BMW 320d - Stále dobrá volba (07/2003)

BMW 320d - Stále dobrá volba (07/2003)

 
 

S BMW řady 3 to má konkurence těžké. Současná generace je sice již v druhé polovině svého života, přesto se však jen málokterému rivalovi podařilo dosáhnout jeho kvalit, a to včetně nejnovějších modelů. A u verze s turbodieselem to platí dvojnásob.

S BMW řady 3 to má konkurence těžké. Současná generace je sice již v druhé polovině svého života, přesto se však jen málokterému rivalovi podařilo dosáhnout jeho kvalit, a to včetně nejnovějších modelů. A u verze s turbodieselem to platí dvojnásob.

Už když u BMW 3 vezmete za kliku, cítíte solidnost a kvalitu. Příjemné je, že klika se pro otevření dveří jakoby nadzvedne narozdíl od konkurence, kde je nutné vodorovně táhnout - tah šikmo vzhůru je přirozenější. Po usednutí za volant chvíli nasáváme typickou a nenapodobitelnou atmosféru uvnitř a už zjišťujeme první klady a zápory. Jednoznačně musíme vyzdvihnout použité materiály a přepečlivé dílenské zpracování. Klasická jednoduchá přístrojová deska hned tak z módy nevyjde, některé detaily však už roky nezapřou. Co překvapí u sportovně laděného sedanu asi nejvíc jsou mělká sedadla s nevalným bočním vedením, lze však dokoupit i sportovnější (+17.800,-). Majitelé "bavoráků" už si asi zvykli, nám však nevyhovovalo umístění volantu vzhledem k sedadlu a přístrojovému štítu - je totiž trochu vysoko, což není pro ruce zrovna nejpohodlnější. Dobře se však drží, i když by neškodil o 2-3 cm menší průměr věnce. Pochvalu naopak zaslouží nová šestistupňová převodovka s přímým řazením, která má přesný chod a rozumnou délku drah, rozhodně patří k těm nejlepším v této kategorii. Zejména při jízdě po městě asi nebudete zrovna odvázaní z velmi tuhé spojky, s tou si však majitelé vozů BMW už zvykli žít, velké porce Newtonmetrů si prostě žádají své... Nabídka prostoru vpředu není z nejlepších, ovšem o uskromňování rozhodně nemůže být řeč, totéž platí i o místě vzadu, zde nám však vadila nemožnost vsunout chodidla pod sedadlo před námi, stejně tak jako nesklopné zadní opěradlo, vybavené pouze nevelkým průchodem pro lyže. Sklápět však můžete - za "pakatel" - 15.400 Kč. Třetí osoba vzadu se také musí spokojit pouze s bederním bezp. pásem.

Po bleskurychlém žhavení startujeme dvoulitrový turbodiesel se výborným výkonem 110 kW a masivním točivým momentem 330 N.m při 2000 ot/min. Zatímco zvenku jeho hlučnost odpovídá běžnému standardu common-railů, uvnitř je odhlučnění opravdu brilantní - jedná se asi o nejtišší diesel na trhu. Do 2000 ot/min s dvoulitrem nebyla žádná řeč, jako ostatně s téměř každým turbodieselem, poté se ale už měl čile k světu. Nefascinuje však brutálním nástupem a následným postupným vadnutím, což jsou charakteristiky, které proslavily nejsilnější TDI od VW Group. Motor se totiž rozbíhá sice se silou, ale krásně plynule a hladce, navíc o nic pomaleji, než zmíněná konkurence. Zátah si drží nikoliv jen do obvyklých 4000 ot/min, lze s ním akcelerovat až do 4500 ot/min, opět bez výrazného nárůstu hlučnosti pohonné jednotky. Díky tomu všemu je asi nejpříjemnějším turbodieselem v této objemové kategorii. Delší převody "šestikvaltu" navíc způsobují, že při 150 km/h motor na "pětku" točí 3200 ot/min a na "šestku" pouze 2700 otáček, takže můžete počítat s příznivou spotřebou i při svižnějším jízdním stylu. Ta sice není tak nízká jako u TDI, ale námi naměřených 8,5 l ve městě a 6,7 l na 100 km mimo něj včetně dálnice rozhodně neurazí.

Kromě špičkového motoru tu je pro BMW řady 3 typický klad, a to jízdní vlastnosti. Je sice pravda, že se na nich výrazně podílí velká litá kola, novinářské vozy znají minimum v podobě 17" ráfků (mnohdy i 18"), což byl i případ testovaného 320d, zatímco naprostá většina ostatních vozů střední třídy obouvá vesměs pneumatiky o velikosti 15, 16 a jen výjimečně 17 palců, což ovšem schopnosti "trojky" nijak nesnižuje. Vyznačuje se přesným a příjemně tuhým řízením, výbornou směrovou stabilitou a jistým chováním v zatáčkách. Co také jiného čekat od černých válců o rozměrech 225/45 R17 Neutrální charakteristiku je velmi těžké automobilu "rozmluvit", až při opravdu nešetrné jízdě se projeví vrozená přetáčivost, s níž je třeba počítat zejména na mokré vozovce, od jejího krocení je tu však systém jízdní stability, který není zbytečně přecitlivělý a zasahuje opravdu jen v případě potřeby, takže neškodí mít jej stále aktivovaný. V souvislosti s velkými koly překvapí další rys BMW 320d, a to překvapivě dobré odladění podvozku s ohledem na komfort. Šasi je sice dost tuhé, ostatně jako celá karoserie, v zatáčkách se vůz díky němu naklání jen minimálně, přesto však výborně tlumí přejezdy nerovností. Takové sladění jízdních vlastností a komfortu se moc často nevidí... Zmíněnému obutí i nastavení podvozku odpovídají velmi dobré brzdy s příjemným nástupem.

Technická vyspělost, kvalita a značka, to vše se odráží ve vyšší ceně, která v případě BMW 320d činí 922.900 korun, ovšem když se podíváte na ceny ostatních verzí "trojky", zdá se nám tato suma jako nejlepší co do poměru cena/výkon. Takže pokud nemáte averzi vůči naftě, můžeme tento model jen doporučit.

Poznámka: Od 1.7.2003 je základní cena 320d snížena na 895.000 Kč, přičemž je v ceně zahrnuta i možnost výběru mezi doplňkovými pakety výbavy Lifestyle nebo Exclusive.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 922 900 Kč Cena v testované výbavě: 1 020 500 Kč

Základní výbava:ABS, ASC+T (kontrola prokluzu zadních kol), CBC (rozložení brzdného tlaku), DSCIII (dynamická kontrola stability), 6x airbag, imobilizer, centrální zamykání dálkově ovládané, výškově a podélně nastavitelný volant, stavitelná sedadla řidiče a spolujezdce, posilovač řízení, el. ovládání zpětných zrcátek, el. ovládání př. oken, klimatizace, rádio Reverse RDS

Výbava testovaného vozu:automatická klimatizace (+19.000,-), palubní počítač (+8.200,-), 17palců litá kola (+50.000,-), metalíza (+20.400,-)

Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 330 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 221
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.9 / 4.5 / 5.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 440 / -
Objem nádrže (l):63
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1490 / 425
Rozměr pneu:225/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4471
b) šířka (mm): 1739
c) výška (mm): 1415
d) rozvor (mm): 2725
e) rozchod vpředu (mm): 1481
f) rozchod vzadu (mm): 1493
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 770
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ne
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 10
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 5
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,38
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Těchto aut z Německa se nebojte. Vykazují naprosté minimum závad Těchto aut z Německa se nebojte. Vykazují naprosté minimum závad

Na základě výsledků aut prověřovaných v Německu na…

Nový Mercedes-Benz G odhalil interiér. Téměř nic nebude jako dřív… Nový Mercedes-Benz G odhalil interiér. Téměř nic nebude jako dřív…

Nová generace legendárního „géčka“ bude oficiálně…

 



Ojeté BMW E46 Compact (2000-2004): Život ve stínu Ojeté BMW E46 Compact (2000-2004): Život ve stínu

Než přišlo BMW řady 1, zastupoval mnichovskou značku v…

BMW svolává do servisů řadu 3 E46 kvůli vybuchujícím airbagům BMW svolává do servisů řadu 3 E46 kvůli vybuchujícím airbagům

Německá automobilka svolá do amerických servisů 42 tisíc…

 



 
Ford Mustang má české ceny. Kolik si připlatíte za pětilitrový osmiválec? Není to moc!

Ford Mustang má české ceny. Kolik si připlatíte za pětilitrový osmiválec? Není to moc!

Dnes 11:56

Nejnovější Ford Mustang dorazí na český trh v prvním čtvrtletí příštího roku, ceník nám ale Modrý ovál prozradil již nyní.




Blesk.cz

Překrásné a nespoutané: Bali uchvátilo už i Čechy

Překrásné a nespoutané: Bali uchvátilo už i Čechy

Úchvatná příroda, nízké ceny, přátelští lidé a přívětivé počasí. To jsou hlavní důvody, proč indonéský ostrov…

Jiří Menzel (79) po operaci mozku: Hrozí fatální následky! Slepota, hluchota, demence...

Jiří Menzel (79) po operaci mozku: Hrozí fatální…

Už tři dny svádí ve střešovické nemocnici boj o život. Podle některých informací je Jiří Menzel (79) po operaci…

 

iSport.cz

Senzační skalp! Ostrava v Lize mistrů zdolala lídra a myslí na postup

Senzační skalp! Ostrava v Lize mistrů zdolala lídra…

Stolní tenisté TTC Ostrava odpálili ve 4. kole Ligy mistrů senzační bombu. Na domácí půdě porazili lídra skupiny…

Boj o evropské jaro! Co potřebují Plzeň, Slavia a Zlín k postupu?

Boj o evropské jaro! Co potřebují Plzeň, Slavia a…

Předposlední kolo základních skupin Evropské ligy hodně napoví o tom, zda se některý z českých týmů probojuje i…

 

Reflex.cz

Na Hrad posílají náhradníky z druhé ruky a Zemanovi jen okopávají kotníky, říká Franz

Na Hrad posílají náhradníky z druhé ruky a Zemanovi…

Hudební skladatel a výtvarník Vladimír Franz zatím netuší, koho podpoří v prezidentské volbě. Miloši Zemanovi…

Jo Nesb, slavný autor drsných detektivek, měl v dětství traumatický zážitek, projevuje se to dodnes

Jo Nesb, slavný autor drsných detektivek, měl v…

Norský spisovatel Jo Nesb (57), patří mezi nejznámější a nejprodávanější současné autory detektivek na světě.…