Český trh v březnu 2013: Nejprodávanější automobily vyšší střední třídy
Trh v meziročním srovnání znovu poměrně razantně ztratil: 24,6 %. V březnu 2012 bylo nově zaregistrováno 276 vozů vyšší střední třídy, letos 208, tedy o 68 méně.
V nejnovějším měsíčním žebříčku zvítězila mnichovská řada 5, připsala si na konto rovných 90 exemplářů. Náleží jí tak podíl 43,3 %. Audi A6 spolu s variantou Allroad zvolilo jen 48 zákazníků (23,1 %). Kombi do lehkého terénu si přitom vybralo 18 z nich. Třetí příčka náleží Volvům sérií 70 a 80 (22, 10,6 %). Zbytek Top 5 okupuje trojcípá hvězda: čtvrtá je E-Klasse s 12 vozy (5,8 %), jeden jediný na ni ztratila sportovnější CLS (11, 5,3 %).
Vládce z Bavorska v meziměsíčním porovnání s březnem 2012 získal. Zaznamenal zlepšení o sedm jednotek (+8,4 %), před rokem jich tudíž bylo 83. Audi A6 vykazuje úplně jiná čísla: -36,8 %, respektive o 28 vozů méně ze 76. Švédská Volva 70/80 jsou také v minusu, byť jen o 4 kusy a 15,4 %. Mercedes-Benz E si pohoršil o mnohem drsnějších 65,7 % (-23 z 35). Dynamičtější kolega CLS také nezářil, hlásí -3 ze 14 loňských, tedy -21,4 %.
Největší procentní skok si připisuje BMW šestkové řady, konkrétně dvoutřetinový, byť před rokem nebyl do tohoto segmentu ještě zařazen, Gran Coupé se tehdy dosud neprodávalo. Za ním následuje Hyundai Genesis (+50 %), bronzový je Jaguar XF (o třetinu více) a čtvrtá je pátá série BMW, jejíž výkony byly již vzpomenuty. A to je vše. Kusovým postupům dominují oba „bavoráky“ řad 5 a 6. Druhý jmenovaný má společný zisk s XF (+2). Genesis se polepšil o jediné auto.
Procentním pádům vládne Audi A7. Sportbacky, kupé a kabriolety ztratily 68,2 % (-15 z 22). Za ním následují už zmíněné modely z první pětky: třída E a Audi A6. Pořadí v kusových „loserech“ je malinko promíchané. Lídrem je zde „á-šestka“ před E-Klasse a ingolstadským kolegou A7.
Objem českého trhu v této kategorii se oproti prvnímu čtvrtletí loňského roku snížil o radikálních 244 vozů (-32,4 %), tedy ze 754 na 510.
Prozatímním vládcem pořadí od ledna 2013 je BMW řady 5. Má na kontě rovných 180 zaregistrovaných exemplářů a podíl 35,3 %. Audi A6 se nachází na druhém místě a na svého úhlavního nepřítele již ztrácí 45 vozů (135, 26,5 %). Bronz okupuje Volvo s příbuznými modely 70 a 80 (68, 10,6 %). „Éčko“ se musí spíše obávat druhého modelu ze Stuttgartu, než nahánět Švéda (33, 6,5 %). CLS totiž trůní na páté příčce a navíc nedaleko (28, 5,5 %).
Srovnání s letopočtem 2012 je tristní, z nejlepších na tom totiž není lépe vůbec nikdo. Vedoucí řada 5 si pohoršila o 47 vozů (-20,7 %). Audi A6 má o ještě mnohem drsnějších 91 kusů a o 40,3 % méně. Volvo 70/80 vykazuje přece jen příznivějších -17 jednotek, respektive -20 %. Počty Mercedesu E oproti tomu poklesly o drtivých 57,7 %, ale jen o 45 registrací. Ničím se však nemůže chlubit ani CLS (-26,3 %, -10 aut).
Procentní Skokan roku se paradoxně skrývá v Ostatních modelech, je jím totiž Lexus GS Zlepšil se o 800 %, konkrétně z jediného exempláře na devět. V jiných segmentech je to nepodstatný údaj, který přeskakujeme, zde to ale jinak nejde. Infiniti M hlásí +50 %, vyskočilo z dvou na tři registrace. Jaguar XF má +41,7 % a BMW 6 +12,5 %. V největších kusových zlepšeních vede také Lexus (+8), britská kočka hlásí +5 aut, šestkové BMW a Infiniti pak minimální +1.
Propadákům sice s -85,7 % kraluje Renault Latitude, ale vzhledem k tomu, že jej v aktuálním pořadí nenajdeme, pojďme se podívat výše. Nelichotivým vládcem těch zástupců vyšší střední třídy, kteří v tabulce jsou, bylo „korunováno“ Audi A7 (-61,2 %). Údaje v případě Mercedesu E a Audi A6, právě ti totiž kompletují pomyslnou první trojku, byly již vzpomenuty výše. Čtyři kruhy s šestkou na konci si zároveň pohoršily o nejvíce exemplářů ze všech. Zde jim zdárně sekunduje BMW 5 včetně verze GT se splývavou zádí, třetí je „éčkový“ Mercedes a čtvrtý ingolstadtský „sportback“ A7 (-30).
„Pětek“ s písmenkem d na víku zavazadlového prostoru si v minulém měsíci odvezlo domů 89 klientů (98,9 % ze všech). Nejprodávanější Audi má na kontě za březen 42 turbodieselů. Konkrétně jde o 25 sedanů a Avantů A6, respektive 17 Allroadů s agregáty TDI (tedy 87,5 % z celkového počtu). Naftová Volva našla pro změnu jen 19 nových českých majitelů, jinak podobných 86,4 %. Mercedes-Benz E s motorem CDI má ve svých garážích všech 12 novopečených majitelů, stylovějšího kolegu CLS o dva méně, tedy 10. U něj to však představuje místo „plného počtu“ jen 90,9 %. Hybrid nebo jiný vůz s alternativním pohonem se v březnu neprodal ani jeden.
Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v březnu 2013 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 3/2013 | 1-3/2013 | 3/2013 | 1-3/2013 | |
1. | BMW 5 | 90 | 180 | 43,3% | 35,3% |
2. | Audi A6 | 48 | 135 | 23,1% | 26,5% |
3. | Volvo S80/V70/XC70 | 22 | 68 | 10,6% | 13,3% |
4. | Mercedes-Benz E | 12 | 33 | 5,8% | 6,5% |
5. | Mercedes-Benz CLS | 11 | 28 | 5,3% | 5,5% |
6. | Jaguar XF | 8 | 17 | 3,8% | 3,3% |
7. | Audi A7 | 7 | 19 | 3,4% | 3,7% |
8. | BMW 6 | 5 | 9 | 2,4% | 1,8% |
9. | Hyundai GENESIS | 3 | 3 | 1,4% | 0,6% |
10. | Citroën C6 | 1 | 2 | 0,5% | 0,4% |
10. | Infiniti M | 1 | 3 | 0,5% | 0,6% |
Ostatní modely | - | 0 | 13 | 0,0% | 2,5% |
CELKEM | - | 208 | 510 | 100,0% | 100,0% |