Svezli jsme se s CF Moto Gladiator X600 a X1000 s pásy Camso: Pásovec sněžný!
Člověk ne zcela zapálený do terénních radovánek a neznalý poměrů by si podvědomě k zimě zařadil sněžný skútr a ke zbytku roku čtyřkolku. Ale to dávno nemusí být pravda. V prvním případě jistě – skútr je jednoúčelová záležitost, kterou na jaře odstavíte.
Pásy namontované místo kol čtyřkolky z ní učiní celoroční stroj pro práci i zábavu. Málokdo ví, že pásy ani nemusíte sundávat. Do bláta, písku, štěrku a jiného marastu na nich můžete směle vyrazit i v létě, na rozdíl od skútru jim neublíží ani občasný silniční přesun. Důkazem budiž jeden z přítomných horalů, který čtyřkolku používá každodenně k práci, pásy nesundává a má je už osm let původní.
Než hoši z CF Moto vyhrabou z obřích sněhových koulí mašiny po předchozí testovací jízdě, máme čas na trochu podrobnější teorie a cenový rozbor.
Peníze často rozhodují
Sněžný skútr koupíte za čtvrt až půl milionu. Je rychlý a hodí se hlavně pro delší přesuny.
Čtyřkolky renomovaných značek začínají na nějakých 120.000 Kč.
Pásy nejsou levná věc. Dnes má téměř monopol kanadská značka Camso, u které za toto příslušenství necháte 115.900 Kč. Montáž zvládne zručnější majitel doma, ale chce to cvik, pár hodin času a ideálně parťáka. Nejlepší máte zajet do servisu, kde zaplatíte podobně jako za přezutí auta na zimáky pár stovek a máte záruku, že vám pásy rovnou správně seřídí. Pro tvrdé podklady se nastavuje co největší kontaktní plocha, do prašanu a terénu naopak co nejmenší, aby šlo řízení lehčeji a pás měl vpředu přizvednutou náběhovou hranu.
Pásy „sežerou“ dost výkonu a také sníží maximálku čtyřkolky tak na 70 až 80 km/h. Skútry létají hravě přes stovku. Proto se všeobecně doporučovaly spíš na silnější dvouválcové mašiny. Teď ale Camso představilo lehčí a užší pásy R4S, ušité na míru slabším jednoválcům. Stojí příznivějších 89.900 Kč a dovolí zvesela vyrazit do zasněžených hor na podstatně levnějších čtyřkolkách. Jako je třeba nový…
… Gladiator X600
Jednoválcová pětistovka si vydobyla skvělou pověst a při přípravě novinky sáhli motoráři CF Moto logicky po ní. Zvětšili zdvih a získali výborné parametry 30 kW a 50 Nm. Za 179.990 Kč dostanete mašinu, která hravě jede stovkou, udrží tempo s plnotučnými dvouválci, ale snáze se ovládá a méně zkušené jezdce nevyleká. Základní výbava je přitom plná: litá kola, tažné zařízení, naviják, nosiče a tříletá záruka. S novým lehčím typem pásů jste na necelých 270.000 Kč a máte stroj, který třeba na horách odvede hromadu práce. My se ale dnes chceme spíš pobavit a pokochat. V doprovodu zkušeného horala vyrážíme na hřebeny. Nejprve po posypané silnici, pak udusaným sněhem a nakonec se vrháme do neprobádaného
prašanu. Jízda na jednoválci s pásy má jednoduché pravidlo: „Furt plnej!“ Jedeme s fotografem ve dvou a až na dlouhé rovinky v pohodě stačíme kolegům na litru. Kdovíjaký adrenalin šestikilo nenabízí, ale jede suverénně a hbitě se proplétá technickými pasážemi. Líbí se nám ovladatelnost úzkých pásů, to, jak kompaktní stroj padne do ruky, a hlavně stabilita, jakou jsme ve srovnání s nižšími skútry nečekali. Prý to alespoň se zbytky
rozumu v hlavě prostě nejde převrátit…
CF Moto Gladiator X600 | |
Motor | čtyřdobý jednoválec SOHC |
Zdvihový objem (cm3) | 580 |
Výkon (kW) | 30 |
Točivý moment (Nm) | 49,2 |
Převodovka | CVT, redukce |
Pohon | zadní/4x4 |
Diferenciál | přední s uzávěrou |
Délka/šířka/výška (mm) | 2290/1160/1400 |
Rozvor (mm) | 1480 |
Suchá hmotnost (kg) | 375 |
Objem nádrže (l) | 18,5 |
Základní cena (Kč) | 179 990 |
Gladiator X1000
Druhou letošní novinkou CF Moto je fanoušky dlouho očekávaný dvouválcový litr. Prodává se pár týdnů a i on boduje skvělou cenou 256.990 Kč. Pro něj určené robustnější pásy T4S přijdou, jak jsme si již řekli, na 116.000 Kč. Menší pásy by se pod takto mohutnou mašinou bořily, a hlavně by nedokázaly přenést obrovský výkon 85 koní a točivý moment 79 Nm. Na kolech a pevném podkladu je to typ mašiny, který se při rozjezdu staví na zadní a v terénu nad vámi má vždy navrch. Pásy a hromady sněhu v něm naštěstí tlumí démona, i tak je ale přesednutí z jednoválce pověstné „nebe a dudy“.
Mašina jde brutálně za plynem, a kde jsme předtím jeli naplno, stačí nám teď čtvrtka. Hutný zvuk si užíváme stejně jako rychlý let po planině a výjezd ze zatáčky doprovázený sněhovým gejzírem. Je to ale o dost větší dřina – půl metráku navíc, širší pásy, svaly se hlásí o slovo. Jasně že peníze rozhodují, ale pro člověka s benzinem v krvi je litr jasnou volbou. Situace, které jsme s menší mašinou museli řešet rychlostí a švihem, zvládáme teď jen lehkým přidáním plynu. A i když je litr pořádný macek, proti skútrům zůstává v trialových pasážích mezi stromy nedostižný. Ve sprintu se ale musí pokorně smířit s porážkou, tam mu skútr ujede na požádání. Tedy jen dokud neroztaje sníh. Gladiator i pak jede dál…
CF Moto Gladiator X1000 | |
Motor | čtyřdobý dvouválec SOHC |
Zdvihový objem (cm3) | 963 |
Výkon (kW) | 63,4 |
Točivý moment (Nm) 7 | 9 |
Převodovka | CVT, redukce |
Pohon z | adní/4x4 |
Diferenciál | P/Z s uzávěrou/samosvorný |
Délka/šířka/výška (mm) | 2310/1250/1420 |
Rozvor (mm) | 1480 |
Suchá hmotnost (kg) | 430 |
Objem nádrže (l) | 30 |
Základní cena (Kč) | 256 990 |
Pravidla zimního výletu
Dokud jde vše hladce, je dovádění v zasněžené panenské přírodě zábava. Ale nedej bože, aby přišel problém – mašina se zahrabe, propadne, zaklíní,
v horším případě se posádka zraní. Vždy proto respektujte základní pravidla:
- Nikdy nejezděte sami, minimálně na dvou strojích!
- Oblečte se spíš více než méně!
- Mobil/vysílačku před odjezdem plně dobijte!
- Mějte zásobu benzinu v kanystrech!
- Do výbavy zařaďte naviják, kurty, lana…!
- Vždy mějte po ruce lopatu, případně pilku!
- V neznámém terénu se pohybujte pomalu a s očima na stopkách, nikdy nevíte, co se pod sněhem skrývá!