Český trh v listopadu 2010: Ti nejlepší v nižší střední třídě
Od srpna spolu bojují v měsíčním pořadí o pozici nejprodávanějšího dováženého modelu Ford Focus a Hyundai i30, výjimkou byl jen minulý měsíc. Tentokrát měl navrch modrý ovál.
Listopadový trh se v meziročním srovnání ocitl v mírné ztrátě, která dosáhla hodnoty -2,7 %. Před rokem bylo nově zaregistrováno 5.573 vozů, letos 5.424, tedy o 149 méně.
Tradiční lídr segmentu, Škoda Octavia, zvítězil s 2.463 kusy, rázně tedy překročil dvoutisícovou hranici. Na druhé pozici skončil Ford Focus, jenž dosáhl na velmi slušných 474 exemplářů.
Hyundai i30 sice prohrál, ale 440 registrací lze také považovat za úspěch, byť v říjnu na tom byl mnohem lépe. Čtvrté místo obsadilo s 350 kusy dvojče i30 ze slovenské Žiliny: Kia Cee'd. Páté pořadí náleží Renaultu Mégane (343). V první pětce nenajdeme Golf, který skončil těsně za ní. Naposledy v ní chyběl v srpnu.
První Octavia si ve srovnání s jedenáctým měsícem roku 2009 pohoršila o 468 aut, tedy -16 %. Ford Focus dosáhl naopak +112,6 %. Loni jich bylo zaregistrováno 223, letos o 251 více, titul Skokana roku mu však nepatří. Hyundai i30 má o 11,4 % více (+45 aut, loni 395). Kia Cee'd získala 36,2 % (+93 kusů), Mégane je na tom ještě o něco lépe (+37,8 %), má o 94 registrací více než před rokem. Zajímavého výsledku dosáhl Golf, který má naprosto totožných 322 aut, což je opravdu husarský kousek.
Skokanem roku nemůžeme vyhlásit Chevrolet Lacetti (+1100 %, z jediného exempláře na 12). Příliš relevantní není ani nárůst o 200 % u Hondy Insight, kterou navíc v Top 25 nenajdeme. Šplhounem tak vyhlašujeme Opel Astra, který vykazuje +140 %. Polepšil si z padesáti na 120 kusů.
Propadák musíme znovu hledat mimo hitparádu, je skryt v kolonce Ostatní modely. Je jím Volkswagen Jetta, který si připsal jednu registraci, loni jich bylo čtrnáct (-92,9 %). Nezapomeňme, že prochází generační výměnou.
Příliš lichotivými výsledky se nemůže chlubit ani Toyota Corolla, do svých garáží si ji postavili jen tři noví majitelé místo osmnácti (-83,3 %). Corolla je nesporně kvalitním vozem, ale její poněkud usedlejší design většímu rozšíření na domácích silnicích brání.
Nejhorším mezi první pětadvacítkou je BMW řady 1 s -81 % (z 58 registrací na pouhých 11). Přitom jednička stále nekončí, dokonce se bude od jara 2011 prodávat v modernizované verzi. Že by zákazníci už tušili příchod nástupce?
Nižší střední třída, registrace na českém trhu v listopadu 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 11/2010 | 1-11/2010 | 11/2010 | 1-11/2010 |
1. | Škoda Octavia | 2463 | 23750 | 45,4% | 45,1% |
2. | Ford Focus | 474 | 3190 | 8,7% | 6,1% |
3. | Hyundai i30 | 440 | 3858 | 8,1% | 7,3% |
4. | Kia Cee'd | 350 | 3881 | 6,5% | 7,4% |
5. | Renault Megane | 343 | 2883 | 6,3% | 5,5% |
6. | Volkswagen Golf | 322 | 3469 | 5,9% | 6,6% |
7. | Dacia Logan | 180 | 1811 | 3,3% | 3,4% |
8. | Peugeot 308 | 142 | 1542 | 2,6% | 2,9% |
9. | Toyota Auris | 125 | 1123 | 2,3% | 2,1% |
10. | Opel Astra | 120 | 1161 | 2,2% | 2,2% |
11. | Renault Fluence | 113 | 1271 | 2,1% | 2,4% |
12. | Chevrolet Cruze | 45 | 481 | 0,8% | 0,9% |
13. | Honda Civic | 44 | 622 | 0,8% | 1,2% |
14. | Citroën C4 | 34 | 647 | 0,6% | 1,2% |
14. | Mazda 3 | 34 | 444 | 0,6% | 0,8% |
16. | Audi A3 | 30 | 412 | 0,6% | 0,8% |
16. | Fiat Bravo | 30 | 347 | 0,6% | 0,7% |
18. | Mitsubishi Lancer | 26 | 271 | 0,5% | 0,5% |
19. | Alfa Romeo Giulietta | 19 | 82 | 0,4% | 0,2% |
20. | SEAT Leon | 16 | 456 | 0,3% | 0,9% |
21. | Chevrolet Lacetti | 12 | 60 | 0,2% | 0,1% |
22. | BMW 1 | 11 | 259 | 0,2% | 0,5% |
22. | Volvo V50 | 11 | 83 | 0,2% | 0,2% |
24. | Subaru Impreza | 9 | 90 | 0,2% | 0,2% |
25. | VW Scirocco | 8 | 88 | 0,1% | 0,2% |
- | Ostatní modely | 23 | 384 | 0,4% | 0,7% |
- | CELKEM | 5424 | 52665 | 100,0% | 100,0% |
Český trh v nižší střední třídě získal oproti roku 2009 11,6 %, počty nových aut stouply ze 47.209 jednotek na 52.665. Procentní nárůst největšího segmentu nových automobilů u nás je tak i těsně před koncem roku pozitivní.
V celkovém pořadí od ledna vede po jedenácti měsících Octavia s 23.750 kusy (podíl 45,1 %). Druhá příčka stále náleží Cee'du (3.881, 7,4 %), třetí je Hyundai i30, který minule vyskočil o jeden stupínek a nyní zdramatizoval boj o druhé místo (a první mezi importy, ale u něj je tento fakt díky severomoravskému rodišti poněkud sporné). Dostal se na 3.858 kusů (7,3 %), takže na svého staršího sourozence ztrácí opravdu minimálně. Na čtvrtém místě najdeme evropský bestseller z Wolfsburgu Golf (3.469, 6,6 %), páté pořadí udržel Focus (3.190, 6,1 %).
V meziročním srovnání získala vedoucí Octavia 3.173 vozů (+15,4 %), zatímco Kia prodala o 121 Cee'dů méně (-3 %). Hyundai i30 se zvedl o 25,4 % (loni 3.077, letos +781). Golf si rovněž polepšil (+14,7 %, o 445 kusů více), Focus má z první pětky největší procentní navýšení, vylétl o značných 890 exemplářů, tedy +38,7 %. Více už má pouze Opel Astra, Seat Leon si pohoršil a Chevrolet Cruze též.
Mezi vznětovými motory hraje prim tradičně domácí automobilka: Octavií s agregáty TDI bylo tentokrát 2.021 (82,1 % z celkových registrací). Ford Focus má 221 aut, v procentech je to daleko méně: 46,6 %. Hyundai i30 je na tom ještě mnohem hůře: 54 kusů a pouhých 12,3 %. Minulý výsledek byl tak s největší pravděpodobností ovlivněn dodávkou pro firemního zákazníka. Kia Cee'd měla na kontě 49 exemplářů s naftovými pohonnými jednotkami, což představuje jen o něco vyšších 14 %. Mégane má něco málo přes čtvrtinu agregátů dCi (89, 25,9 %).