17.5. 2018 David Bureš Google+ profil David Bureš

Budoucnost aut podle EU? Méně řidičů a žádné smrtelné nehody

Budoucnost aut podle EU? Méně řidičů a žádné smrtelné nehody

Evropská komisařka pro dopravu odhalila plány EU v této oblasti. Zaměří se na bezpečnost, autonomní provoz a snížení emisí.

Na letošním summitu budoucnosti aut v Londýně vystoupila i evropská komisařka pro dopravu Violeta Bulcová, která přednesla plány Evropské unie v oblasti dopravy. Nesou se v duchu tří nul, nulových emisí z dopravy, nulové byrokracie a nulového počtu smrtelných nehod.

Právě o smrtelných nehodách se Bulcová na summitu rozhovořila nejvíce. „Jak to že souhlasíme s tím, že doprava zabíjí?“ zeptala se slovinská politička řečnicky a poukázala na to, že přestože v Evropské unii jsou jedny z nejbezpečnějších silnic na světě, je 25.000 úmrtí a 137.000 zranění při nehodách ročně stále příliš mnoho.

Psali jsme: SUV prý můžou za rostoucí počet úmrtí chodců, říká studie

Jak chce unie bezpečnost aut dále zvýšit, Bulcová ale neuvedla, naznačila pouze, že by jí mohl pomoci autonomní provoz. Ten podle jejího názoru povede i ke snížení počtu řidičů, množství lidí totiž najednou nebude potřebovat řidičský průkaz, a kvůli autonomním vozidlům si ho ani nebudou muset udělat. To je však otázkou, už se objevují zprávy, že i k řízení autonomního vozu by měl být potřeba speciální řidičák, aby člověk uvnitř byl schopen zareagovat na nějaký problém.

„Postoj k řidičskému průkazu se mění. Moje rodina chce být mobilní, ale nechce řídit. Mladí lidé říkají, že čas nutný pro dopravu by měl být využit jinak. Tomu musíme naslouchat a nemůžeme ignorovat požadavky na účinnější dopravu,“ říká eurokomisařka s tím, že by počet řidičů mohl v budoucnu klesnout až na polovinu dnešních čísel.

Plně autonomní provoz je ale dle komisařky ještě hodně daleko, samořídící auta bez volantu budou podle jejího názoru na evropských silnicích běžná až tak v roce 2045. Cílem unie je však mít do roku 2030 smíšený provoz běžných aut a automatizovaných – sice schopných samořízení, avšak stále vybavených volantem, který bude muset řidič v případě nouze využít.

K tématu: Autonomní budoucnost aut? Není tak blízko, jak se zdá, tvrdí šéf Uberu

Zároveň ale přiznává, že ani autonomní doprava nebude všespásná, její bezpečnost totiž mohou narušit kybernetické útoky. „Kybernetické zabezpečení se stává problémem. V dopravě nemůžeme dělat kompromisy, protože v jejím případě je citlivost mnohem vyšší, v případě problému můžete přijít o život,“ tvrdí Bulcová a slibuje, že legislativa EU udrží krok s kybernetickými hrozbami.

Navíc je ještě velká část vývoje autonomních vozidel před námi. „Musíme teď myslet na seniory, hendikepované nebo děti, jejichž chování je mnohem více nepředvídatelnější. To je důvod, proč podporuji vyvíjet autonomní vozidla krok za rokem a postupně pomalu zvyšovat jejich dopad,“ doplňuje komisařka.

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Dušana Šrámka: Stát objedná, advokát zaplatí Komentář Dušana Šrámka: Stát objedná, advokát zaplatí

Politici mají i pro otrlé jedince vždy připravené nějaké…

Gillar: DPP by neměl ve společném podniku s Pentou zastupovat politik Gillar: DPP by neměl ve společném podniku s Pentou zastupovat politik

Čtyřicet miliard korun. Na tolik má vyjít stavba prvního…

Rozdělování peněz na péči vrcholí. Záchranky nepokryjí ani růst platů Rozdělování peněz na péči vrcholí. Záchranky nepokryjí ani růst platů

Většině zdravotnických zařízení porostou příští rok…

Analýza: Trh s bateriemi dál výrazně poroste, Češi se ale zatím mezi špičky oboru nezařadí Analýza: Trh s bateriemi dál výrazně poroste, Češi se ale zatím mezi špičky oboru nezařadí

Byznysu s bateriemi se daří, trh každoročně roste o více…

 
 






Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku

Zelená Škoda Fabia Combi prošla dlouhodobým testem Auto…

Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké

Za poslední dva měsíce vzrostla cena paliv zhruba o dvě…

 





 
Lotus 79 (1978-1979): Poslední černozlatý mistr mistr světa

Lotus 79 (1978-1979): Poslední černozlatý mistr mistr světa

Včera

Lotus se stal ve formuli 1 průkopníkem monopostů s přísavným efektem. Typ 79 před čtyřiceti lety naprosto převálcoval veškerou konkurenci. Bohužel naposledy...




Blesk.cz

 

iSport.cz

Kvitová v Paříži: Načasování asi není nejlepší, ale měla bych být šťastná, ne?

Kvitová v Paříži: Načasování asi není nejlepší, ale…

Na začátku loňského roku se zdálo, že Petra Kvitová bude muset s tenisem skončit, ale v tomto roce už má na…

Co spojuje Limberského a Koláře? Nejen tituly s Plzní a svérázné povahy

Co spojuje Limberského a Koláře? Nejen tituly s…

Kdyby si na krk pověsili všechny medaile, pod tíhou zlata by se prohnuli v pase. David Limberský a Daniel Kolář.…

 

Reflex.cz

Advokátka Samková dostala pokutu za „prokletí“ velvyslance Turecka. A co svoboda projevu?

Advokátka Samková dostala pokutu za „prokletí“…

Česká advokátní komora potrestala advokátku Kláru Samkovou za slova, kterými „proklela“ tureckého velvyslance…

Tohle už dnes neuvidíte: Plakáty ze zlaté doby filmů pro dospělé. Podívejte se

Tohle už dnes neuvidíte: Plakáty ze zlaté doby filmů…

Zlatá éra pornofilmu, tak bývají nazývána 60. a 70. léta minulého století. Doba, kdy se filmy pro dospělé…