Český trh v srpnu 2012: Nejprodávanější malé vozy
Trh malých vozů ve srovnání se srpnem loňského roku klesl opět o poměrně výrazných 484 jednotek (-13,3 %). Zatímco tehdy našlo nové majitele 3.629 nových aut, letos jich bylo 3.145 (meziročně -484).
Vítězství pochopitelně opět putuje do Mladé Boleslavi. Škoda Fabia ale zaznamenala slabých 702 přírůstků (minule měla dokonce pouhých 660), což jí zajistilo podíl 22,3 %. Druhé místo si připsal Ford Fiesta, který skončil na 330 kusech (10,5 %). Hyundai i20 se vrátil o příčku výše na bronz (280, 8,9 %). Čtvrté zůstalo Clio od Renaultu (227, 7,2 %) a hned za ním je v červenci ještě třetí sedan Thalia, který má na kontě 220 nových vozů (7 %).
Vedoucí Fabia si v meziročním porovnání se srpnem 2011 radikálně pohoršila. Spadla o 51,5 %, respektive 745 nejmenších škodovek. Druhá Fiesta má naopak o rovných 200 % více. Před rokem našlo své zájemce 110 aut, letos vylétla o dalších 220. Postup Hyundaie i20 je mnohem nižší, vyšplhal vzhůru o 20,2 % (z 233, tedy +47 kusů). Ani Renault Clio si bohudík nepřipsal zápornou hodnotu. Získal 82 vozů ze 145 loňských (+56,6 %). Značný optimismus vzbuzují výsledky kolegyně s „kufrem“ Thalie: +307,4 %, respektive +166 exemplářů.
Největší procentní meziroční nárůst zaznamenala právě ona, v osmém měsíci letopočtu 2011 našlo nové majitele jen 54 vozů. Dalším v pořadí je již vzpomínaná Fiesta. Následují Suzuki Swift a raritní Citroën DS3 s dvojnásobkem. Rio má +97 %, zlepšilo se ze 66 na 110 aut. Kusoví šplhouni jsou jasní: Fiesta před Thalií, následují Clio, Rio (+64) a Hyundai i20.
Propadákům dominuje pro změnu trojice Peugeot 206 (-93,8 %, mimo pořadí) a Mazda 2 (-81,5 %). Nesmrtelná „dvěstěšestka“ ovšem končí a takový Colt od Mitsubishi zmizel úplně. Důležitější jsou pro nás Peugeot 207 (-71,3 %) a Fabia. O polovinu méně má Punto, které najdeme v závěru Top 20. A dle kusů? Zde patří nelichotivé prvenství domácí Fabii před Peugeotem 207 (-134), Seatem Ibiza (-119) a Fordem Fusion (-105). Také novější Peugeot i hranatý Fusion se ale chystají do důchodu.
Trh za osm měsíců letošního roku vykazuje naštěstí ještě stále nárůst, jenže už pouhých 0,7 %. Své zákazníky našlo 29.384 vozů této třídy místo 29.167 (meziročně +217 kusů).
V celkovém pořadí od ledna vede Fabia s 9.442 exempláři (její podíl je 32,1 %). Druhý již není Fusion, nýbrž Hyundai i20 (2.349), kterému patří 8 % segmentu malých aut. Populární krabice od Fordu okupuje třetí příčku (2.292, 7,8 %). Fiesta je čtvrtá a příliš za ní neztrácí (2.215, 7,5 %). Poslední místo v první pětce náleží i v ročním přehledu Renaultu Thalia (2.018, 6,9 %). Ten navíc jako poslední překročil dvoutisícovou metu.
Fabia i v tomto meziročním srovnání vykazuje ztrátu, číslo za negativním znaménkem vzhledem k neúspěchům rychle narůstá. Záporná hodnota činí aktuálně -9,7 %, loni se jich prodalo o 1.014 více. Jihokorejec Hyundai i20, jehož výroba se po modernizaci přesunula z Indie do Turecka. vykazuje +262 aut, tedy +12,6 %. Ford Fusion je stále v plusu, oproti totožnému období 2011 má o pro změnu 68 vozů více (+3,1 %). Druhý model Fordu je na tom o značných 1.077 kusů lépe než loni (+94,6 %). Francouz z Asie si naopak pohoršil o 11 % (-249 z 2.267).
Kdo je průběžným procentním skokanem v malých vozech? Lancii Y i Ladu Kalina s +500, respektive +300 % můžeme totiž s klidem pominout. Takže jím vyhlašujeme jednoznačně Rio od Kie. Od začátku roku si našlo už 1.090 klientů (+160,8 %). Před třinácti měsíci měla vesměs její předchůdkyně (exemplářů třetí generace byla pouhá hrstka) na kontě přitom pouze 418 aut. Stoprocentní a větší zisk už nikdo jiný nemá. Výtečně si dále vede nejen Fiesta, ale i Dacia Sandero (+33 %, +155 ze 470). Kusovým lídrem není nikdo jiný než právě Ford Fiesta před Riem (+672), Hyundaiem i20 a Renaultem Clio (+230).
Propadák hledejme kromě výprodejového Coltu (-68,3 %) bohužel v Mazdě 2 (-61,1 %). Místo 113 se pro ni rozhodlo jen 39 Čechů. Následují globálně nedůležité modely typu Peugeotu 206 (-37,6 %), Alfy MiTo (-35,3 %) či Nissanu Micra (-35,1 %).Výjimkou je zde Chevrolet Aveo s -36,1 %. Nejvíce jednotek ovšem ztratila Fabia (zmíněných -1.014), dále Peugeot 207 (-443), následují Thalia (rovněž vzpomínaných -249), těsně za ní Chevrolet Aveo (-248) a Volkswagen Polo (-230). Jen francouzské lvíče se ale přitom s českými zákazníky pomalu loučí, vždyť s nástupcem 208 už se ve statistikách nějaký čas setkáváme.
Mezi vznětovými motory patří absolutní prvenství Fabii s rovnou devadesátkou vozů se zkratkou TDI na zádi (podíl na celkových registracích 12,8 %). Renault Clio vykazuje 16 exemplářů s motory dCi (jen 6,8 %). Alespoň desítky nových přírůstků s naftovými agregáty dosáhl i Peugeot 206 (13, 15,3 %) a poněkud překvapivě též Audi A1 (12, 20,3 %). A plynová alternativa? Prodala se trojice Seatů Ibiza na LPG. Na domácích značkách se také objevilo jedenáct hybridů: osm Yarisů a tři Hondy Jazz.
Třída malých vozů, registrace na českém trhu v srpnu 2012 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 8/2012 | 1-8/2012 | 8/2012 | 1-8/2012 | |
1. | Škoda FABIA | 702 | 9442 | 22,3% | 32,1% |
2. | Ford FIESTA | 330 | 2215 | 10,5% | 7,5% |
3. | Hyundai i20 | 280 | 2349 | 8,9% | 8,0% |
4. | Renault CLIO | 227 | 1236 | 7,2% | 4,2% |
5. | Renault THALIA | 220 | 2018 | 7,0% | 6,9% |
6. | Seat IBIZA | 204 | 1440 | 6,5% | 4,9% |
7. | Ford FUSION | 180 | 2292 | 5,7% | 7,8% |
8. | Volkswagen POLO | 175 | 1459 | 5,6% | 5,0% |
9. | Kia RIO | 130 | 1090 | 4,1% | 3,7% |
10. | Toyota YARIS | 114 | 738 | 3,6% | 2,5% |
11. | Citroën C3 | 94 | 675 | 3,0% | 2,3% |
12. | Opel CORSA | 86 | 546 | 2,7% | 1,9% |
13. | Peugeot 208 | 85 | 313 | 2,7% | 1,1% |
14. | Audi A1 | 59 | 328 | 1,9% | 1,1% |
14. | Dacia SANDERO | 59 | 625 | 1,9% | 2,1% |
16. | Peugeot 207 | 54 | 1051 | 1,7% | 3,6% |
17. | Suzuki SWIFT | 40 | 226 | 1,3% | 0,8% |
18. | Chevrolet AVEO | 39 | 439 | 1,2% | 1,5% |
19. | Fiat PUNTO | 18 | 378 | 0,6% | 1,3% |
19. | Honda JAZZ | 18 | 154 | 0,6% | 0,5% |
21. | Nissan MICRA | 14 | 124 | 0,4% | 0,4% |
22. | Lancia Y | 6 | 30 | 0,2% | 0,1% |
23. | Mazda 2 | 5 | 44 | 0,2% | 0,1% |
24. | Alfa Romeo MITO | 3 | 11 | 0,1% | 0,0% |
25. | Citroën DS3 | 2 | 28 | 0,1% | 0,1% |
Ostatní modely | - | 1 | 133 | 0,0% | 0,5% |
CELKEM | - | 3145 | 29384 | 100,0% | 100,0% |