Český trh v únoru 2013: Nejprodávanější malé vozy
Trh v meziročním srovnání s druhým měsícem loňského roku spadl o výrazných 1.081 vozů (-1,7 %). Zatímco tehdy našlo nové majitele 3.258 nových aut, letos jich bylo jen 2.177.
Tradičně vítězných Fabií se tentokrát prodalo slabých 686 (31,5 % ze všech). Druhé místo okupuje jihokorejská i20 z Turecka s 290 kusy. Podílem výrazně přesáhla magických 10 % (má 13,3 %) a není v tomto ohledu zdaleka sama. Následuje modrý ovál se španělským jménem Fiesta (265, 12,2 %), hranatý Fusion už odešel do důchodu. Za fordem se umístil Volkswagen Polo, který si připsal celkem 235 registrací a stále výrazných 10,8 %. Nejlepší pětici uzavírá Seat Ibiza, byť už s výraznou ztrátou (112, 5,1 %).
V meziročním porovnání s únorem 2012 najdeme u Fabie záporné znaménko a za ním dosti dramatický údaj. Lídr z mladoboleslavské továrny si totiž pohoršil o 41,5 %, prodalo se o 486 malých škodovek méně. Na druhém místě máme další pokles: registrace Hyundaie i20 jsou nižší o 34 (z 324, tedy -10,5 %). Zbytek Top 5 vykazuje naštěstí samá pozitiva. Třetí Fiesta zaznamenala nárůst o 42,5 %. Před rokem našlo své zájemce 186 aut, letos o 79 více. Následuje ještě optimističtější skok v podání Pola (+52,6 %, respektive +81 vozů). Ibiza si připsala také kladnou hodnotu, získala 15 kusů (+15,5 %) z 97 loňských.
V procentních postupech je sice nejúspěšnější Citroën DS3, ale jeho +600 % je spíše perličkou, jedná se o především kusovku. To už ale nelze říci o celkově sedmém Fiatu Punto. Titul šplhouna tak putuje do Itálie. Žádný div, „tečka“ totiž vystřelila z 39 na dvojnásobek, má tak logických +100 %. Dále již následují VW Polo a Ford Fiesta, postupů je v aktuální tabulce totiž jen pět! Malý volkswagen a ford také dominují absolutním číslům, jejich výkony už jsme zmínili výše. Bronzové je v této statistice Punto s +39 auty.
Přehlídce pádů vládnou lvi. Peugeot 206 (ano, stále lze koupit skladové zásoby!) se poroučel dolů o pochopitelných 95 %, jeho modernější nástupce 207 vykazuje -89,6 %. Přes 70 % mají ještě Nissan Micra (konkrétně -73,9 %), Chevrolet Aveo (-72,3 %) a hlavně Kia Rio (-71,6 %). Jasným kusovým loserem je však Fabia, jejíž výsledek byl již vzpomenut. A další pořadí? Stříbrná nelichotivá příčka náleží Peugeotu 207, který ztratil takřka stylových 206 aut (z 230). Prodává se ještě jako kombi SW a kupé kabriolet CC, ten ale statistiky dosud žádný nerozšířil. Řady nových Renaultů Thalia prořídly o 128 vozů, jinak o 55,4 %, do Top 5 se malý sedan těsně nevešel. Rio je zde čtvrté (-83 registrací ze 116).
Pokles trhu za první dva měsíce letošního roku činí značných 26,1 %. Své zákazníky našlo 4.475 automobilů této třídy místo 6.053 (meziročně -1.578). Evropská recese se začíná projevovat rovněž u nás.
V celkovém pořadí od ledna vede Fabia se 1.493 exempláři (její podíl je 33,4 %). Druhý je Hyundai i20 (526, 11,8 %), třetí pak Ford Fiesta (452, 10,1 %). I „bramborová medaile“ je totožná jako v měsíčním pořadí, je na ní Volkswagen Polo (437 kusů, 9,8 %). Páté místo okupuje turecký Francouz Renault Thalia (274, 6,1 %). Ibiza je zatím šestá.
Fabia v tomto meziročním srovnání opět ztratila, pokles činí 30,2 %, loni se jich prodalo o 645 více. Hyundai i20 si pohoršil o mírnějších 11,6 % (-69). Procentní nárůst třetí Fiesty je naopak slušných 49,2 %. Druhý nejmenší model značky vykazuje optimistických +149 aut. Polo oproti loňsku také získal, celkem 106 vozů (+32 %). Thalia si značnou ztrátu (-35,2 %) rozhodně za rámeček dát nemůže (před rokem 423, letos o 149 méně).
Ve statistice procentních skokanů všechny drtí nedůležitá Alfa MiTo (+1.700 %) a Citroën DS3 (+180 %). Daleko zajímavější je aktuální stav u Fiatu Punto (+60 %, 120 kusů místo 75). Za ním se seřadily Fiesta a Polo, které vládnou i šplhounům v absolutních počtech. Ibiza zde vykazuje +47 jednotek, Punto pak +45.
Propadák nehledejme ve výprodejích typu Fusionu (-99,4 %), Peugeotu 206 (-88 %) a Mitsubishi Colt (-85,7 %). S trochou nadsázky za něj lze označit „dvěstěsedmičku“, která je na tom ještě hůře než tři diamanty (-88,2 %). Místo 390 se pro ni rozhodlo jen 46 Čechů, z ceníku dovozce však dosud úplně nezmizela. Následuje Kia Rio (-69,9 %). Za ní je smršť dalších sedmi modelů, které mají alespoň -50 %, konkrétně Chevrolet Aveo, Audi A1, Renault Clio, Nissan Micra, Dacia Sandero, Lancia Y a Mazda 2. Nejvíce jednotek ovšem ztratila Fabia, dále Peugeot 207 (-344), Kia Rio po úspěšném startu paběrkuje (-151), kariéra levné Thalie se chýlí pomalu ke konci, ale o Cliu se totéž rozhodně říci nedá (-118, jinak -35,2 %).
Úroda turbodieselů byla v únoru velmi slabá, ostatně tato situace je v segmentu obvyklá. V absolutních počtech pochopitelně patří prvenství domácímu zástupci s 82 registracemi (podíl na celkových je 12 %). Na druhém místě je Peugeot 208 s 25 auty s motory HDi (mnohem vyšších 33,8 %). Toť vše, desítku naftu spalujících vozů už nikdo další nepřekročil, takže nemá příliš smysl ostatní nějak rozebírat.
Alternativní paliva a pohony včetně elektřiny ve statistikách třídy malých vozů nechybějí, byť v minimálním množství. To představuje jediná Corsa na CNG, šestice Dacií Sandero konzumujících také LPG a překvapivě čtrnáct (!) hybridních Yarisů.
Třída malých vozů, registrace na českém trhu v únoru 2013 | ||||||
- | Model | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
- | Link | 2/2013 | 1-2/2013 | 2/2013 | 1-2/2013 | |
1. | Škoda FABIA | 686 | 1493 | 31,5% | 33,4% | |
2. | Hyundai i20 | 290 | 526 | 13,3% | 11,8% | |
3. | Ford FIESTA | 265 | 452 | 12,2% | 10,1% | |
4. | Volkswagen POLO | 235 | 437 | 10,8% | 9,8% | |
5. | Seat IBIZA | 112 | 233 | 5,1% | 5,2% | |
6. | Renault THALIA | 103 | 274 | 4,7% | 6,1% | |
7. | Fiat PUNTO | 78 | 120 | 3,6% | 2,7% | |
8. | Peugeot 208 | 74 | 163 | 3,4% | 3,6% | |
9. | Renault CLIO | 47 | 91 | 2,2% | 2,0% | |
10. | Dacia SANDERO | 46 | 73 | 2,1% | 1,6% | |
11. | Toyota YARIS | 45 | 128 | 2,1% | 2,9% | |
12. | Citroën C3 | 43 | 126 | 2,0% | 2,8% | |
13. | Kia RIO | 33 | 65 | 1,5% | 1,5% | |
14. | Opel CORSA | 24 | 58 | 1,1% | 1,3% | |
14. | Peugeot 207 | 24 | 46 | 1,1% | 1,0% | |
16. | Suzuki SWIFT | 16 | 42 | 0,7% | 0,9% | |
17. | Audi A1 | 14 | 35 | 0,6% | 0,8% | |
17. | Chevrolet AVEO | 13 | 34 | 0,6% | 0,8% | |
19. | Citroën DS3 | 7 | 14 | 0,3% | 0,3% | |
20. | Honda JAZZ | 7 | 15 | 0,3% | 0,3% | |
21. | Nissan MICRA | 6 | 14 | 0,3% | 0,3% | |
22. | Lancia Y | 4 | 4 | 0,2% | 0,1% | |
23. | Mazda 2 | 3 | 7 | 0,1% | 0,2% | |
24. | Lada KALINA | 1 | 1 | 0,0% | 0,0% | |
24. | Peugeot 206 | 1 | 3 | 0,0% | 0,1% | |
- | Ostatní modely | 0 | 21 | 0,0% | 0,5% | |
- | CELKEM | 2177 | 4475 | 100,0% | 100,0% |