Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v roce 2012: Nejprodávanější automobily střední třídy

Aleš Dragoun
Diskuze (72)
Českému trhu loni dominovala ve střední třídě Škoda Superb. Nezměnili se ani nejbližší soupeři, kterými zůstávají Volkswagen Passat a Ford Mondeo.

Náš trh v tomto segmentu oproti roku 2011 vykázal černá čísla. V konečném účtování si připsal zisk 2,7 % (z 13.943 na 14.324 jednotek). Zákazníci tedy odebrali o 381 vozů více. Stále roste, v roce 2010 totiž skončil na 13.096 registracích.

V celkovém pořadí od ledna zvítězila pochopitelně Škoda Superb se 4.608 kusy (její podíl ve třídě dosáhl 32,2 %) před Passatem (3.018, 21,1 %). Třetí příčka patří Mondeu (1.267, 8,8 %). Čtvrté místo náleží BMW řady 3 (633, 4,4 %), které se v loňském roce díky částečné modelové obměně vrátilo do formy. Páté pořadí urval agresivní Korejec Hyundai i40 (629, 4,4 %), pro kterého byly obzvláště úspěšné poslední dva měsíce. První desítku doplňují Peugeot 508, Toyota Avensis, Opel Insignia, Mercedes-Benz C a Audi A4.

V meziročním srovnání si vedoucí Superb pohoršil o 53 vozů (-1,1 %). Jeho nejbližší německý konkurent se může pochlubit mnohem lepšími výsledky. Passat je tedy v plusu, získal 21,1 % (o 525 kusů více). Prodeje největšího evropského čistě osobního Fordu naopak klesly o 546 automobilů (-30,1 %). BMW 3 mělo před rokem jen 288 aut, letos +345. Jeho nárůst tak činí velmi optimistických +119,8 %. Ještě více má Hyundai i40 (+224,2 %), to se ale neprodávalo celý rok 2011, takže jeho čísla nejsou zcela relevantní.

Procentním skokanem roku jej tak vyhlásit nemůžeme, ale třetí řada z Mnichova si tento titul jistě zaslouží. Hodně získala i Toyota Prius, která má +90 %. Jenže japonský hybrid není tak docela důležitý, neboť se pohybuje na chvostu první dvacítky. To už se ale rozhodně nedá říci o Toyotě Avensis (+84,4 %). A kusové nárůsty? Tady vede jednoznačně Passat před i40 s +435 (v jeho případě ovšem existuje zmíněné ale...), trojkovým Mnichovanem a Avensisem (+233).

Také v rubrice Propadák roku pomineme ty modely, které jsou mimo Top 20. Největší sešup skoro 44 % patří Renaultu Laguna, odporoučel se ze 488 kusů na 274. Zajímavé jsou hodnoty přes -32 % u Volva S/V60 a také výše zmíněný pád Mondea, který těsně překročil třicetiprocentní hranici. Samozřejmě, pomalu končící třetí generace zaznamenala největší odliv zákazníků ze všech i co do počtu registrací. Pro Lagunu se rozhodlo o 214 klientů méně a Opel Insignia si vybralo jen 437 Čechů místo 597, tedy -160. Střední řada Volva má pak nelichotivý úbytek 108 zájemců.

Vznětovým motorizacím dominovala, jak také jinak, největší škodovka. Bylo jich 4.202 (91,2 % z celkových registrací). Passat se symbolem TDI na zádi má na kontě 2.666 kusů (nižších 88,3 %). Pro naftová Mondea se rozhodlo 851 zákazníků (jen 67,2 %). Hyundai i40 si připsal 570 vozů s turbodieselovými agregáty (90,1 %). U BMW řady 3 převažují rovněž pohonné jednotky spalující naftu, byť ne tak výrazně. Jsou zastoupeny 511 exempláři (80,7 %).

Alternativní paliva jsou v tomto segmentu na okraji zájmu, stejně jako je tomu i v menších třídách. V celoročních statistikách tak najdeme pouze 174 Passatů spalujících CNG, osm Lagun, které jezdí na bioethanol E85 a jedno jediné Mondeo, do jehož nádrže majitel lije také tento druh paliva. Rozrostly se však hybridy: nejprodávanějším z nich je Toyota Prius (57 kusů), následují Peugeot 508 (21), Citroën DS5 (7) a Kia Optima (3), kterou SDA řadí o třídu výše.

Střední třída, registrace na českém trhu v roce 2012
 KategorieOA+LUVOA+LUVZměna (rok)změna (rok)Tržní podíl ve tř.
 Období1-12/20121-12/2011[ks][%]1-12/2012
1.Škoda SUPERB46084661-53-1,1%32,2%
2.Volkswagen PASSAT3018249352521,1%21,1%
3.Ford MONDEO12671813-546-30,1%8,8%
4.BMW 3633288345119,8%4,4%
5.Hyundai i40629194435224,2%4,4%
6.Peugeot 50853252571,3%3,7%
7.Toyota AVENSIS50927623384,4%3,6%
8.Opel INSIGNIA437597-160-26,8%3,1%
9.Mercedes-Benz C4083317723,3%2,8%
10.Audi A4356452-96-21,2%2,5%
11.Renault LAGUNA274488-214-43,9%1,9%
12.Subaru LEGACY258308-50-16,2%1,8%
13.Audi A5237301-64-21,3%1,7%
13.Citroën C5237271-34-12,5%1,7%
15.Volvo S/V60223331-108-32,6%1,6%
16.Mazda 6193217-24-11,1%1,3%
17.Citroën DS577077-0,5%
18.Kia OPTIMA76076-0,5%
19.Toyota PRIUS57302790,0%0,4%
20.Honda ACCORD5358-5-8,6%0,4%
Ostatní modely-242309-67-21,7%1,7%
CELKEM-14324139433812,7%100,0%

Ještě se na skok podívejme na tentokrát méně důležitý měsíční žebříček. Ten se ale oproti dříve stojatým vodám razantně změnil. Prosincovému pořadí totiž nevládl Superb. Jedničkou se stal Passat s 284 novými registracemi a podílem 26,8 %. Velký okřídlený šíp byl až druhý (262, 24,8 %) a třetí místo získal Hyundai i40 (96, 9,1 %). Na čtvrtém místě najdeme BMW 3 (59, 5,6 %). Ptáte se, kde je Mondeo? Páté s 53 registracemi (5 %).

Procentním šplhounem z Top 20 jmenujme řadu 3 s modrobílým logem. Zlepšila se o 1.375 %, respektive 55 kusů z pouhých čtyř. Trojciferný nárůst máme však ještě jeden a ani ten není žádným překvapením: Hyundai i40 (+242,9 %). Kusovým šplhounem je ovšem Passat (+104). Trh mimochodem meziročně spadl o 5 %, v prosinci 2011 vykazoval 1.114 nových registrací, minulý měsíc jen 1.058. Procentním propadákem mezi modely vyhlašme Mazdu 6 (-75 %), která ztratila 15 aut. V jednotkových je suverénně nejhorší Mondeo (-126 aut).

Střední třída, registrace na českém trhu v prosinci 2012
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období12/20121-12/201212/20121-12/2012
1.Volkswagen PASSAT284301826,8%21,1%
2.Škoda SUPERB262460824,8%32,2%
3.Hyundai i40966299,1%4,4%
4.BMW 3596335,6%4,4%
5.Ford MONDEO5312675,0%8,8%
6.Peugeot 508495324,6%3,7%
7.Opel INSIGNIA324373,0%3,1%
8.Toyota AVENSIS265092,5%3,6%
8.Subaru LEGACY262582,5%1,8%
10.Mercedes-Benz C254082,4%2,8%
11.Audi A4213562,0%2,5%
11.Renault LAGUNA212742,0%1,9%
13.Citroën C5202371,9%1,7%
14.Citroën DS514771,3%0,5%
15.Audi A5132371,2%1,7%
15.Volvo S/V60132231,2%1,6%
17.Kia OPTIMA12761,1%0,5%
18.Honda ACCORD6530,6%0,4%
18.Chevrolet MALIBU6430,6%0,3%
20.Mazda 651930,5%1,3%
20.Toyota PRIUS5570,5%0,4%
Ostatní modely-101990,9%1,4%
CELKEM-105814324100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (72)
17. 1. 2013 14:42
Re: a je to tu
Očividně máš o tomhle větší přehled než já. Jinak s tebou samozřejmě souhlasím, všichni si navzájem konkurujeme. Pointa byla, že v rámci EU všichni hrají podle podobných pravidel a do určité míry je v ní volný pohyb pracovní síly. Vystěhováním výroby mimo EU můžeš získat mnohem více benefitů.
Avatar - Nerez
17. 1. 2013 13:40
Re: Pořadí ve třídě
Snad skoro všechna auta střední třídy jsou sedany ne? Některé nabízí i verze Combi, ale stejně nejvíc vidívám sedany(Passat, Superb, Insignia, Mondeo...)
Avatar - Nerez
17. 1. 2013 13:37
Re: Nekaly Korejske import
Tak to pozor, kde je auto vyrobené je celkem důležité. Třeba taková Astra vyrobená v Německu je na tom po stránce zpracování o dost lépe, než stejný model vyrobený v Polsku. Takže na tohle bych byl opatrný a před koupí auta si zjišťuju, odkuď auto pochází...
17. 1. 2013 12:50
Re: Nekaly Azijsky import
Já neřeším, kdo dává slevy a kdo ne.
Jde mi o to, že za cenu se slevou už ta i40 dává smysl vedle Superbu, nebo Passatu.
17. 1. 2013 10:27
stařeček Superb
pořád v kurzu :yes: