Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Červen 2018 na Veterán.auto.cz: Sport podle Giugiara

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
V šestém měsíci letopočtu 2018 jste si na serveru Veterán.auto.cz mohli přečíst kapitoly z historie Alfy Romeo, Alvisu, firmy Giotta Bizzarriniho a polské FSO.

Alfě Romeo udělala jméno nejen prakticky stálá účast v motoristickém sportu, ale také poválečné sportovní sedany (do krvavého konfliktu šlo o výrobce exkluzivních vozů se závodní technikou).

Řada 1750/2000 vycházela z Giulie (Tipo 105), nesla stejný tovární kód a byla jí i podobná, ale větší. Hranaté Berliny nejprve používaly čtyřválce DOHC 1,78 l, později větší 1,62 l. Auto klasické koncepce navrhl Giorgetto Giugiaro, ještě coby zaměstnanec studia Bertone. Přístrojová deska se léty měnila, dva typické kulaté tubusy nahradila u dvoulitru společná kaplička pro dvojici budíků. Typické tříramenné volanty ale zůstaly. Kuriozitou byla nabídka třístupňového automatu ZF.

Poněkud zapomenutý britský Alvis vyráběl v Coventry sportovní a cestovní vozy. Poválečná řada TA 14, nazývaná podle daňových koní také jen Fourteen vycházela z modelu 12/70. Poháněl ji čtyřválec 1,89 l. Rámová šasi se „oblékala“ nejen přímo v továrně, ale také u firem Charlesworth, Mulliners, Carbodies (tu později proslavily černé taxíky), Tickford (koupil ji Aston Martin Lagonda) a Duncan. Takže vznikaly sedany, kabriolety i kupé. Roadstery Sports Special pak závodily. Alvis byl víceméně manufakturou, vzniklo jen 3,3 tisíce Fourteenů, ruční výroba je samozřejmě nedovolila prodávat levně.

Giotto Bizzarrini možná není tak slavný jako jeho současníci, ale do historie automobilismu bezesporu patří. Začínal u Alfy Romeo, pracoval u Ferrariho a po neshodách odešel. Spoluzaložil původní italskou firmu ATS, i slavný motor V12 Lamborghini je hlavně jeho prací. Krátce pobýval u výrobce supersportů Iso, projekt Grifo A3 (design byl opět Giugiarovou prací) si ale po rozchodu vzal s sebou. A vznikl z něj automobil s jeho jménem. I on kombinoval oblé italské tvary s americkým srdcem, konkrétně osmiválcem od GM. Automobilka Bizzarrini měla život vskutku jepičí a brzy zkrachovala, vozy této značky, mimo jiné i s motorem Opel 1,9 l jsou velmi vzácné. Jejímu zakladateli je dnes úctyhodných 92 let.

Polské Fiaty 125p patřily v 70. a 80. letech minulého věku k naprosto běžné součásti československého vozového parku. Tedy v základní karosářské variantě – sedanu. Existovaly i kombíky, z nich odvozené sanitky a pick-upy, tedy alespoň co se sériové výroby týče. Ta ovšem běžela příliš dlouho, celých 24 let. „Poláky“ z varšavské továrny FSO byly také technicky poněkud zastaralé, neboť vycházely ze starších Fiatů 1300/1500, s italskou stopětadvacítkou měly společné jen základní tvary. Vyvážely se ale i na Západ, kupříkladu do Velké Británie. Dnes jsou objektem sběratelského zájmu, potkáte je v muzeích „socialistických“ vozů a na veteránských srazech.

Alfa Romeo 1750/2000 Berlina (Tipo 105): Větší Giulia

Před padesáti lety začala Alfa Romeo vyrábět sedan 1750 Berlina vycházející z typu Giulia. V letech 1971–1977 jej vystřídal typ 2000 Berlina se silnějším čtyřválcem. Sedan Alfa Romeo 1750 Berlina se představil veřejnosti v roce 1967, společně s dvoudveřovým kupé 1750 GT Veloce (o něm si povíme někdy jindy v samostatném příspěvku) a dvoumístným roadsterem 1750 Spider. Čtyřdveřová 1750 Berlina vycházela z Giulie...

Celý článek: Alfa Romeo 1750/2000 Berlina (Tipo 105): Větší Giulia

alfaromeo fiat alfaromeo fiat

Alvis Fourteen (TA 14): První poválečný

Po skončení 2. světové války se britská automobilka Alvis vrátila k produkci osobních vozů čtyřválcovým modelem TA 14, vycházejícím z předválečného typu 12/70. Britská automobilka Alvis z Coventry (1919–1967) vyráběla během svého působení nejen automobily, ale také například letecké motory a obrněné vozy. Na začátku druhé světové války, v noci 14. listopadu 1940, byla továrna těžce poškozena při bombardování Coventry německou...

Celý článek: Alvis Fourteen (TA 14): První poválečný

alfaromeo fiat alfaromeo fiat

Bizzarrini 5300 GT Strada: Design Giugiaro, motor Corvette

Dvoumístná supersportovní kupé 5300 GT Strada vyráběl Giotto Bizzarrini v letech 1965 až 1968. Vůz měl karoserii Bertone a motor V8 z Chevroletu Corvette. Malou italskou automobilku se svým jménem založil v roce 1964. Zkušenosti konstruktéra získával jako inženýr u Alfy Romeo, Ferrari a Iso. Narodil se v roce 1926 v italské provincii Livorno. Jeho otec byl bohatý vlastník pozemků v Toskánsku a dědeček Giotto byl biolog spolupracující...

Celý článek: Bizzarrini 5300 GT Strada: Design Giugiaro, motor Corvette

alfaromeo fiat alfaromeo fiat

Fiat 125p (1967–91): Pohodlí a starší motor

Polský Fiat 125p vycházel z licence na italský Fiat 125. Motor, převodovka a interiér ale pocházely ze staršího typu 1300/1500. Automobilka FSO jich vyrobila 1,44 milionu. S myšlenkou na licenční výrobu italských Fiatů přišla už v roce 1954 jugoslávská Zastava z Kragujevace. Postupně zde vznikaly modely odvozené od Fiatů 1400, 1100 B, 600/750, 1300/1500, 128 atd. Také sovětská vláda se v roce 1966 rozhodla uzavřít smlouvu s turínskou...

Celý článek: Fiat 125p (1967–91): Pohodlí a starší motor

alfaromeo fiat alfaromeo fiat

Aleš Dragoun
Diskuze (0)