Český trh v prvním pololetí 2010: Vládcem vyšší střední třídy je BMW 5, Mercedes a Audi nestačí
Objem českého trhu v této kategorii se oproti prvním šesti měsícům loňského roku zvýšil o 276 vozů (+31,1 %), tedy z 888 na 1.164.
Němci, Volvo a zbytek světa
Poločasovým vládcem je letos BMW řady 5, které nahradilo loňského suveréna Audi A6. Má na kontě 345 kusů a podíl 29,6 %. Drží se jej pouze Mercedes-Benz E na druhém místě (304, 26,1 %).
Audi A6 je letos až třetí (194, 16,7 %) a k lepšímu umístění by mu nepomohlo ani sloučení s terénním kombi Allroad (91, 7,8 %), které je čtvrté. Zákazníci preferují novější vozy, třetí generace A6 se přece jen prodává již šest let a BMW i Mercedes mají své modely obměněné poměrně nedávno. Top 5 uzavírá první neněmecký zástupce a přímý konkurent Allroadu Volvo XC70 (85, 7,3 %).
Další dvě příčky náleží rovněž švédskému výrobci: šesté je kombi V70 se 45 kusy (3,9 %), následuje sedan S80 (41, 3,5 %).
V žebříčku uvádíme jen první desítku (respektive jedenáctku), avšak bodovalo celkem šestnáct zástupců této třídy. Z globálního hlediska se ale jedná o naprosto nevýznamné hráče v segmentu. Posuďte sami: BMW okupuje bezmála třicet procent trhu, Mercedes dalších takřka 27 a Audi 24,5 %, Volvo má necelých 14 %. Zbytek, konkrétně 4,6 %, představují sestupně podle letošní úspěšnosti Chrysler, Honda, Jaguar, Lexus, Hyundai, Peugeot, Citroën a Saab.
Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v prvním pololetí 2010 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | změna (rok) | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1-6/2010 | 1-6/2009 | [ks] | [%] | 1-6/2010 |
1. | BMW 5 | 345 | 102 | 243 | 238,2% | 29,6% |
2. | Mercedes-Benz E | 304 | 114 | 190 | 166,7% | 26,1% |
3. | Audi A6 | 194 | 317 | -123 | -38,8% | 16,7% |
4. | Audi ALLROAD QUATTRO | 91 | 88 | 3 | 3,4% | 7,8% |
5. | Volvo XC70 | 85 | 74 | 11 | 14,9% | 7,3% |
6. | Volvo V70 | 45 | 50 | -5 | -10,0% | 3,9% |
7. | Volvo S80 | 41 | 33 | 8 | 24,2% | 3,5% |
8. | Chrysler 300C | 10 | 12 | -2 | -16,7% | 0,9% |
9. | Honda LEGEND | 9 | 10 | -1 | -10,0% | 0,8% |
9. | Jaguar XF | 9 | 11 | -2 | -18,2% | 0,8% |
9. | Lexus GS | 9 | 5 | 4 | 80,0% | 0,8% |
- | Ostatní modely | 22 | 72 | -50 | -69,4% | 1,9% |
- | CELKEM | 1164 | 888 | 276 | 31,1% | 100,0% |
V meziročním srovnání si vedoucí pětka polepšila o 243 vozů (238,2 %), což z ní činí prozatímního držitele titulu Skokan roku. Hlavním důvodem je pochopitelně generační výměna. Počty Mercedesu E vzrostly také mohutně, o 190 registrací (+166.7 %). Odliv zákazníků směrem k novinkám reprezentuje nejlépe výsledek Audi A6: -123 kusů a -38,8 %. Jeho oplastovaný kolega do lehkého terénu Allroad má naopak mírné navýšení o tři exempláře (+3,4 %). I Volvo XC70 je na tom dobře (+11 kusů, +14,9 %). V70 sice ztratila 5 registrací a rovných deset procent, její sourozenec S80 s klasickou karoserií sedan je na tom o skoro čtvrtinu lépe, má +8 kusů a o 24,2 % více než loni.
Postupy jsme zmínili, propadákům kraluje v pololetí Saab 9-5 (-93,8 %), ale vzhledem k nedávným existenčním problémům automobilky není divu. Doufejme, že druhé generaci se bude dařit lépe, i když Saaby zůstávají individuální záležitostí pro vybranou skupinu jedinců a to je bezesporu dobře. Peugeot 607 pomalu končí, a tak je v této nelichotivé statistice druhý (-83,3 %). To samé lze říci o Mercedesu CLS, i ten už netrpělivě vyhlíží nástupce (-58,8 %). Za nimi už je zmiňovaná A6!
V červnu přesáhlo BMW 5 stovku registrací
Trh se stejně jako v přehledu za pololetí meziročně nepropadl, ba právě naopak. Vzrostl o 40,6 %, před dvanácti měsíci bylo nově zaregistrováno 197 vozů vyšší střední třídy, letos 277, tedy o rovných 80 více.
V měsíčním žebříčku zvítězila mnichovská pětka, která si tak vzala prvenství od minule zlaté třídy E zpět. Tentokrát měla na kontě 101 kusů, což je na tuto kategorii a její cenovou hladinu skutečně obří číslo. Druhé místo patří tedy Mercedesu E s 58 registracemi, třetí je Audi A6 se čtyřmi desítkami nových aut. Následuje Volvo XC70 s 24 vozy, Allroad odešel v červnu z přímého souboje poražen, je pátý (21).
Vedoucí BMW 5 si ve srovnání s červnem 2009 polepšilo, a to dost radikálně, o 676,9 % (zisk 88 vozů, před rokem jich bylo jen třináct!). Třída E od Mercedesu má mnohem méně, +48,7 % (z 39 loňských), stejnou procentní hodnotu, ale s opačným znaménkem minus vykazuje Audi A6 (o 38 aut méně). Volvo XC70 získalo 118,2 %, jeho registrace vylétly o 13 kusů, což je v jeho případě hodně. Volvo S80 vykazuje navýšení pouze tříčtvrtinové, což u něj znamená +9 registrací.
Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v červnu 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 6/2010 | 1-6/2010 | 6/2010 | 1-6/2010 |
1. | BMW 5 | 101 | 345 | 36,5% | 29,6% |
2. | Mercedes-Benz E | 58 | 304 | 20,9% | 26,1% |
3. | Audi A6 | 40 | 194 | 14,4% | 16,7% |
4. | Volvo XC70 | 24 | 85 | 8,7% | 7,3% |
5. | Audi ALLROAD QUATTRO | 21 | 91 | 7,6% | 7,8% |
6. | Volvo S80 | 19 | 41 | 6,9% | 3,5% |
7. | Volvo V70 | 7 | 45 | 2,5% | 3,9% |
8. | Jaguar XF | 2 | 9 | 0,7% | 0,8% |
9. | Citroën C6 | 1 | 3 | 0,4% | 0,3% |
9. | Honda LEGEND | 1 | 9 | 0,4% | 0,8% |
9. | Hyundai GRANDEUR | 1 | 7 | 0,4% | 0,6% |
9. | Chrysler 300C | 1 | 10 | 0,4% | 0,9% |
9. | Mercedes-Benz CLS | 1 | 7 | 0,4% | 0,6% |
- | Ostatní modely | 0 | 14 | 0,0% | 1,2% |
- | CELKEM | 277 | 1164 | 100,0% | 100,0% |
Největší skok zaznamenala znovu mnichovská pátá série s kódem F10 před Volvem XC70 a Jaguarem XF, ten se ale zlepšil jen z jednoho na dva exempláře. Pádům vévodí Mercedes CLS (-75 %) před Hondou Legend a Hyundaiem Grandeur s polovičními ztrátami, u všech se ale jedná o změny v řádech jednotek, jak je ve vyšší střední třídě obvyklé. Rozhodně relevantnější je propad Audi A6, ale ten jsme již zmiňovali.
Pětek s písmenkem d na víku zavazadlového prostoru si v červnu odvezlo celkem 78 klientů (77,2 % z celkového počtu), Mercedes-Benz E s motorem CDI si postavilo do garáží celkem 45 novopečených majitelů (77,6 %), Audi má na kontě 33 A6 s agregáty TDI (82,5 %), turbodiesely poháněly také dvě desítky Volv XC70 (83,3 %) a 21 Allroadů se čtyřmi kruhy. Ten měl tedy jako jediný z pětice nejlepších stoprocentní podíl nafty.