Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v říjnu 2012: Nejprodávanější automobily vyšší střední třídy

Aleš Dragoun
Diskuze (51)
Top 5 vyšší střední třídy je až na švédské Volvo čistě německou záležitostí. Zmizel z ní Jaguar XF.

Trh v meziročním srovnání stoupl o 16,7 %. Před dvanácti, respektive necelými třinácti měsíci bylo nově zaregistrováno 239 vozů vyšší střední třídy, letos 279, tedy o čtyři desítky více.

V říjnovém žebříčku znovu zvítězila mnichovská „pětka“, připsala si vysokých 112 kusů a podíl 40,1 %. Audi A6 spolu s variantou Allroad se muselo opět spokojit s druhým místem, i když tentokrát mělo na kontě 84 exemplářů (30,1 %). Kombi do lehkého terénu přitom zvolilo 24 zákazníků. Třetí příčka náleží Volvům sérií 70 a 80 s 29 novými auty (10,4 %). Oba bavorští soupeři tak mají velký náskok. Čtvrtá je třída CLS ze Stuttgartu s pouhými 13 vozy (4,7 %). Sesterská E-Klasse si připsala stejný počet sedanů a kombi, kupé či kabriolet se neprodal ani jeden.

Lídr BMW 5 v meziměsíčním porovnání s říjnem 2011 vykazuje +62,3 % (o 43 vozů více ze 69). Audi A6 si také výrazně polepšilo: o podobných 61,5 %. Zaznamenalo zisk 32 jednotek, před rokem jich tudíž bylo 52. Volva 70/80 hlásí nárůst o 52,6 % (+10 kusů). Mercedes-Benz CLS má -31,6 % (-6 z 19). Třída E spadla ještě hlouběji, o dvě třetiny (-26 z 39 loňských).

Největší procentní skok si připisuje sportovnější série 6 s modrobílým logem, před rokem se ovšem v přehledu ještě neobjevovala, byla do segmentu vyšší střední třídy zařazena až letos po příchodu čtyřdveřové verze Gran Coupe Polepšila si ale jen o pět aut ze tří (+166,7 %). Za ní je Infiniti M s dvojnásobkem (tedy dvěma vozy) a pak už pětková řada BMW. Ta vévodí i kusovým navýšením před dvojčaty A6/Allroad a velkými Volvy.

Procentním i absolutním pádům vládne naprosto bezkonkurenčně třída E s trojcípou hvězdou. Francouzský Jihokorejec Renault Latitude ztratil 58,3 % (-7 z 12). Za ním následuje Audi A7 (-57,1 %, -12, před rokem 21). Čtvrtý a poslední v této statistice je zmíněný Mercedes CLS. Pořadí v kusových „loserech“ je malinko jiné. Za stuttgartským lídrem E-Klasse si totiž A7 s Latitude příčky prohodily.

Objem českého trhu v této kategorii se oproti třem čtvrtinám loňského roku zvýšil o 217 vozů (+9,4 %), tedy z 2.314 na 2.531.

Neohroženým vládcem pořadí od ledna 2012 je BMW řady 5, které už zřejmě nikdo nepředstihne. Má na kontě 862 kusů a podíl 34,1 %. Na druhém místě se nachází Audi A6 (741, 29,3 %). Za nimi zeje hluboká propast, ale ani bronz se nemění. Okupuje jej Volvo s příbuznými modely 70 a 80 (252, 10%). „Éčko“ Skandinávce dosud ani nedohnalo (223, 8,8 %). Na páté příčce trůní Audi A7 (135, 5,3 %). Mercedes-Benz CLS za ním zaostává ještě o 26 aut.

Ve srovnání s letopočtem 2011 si vedoucí řada 5 polepšila o 125 vozů (17 %). Audi A6 má o 268 kusů a 56,7 % více. Volvo 70/80 je na tom také lépe než loni, i když zdaleka nevylétlo o tolik (+15 jednotek, +6,3 %). Počty Mercedesu E oproti tomu poklesly o 40,7 % a 153 registrací. Ničím se nemůže chlubit ani A7 (-44 %, -106 aut).

Procentním skokanem roku jmenujme Lexus GS, který se zlepšil o 1.550 %, konkrétně ze dvou exemplářů na 33, hlavní slovo zde má ovšem střídání stráží. Překvapivě méně má Lancia Thema (+1.000 %) která se objevila ve statistikách právě v říjnu 2011. Trojciferný nárůst hlásí také BMW řady 6, jenž je na tom o +140,9 % lépe, poněvadž vyskočilo z 22 na 53 registrací. Následuje raritka Citroën C6 se stoprocentním ziskem. Největší kusové zlepšení vykazuje s přehledem Audi A6 před BMW sérií 5 a 6 a Lexusem GS. Oba posledně jmenovaní mají +31 aut.

Propadákům sice nadále s -86,7 % kraluje Saab 9-5, ale vzhledem ke smutnému osudu automobilky je to pochopitelné. Výrazně špatné výsledky vykazují hlavně Audi A7 a Mercedes-Benz E, jejichž čísla byla vzpomenuta výše. Za nimi už je Renault Latitude (-38,2 %). „Éčko“ si zároveň pohoršilo o nejvíce exemplářů ze všech. Zde mu sekundují čtyři kruhy se splývavou zádí a Latitude (-29).

„Pětek“ s písmenkem d na víku zavazadlového prostoru si v minulém měsíci odvezlo 104 klientů (92,9 %). Audi má na kontě za říjen 77 turbodieselů. Konkrétně jde o 54 sedanů a Avantů A6, respektive všech 23 Allroadů s agregáty TDI (tedy 91,7 % z celkového počtu). Naftová Volva si koupilo 25 Čechů, tedy o něco menších 86,2 %. Sedmnáct z nich zvolilo XC70, šest sedany S80 zbylí dva pak kombi V70. Mercedes-Benz E s motorem CDI si postavilo do garáží 12 novopečených majitelů (92,3 %), jeho sportovnějšího kolegu CLS pak o jednoho méně (84,6 %). Prodala se i trojice hybridních Lexusů GS.

Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v říjnu 2012
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období10/20121-10/201210/20121-10/2012
1.BMW 511286240,1%34,1%
2.Audi A68474130,1%29,3%
3.Volvo S80/V70/XC702925210,4%10,0%
4.Mercedes-Benz CLS 131094,7%4,3%
4.Mercedes-Benz E132234,7%8,8%
6.Audi A791353,2%5,3%
7.BMW 68532,9%2,1%
8.Renault LATITUDE5471,8%1,9%
9.Lexus GS4331,4%1,3%
10.Infiniti M280,7%0,3%
Ostatní modely-0680,0%2,7%
CELKEM-2792531100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (51)
Avatar - boost.
26. 11. 2012 19:17
Re: PĚT
Dal jsem přes tisícovku km v F11 sice jen jako pasažér a ne řidič, ale to auto mě uchvátilo. Kombinace Alpinweiß, M Paketu a kombíku je prostě dechberoucí. A vevnitř? Alcantara tomu sluší určitě víc než černá kůže, super sedačky a vzadu místa habaděj. Tuším, že nemělo adaptivní podvozek a ani M podvozek vzhledem k tomu, že ten se pro xDrive nenabízí. Bylo to tuhé, tankodrom byl cítit, ale rozhodně to nebylo tvrdé a poskakující jak E90 na RFT.
Jediná věc, která mi k autu neseděla, byl motor. Čtyrválec 25d byl hlučný a troufám si říct, že pod plynem duněl víc než 20d v E90. 6 válců je optimum. :-!
26. 11. 2012 08:40
Re: Bohuzel...
Co 6?
26. 11. 2012 08:38
Re: PĚT
Na některý věci není potřeba srdce...jen rozum ;-)
26. 11. 2012 08:36
Ti kdo nekupují, rozhazují...
...a tak se tu dočítáme o neinteligentech, který si dovolí koupit naftu, pokud nemá Audi jue trouba, nebo naopak s BMW a podobně.
Zcela nezaujatě je potřeba napsat, že BMW boduje nádherně a klasicky tvarovanou pětkou, ať v sedanu nebo kombi, podpořenou výtečnou motorovou paletou a inteligentně sestavenými packy výbav. Prostě perfektní nabídka.
Audi možná nenabídne zadokolku, ale od šestiválce výš zase defaultně Quattro (předokolka s mulťákem asi moc prodejů netvoří) a mít v portfoliu levnější alternativu R4TDI Quattro s automatem, nebyl by problém BMW překonat. Koneckonců i ceny po prvotním nasazení spadly na velmi rozumnou úroveň.
M-B se plácá od začátku s nepříliš atraktivním designem, který ve srovnání s předchůdcem jednoznačně zaostává. Velmi dlouho také váhal s nasazením 7° automatu, technicky alespoň na dostřel vynikající ZF a S-Tronicu. Facelift přijde na jaře a ačkoliv je to až nepochopitelně dlouho, stávající generace v rámci šetření zřejmě vydrží déle než třeba BMW.
Ostatní až na Volvo (obdivuhodně se držící s ne právě nejnovější řadou 70/80 a ještě bez šestiválců v naftě) jen paběrkují.
O Lexusu vyjma hybridu se vlastně nedá uvažovat a ačkoliv jezdí s baterkama v kufru překvapivě výborně a má opravdu povedenej interiér, jezdil bych v něm pouze v případě získání role Robina v novém Batmanovi...samozřejmě v černé.
Jaguar sice představil kombíka, mě naživo lahodícího, ale reálně se vlastně pořádně neprodává. 2,2d bych si do něj asi nepořídil a čekat na něj měsíce bych úplně nechtěl. Pohon 4x4 jde kombinovat pouze s přeplňovaným benzínem a počty čtyřkolek budou tím pádem jen o málo vyšší než počet dealerů značky v ČR. U sedanu pak zarazí nemožnost vyhřívat zadky dětem a možnost zavřít víko kufru sofistikovaněji než rukou (servodovírání tam ale je...zajímavý), pár fičur na německou trojku samozřejmě chybí.
A7 beru stejně jako GC a CLS jako módní záležitost, která vyletí prodejně po představení a následně se v ČR kupuje jen kusově.
Infiniti je...alternativa...dnes hodně levná. Chceš-li sedan vyšší střední, nevadí ti tvary jako po ataku včelího roje a máš rád spoustu čudlíků, navíc v plný polní běž do něj. Auto ničím nezklame, na dálky se s ním jezdí příjemně, tiše a komfortně, ale není to zrovna můj šálek kafe.
Latitude beru jako zvětšenou Lagunu, tedy la pardon magická koule, jinak ho neumím (tím neříkám, že je to špatně). Řadím ho tedy někam k Optimě a i40...
26. 11. 2012 01:15
Re: Jaguar
Místní "ikona" jsi a ten spacák beru zpět, ty se tady tak odkopáváš, že by ses ve spacáku udusila. Pa!