Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v únoru 2013: Nejprodávanější malé vozy

Aleš Dragoun
Diskuze (95)
Malým vozům se v Čechách nedaří. Segment ztratil více než 30 %. Ibiza se pomalu stává stálým členem první pětky. Překvapilo i Punto.

Trh v meziročním srovnání s druhým měsícem loňského roku spadl o výrazných 1.081 vozů (-1,7 %). Zatímco tehdy našlo nové majitele 3.258 nových aut, letos jich bylo jen 2.177.

Tradičně vítězných Fabií se tentokrát prodalo slabých 686 (31,5 % ze všech). Druhé místo okupuje jihokorejská i20 z Turecka s 290 kusy. Podílem výrazně přesáhla magických 10 % (má 13,3 %) a není v tomto ohledu zdaleka sama. Následuje modrý ovál se španělským jménem Fiesta (265, 12,2 %), hranatý Fusion už odešel do důchodu. Za fordem se umístil Volkswagen Polo, který si připsal celkem 235 registrací a stále výrazných 10,8 %. Nejlepší pětici uzavírá Seat Ibiza, byť už s výraznou ztrátou (112, 5,1 %).

V meziročním porovnání s únorem 2012 najdeme u Fabie záporné znaménko a za ním dosti dramatický údaj. Lídr z mladoboleslavské továrny si totiž pohoršil o 41,5 %, prodalo se o 486 malých škodovek méně. Na druhém místě máme další pokles: registrace Hyundaie i20 jsou nižší o 34 (z 324, tedy -10,5 %). Zbytek Top 5 vykazuje naštěstí samá pozitiva. Třetí Fiesta zaznamenala nárůst o 42,5 %. Před rokem našlo své zájemce 186 aut, letos o 79 více. Následuje ještě optimističtější skok v podání Pola (+52,6 %, respektive +81 vozů). Ibiza si připsala také kladnou hodnotu, získala 15 kusů (+15,5 %) z 97 loňských.

V procentních postupech je sice nejúspěšnější Citroën DS3, ale jeho +600 % je spíše perličkou, jedná se o především kusovku. To už ale nelze říci o celkově sedmém Fiatu Punto. Titul šplhouna tak putuje do Itálie. Žádný div, „tečka“ totiž vystřelila z 39 na dvojnásobek, má tak logických +100 %. Dále již následují VW Polo a Ford Fiesta, postupů je v aktuální tabulce totiž jen pět! Malý volkswagen a ford také dominují absolutním číslům, jejich výkony už jsme zmínili výše. Bronzové je v této statistice Punto s +39 auty.

Přehlídce pádů vládnou lvi. Peugeot 206 (ano, stále lze koupit skladové zásoby!) se poroučel dolů o pochopitelných 95 %, jeho modernější nástupce 207 vykazuje -89,6 %. Přes 70 % mají ještě Nissan Micra (konkrétně -73,9 %), Chevrolet Aveo (-72,3 %) a hlavně Kia Rio (-71,6 %). Jasným kusovým loserem je však Fabia, jejíž výsledek byl již vzpomenut. A další pořadí? Stříbrná nelichotivá příčka náleží Peugeotu 207, který ztratil takřka stylových 206 aut (z 230). Prodává se ještě jako kombi SW a kupé kabriolet CC, ten ale statistiky dosud žádný nerozšířil. Řady nových Renaultů Thalia prořídly o 128 vozů, jinak o 55,4 %, do Top 5 se malý sedan těsně nevešel. Rio je zde čtvrté (-83 registrací ze 116).

Pokles trhu za první dva měsíce letošního roku činí značných 26,1 %. Své zákazníky našlo 4.475 automobilů této třídy místo 6.053 (meziročně -1.578). Evropská recese se začíná projevovat rovněž u nás.

V celkovém pořadí od ledna vede Fabia se 1.493 exempláři (její podíl je 33,4 %). Druhý je Hyundai i20 (526, 11,8 %), třetí pak Ford Fiesta (452, 10,1 %). I „bramborová medaile“ je totožná jako v měsíčním pořadí, je na ní Volkswagen Polo (437 kusů, 9,8 %). Páté místo okupuje turecký Francouz Renault Thalia (274, 6,1 %). Ibiza je zatím šestá.

Fabia v tomto meziročním srovnání opět ztratila, pokles činí 30,2 %, loni se jich prodalo o 645 více. Hyundai i20 si pohoršil o mírnějších 11,6 % (-69). Procentní nárůst třetí Fiesty je naopak slušných 49,2 %. Druhý nejmenší model značky vykazuje optimistických +149 aut. Polo oproti loňsku také získal, celkem 106 vozů (+32 %). Thalia si značnou ztrátu (-35,2 %) rozhodně za rámeček dát nemůže (před rokem 423, letos o 149 méně).

Ve statistice procentních skokanů všechny drtí nedůležitá Alfa MiTo (+1.700 %) a Citroën DS3 (+180 %). Daleko zajímavější je aktuální stav u Fiatu Punto (+60 %, 120 kusů místo 75). Za ním se seřadily Fiesta a Polo, které vládnou i šplhounům v absolutních počtech. Ibiza zde vykazuje +47 jednotek, Punto pak +45.

Propadák nehledejme ve výprodejích typu Fusionu (-99,4 %), Peugeotu 206 (-88 %) a Mitsubishi Colt (-85,7 %). S trochou nadsázky za něj lze označit „dvěstěsedmičku“, která je na tom ještě hůře než tři diamanty (-88,2 %). Místo 390 se pro ni rozhodlo jen 46 Čechů, z ceníku dovozce však dosud úplně nezmizela. Následuje Kia Rio (-69,9 %). Za ní je smršť dalších sedmi modelů, které mají alespoň -50 %, konkrétně Chevrolet Aveo, Audi A1, Renault Clio, Nissan Micra, Dacia Sandero, Lancia Y a Mazda 2. Nejvíce jednotek ovšem ztratila Fabia, dále Peugeot 207 (-344), Kia Rio po úspěšném startu paběrkuje (-151), kariéra levné Thalie se chýlí pomalu ke konci, ale o Cliu se totéž rozhodně říci nedá (-118, jinak -35,2 %).

Úroda turbodieselů byla v únoru velmi slabá, ostatně tato situace je v segmentu obvyklá. V absolutních počtech pochopitelně patří prvenství domácímu zástupci s 82 registracemi (podíl na celkových je 12 %). Na druhém místě je Peugeot 208 s 25 auty s motory HDi (mnohem vyšších 33,8 %). Toť vše, desítku naftu spalujících vozů už nikdo další nepřekročil, takže nemá příliš smysl ostatní nějak rozebírat.

Alternativní paliva a pohony včetně elektřiny ve statistikách třídy malých vozů nechybějí, byť v minimálním množství. To představuje jediná Corsa na CNG, šestice Dacií Sandero konzumujících také LPG a překvapivě čtrnáct (!) hybridních Yarisů.

Třída malých vozů, registrace na českém trhu v únoru 2013
-ModelOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Link2/20131-2/20132/20131-2/2013
1.Škoda FABIA686149331,5%33,4%
2.Hyundai i2029052613,3%11,8%
3.Ford FIESTA26545212,2%10,1%
4.Volkswagen POLO23543710,8%9,8%
5.Seat IBIZA1122335,1%5,2%
6.Renault THALIA1032744,7%6,1%
7.Fiat PUNTO781203,6%2,7%
8.Peugeot 208741633,4%3,6%
9.Renault CLIO47912,2%2,0%
10.Dacia SANDERO46732,1%1,6%
11.Toyota YARIS451282,1%2,9%
12.Citroën C3431262,0%2,8%
13.Kia RIO33651,5%1,5%
14.Opel CORSA24581,1%1,3%
14.Peugeot 20724461,1%1,0%
16.Suzuki SWIFT16420,7%0,9%
17.Audi A114350,6%0,8%
17.Chevrolet AVEO13340,6%0,8%
19.Citroën DS37140,3%0,3%
20.Honda JAZZ7150,3%0,3%
21.Nissan MICRA6140,3%0,3%
22.Lancia Y440,2%0,1%
23.Mazda 2370,1%0,2%
24.Lada KALINA110,0%0,0%
24.Peugeot 206130,0%0,1%
-Ostatní modely0210,0%0,5%
-CELKEM21774475100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (95)
12. 3. 2013 22:04
Re: Úspěšná tečka
Přesně tak, Punto je neprávem opomíjené. Je jen škoda, že se amatéři z Fiatu původní Pininfarinův design snaží za každou cenu pokazit. Nejvíc se mi líbí původní verze se 3 dveřmi v oranžové barvě, původními liťáky a zcela bez úprav: [odkaz]
Všechny linky jsou promyšlené, nejsou tu žádné nenavazující linie jako třeba na novém Leonu nebo C4. Na Puntu je jasně vidět, že celé auto dělal jeden člověk a ne jako u výše uvedených 2 týmy, které se špatně domluvily v jaké výšce bude prolis :-)
12. 3. 2013 17:04
Re: male auta na ustupe?
tak to preju hodne stesti. tuhle astru ma tchyne, ale vzhledem k tomu , ze si nenechala poradit tak ted nadava , ze to nejede. a ono to opravdu nejede. at clovek dela co dela....pekne jsem se tim projel a opravdu nejhorsi v cem jsem jezdil (motorove)....
Avatar - dal
12. 3. 2013 16:52
Re: male auta na ustupe?
Když to fáčko mělo maximálku 178 a zrychlení na sto 13,9 což jsou paramety základní 1,4, tak to beru.
12. 3. 2013 16:38
Re: male auta na ustupe?
tak jestli jsi si sedl do zakladni Astry, s jejim zakladnim motorem, tak to tedy hodne zdaru. to i moje historicky Facko byvalo rychlejsi:-)
12. 3. 2013 11:58
Re: žádné překvapení
Ne? ved sa uz aj vratila [odkaz] >:D