Český trh v roce 2011: Nejprodávanější automobily střední třídy
Náš trh v tomto segmentu oproti roku 2010 vykázal černá čísla. V konečném účtování vykazuje zisk 6,5 % (z 13.096 na 13.943 jednotek). Zákazníci tedy odebrali o 847 vozů více.
V celkovém pořadí od ledna zvítězila pochopitelně Škoda Superb se 4.661 kusy (její podíl ve třídě dosáhl 33,4 %) před Passatem (2.493, 17,9 %). V roce 2010 měl Superb více než dvojnásobek nových aut než jeho věčný rival, po dvanácti měsících není rozdíl tak markantní. Třetí příčka patří Mondeu (1.813, 13 %). Čtvrté místo náleží Opelu Insignia (597, 4,3 %), který se loni vrátil do formy. Páté pořadí urvala novinka Peugeot 508 (525, 3,8 %). Jeho starší soupeř ze země galského kohouta Renault Laguna se musel spokojit až se šestým místem. První desítku doplňují Audi A4, Mercedes-Benz C, Volvo série 60 a Subaru Legacy.
Německé luxusní značky zaznamenaly mírný ústup ze slávy, stejně jako ty japonské. Naopak potěšil úspěch Volva, které mělo dokonce s trojcípou hvězdou céčkové třídy stejně, jen čtyři kruhy jim oběma trochu utekly. Audi si svůj kredit udrželo, vždyť mezi značkami skončilo čtvrté za velkou trojkou s celkovým podílem 5,4 %. Hyundai i40 zatím do ročních statistik příliš nepromluvil, ale neprodával se rozhodně celých dvanáct měsíců. Střední třída nyní spíše inklinuje k levnějším vozům.
V meziročním srovnání si vedoucí Superb polepšil o 183 vozů (+4,1 %). Nejbližší konkurence se může ovšem pochlubit ještě lepšími výsledky. Passat je tedy rovněž v plusu, získal 12,3 % (o 273 kusů více). Prodeje největšího evropského čistě osobního Fordu stouply o 395 automobilů (27,9 %). Insignia měla před rokem 454 aut, letos +143. Její nárůst tak činí velmi slušných +31,5 %. Peugeot 508 porovnávat nelze, první kus se objevil v přehledech SDA až v prosinci 2010.
SROVNÁNÍ: Ford Mondeo vs. Škoda Superb vs. VW Passat
Nejvíce ze všech získalo Volvo S/V 60, které má +263,7%. Pokračující prodej nové generace coby sedanu a kombi se projevil v dalším pozitivním skoku z 91 na 331 aut. Šplhounem bylo již v roce 2010, v tom předešlém se totiž prodalo jen 35 aut předchozí řady! Radikálně se také zvýšily počty Mercedesu C (+51,1 %, o 112 aut více). Tomu pomohla modernizace. Rovnou polovinu má Lancia Delta, ale tu najdeme až v závěru nejlepší dvacítky. Další nárůsty jsme již zmínili, jsou totiž mezi nejlepšími.
V rubrice Propadák roku pomineme výprodeje. Zmiňme alespoň telegraficky sedmdesátiprocentní sešup Seatu Exeo a takřka -60 % v případě Toyoty Prius, i když jsou oba modely pod čarou v rubrice Ostatní. Nelichotivý titul udělme Subaru Legacy. Japonské sedany, kombi a z nich odvozené Outbacky do lehčího terénu spadly ze 480 kusů na 308 (-35,8 %). Zajímavé jsou hodnoty přes -25 % u Mazdy 6, Hondy Accord, Alfy Romeo 159 a Toyoty Avensis. O něco méně, ale pořád přes -20 % mají na kontě BMW řady 3 a Audi A4. Největší odliv zákazníků ze všech jmenovaných co do počtu registrací zaznamenala A4 (-118), pro Avensis se rozhodlo o 94 klientů méně a Mazdu 6 si vybralo jen 217 Čechů místo 302.
Vznětovým motorizacím dominovala, jak také jinak, největší škodovka. Bylo jich rovných 4.000 (85,8 % z celkových registrací). Passat se symbolem TDI na zádi má na kontě 2.274 kusů (91,2 %). Pro naftová Mondea se rozhodlo 1.191 zákazníků (jen 65,7 %). Opel Insignia si připsal 516 vozů s turbodieselovými agregáty (86,4 %). U Peugeotu 508 převažují rovněž pohonné jednotky spalující naftu, jsou zastoupeny 488 exempláři (93 %). Co do nejvyšších počtů nám zbývají ještě Renault Laguna (444, 91 %) a Audi A4 (405, 89,6 %). Jedná se tedy zároveň o první sedmičku celkového pořadí. Nižším průměrem z ní vybočuje pouze Mondeo, které je oblíbené i se zážehovými motory.
Alternativní paliva jsou v tomto segmentu na okraji zájmu, stejně jako je tomu v nižší střední třídě. V celoročních statistikách tak najdeme pouze 64 Passatů spalujících CNG, 42 Lagun, které jezdí na bioethanol E85 a pouhých 5 Fordů Mondeo, do jejichž nádrží majitelé lijí také tento druh paliva. Hybridy představuje pouze Toyota Prius, kterých se prodalo 30. V kolonce Elektro ovšem není uvedena ani jediná.
Střední třída, registrace na českém trhu v roce 2011 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | změna (rok) | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1-12/2011 | 1-12/2010 | [ks] | [%] | 1-12/2011 |
1. | Škoda SUPERB | 4661 | 4478 | 183 | 4,1% | 33,4% |
2. | Volkswagen PASSAT | 2493 | 2220 | 273 | 12,3% | 17,9% |
3. | Ford MONDEO | 1813 | 1418 | 395 | 27,9% | 13,0% |
4. | Opel INSIGNIA | 597 | 454 | 143 | 31,5% | 4,3% |
5. | Peugeot 508 | 525 | 1 | 524 | 52400,0% | 3,8% |
6. | Renault LAGUNA | 488 | 578 | -90 | -15,6% | 3,5% |
7. | Audi A4 | 452 | 570 | -118 | -20,7% | 3,2% |
8. | Mercedes-Benz C | 331 | 219 | 112 | 51,1% | 2,4% |
8. | Volvo S/V60 | 331 | 91 | 240 | 263,7% | 2,4% |
10. | Subaru LEGACY | 308 | 480 | -172 | -35,8% | 2,2% |
11. | Audi A5 | 301 | 332 | -31 | -9,3% | 2,2% |
12. | BMW 3 | 288 | 369 | -81 | -22,0% | 2,1% |
13. | Toyota AVENSIS | 276 | 370 | -94 | -25,4% | 2,0% |
14. | Citroën C5 | 271 | 317 | -46 | -14,5% | 1,9% |
15. | Mazda 6 | 217 | 302 | -85 | -28,1% | 1,6% |
16. | Hyundai i40 | 194 | 0 | 194 | - | 1,4% |
17. | Honda ACCORD | 58 | 80 | -22 | -27,5% | 0,4% |
18. | Hyundai GENESIS | 49 | 0 | 49 | - | 0,4% |
19. | Alfa Romeo 159 | 48 | 66 | -18 | -27,3% | 0,3% |
19. | Lancia DELTA | 48 | 32 | 16 | 50,0% | 0,3% |
- | Ostatní modely | 194 | 719 | -525 | -73,0% | 1,4% |
- | CELKEM | 13943 | 13096 | 847 | 6,5% | 100,0% |