Český trh v říjnu 2012: Nejprodávanější automobily vyšší střední třídy
Trh v meziročním srovnání stoupl o 16,7 %. Před dvanácti, respektive necelými třinácti měsíci bylo nově zaregistrováno 239 vozů vyšší střední třídy, letos 279, tedy o čtyři desítky více.
V říjnovém žebříčku znovu zvítězila mnichovská „pětka“, připsala si vysokých 112 kusů a podíl 40,1 %. Audi A6 spolu s variantou Allroad se muselo opět spokojit s druhým místem, i když tentokrát mělo na kontě 84 exemplářů (30,1 %). Kombi do lehkého terénu přitom zvolilo 24 zákazníků. Třetí příčka náleží Volvům sérií 70 a 80 s 29 novými auty (10,4 %). Oba bavorští soupeři tak mají velký náskok. Čtvrtá je třída CLS ze Stuttgartu s pouhými 13 vozy (4,7 %). Sesterská E-Klasse si připsala stejný počet sedanů a kombi, kupé či kabriolet se neprodal ani jeden.
Lídr BMW 5 v meziměsíčním porovnání s říjnem 2011 vykazuje +62,3 % (o 43 vozů více ze 69). Audi A6 si také výrazně polepšilo: o podobných 61,5 %. Zaznamenalo zisk 32 jednotek, před rokem jich tudíž bylo 52. Volva 70/80 hlásí nárůst o 52,6 % (+10 kusů). Mercedes-Benz CLS má -31,6 % (-6 z 19). Třída E spadla ještě hlouběji, o dvě třetiny (-26 z 39 loňských).
Největší procentní skok si připisuje sportovnější série 6 s modrobílým logem, před rokem se ovšem v přehledu ještě neobjevovala, byla do segmentu vyšší střední třídy zařazena až letos po příchodu čtyřdveřové verze Gran Coupe Polepšila si ale jen o pět aut ze tří (+166,7 %). Za ní je Infiniti M s dvojnásobkem (tedy dvěma vozy) a pak už pětková řada BMW. Ta vévodí i kusovým navýšením před dvojčaty A6/Allroad a velkými Volvy.
Procentním i absolutním pádům vládne naprosto bezkonkurenčně třída E s trojcípou hvězdou. Francouzský Jihokorejec Renault Latitude ztratil 58,3 % (-7 z 12). Za ním následuje Audi A7 (-57,1 %, -12, před rokem 21). Čtvrtý a poslední v této statistice je zmíněný Mercedes CLS. Pořadí v kusových „loserech“ je malinko jiné. Za stuttgartským lídrem E-Klasse si totiž A7 s Latitude příčky prohodily.
Objem českého trhu v této kategorii se oproti třem čtvrtinám loňského roku zvýšil o 217 vozů (+9,4 %), tedy z 2.314 na 2.531.
Neohroženým vládcem pořadí od ledna 2012 je BMW řady 5, které už zřejmě nikdo nepředstihne. Má na kontě 862 kusů a podíl 34,1 %. Na druhém místě se nachází Audi A6 (741, 29,3 %). Za nimi zeje hluboká propast, ale ani bronz se nemění. Okupuje jej Volvo s příbuznými modely 70 a 80 (252, 10%). „Éčko“ Skandinávce dosud ani nedohnalo (223, 8,8 %). Na páté příčce trůní Audi A7 (135, 5,3 %). Mercedes-Benz CLS za ním zaostává ještě o 26 aut.
Ve srovnání s letopočtem 2011 si vedoucí řada 5 polepšila o 125 vozů (17 %). Audi A6 má o 268 kusů a 56,7 % více. Volvo 70/80 je na tom také lépe než loni, i když zdaleka nevylétlo o tolik (+15 jednotek, +6,3 %). Počty Mercedesu E oproti tomu poklesly o 40,7 % a 153 registrací. Ničím se nemůže chlubit ani A7 (-44 %, -106 aut).
Procentním skokanem roku jmenujme Lexus GS, který se zlepšil o 1.550 %, konkrétně ze dvou exemplářů na 33, hlavní slovo zde má ovšem střídání stráží. Překvapivě méně má Lancia Thema (+1.000 %) která se objevila ve statistikách právě v říjnu 2011. Trojciferný nárůst hlásí také BMW řady 6, jenž je na tom o +140,9 % lépe, poněvadž vyskočilo z 22 na 53 registrací. Následuje raritka Citroën C6 se stoprocentním ziskem. Největší kusové zlepšení vykazuje s přehledem Audi A6 před BMW sérií 5 a 6 a Lexusem GS. Oba posledně jmenovaní mají +31 aut.
Propadákům sice nadále s -86,7 % kraluje Saab 9-5, ale vzhledem ke smutnému osudu automobilky je to pochopitelné. Výrazně špatné výsledky vykazují hlavně Audi A7 a Mercedes-Benz E, jejichž čísla byla vzpomenuta výše. Za nimi už je Renault Latitude (-38,2 %). „Éčko“ si zároveň pohoršilo o nejvíce exemplářů ze všech. Zde mu sekundují čtyři kruhy se splývavou zádí a Latitude (-29).
„Pětek“ s písmenkem d na víku zavazadlového prostoru si v minulém měsíci odvezlo 104 klientů (92,9 %). Audi má na kontě za říjen 77 turbodieselů. Konkrétně jde o 54 sedanů a Avantů A6, respektive všech 23 Allroadů s agregáty TDI (tedy 91,7 % z celkového počtu). Naftová Volva si koupilo 25 Čechů, tedy o něco menších 86,2 %. Sedmnáct z nich zvolilo XC70, šest sedany S80 zbylí dva pak kombi V70. Mercedes-Benz E s motorem CDI si postavilo do garáží 12 novopečených majitelů (92,3 %), jeho sportovnějšího kolegu CLS pak o jednoho méně (84,6 %). Prodala se i trojice hybridních Lexusů GS.
Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v říjnu 2012 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 10/2012 | 1-10/2012 | 10/2012 | 1-10/2012 | |
1. | BMW 5 | 112 | 862 | 40,1% | 34,1% |
2. | Audi A6 | 84 | 741 | 30,1% | 29,3% |
3. | Volvo S80/V70/XC70 | 29 | 252 | 10,4% | 10,0% |
4. | Mercedes-Benz CLS | 13 | 109 | 4,7% | 4,3% |
4. | Mercedes-Benz E | 13 | 223 | 4,7% | 8,8% |
6. | Audi A7 | 9 | 135 | 3,2% | 5,3% |
7. | BMW 6 | 8 | 53 | 2,9% | 2,1% |
8. | Renault LATITUDE | 5 | 47 | 1,8% | 1,9% |
9. | Lexus GS | 4 | 33 | 1,4% | 1,3% |
10. | Infiniti M | 2 | 8 | 0,7% | 0,3% |
Ostatní modely | - | 0 | 68 | 0,0% | 2,7% |
CELKEM | - | 279 | 2531 | 100,0% | 100,0% |