Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

2035: Bude polovina nových aut plug-in hybridních?

Michal Fokt
Diskuze (54)
Už jsme viděli spoustu černých vizí automobilové budoucnosti. Je tahle nejnovější už trošku reálná?

Různé analytické firmy v minulých letech přinesly spoustu studií, ukazujících možné směry vývoje autoprůmyslu. Nemůže být pochyb o účelovosti mnohých z nich, díky nimž jsme se dočítali o konci aut se spalovacími motory už někdy v polovině příští dekády. Takové "studie" pochopitelně výzkumy poněkud znevážily, současně však upozornily na to, že vývoj v tomto odvětví může (a nepochybně i bude) být poměrně výrazně "ohnutý" legislativou. Už teď se totiž objevují vizionářské nápady úplně zakázat samostatné spalovací motory a umožnit jejich existenci pouze společně s elektromotorem.

Jednu z možných variant automobilové budoucnosti teď předkládá studie Lux Research a s ohledem na některé předešlé se jeví jako poněkud střízlivější, což ovšem neznamená, že opravdu reálná je. Týká se sice amerického trhu, ale s ohledem na snahy předpisy vyspělých automobilových trhů harmonizovat, může vypovědět mnohé i o vývoji u nás.

Lux Research očekává, že v období mezi lety 2035-2040 budou tvořit prodeje plug-in hybridních vozů "více než 50%" trhu nových automobilů. Zajímavé přitom je, že hovoří čistě o PHEV a nezapočítává do nich čisté elektromobily (EV). S nimi mají plug-in hybridy v tomto období tvořit už jasnou většinu trhu.

Boom podle Lux Research nastane ve chvíli, kdy bude možné PHEV modely koupit už zhruba za 35.000 dolarů, přičemž dojezd na elektřinu by měl být minimálně 320 km. A to je pochopitelně za současné situace dost nereálné, a to jak z pohledu ceny, tak dojezdu, jenž je v současnosti snový i pro většinu EV.

Toliko vize elektricky růžové (?) budoucnosti. Realita dnešních dní je ale taková, že se vloni prodalo v USA zhruba 110 tisíc plug-inů, což představuje pád o 7 % oproti roku 2014 a tržní podíl dechberoucích 0,6(!!!) procenta. Na jeden prodaný plug-in tedy připadá 160 zejména benzinových "špinavců". Před PHEV leží tedy ještě zatraceně dlouhá cesta...

Michal Fokt
Diskuze (54)
8. 3. 2016 18:35
Re: Kdyz ja uz jsem si zvykl
as budu jednou svoji EV karu dobijet v noci za bezvetri, tak si vzpomenu ze bezvetri je mozna tak u toho stojanu, ale urcite ne v cele EU (tak nejak ma cela Eu "globalni" energetickou sit kde se s elektrinou obchoduje) a pak si vzpomenu na ten ostrovni system na barku kde je nejakych 30kWh v zaloznich bateriich prave pro pripad dobijeni EV a kdyby nahodou v tu chvili byla tma, nefoukal vitr a zaroven dosla voda v prilehle ricce a zastavila se i ta vodni turbina

na tebe urcite vzpominat nebudu, proc taky? nebo ty si name vpominas pokazde kdys taknujes u benzinky? kde tankujes palivo ktere by bez elektriny nevzniklo a u stojanu a benzinky ktera by bez elektriny nedokazala natankovat ani kapku paliva
8. 3. 2016 18:14
Re: Kdyz ja uz jsem si zvykl
Tak az zase nekdy za bezvetri v noci budes dobijet tu tvoji elektokaru, vzpomen si na me:-)
8. 3. 2016 15:45
Re: Kdyz ja uz jsem si zvykl
stejne tak benzin a nafta asi roste na stromech, tak as vystrizlivis a probudis se, tak treba zjistis ze kazdy litr nafty nebo benzinu kterej z rafinerie vyleze stoji cca 1.6kWh elektriny ;) takze pokud tvoje auto basti prumerne 10 litru, tak ikdys jeste neujelo ani jeden metr, tak jen tech 10 litru v nadrzi by EV vystacilo na cca 100km ;-)

a myslim z ereagovat na tve teze v bodech je zbytecne, proste jsi standardni fosilni troll :-) troll kteremu za par let odzvoni tak jak tak, ja mam vyhodu ze ja nic propagovat nemusim, trh se o to postara sam a tech par jedinci jako ty co maj nainhalovano na tom nic nezmeni ikdyby se treba na "hlavu postavili"
Avatar - twistedTSD
8. 3. 2016 14:59
Re: Hybridní blouznění
Nejel, nehodnotím. Reagoval jsem jen na tvůj příspěvek.
8. 3. 2016 14:58
Re: Kdyz ja uz jsem si zvykl
Jasne, vladne nam ropna lobby, zatim. Vystrida ji brzo elektrolobby. Elektroauto totiz zadna fosilni paliva nepotrebuje, ona ta elektrina roste asi na stromech ...
Kdyby aspon propagatori EV rikali celou pravdu o tom, odkud se ta jejich zazracna elektrina bere. Ono to jen ze slunecniku a vetrniku neni. Jadro nechceme, fosilie palit nechceme, precerpavaci nadrze nechceme. Ale v bezvetrne noci cumet do tabletu a ovladat domacnost/internet veci to ano, to chceme.

Co mi chybi?
1. Sirsi pouzitelne rozlozeni vyroby el. energie (nebo energie vubec) na vice rozlicnych zdroju (kdyz uz tedy fosilni zdroje vynechame), vzajemne se zastupujicich (to jadro se z tehle myslenky vypustit neda) a navic plosne funkcni (cili musim jistotu, ze si auto v noci nabiju i v cervenci Horni Lhote)
2. Infrastruktura ... dejme tomu, ze do 5 let bude 5% vozoveho parku EV ... to maji propagatori EV co delat, aby vsude staly stojany s dostatecnou kapacitou (prostorovou i co se rychlosti nabijeni tyce).
3. Technologie samotna ... viz vsechny me prispevky vyse.

Zacinat ideologickou masaz od nedodelane a nezrale technologie, kdyz chybi i jen ty zakladni predpoklady pro uspesne fungovani celeho systemu el. mobility, je demagogie hodne hrubeho zrna.