Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Automobilový trh v Evropě v 1.pololetí roku 2009: Pořadí značek

Ondřej Láník
Diskuze (65)
V prvním pololetí krizového roku 2009 se zmenšil odbyt nových osobních automobilů v Evropě o 11 %. Rosly pouze čtyři značky: Volkswagen, Hyundai, Dacia a Alfa Romeo.

Dnešní pořadí vychází z údajů sdružení výrobců automobilů ACEA, které pro auto.cz částečně zpracoval čtenář Carmik (za to mu patří dík). ACEA bohužel nezveřejňuje prodejní počty některých automobilových značek (mj. Porsche, Subaru, Ssangyong aj.), které jsou kumulativně zahrnuty do položky Ostatní značky. Údaje zahrnují registrace na 27 trzích zemí Evropské unie a zemí EFTA (Norsko, Švýcarsko, Island, Lichtenštejnsko).

Celému odvětví vládnou propady odbytu, i když rozdělení jedenáctiprocentní meziroční ztráty celého trhu mezi značkami není rovnoměrné. Tržní situace je významně ovlivněna různými vládními programy na podporu prodeje nových automobilů, které byly během sledovaného období zavedeny na všech hlavních trzích v Evropě.

Nejvyšší příčka pořadí patří značce Volkswagen, která navzdory klesající poptávce dokázala udržet loňské počty, resp. o několik set registrací odbyt v Evropě zvýšit. Ostatní velcí konkurenti ztrácejí. Více než celý trh ztratil v první desítce Opel (-17,6 %), dramatický vývoj poptávky ale má za sebou celé trio francouzských značek v čele s Renaultem, jehož předstihl v pořadí italský Fiat.

První asijskou značkou v pořadí je Toyota se 14,3% propadem odbytu.

Z luxusních značek je na tom v Evropě momentálně nejlépe Audi (326.765 ks, -4,8 %) za kterým následují další německá luxusní jména s mnohem většími propady: Mercedes-Benz (-19,9 %), BMW (-2,6 %). Před rokem přitom vedl německé trio Mercedes-Benz. Rozdíly mezi jednotlivými značkami nejsou velké, ale podobné výsledky jsou jistě v těchto firmách velmi sledované.

Škoda Auto má v prvním pololetí na kontě jeden z nejnižších propadů odbytu mezi sledovanými značkami. Za ní následuje expandující Hyundai, které vyrostlo o výrazných 15,7 % i díky nové výrobní kapacitě v České republice.

Druhou desítku pořadí obsadily asijské značky, ale v jejím závěru je východoevropský tygr - Dacia - která meziročně dokázala zvýšit odbyt o 28,6 %.

Za pozornost stojí také výkony italských značek Lancia a Alfa Romeo. Lancia je zajímavá větším odbytem ve srovnání s Alfou, Alfa je pak čtvrtou značkou pořadí, která dokázala meziročně zvýšit počet prodaných vozidel. Absolutní počty prodaných vozů jsou však nízké, stejně jako u Saabu a Jaguaru z konce tabulky.

V následujících dnech se podíváme na vývoj na pěti hlavních trzích v Evropě a také na to, jak důležité jsou tyto trhy pro jednotlivé značky.

Prodej automobilů v Evropě (ACEA): leden-červen 2009
--Prodej [ks]Prodej [ks]Meziroční rozdíl [ks]Meziroční rozdíl [%]
-Značka1-6/20091-6/20081-6/20091-6/2008
1.VW848 591847 2381 3530,2%
2.Ford663 759700 479-36 720-5,2%
3.Opel (Vauxhall UK)561 328680 867-119 539-17,6%
4.Fiat547 338557 557-10 219-1,8%
5.Renault527 040649 064-122 024-18,8%
6.Peugeot505 901590 816-84 915-14,4%
7.Citroën441 992488 361-46 369-9,5%
8.Toyota363 053423 728-60 675-14,3%
9.Audi326 765343 168-16 403-4,8%
10.Mercedes-Benz303 976379 644-75 668-19,9%
11.BMW289 796374 566-84 770-22,6%
12.Škoda247 671256 725-9 054-3,5%
13.Hyundai172 116148 70023 41615,7%
14.Seat167 019192 100-25 081-13,1%
15.Nissan (Infiniti)159 381197 734-38 353-19,4%
16.Suzuki135 082139 221-4 139-3,0%
17.Honda134 036156 031-21 995-14,1%
18.Kia122 358132 504-10 146-7,7%
19.Dacia117 13191 08326 04828,6%
20.Mazda110 544141 289-30 745-21,8%
21.Volvo100 333129 954-29 621-22,8%
22.Chevrolet97 848102 995-5 147-5,0%
23.Mini65 96283 517-17 555-21,0%
24.Lancia62 01264 887-2 875-4,4%
25.Alfa Romeo59 28353 7215 56210,4%
26.Mitsubishi57 01372 458-15 445-21,3%
27.Smart50 71356 259-5 546-9,9%
28.Chrysler (Dodge,Jeep)29 12957 269-28 140-49,1%
29.Land Rover26 76148 229-21 468-44,5%
30.Saab16 58938 625-22 036-57,1%
31.Jaguar15 14620 593-5 447-26,5%
32.Lexus9 86716 327-6 460-39,6%
-Ostatní značky90229111119-20 890-18,8%
-Celkem7 425 7628 346 828-921 066-11,0%

Ondřej Láník
Diskuze (65)
Avatar - Hammunasakra
17. 8. 2009 21:46
Re: Milý (skoro)synovče!
"Pěkné" ODKAZy :yes: ;-)
PS: Zajímavé články z Business Week vychází (v dobrém překladu - mohu-li posoudit) každý týden v českém magazínu EURO
Avatar - Hammunasakra
17. 8. 2009 21:42
Re: Uspokojive
Vy jste asi ještě NEviděl plasmu Pioneer Kuro, že? ;-)
PS: Ale VŠECHNO "předběhly" displaye OLED (a po docela VELMi úspěšném tažení "domovinou" jistě dorazí i do Evropy :yes: :-)
Avatar - Katikakus
17. 8. 2009 21:40
Re: Uspokojive
Plasma je davno prekonana technologie, vyvoj uz nema kam moc jit, limity jsou temer dosazeny. LCD za posledni 3 roky udelalo obrovsky pokrok, dobehlo a predbehlo plasmu. Plasma je out. ;-)
17. 8. 2009 12:39
Re: Milý (skoro)synovče!
:yes: Souhlasím, že košile (nebo spíš vesta) je bližší než kabát a nás budou vždycky hned po domácích zajímat evropské prodeje. Chtěl jsem vyjádřit názor, že Evropu nelze absolutizovat, stejně jako nelze absolutizovat prodeje v ČR - nad tím vším vždy stojí výsledky firmy/skupiny jako celku a na celém světě. A jako další věc jsem chtěl zaimhovat, že počet prodaných aut ještě neznamená, že ten kdo prodal nejvíc kusů, se taky nejvíc nakapsoval a že snad je tím pádem nejperspektivnější a se zaručeným dlouhým životem. Ne že by to byl nějaký objev, ale míváme v debatách tendenci tyhle věci nerozlišovat. Sestavováním seznamů společností podle různých hledisek, včetně hospodářské výkonnosti nebo zisku, se dlouhá léta zabývá Forbes. Nikomu to nevnucuju, kdo má o tyhle věci zájem může navštívit: [odkaz] a tam se vyžít. Zpracování těchhle údajů do češtiny není věc pro nedělního fandu, jako jsem já, ale pro profesionály. Asi i proto mi přijde líto, že v našich poměrech nefunguje žádná zasvěcená ekonomická stálá komentátorská budka pro autoprůmysl, jakou má třeba Business Week: [odkaz] Tak zatím zdar :-)
15. 8. 2009 20:46
Re: Milý (skoro)synovče!
Bože hraběnko, když nevíš o čem je řeč, tak se radši nezapojuj. Krom toho, takový číslo je u kopie VW, jako je vlastně i Exeo, spíš na zamyšlení, než na nějaký dětinský blábolení.