Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v červenci 2012: Nejprodávanější malé vozy

Aleš Dragoun
Diskuze (115)
Poměrně velkým překvapením je dvojnásobný návrat Renaultu do Top 5 malých vozů. Naopak Ford Fusion pomalu odchází.

Prázdninové měsíce bývají tradičně slabší. Přesto trh malých vozů ve srovnání s červencem loňského roku klesl o výrazných 436 jednotek (-14,5 %). Zatímco tehdy našlo nové majitele 2.998 nových aut, letos jich bylo 2.562.

Vítězství pochopitelně opět putuje do Mladé Boleslavi. Škoda Fabia ovšem zaznamenala pouhých 660 nových přírůstků, což jí zajistilo podíl těsně nad čtvrtinu (25,8 %). Druhé místo si připsal Ford Fiesta, který skončil na 269 kusech (10,5 %). Thalia se vrátila na bronz (228, 8,9 %). Čtvrtá příčka je sdílená, jsou na ní shodně Hyundai i20 a Renault Clio. Oba mají na kontě 192 nových vozů (7,5 %).

Mezi nejlepšími tak chybí například Ford Fusion. Skladové zásoby zřejmě docházejí a „krabice“ s modrým oválem je až desátá. Peugeot 208 poprvé překonal svého předchůdce 207, v pořadí ale najdeme i skoro historickou „dvěstěšestku“.

Vedoucí Fabia si v meziročním porovnání s červencem 2011 radikálně pohoršila. Spadla o 40,1 %, respektive 442 nejmenších škodovek. Druhá Fiesta má naopak o vysokých 236,3 % více. Před rokem našlo své zájemce rovných 80 aut, letos vylétla o dalších 189. Postup Thalie je mnohem nižší, vyšplhala vzhůru o 29,5 % (ze 176, tedy +52 kusů). Hyundai i20 si bohužel připsal zápornou hodnotu. Ztratil 37 vozů z 229 loňských (-16,2 %). Optimismus vzbuzují výsledky Clia: +36,2 %, respektive +51 exemplářů.

Největší procentní meziroční nárůst zaznamenala Dacia Sandero. O 318,8 % více je velmi lichotivý výsledek, v červenci 2011 našlo ovšem nové majitele jen šestnáct (!) vozů (meziročně +51). Dalším v pořadí je již vzpomínaná Fiesta. Následují Swift a Audi A1, oba překročily +130 %, ale do předních příček pořadí nezasahují. Rio má +113,3 %, zlepšilo se ze 45 na 96 aut. Kusoví šplhouni jsou jasní: Fiesta před Thalií, následují Clio, Rio a Sandero. Zmiňovali jsme je výše, jen zlepšení této trojky o stejných 51 kusů je unikátní.

Propadákům dominuje pro změnu trojice Mazda 2 (-80 %), Peugeot 206 (-75 %) a Mitsubishi Colt (-66,7 %). Daleko důležitější jsou ovšem Peugeot 207 (-66,1 %), Ford Fusion (-65,2 %) a také Aveo (-61,5 %). A dle kusů? Zde patří nelichotivé prvenství Fabii před Fusionem (-146) a Peugeotem 207 (-117). Oba Peugeoty, Colt i Fusion se ovšem chystají do důchodu. Chevrolet však nabízí souběžně dvě generace Avea pod 190 tisíc korun a ani to nepomáhá.

Trh za sedm měsíců letošního roku vykazuje naštěstí ještě stále nárůst, konkrétně 2,7 %. Své zákazníky našlo 26.239 vozů této třídy místo 25.538 (meziročně +701 kusů).

V celkovém pořadí od ledna vede Fabia s 8.740 exempláři (její podíl je 33,3 %). Druhý je stále Fusion (2.112), patří mu 8 % segmentu malých aut, ale stříbro asi dlouho neudrží. Třetí příčku okupuje Hyundai i20 (2.069, 7,9 %). Fiesta je čtvrtá, dvoutisícovku ale zatím nepřekročila (1.885, 7,2 %). Poslední místo v první pětce náleží Renaultu Thalia (1798, 6,9 %).

Fabia v tomto meziročním srovnání vykazuje ztrátu jen mírnou. Záporná hodnota činí -3 %, loni se jich prodalo o 269 více. Ford Fusion je v tuto chvíli v plusu, oproti letopočtu 2011 má o pro změnu 173 vozů více (+8,9 %). Jihokorejec Hyundai i20, jehož výroba se po modernizaci přesunula z Indie do Turecka. vykazuje +215 aut, tedy +11,6 %. Druhý model Fordu je na tom o 857 kusů lépe (+83,4 %). Francouz z Asie si pohoršil o 18,8 % (-415 z 2.213).

Kdo je průběžným procentním skokanem v malých vozech? Kia Rio! Ladu Kalina s +300 % můžeme totiž s klidem pominout. Rio našlo od začátku roku 960 klientů (+172,7 %). Před třinácti měsíci měla vesměs její předchůdkyně (aut třetí generace bylo jen málo) na kontě přitom pouze 352 aut. Stoprocentní a větší zisk už nikdo jiný nemá. Výtečně si dále vede nejen Fiesta, ale i Sandero (+36,1 %, +150 ze 416). Kusově je na tom nejlépe Fiesta právě před Riem (+608) a Hyundaiem i20.

Propadákem je kromě výprodejového Coltu (-65,6 %) bohužel Mazda 2 (-54,7 %). Místo 86 se pro ni rozhodlo jen 39 lidí. Následuje globálně nedůležitá Alfa MiTo (-46,7 %), kterou ani v červencovém pořadí nenajdeme. Nejvíce jednotek ovšem ztratila Thalia (zmíněných -415), dále Peugeot 207 (-309), následují Fabia (rovněž vzpomínaných -269) a Chevrolet Aveo (-213). Jen francouzské lvíče se ale přitom chystá na odpočinek.

Mezi vznětovými motory patří absolutní prvenství Fabii s rovnou stovkou vozů (podíl na celkových registracích 12,4 %). Peugeot 208 vykazuje 15 exemplářů s motory HDi (24,2 %), Desítky nových přírůstků s agregáty dCi dosáhla i Dacia Sandero (14,9 %), ale už nikdo další. A plynová alternativa? Prodala se pětice Fiatů Punto na CNG. Na domácích značkách se také objevila rovná desítka hybridních Yarisů.

Třída malých vozů, registrace na českém trhu v červenci 2012
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období7/20121-7/20127/20121-7/2012
1.Škoda FABIA660874025,8%33,3%
2.Ford FIESTA269188510,5%7,2%
3.Renault THALIA22817988,9%6,9%
4.Hyundai i2019220697,5%7,9%
4.Renault CLIO19210097,5%3,8%
6.Volkswagen POLO13912845,4%4,9%
7.Seat IBIZA11712364,6%4,7%
8.Citroën C3965813,7%2,2%
8.Kia RIO969603,7%3,7%
10.Ford FUSION7821123,0%8,0%
11.Toyota YARIS766243,0%2,4%
12.Dacia SANDERO675662,6%2,2%
13.Peugeot 208622282,4%0,9%
14.Peugeot 207609972,3%3,8%
15.Opel CORSA514602,0%1,8%
16.Suzuki SWIFT401861,6%0,7%
17.Audi A1372691,4%1,0%
18.Chevrolet AVEO354001,4%1,5%
19.Fiat PUNTO323601,2%1,4%
20.Honda JAZZ111360,4%0,5%
21.Nissan MICRA81100,3%0,4%
22.Citroën DS34260,2%0,1%
22.Peugeot 20641070,2%0,4%
24.Mazda 23390,1%0,1%
24.Mitsubishi COLT3200,1%0,1%
Ostatní modely-2370,1%0,1%
CELKEM-256226239100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (115)
Avatar - Barrichello
15. 8. 2012 13:05
Re: VW ztrácí dech v číně
Každej chvilku tahá pilku >:D
Avatar - Katikakus
15. 8. 2012 09:00
Re: Fabia ešte klesne ...
Svata prostoto... 8-s :no:
15. 8. 2012 07:14
Re: Fabia ešte klesne ...
To je propaganda z Žiliny.....
14. 8. 2012 21:42
Re: Korelace
Víme, na druhou stranu, i I30 by šla kolem 240-50 sehnat, ne však v Trikoloru.Ale o to mi nešlo....věta že oproti Megánu nemají(H/K v Nižší Střední) co nabídnout mne opravdu pobavila.Tady už je to někdy horší jak náboženství. ;-) :no:
Avatar - Ronault.
14. 8. 2012 20:22
Re: Korelace
Jenže ten Megane Generation je výrobek určený jen pro východní trhy a cenou je asi 30-40tis pod i30 a asi 100 000t pod třeba Civicem.