Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v srpnu 2012: Nejprodávanější malé vozy

Aleš Dragoun
Diskuze (44)
První pětka malých vozů je stejná jako v červenci, jen Thalia ji uzavírá. Fabia má znovu hluboko pod tisícovku.

Trh malých vozů ve srovnání se srpnem loňského roku klesl opět o poměrně výrazných 484 jednotek (-13,3 %). Zatímco tehdy našlo nové majitele 3.629 nových aut, letos jich bylo 3.145 (meziročně -484).

Vítězství pochopitelně opět putuje do Mladé Boleslavi. Škoda Fabia ale zaznamenala slabých 702 přírůstků (minule měla dokonce pouhých 660), což jí zajistilo podíl 22,3 %. Druhé místo si připsal Ford Fiesta, který skončil na 330 kusech (10,5 %). Hyundai i20 se vrátil o příčku výše na bronz (280, 8,9 %). Čtvrté zůstalo Clio od Renaultu (227, 7,2 %) a hned za ním je v červenci ještě třetí sedan Thalia, který má na kontě 220 nových vozů (7 %).

Vedoucí Fabia si v meziročním porovnání se srpnem 2011 radikálně pohoršila. Spadla o 51,5 %, respektive 745 nejmenších škodovek. Druhá Fiesta má naopak o rovných 200 % více. Před rokem našlo své zájemce 110 aut, letos vylétla o dalších 220. Postup Hyundaie i20 je mnohem nižší, vyšplhal vzhůru o 20,2 % (z 233, tedy +47 kusů). Ani Renault Clio si bohudík nepřipsal zápornou hodnotu. Získal 82 vozů ze 145 loňských (+56,6 %). Značný optimismus vzbuzují výsledky kolegyně s „kufrem“ Thalie: +307,4 %, respektive +166 exemplářů.

Největší procentní meziroční nárůst zaznamenala právě ona, v osmém měsíci letopočtu 2011 našlo nové majitele jen 54 vozů. Dalším v pořadí je již vzpomínaná Fiesta. Následují Suzuki Swift a raritní Citroën DS3 s dvojnásobkem. Rio má +97 %, zlepšilo se ze 66 na 110 aut. Kusoví šplhouni jsou jasní: Fiesta před Thalií, následují Clio, Rio (+64) a Hyundai i20.

Propadákům dominuje pro změnu trojice Peugeot 206 (-93,8 %, mimo pořadí) a Mazda 2 (-81,5 %). Nesmrtelná „dvěstěšestka“ ovšem končí a takový Colt od Mitsubishi zmizel úplně. Důležitější jsou pro nás Peugeot 207 (-71,3 %) a Fabia. O polovinu méně má Punto, které najdeme v závěru Top 20. A dle kusů? Zde patří nelichotivé prvenství domácí Fabii před Peugeotem 207 (-134), Seatem Ibiza (-119) a Fordem Fusion (-105). Také novější Peugeot i hranatý Fusion se ale chystají do důchodu.

Trh za osm měsíců letošního roku vykazuje naštěstí ještě stále nárůst, jenže už pouhých 0,7 %. Své zákazníky našlo 29.384 vozů této třídy místo 29.167 (meziročně +217 kusů).

V celkovém pořadí od ledna vede Fabia s 9.442 exempláři (její podíl je 32,1 %). Druhý již není Fusion, nýbrž Hyundai i20 (2.349), kterému patří 8 % segmentu malých aut. Populární krabice od Fordu okupuje třetí příčku (2.292, 7,8 %). Fiesta je čtvrtá a příliš za ní neztrácí (2.215, 7,5 %). Poslední místo v první pětce náleží i v ročním přehledu Renaultu Thalia (2.018, 6,9 %). Ten navíc jako poslední překročil dvoutisícovou metu.

Fabia i v tomto meziročním srovnání vykazuje ztrátu, číslo za negativním znaménkem vzhledem k neúspěchům rychle narůstá. Záporná hodnota činí aktuálně -9,7 %, loni se jich prodalo o 1.014 více. Jihokorejec Hyundai i20, jehož výroba se po modernizaci přesunula z Indie do Turecka. vykazuje +262 aut, tedy +12,6 %. Ford Fusion je stále v plusu, oproti totožnému období 2011 má o pro změnu 68 vozů více (+3,1 %). Druhý model Fordu je na tom o značných 1.077 kusů lépe než loni (+94,6 %). Francouz z Asie si naopak pohoršil o 11 % (-249 z 2.267).

Kdo je průběžným procentním skokanem v malých vozech? Lancii Y i Ladu Kalina s +500, respektive +300 % můžeme totiž s klidem pominout. Takže jím vyhlašujeme jednoznačně Rio od Kie. Od začátku roku si našlo už 1.090 klientů (+160,8 %). Před třinácti měsíci měla vesměs její předchůdkyně (exemplářů třetí generace byla pouhá hrstka) na kontě přitom pouze 418 aut. Stoprocentní a větší zisk už nikdo jiný nemá. Výtečně si dále vede nejen Fiesta, ale i Dacia Sandero (+33 %, +155 ze 470). Kusovým lídrem není nikdo jiný než právě Ford Fiesta před Riem (+672), Hyundaiem i20 a Renaultem Clio (+230).

Propadák hledejme kromě výprodejového Coltu (-68,3 %) bohužel v Mazdě 2 (-61,1 %). Místo 113 se pro ni rozhodlo jen 39 Čechů. Následují globálně nedůležité modely typu Peugeotu 206 (-37,6 %), Alfy MiTo (-35,3 %) či Nissanu Micra (-35,1 %).Výjimkou je zde Chevrolet Aveo s -36,1 %. Nejvíce jednotek ovšem ztratila Fabia (zmíněných -1.014), dále Peugeot 207 (-443), následují Thalia (rovněž vzpomínaných -249), těsně za ní Chevrolet Aveo (-248) a Volkswagen Polo (-230). Jen francouzské lvíče se ale přitom s českými zákazníky pomalu loučí, vždyť s nástupcem 208 už se ve statistikách nějaký čas setkáváme.

Mezi vznětovými motory patří absolutní prvenství Fabii s rovnou devadesátkou vozů se zkratkou TDI na zádi (podíl na celkových registracích 12,8 %). Renault Clio vykazuje 16 exemplářů s motory dCi (jen 6,8 %). Alespoň desítky nových přírůstků s naftovými agregáty dosáhl i Peugeot 206 (13, 15,3 %) a poněkud překvapivě též Audi A1 (12, 20,3 %). A plynová alternativa? Prodala se trojice Seatů Ibiza na LPG. Na domácích značkách se také objevilo jedenáct hybridů: osm Yarisů a tři Hondy Jazz.

Třída malých vozů, registrace na českém trhu v srpnu 2012
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období8/20121-8/20128/20121-8/2012
1.Škoda FABIA702944222,3%32,1%
2.Ford FIESTA330221510,5%7,5%
3.Hyundai i2028023498,9%8,0%
4.Renault CLIO22712367,2%4,2%
5.Renault THALIA22020187,0%6,9%
6.Seat IBIZA20414406,5%4,9%
7.Ford FUSION18022925,7%7,8%
8.Volkswagen POLO17514595,6%5,0%
9.Kia RIO13010904,1%3,7%
10.Toyota YARIS1147383,6%2,5%
11.Citroën C3946753,0%2,3%
12.Opel CORSA865462,7%1,9%
13.Peugeot 208853132,7%1,1%
14.Audi A1593281,9%1,1%
14.Dacia SANDERO596251,9%2,1%
16.Peugeot 2075410511,7%3,6%
17.Suzuki SWIFT402261,3%0,8%
18.Chevrolet AVEO394391,2%1,5%
19.Fiat PUNTO183780,6%1,3%
19.Honda JAZZ181540,6%0,5%
21.Nissan MICRA141240,4%0,4%
22.Lancia Y6300,2%0,1%
23.Mazda 25440,2%0,1%
24.Alfa Romeo MITO3110,1%0,0%
25.Citroën DS32280,1%0,1%
Ostatní modely-11330,0%0,5%
CELKEM-314529384100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (44)
16. 9. 2012 22:27
Re: Síla
Tak samozřejmě... ;-)
Avatar - Guttalax
16. 9. 2012 14:04
Re: pel-mel
;-\ Na co mi budou dvě? :-!
Avatar - Katikakus
16. 9. 2012 07:59
Re: pel-mel
Tak necekej a uz si konecne nejake kup... :-!
Avatar - Katikakus
16. 9. 2012 07:58
Re: Síla
On zrejme mluvil o dilech z tech ukradenych... >:D
15. 9. 2012 21:46
Re: Síla
Globální prodeje ale špatné nejsou. Každopádně su zvědav na novou verzi, esi bude zase vyšší než širší. Bude-li vůbec nějaká třetí generace fabie.