BMW a PSA Peugeot Citroën představili nový přeplňovaný čtyřválec 1,6 l

BMW a PSA Peugeot Citroën představili nový přeplňovaný čtyřválec 1,6 l

 
 

BMW Group a skupina PSA Peugeot Citroën představili první plody spolupráce v oblasti vývoje benzinových motorů. Zážehový čtyřválec o zdvihovém objemu 1598 cm3 dostal turbodmychadlo a bude tak nabízet až 105 kW…

BMW Group a skupina PSA Peugeot Citroën představili první plody spolupráce v oblasti vývoje benzinových motorů. Zážehový čtyřválec o zdvihovém objemu 1598 cm3 dostal turbodmychadlo a bude tak nabízet až 105 kW…

Spolupráce obou skupin, poprvé oznámená v roce 2002, se dnes zhmotnila vytvořením nových standardů v oblasti benzinových motorů , a to jak v oblasti výkonu a jízdního pohodlí, tak i ve snížení spotřeby a emisí oxidu uhličitého (CO2).

Tyto motory obohatí v roce 2006 vozy z kategorie malé a střední třídy u značek Peugeot a Citroën a také budoucí modely MINI. Roční produkce by měla časem dosahovat okolo 1 milionu kusů těchto motorů.

V průběhu tzv.“ technologického dne“, který se uskutečnil v Mnichově, ve vývojovém centru BMW Group, představitelé obou partnerských skupin představili odborné veřejnosti technické detaily dvou typů motorů, které mají společný základ. První z nich je nepřeplňovaný motor, vybavený rozvody s proměnlivou geometrií, o zdvihovém objemu 1,6 l a nejvyšším výkonu 85 kW při 5700 ot./min, druhý motor je vybaven přímým vstřikem paliva, přeplňováním turbodmychadlem, který dává při stejném zdvihovém objemu výkon 105 kW při 5500 ot./min.

Výše uvedené motory tvoří první základ skupiny motorů, která se časem doplní o motory s výkonem začínajícím na 55 kW a končícím na hodnotě 125 kW.

Každý z partnerů přinesl své know-how, které se odrazilo v mnohých technických řešeních, jež budou v nových motorech využity. Jedná se např. o rozvody s proměnlivým zdvihem ventilů, olejové čerpadlo s řízeným výtlakem, pohon příslušenství jednoduchým řemenem, nebo hlavu válců odlévanou metodou „ztracené formy“.

Kromě jiného došlo také na mnohé inovace, za všechny jmenujme přímé vstřikování paliva pro optimalizaci výkonu, turbodmychadlo Twin-Scroll pro zlepšení odezvy a jízdního pohodlí, odpojitelné vodní čerpadlo pro snížení spotřeby paliva a emisí.

V následujícím textu se u jednotlivých řešení v nových čtyřválcích zastavíme podrobně.

Atmosférický motor BMW/PSA 1598 cm3 (85 kW)
Z technologických důvodů je geometrie obou čtyřválců v mnoha směrech shodná. Společná oběma motorům je rozteč válců 84 mm, vrtání 77 mm podobně jako výška bloku motoru, zdvih 85,5 mm a zdvihový objem 1598 cm3.

Dělená kliková skříň
Dělená kliková skříň s úložnou deskou (tzv. bedplate) našla opět uplatnění v sériové produkci, když dosud byla používána převážně ve sportovních motorech. BMW s tímto řešením přišlo jako první výrobce v sériovém motoru V10 v supersportovním sedanu M5. Hliníkový díl mezi olejovou vanou a klikovou skříní s blokem motoru poskytuje teplotně konstantní podmínky pro přesně uložená ložiska klikové hřídele a současně přispívá k příznivému akustickému výkonu tohoto motoru.

Protože je kombinace čtyřválce pohánějícího přední kola akusticky málo problémová, rozhodl se vývojový tým pro řešení bez vyvažovacích hřídelů a preferoval tak udržení nízké hmotnosti agregátu (114 kg). Snaha o maximální snížení spotřeby paliva vedla konstruktéry ke snížení ztrát třením. Zde hraje velkou roli tření v samotném klikovém mechanismu, a tak byla například volena kliková hřídel s nezvykle malým průměrem ložiskových čepů (45 mm). Jiným řešením převzatým ze sportovních motorů jsou ojnice s trapezovým profilem v místě ojničního oka, které snižují rotující hmotnost klikového mechanismu o cenné gramy. Ojnice mají oka dělená řízeným lomem.

Snížení ztrát vedlo techniky také k zavedení olejového čerpadla, které dodává tlak do mazacího systému v závislosti na aktuálním tlaku oleje. Redukční ventil již tedy není potřeba, což ušetří zhruba 160 Wattů výkonu, nebo-li asi 1 % paliva v evropském jízdním cyklu. V reálném provozu se bude například při 6000 ot./min pohybovat výkonová úspora v řádu 1,25 kW.

Hlava válců odlitá metodou „lost foam“
Hlavním odlišovacím prvkem dvojice jednašestek je koncepce hlavy válců. Dvě vačkové hřídele, šestnáct ventilů, každý s průměrem dříku 5 mm a velký úhel dvou řad ventilů, který umožnil optimální stavbu spalovacího prostoru- to jsou společné znaky. Zatímco u odlitků hlav přímovstřikových motorů se používá nejčastěji nízkotlaké lití do kokil, byla u atmosférické verze nového motoru BMW/PSA použita technologie lití se ztracenou formou. Podobnou technologii přivedlo BMW do výroby této součásti motoru nedávno se zahájením výroby nového šestiválce v Landshutu. Při tomto způsobu lití se vyrobí odlitek nejprve ze speciálního vosku (polystyrol), který se poté obalí pískem. Roztavený materiál poté rozpustí vosk a je v zápětí nahrazován hliníkem.

Vhodné množství chladícího média je jednou z dalších cest ke snížení spotřeby paliva. Nový motor má mezi řemenicí vodního čerpadla a řemenicí na klikovém hřídeli kladku, umístěnou na pohyblivém rameni. Prostřednictvím excentru tak bude tato kladka vyřazena z činnosti, což vyřadí vodní čerpadlo během fáze zahřívání motoru na provozní teplotu.

Atmosférický motor s kompresním poměrem 11:1 dává nejvyšší výkon 85 kW při 5700 ot./min, nejvyšší otáčky činí 6500 min-1. Již od 2000 ot./min je k dispozici točivý moment 140 Nm, maximum 160 Nm přichází ke slovu při 4250 ot/min.

Variabilní časování a zdvih ventilů
Plně variabilní řízení časování a zdvihu ventilů pracuje na principu řízení zatížení motoru bez škrtící klapky, což je technika, která umožňuje dosahovat špičkových výkonů resp. příznivé ekonomiky provozu. Stávající motory se škrtící klapkou musí zejména při částečných zatíženích nasávat vzduch kolem částečně otevřené škrtící klapky, což jsou ztráty, které se nakonec odrazí ve zvýšení spotřeby paliva. U nového systému bez škrtící klapky jsou dle aktuálního sešlápnutí pedálu akcelerátoru nastavovány zdvihy ventilů a doba otevření ventilů. Výsledkem je snížení ztrát, nížší spotřeba, rychlejší odezva motoru a příznivější emise. Více jsme o tomto systému psali v seriálu o motorech V12.

Přeplňovaný motor BMW/PSA 1598 cm3 (105 kW)
Přeplňovaná verze přímovstřikového čtyřválce poskytuje již od 1400 ot./min točivý moment 240 Nm a tato hodnota zůstává prakticky konstantní až do 4000 ot./min. Sportovní vlastnosti motoru podtrhuje nejvyšší výkon 105 kW při 5500 ot./min.

Hlava válců přirozeně prošla zásadními změnami. Ventilový rozvod je klasický DOHC, s dvojicí vačkových hřídelů v hlavě, plně variabilní časování je aplikováno na dobu otevření sacích ventilů. Mechanicky poháněné palivové čerpadlo je poháněno z vačkového hřídele a dodává tlak do rozdělovací lišty, který se mění ve vstřikovací tlak až 120 bar. Ten se přivádí do válců vstřikovači ze strany.

Neobvykle vysoký kompresní poměr 10,5:1 je u tohoto přeplňovaného motoru pod kontrolou čidel klepání, která podávají řídící jednotce informace o potřebě snížení plnícího tlaku nebo předstihu zážehu.

Točivý moment 240 Nm od 1400 do 4000 ot./min
Turbodmychadlo Twin-Scroll má ne jeden ale dva kanály, z nichž každý přivádí výfukové plyny vždy od dvou válců. To vede ke snížení protitlaku turbodmychadla při nízkých otáčkách, lepšímu využitím dynamiky pulsujících výfukových plynů. Turbodmychadlo se dostává snáze do vyšších otáček a plynulostí nástupu připomíná mechanický kompresor. Nejvyšší otáčky turbodmychadla jsou 220.000 min-1, přetlakový ventil (wastegate) bdí nad maximálním přetlakem 0,8 bar. Nejvyšší teplota výfukových plynů je elektronikou motoru udržována na 950 °C, teplotní poměry turbodmychadla jsou regulovány prostřednictvím vodního a olejového chlazení.

Technická data čtyřválců BMW PSA Peugeot Citroën
 atmosférický čtyřválec 1,6 lpřeplňovaný čtyřválec 1,6 l
Nejvyšší výkon [kW při ot./min]85 / 5700105 / 5500
Nejvyšší točivý moment [Nm při ot./min]160 / 4250240 / 1400-4000
Zdvihový objem [cm3]15981598
Kompresní poměr11:110,5:1
Vrtání/zdvih [mm]77 / 85,877 / 85,8
Rozteč válců [mm]8484
Zdvih ventilů sací/výfukové [mm]0,2 - 9,5 / 8,59,0 / 9,0
Počet ventilů na válec44
Hmotnost motoru (dle metodiky BMW) [kg]114130
Palivobezolovnatý benzín 91-98 okt.bezolovnatý benzín 91-98 okt.





reklamní sdělení:
… více o automobilech BMW se dozvíte na www.renocar.cz . Konkrétní ceny, technické specifikace, doplňkovou výbavu a zajímavou nabídku skladových vozů najdete na stránkách smluvního partnera BMW AG fa. RENOCAR BMW.
Spolupracujeme s TipCars.com
Palestina hrozí přerušením vztahů se Spojenými státy, vadí jí nový zákon Palestina hrozí přerušením vztahů se Spojenými státy, vadí jí nový zákon

Palestinské vedení přeruší veškerou komunikaci se…

Česko má problém s extremismem, tvrdí německý Spiegel Česko má problém s extremismem, tvrdí německý Spiegel

Zatímco v 90. letech reagovalo Česko na rasismus a štvaní…

V Německu pokračují jednání o vládě. Pokud zkrachují, dojde k předčasným volbám V Německu pokračují jednání o vládě. Pokud zkrachují, dojde k předčasným volbám

V Berlíně dnes pokračuje dlouhá série jednání o nové…

 
Zdroj: BMW, PSA

Štítky BMW Peugeot Citroën Technika PSA

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout Ojetiny vyrobené v Česku a na Slovensku: Víme, kterým se vyhnout

Automobilovému průmyslu v České i Slovenské republice se…

Evropský parlament: Všechny nové vozy musejí mít automatické brzdění! Evropský parlament: Všechny nové vozy musejí mít automatické brzdění!

Evropská komise se bude zabývat návrhy parlamentního…

 





 
Renault odhalil nový Duster. Od Dacie se neliší jen svým znakem!

Renault odhalil nový Duster. Od Dacie se neliší jen svým znakem!

Včera

Druhé generace se dočkal také bratr Dacie Duster se znaky mateřského Renaultu. Od rumunského sourozence se liší v několika ohledech.




Blesk.cz

Advent začíná za 14 dní! Vyrobte si adventní věnec krok za krokem

Advent začíná za 14 dní! Vyrobte si adventní věnec…

První svíčku na adventních věncích budeme zapalovat už v neděli 3. prosince. Je tedy ideální čas na to, vyrobit…

Nešťastná smrt mladé dívky: Zabila ji rozbitá nabíječka iPhonu. Ve spánku!

Nešťastná smrt mladé dívky: Zabila ji rozbitá…

Prasklý kabel není něco, co by se mělo podomácku opravovat. Příkladem budiž smutný příběh mladé dívky, která si…

 

iSport.cz

Dojemné loučení Poláků: Přivítejte Jakuba Jandu, jako by byl náš!

Dojemné loučení Poláků: Přivítejte Jakuba Jandu,…

PŘÍMO Z POLSKA | Jako by se loučil doma a před vlastními fanoušky. Jakub Janda se ve svém posledním závodě…

SESTŘIHY: Plzeňská série trvá, Slavia nadělovala, Brno už není poslední

SESTŘIHY: Plzeňská série trvá, Slavia nadělovala,…

Neuvěřitelná série fotbalistů Plzně nekončí. Lídr Het ligy si udržel stoprocentní bilanci i po 14. kole Het…

 

Reflex.cz

Staletí starý příběh má pořád grády!

Staletí starý příběh má pořád grády!

Rónin je samuraj bez pána a příběh, který právě vyšel zpracovaný do komiksové podoby v nakladatelství Crew,…

Tuzemské banky holí své klienty jako ovce. Když ale mají zvýšit úroky u vkladů, mají hromadu výmluv, proč to nejde

Tuzemské banky holí své klienty jako ovce. Když ale…

Růst české ekonomiky trhá rekordy a centrální bankéři již nahlas varují, že nastává čas zchladit pádící…