Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Autosalon Ženeva: MDI AirPod - Sen o autě na vzduch se zatím nerozplynul

Ondřej Láník
Diskuze (5)
Lucemburská společnost MDI se po téměř 20 letech vývoje údajně přiblížila sériové výrobě vozítek a v Ženevě se chlubila novým třímístným modelem Airpod.

Sen o automobilu na stlačený vzduch, který má alespoň podobné vlastnosti jako ostatní běžně používaná řešení v dnešních automobilech, se zřejmě ještě nerozplynul. Lucemburská společnost MDI se po téměř 20 letech vývoje údajně přiblížila sériové výrobě vozítek a v Ženevě se chlubila novým třímístným modelem Airpod.

AirPod je malé vozítko, které si netroufáme nazvat automobilem, ale přesto bude zřejmě schopno plnit základní přepravní úkoly, které se od něj očekávají. Skořepinová karoserie ze skelných vláken má pouze jedny dveře a místo pro řidiče, dva spolujezdce a jedno dítě. Spolujezdci sedí zády ke směru jízdy, mezi nimi a řidičem je umístěna nádrž s objemem 175 l stlačeného vzduchu na tlak 350 bar. Využití by měl najít v městských centrech, na letištích a dalších uzavřených lokalitách.

Velmi lehká konstrukce (pohotovostní hmotnost 220 kg) je vzhledem k velmi nízkému výkonu motoru (4 kW) nutností. Výrobce slibuje nejvyšší rychlost až 70 km/h, což vypadá krajně nevěrohodně, podobně jako náklady na ujetí 100 km ve výši 0,5 Euro. Podle výrobce má mít vůz dojezd 220 km.

Faktem, který je třeba potvrdit je skutečnost, že automobil samotný v místě jeho provozu neprodukuje žádné emise, ale vydáme-li se po původu jeho energie, narazíme na kompresor (resp. celou soustavu kompresorů), který je buď poháněn spalovacím motorem nebo elektromotorem.

Velký otazník visí nejen nad reálnou schopností jízdy v provozu, ale i nad samotnou účinností, s níž je vozidlo provozováno. Je totiž zřejmé, že nebude vyšší než ta, s jakou dnes pracují běžné spalovací motory v automobilech, takže přinejmenším ekonomická rozvaha nakonec nebude vyznívat tak optimisticky, jako ji dnes výrobce prezentuje. Zákazníci budou muset také udělat kompromis v dynamických vlastnostech vozu, ale zřejmě i v otázkách bezpečnosti.

Společnost MDI prodala v roce 2007 práva na svou techniku pohonu indické Tata Motors, první vozy na vzduch se mají letos objevit ve službách AirFrance/KLM nebo jako malé vozítka pro municipalitu města Nice.

Jsme velmi zvědaví na jejich první zkušenosti.

Ondřej Láník
Diskuze (5)
9. 3. 2009 10:33
Re: Kravina.
Jenom jedna malé technická připomínka: Jakpak je vyřešeno odstraňování kondenzátu neboli vody ze vzduchu? Předpokládám že potřebuje hodně čistý a suchý vzduch. Není to řešeno nijak,protožeje to jen prachsprostá bublina. Byl bych opravdu zvědavý na nezávislý test.
8. 3. 2009 22:58
takle levně asi ne
Je to zajímavý, ale je nesmysl myslet si že naplnit nádrž za půl ojra je reálný. Už pro tu věčnou lidskou hrabivost je to moc malá částka. Navíc kolik by byla amortizace kompresorů plničky a elektrika? Viděl bych to tak na 10 E. A taky by tyhle vozítka nebyly po bezpečnostní stránce kompatabilní se sočasnejma autama. Jinak je to super počin :yes:
8. 3. 2009 17:01
Re: Kravina.
Takhle vyvoj nefunguje, pokusu, ktere vedou do zdanlive ztracena, bylo hodne. Kazda nova vec je tercem posmechu.

Ucinnost stlaceni vzduchu tepelnym strojem a nasledna opetovna premena na mechanickou praci je mala, ale existuje hodne zdroju emergie, ktere nejsou schopny dodavat spolehlive pozadovany vykon, ale pracuji skoro zadarmo. Napojeni vetrne turbiny do site nedava moc smysl, ale pokud by vetrnik stlacoval vzduch do nadrze a obcas by k nemu prijelo auto a natankovalo, je to docela zajimave a ucinnost toho procesu neni dulezita. Tak nemuze samozrejme jezdit kazde auto, ale ten, kdo tuhle technologii zvladne, bude jezdit zadarmo.

U vzduchu je mizerna ucinnost, ale oproti bateriim je to ohromne jednoduche a skoro vecne. Pro jista pouziti to smysl dava.

Vykon 4kW neni tam maly, skutecne odpovida ustalene rychlosti cca 70km/h. Zalezi na odporu vzduchu. Motor na vzduch ma jinou momentovou charakteristiku, neco jako elektromotor.
8. 3. 2009 14:24
Kravina.
Jestli mně neplete paměť tak před nějakýmí cca 30 lety s tím dělal pokusy a vedlo to do ztracena.Akorát se s tím teď rádoby "konstruktér" veze na zelené vlně, a každé noviny o něm napíšou protože ty se taky rády svezou na zelené vlně.
8. 3. 2009 11:46
Zelena vlna
Jsem rad, ze autor clanku zustal nohama aspon trochu na zemi, kdyz celkem realisticky okomentoval paramatry tohoto vozidla. Ja bych jeste doplnil, ze i kdyby to melo dojezd 220km, tak to zase nebude mit tu maximalku a hlavne se to nenaplni za 0,5€. V televizi jeste plkali, ze se to snad natlakuje na 350 bar za 2 min. A byly tam ukazana takova tenka hadicka. To by musel byt VELKY kompresor, aby to zvladl tak rychle a ta hadice by musela byt dost pevna. Navic kdyby se tyhle vozidla zacaly objevovat v provozu, tak by asi zdrazila elektrina, takze by to opravdu nebylo za 0,5€. Ale ocekavam, ze Bursik bude navrhovat vlade, at se tohle dotuje a kupuje a ze kazdy soudny ovcan by to mel podporovat....