na konec roku 2010)

Ondřej Láník
Diskuze (3)
23. 7. 2009 08:10
Re: Ostrava
ITT je klasifikovano jako lehka strojirenska vyroba.

Ty Vivate >:D
Avatar - DoubleSix
22. 7. 2009 08:34
ITT
Já se obávám, že destičky ITT budou znát automobiloví příznivci spíše pod značkou Galfer. ;-)