Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Červenec 2018 na Veterán.auto.cz: Třikrát za mořem

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
V sedmém měsíci letopočtu 2018 jste si na serveru Veterán.auto.cz mohli přečíst kapitoly z historie AMC, Cadillacu a Kaiseru. Jedinou „neamerickou“ výjimkou bylo kupé Simca.

Cadillacům začaly růst ploutve už na konci čtyřicátých let a vrcholu dosáhly o dekádu později, když překonaly v délce metr a zadní světla měla tvar raketek. Modelů 1958 se to ale ještě netýkalo. Ortodoxní vozy se šestilitrovým vidlicovým osmiválcem OHV byly k dispozici tradičně v mnoha karosářských verzích rozdělených do několika řad: sérií 60, 62, 70 a 75. Nejkratší varianty neměřily ani 5,5 m, ty nejdelší naopak přesáhly šestimetrovou hranici. K luxusním limuzínám, kabrioletům a kupé patřila spousta chromu, taková byla doba. GM mimochodem tenkrát slavily půlstoletí od svého založení.

Americká automobilka Kaiser-Frazer existovala jen dekádu po druhé světové válce, přesto se snažila konkurovat tzv. Velké trojce. Kaisery byly levnější než vozy Frazer, ale jinak se lišily jen v detailech. Naprostý základ nabídky tvořila řada Special s pontonovou karoserií a šestiválcem Continental SV 3,71 l. Tu doplňoval dražší Custom. Každoročně se měnily detaily karoserií a s ním i kódové označení. Customy vystřídala výkonnější série DeLuxe. Nejzajímavější byl ovšem Traveller, který sice vypadal jako sedan, ale měl otevíratelnou záď. Special Virginian zase připomínal kabriolet (ten existoval v řadě DeLuxe), disponoval však pevnou střechou.

American Motors Corporation, která vznikla v roce 1954 sloučením značek Hudson a Nash, používala historický název Rambler. O čtyři roky později z něj vytvořila samostatnou značku. Kompakt American první generace používal řadové šestiválce 3,2 l, byl levný a na místní poměry skutečně malý, vždyť jen lehce přesahoval 4,5 m. Tudor doplnilo později třídveřové kombi, dodávka a nakonec i čtyřdveřový sedan. Ramblery American se vyráběly, popřípadě montovaly i mimo USA a Kanadu: v Latinské Americe, Austrálii a dokonce Íránu.

Simca 1000 Coupé nebyla jen karosářskou verzí hranatého sedanu 1000 s motorem vzadu, i když z něj konstrukčně vycházela. Měla svébytnou a úhlednou karoserii, kterou navrhl Giorgetto Giugiaro, když ještě pracoval u Bertoneho. Úhledným kupátkům rozhodně nechyběla elegance, ale čtyřválec Poissy 0,94 l výkonem rozhodně nepřekypoval, i když ten postupně rostl. O sportovním voze se dá mluvit až u modernizovaného modelu 1200S, který dále sílil. Jeho nepřímým nástupcem se stala originální třímístná Matra-Simca Bagheera.

Cadillac 1958: Král amerických dálnic

Vozy Cadillac ročníku 1958 se vyznačovaly množstvím chromovaných ozdob a velkými zadními ploutvemi. Všechny modely poháněl šestilitrový motor V8. Pátá generace vozů Cadillac s trubkovým rámem ve tvaru písmene X bez bočních podélníků se vyráběla v letech 1957 a 1958. V roce 1958 odešel proslulý designér Harley Earl na odpočinek a jeho nástupcem ve vedení oddělení designu a stylingu GM se stal Bill Mitchel. Modely...

Celý článek: Cadillac 1958: Král amerických dálnic

bertone cadillac bertone cadillac

Kaiser Special (1947–1950): Frazerovo dvojče

Americká automobilka Kaiser-Frazer vyráběla po válce sedany Kaiser Special a Custom, které byly téměř totožné s dražšími vozy Frazer Six a Manhattan. Ještě před ukončením 2. světové války v Tichomoří, 25. července 1945, založili majitel loděnic Henry J. Kaiser (1882–1967) a prezident malé automobilky Graham-Paige Joseph W. Frazer (1892–1971) společnost Kaiser-Frazer. Získali bývalou Fordovu továrnu ve Willow Run...

Celý článek: Kaiser Special (1947–1950): Frazerovo dvojče

bertone cadillac bertone cadillac

Rambler American (1958–1960): Šestiválcový kompakt

Před šedesáti lety začala společnost AMC vyrábět kompaktní vůz Rambler American první generace. Byl to jen lehce upravený šestiválcový Nash Rambler z roku 1955. Název Rambler začal pro své automobily používat na začátku dvacátého století jako první Thomas B. Jeffery. V polovině padesátých let jej používala automobilka Nash a po sloučení Nashe s Hudsonem v roce 1954 a vytvoření společnosti American Motors...

Celý článek: Rambler American (1958–1960): Šestiválcový kompakt

bertone cadillac bertone cadillac

Simca 1000 a 1200S Coupé: Beránek ve vlčím rouchu

Simca 1000 Coupé s karoserií Bertone a litrovým motorem ze sedanu Simca 1000 se vyráběla v Poissy od roku 1962. V roce 1967 ji nahradilo kupé 1200S se silnějším motorem. Malá čtyřdveřová Simca 1000 s motorem vzadu a zadním pohonem se začala vyrábět v Poissy v říjnu 1961 a okamžitě si získala přízeň francouzských zákazníků. To se ale nedá říci o ostatních trzích, takže nové vedení Simcy podniklo jisté kroky ke zvýšení...

Celý článek: Simca 1000 a 1200S Coupé: Beránek ve vlčím rouchu

bertone cadillac bertone cadillac

Aleš Dragoun
Diskuze (0)