2035: Bude polovina nových aut plug-in hybridních?
Různé analytické firmy v minulých letech přinesly spoustu studií, ukazujících možné směry vývoje autoprůmyslu. Nemůže být pochyb o účelovosti mnohých z nich, díky nimž jsme se dočítali o konci aut se spalovacími motory už někdy v polovině příští dekády. Takové "studie" pochopitelně výzkumy poněkud znevážily, současně však upozornily na to, že vývoj v tomto odvětví může (a nepochybně i bude) být poměrně výrazně "ohnutý" legislativou. Už teď se totiž objevují vizionářské nápady úplně zakázat samostatné spalovací motory a umožnit jejich existenci pouze společně s elektromotorem.
Jednu z možných variant automobilové budoucnosti teď předkládá studie Lux Research a s ohledem na některé předešlé se jeví jako poněkud střízlivější, což ovšem neznamená, že opravdu reálná je. Týká se sice amerického trhu, ale s ohledem na snahy předpisy vyspělých automobilových trhů harmonizovat, může vypovědět mnohé i o vývoji u nás.
Lux Research očekává, že v období mezi lety 2035-2040 budou tvořit prodeje plug-in hybridních vozů "více než 50%" trhu nových automobilů. Zajímavé přitom je, že hovoří čistě o PHEV a nezapočítává do nich čisté elektromobily (EV). S nimi mají plug-in hybridy v tomto období tvořit už jasnou většinu trhu.
Boom podle Lux Research nastane ve chvíli, kdy bude možné PHEV modely koupit už zhruba za 35.000 dolarů, přičemž dojezd na elektřinu by měl být minimálně 320 km. A to je pochopitelně za současné situace dost nereálné, a to jak z pohledu ceny, tak dojezdu, jenž je v současnosti snový i pro většinu EV.
Toliko vize elektricky růžové (?) budoucnosti. Realita dnešních dní je ale taková, že se vloni prodalo v USA zhruba 110 tisíc plug-inů, což představuje pád o 7 % oproti roku 2014 a tržní podíl dechberoucích 0,6(!!!) procenta. Na jeden prodaný plug-in tedy připadá 160 zejména benzinových "špinavců". Před PHEV leží tedy ještě zatraceně dlouhá cesta...