Český trh v dubnu 2012: Nejprodávanější malé vozy
Trh v meziročním srovnání se čtvrtým měsícem loňského roku stoupl o 776 jednotek (+21 %). Zatímco loni našlo nové majitele 3.693 nových aut, letos jich bylo 4.469.
Vítězství Fabii hned tak někdo nevezme, tentokrát se jich prodalo vysokých 1.717, což znamená 38,4 % ze všech. Druhé místo okupuje jihokorejský Hyundai i20 s rovnými 350 kusy (7,8 %). Následují oba zástupci modrého oválu: hranatý Fusion (333, 7,5 %) a modernější Fiesta (287, 6,4 %). Aktuální Top 5 uzavírá Seat Ibiza, který si připsal celkem 260 registrací (5,8 %). Jen o sedm aut uniklo umístění mezi nejlepšími pěti Renaultu Thalia, který sem jinak stabilně patří.
Zastavme se u Ibizy. Podobně vysoko jsme ji viděli naposledy loni v říjnu, kdy skončila čtvrtá. Modernizované provedení s pěti dveřmi koupíte od 228.900,- Kč, ale bude poháněno jen základním tříválcem 1,2/44 kW. Nejedná se však o úplné holátko, nabízí například kromě ABS též čtveřici airbagů, elektrická přední okna, rádio s CD a MP3 a centrální zamykání. Samozřejmostí je i dělená a sklopná zadní lavice či dvouose seřiditelný volant. Třídveřová karoserie SC stojí ještě o 10 tisíc méně, kombi ST přijde pro změnu na vyšších 244.900,- Kč.
Meziroční porovnání s dubnem 2011 vyznívá u nejlepších bez výjimky pozitivně. Vedoucí Fabia si velmi razantně polepšila (+43 %, respektive +516 nejmenších škodovek). Druhá i20 zaznamenala +31,6 %, před rokem našlo své zájemce 266 aut, letos o 84 více. Na třetím místě najdeme ještě o něco větší postup: registrace Fordu Fusion jsou vyšší o 98 (z 235, tedy +41,7 %). Optimismus nekazí ani výsledek Fiesty, ba právě naopak (+78,3 %, respektive o 126 vozů více). Také španělská kráska, byť poněkud přepudrovaná, si připsala kladnou hodnotu. Získala 31 kusů (+13,5 %, z 229 loňských).
Titul procentního Skokana roku putuje znovu do Jižní Koreje díky Riu od Kie. Nová generace pomohla malé Asiatce vystřelit z 35 na 165 aut (+371,4 %) a celkově skončila osmá. Na první pětku jí ale ještě stále skoro stovka chyběla. Přes sto procent už nikdo jiný nemá. Další navýšení jsou dvouciferná a kromě již zmíněné Fiesty v dolní polovině tabulky. Malá, praktická, dobře vybavená, avšak dražší Honda Jazz (1,2i-VTEC S stojí 299.900 korun) se za svých +64,7 % určitě stydět nemusí. Před dvanácti měsíci našla majitele jen sedmnáct vozů, zatímco v tom uplynulém 28. Takřka 60 % vykazuje ještě Fiat Punto (+59,5 %, ze 42 na 67). Zajímavého výsledku dosáhlo deváté Clio, které se ani nezhoršilo, ani naopak nezlepšilo. Na kusy má nejvíce Fabia před Riem (+130) a a Fiestou.
Procentní propadák se nachází až na 24. příčce aktuálního žebříčku. Největším „loserem“ je Mitsubishi Colt, které ztratilo rovné tři čtvrtiny (z 12 na pouhá tři auta). Pochopitelně se nejedná o model, který by byl nějak důležitý. Nástupce Mirage se v Evropě ještě neprodává. Více než poloviční ztrátu zaznamenalo také Audi A1 (-54,5 %), důležitější úbytek počtů ale vykazuje Swift (-44,4 %, z 54 na 30). Co se kusů týče, hlásí největší snížení Thalia (-89) před Peugeotem 207 (-63) a právě vzpomínaným „svištěm“. Peugeot má v současnosti mezi malými vozy již tři řady: 206, 207 a novinku 208. Ta napoprvé načíná třetí desítku pořadí.
Trh za první třetinu letošního roku vykazuje konečně zisk, a to 2,6 %. Své zákazníky našlo 14.873 automobilů této třídy místo 14.497 (meziročně +376 kusů). Po čtvrtletí měl přitom ještě -3,7 %
V celkovém pořadí od ledna je na čele Fabia s 5.076 exempláři (její podíl se zvedl na 34,1 %). Druhý je stále Hyundai i20 (rovných 1.300 a 8,7 %). Příčku si upevnil, před třetí Thalií (1.159, 7,8 %), která se mezi nejlepšími v dubnu neumístila, získal drobný náskok. Dotahuje se naopak Fusion (1.117 kusů, 7,5 %). Je zároveň posledním, který dosud překročil tisícovku. Poslední místo v první pětce patří i nadále druhému Fordu: Fiestě (886, 6,0 %). Ještě šesté Polo má na kontě alespoň 831 exemplářů, ostatní konkurenti v čele s „dvěstěsedmičkou“ už dost zaostávají.
Fabia se v tomto meziročním srovnání vyhoupla do zisku, vzestup činí alespoň 1,6 %, loni se jich prodalo o rovných 80 méně. Jihokorejec s rodištěm v indickém Chennai, Hyundai i20, má i nadále více registrací, polepšil si o 20,7 % (+223). Turecký Francouz zmírnil propad na -31,4 % (před rokem 1.689, letos o 530 méně). K nějakému chlubení to ale stále není, že by byla superlevná Thalia za zenitem? Je to zároveň pěkný kontrast k hranatému fordu. Fusion se totiž i přes svůj pokročilý věk stále zlepšuje, už nemá -7 % jako v březnu, ale +3,6 % (+39). Fiesta se už vyšplhala na +46 %, vykazuje čím dál tím optimističtějších +279 aut.
Nejvyšší procentní nárůst nového Ria ve statistice ročních skokanů není ničím překvapivým. Všechny drtí také na kusy (+181,1 %, 551 místo 196, jinak +355). Střídání stráží u něj v pozitivním slova smyslu vykonalo své. Honda Jazz má o 67 % více (+ 33 ze 49). Prodejní trhák z ní ovšem u nás nikdy nebude, Češi hledí hlavně na cenu. Což je určitě škoda, protože se jedná o promyšlené auto se spoustou místa díky výšce hraničící s nejmenšími MPV a geniální variabilitě. Vynechejme Citroën DS3 (+128,6 %) a pojďme se podívat na propadáky.
Těm v absolutních číslech dominuje Thalia (-530) před Audi A1 (-80) a Toyotou Yaris (-76). Trochu nedoceněný malý Colt s trojicí diamantů ve znaku si pohoršil o 56,8 %, v patách jsou mu Nissan Micra (-49,6 %). Audi A1 už ztratilo méně než 40 %. Vynechali jsme Alfu MiTo (-66,7 %), ale tu si letos vybrali jen dva zájemci.
Nejprodávanějším malým autem s naftovým motorem byl i v dubnu 2012 domácí zástupce s okřídleným šípem (214 registrací, podíl na celkových je nižších 12,5 %). Na druhém místě najdeme Peugeot 207 se 44 auty s motory HDi, která tvořila celou jednu třetinu. Třetí příčku obsadil Renault Clio s 18 kusy (12,4 %). Alespoň desítku naftu spalujících vozů překročila ještě Kia Rio (14, jen 8,5 %). Prodala se i patnáctka Fiatů Punto spalujících CNG, dvě Ibizy na LPG a tři hybridní Hondy Jazz.
Třída malých vozů, registrace na českém trhu v dubnu 2012 | |||||
Kategorie/ Období | OA+LUV 4/2012 | OA+LUV 1-4/2012 | Tržní podíl ve tř. 4/2012 | Tržní podíl ve tř. 1-4/2012 | |
1. | Škoda FABIA | 1717 | 5076 | 38,4% | 34,1% |
2. | Hyundai i20 | 350 | 1300 | 7,8% | 8,7% |
3. | Ford FUSION | 333 | 1117 | 7,5% | 7,5% |
4. | Ford FIESTA | 287 | 886 | 6,4% | 6,0% |
5. | Seat IBIZA | 260 | 612 | 5,8% | 4,1% |
6. | Renault THALIA | 253 | 1159 | 5,7% | 7,8% |
7. | Volkswagen POLO | 242 | 831 | 5,4% | 5,6% |
8. | Kia RIO | 165 | 551 | 3,7% | 3,7% |
9. | Renault CLIO | 145 | 456 | 3,2% | 3,1% |
10. | Peugeot 207 | 132 | 670 | 3,0% | 4,5% |
11. | Toyota YARIS | 103 | 377 | 2,3% | 2,5% |
12. | Citroën C3 | 83 | 298 | 1,9% | 2,0% |
13. | Chevrolet AVEO | 79 | 223 | 1,8% | 1,5% |
14. | Dacia SANDERO | 68 | 325 | 1,5% | 2,2% |
15. | Fiat PUNTO | 67 | 242 | 1,5% | 1,6% |
16. | Opel CORSA | 43 | 228 | 1,0% | 1,5% |
17. | Peugeot 206 | 31 | 76 | 0,7% | 0,5% |
18. | Suzuki SWIFT | 30 | 84 | 0,7% | 0,6% |
19. | Honda JAZZ | 28 | 82 | 0,6% | 0,6% |
20. | Nissan MICRA | 14 | 65 | 0,3% | 0,4% |
21. | Peugeot 208 | 12 | 12 | 0,3% | 0,1% |
22. | Audi A1 | 10 | 122 | 0,2% | 0,8% |
23. | Mazda 2 | 8 | 30 | 0,2% | 0,2% |
24. | Mitsubishi COLT | 3 | 16 | 0,1% | 0,1% |
25. | Citroën DS3 | 2 | 16 | 0,0% | 0,1% |
25. | Lancia Y | 2 | 13 | 0,0% | 0,1% |
Ostatní modely | - | 2 | 6 | 0,0% | 0,0% |
CELKEM | - | 4469 | 14873 | 100,0% | 100,0% |