Chevrolet Bel Air – americká klasika

Chevrolet Bel Air – americká klasika

 
 

I automobily vyráběné ve velkých sériích se mohou stát legendou. Důkazem jsou Chevrolety Bel Air z let 1955 – 1957, jejichž karoserie navrhl Harley Earl.

Po skončení druhé světové války vstoupily Spojené státy americké do zlatého věku bohatství a růstu. Přes určité potíže vyvolané korejskou válkou a začátkem studené války se americký průmysl rozběhl na plný plyn a výrobci automobilů nezůstávali nijak pozadu. Největší z nich, koncern General Motors, udával pod vedením šéfstylisty Harleye Earla tón. Značky Buick, Cadillac, Oldsmobile, Pontiac a Chevrolet se prodávaly ve velkých počtech a jejich styl s panoramatickými okny a zadními ploutvemi se stal kultem až do dnešních dnů.

Narodil se Bel Air

Mezi Chevrolety padesátých let měla specifické postavení řada Bel Air, pojmenovaná po rezidenční oblasti na západním předměstí kalifornského Los Angeles. Při sledování geneze této řady začneme u prvních Chevroletů zkonstruovaných po válce a vyráběných v letech 1949 – 1952. Poprvé se název Bel Air objevil u modelové řady Chevrolet De Luxe z roku 1952, kde se tak označovaly vozy bez středových sloupků, neboli hardtopy.

Chevrolety ročníku 1953 se dodávaly ve třech variantách karoserií. Série 1500 a 2100 ještě pokračovaly ve stylu předcházejících modelů, ale nová samostatná řada Bel Air (série 2400) dostala luxusnější výbavu a vlastní stylistické prvky, především dvojité lišty na zadních blatnících s nápisem Bel Air mezi nimi. Podvozek a mechanika ale ještě stále pocházela z modelů 1949 – 52.

V roce 1954 zmizela z označení modelů poslední nula (150 a 210) a došlo k úpravě přední masky a zadních světel. Stejnými změnami prošel i model Bel Air, takže maska chladiče nyní měla pět svislých žeber a přední směrovky dostaly oválný tvar. Typickým znakem zůstávaly dvojité lišty na zadních blatnících vymezující pruh barvy stejné se střechou (většinou bílé). Nápis Bel Air měl uprostřed malý erbovní znak Chevroletu. K výbavě na přání patřil například masivní stínící štít nad předním oknem nebo přídavný světlomet na zpětném zrcátku. Interiér měl dvoubarevné čalounění a před dvouramenným volantem velkého průměru byl umístěn přístrojový panel s větším rychloměrem vlevo a menšími hodinami vpravo.

V závislosti na volbě převodovky byly do vozů Chevrolet ročníku 1954 montovány řadové šestiválce s rozvodem OHV a hliníkovými písty. Tyto motory, nazývané Blue Flame nebo také Stovebolt, měly ve vozech s manuálním řazením výkon 85 kW (115 k) a u modelů s automatickou převodovkou Powerglide o deset koní víc. V letech 1953 a 54 se modely Bel Air dodávaly ve verzích kupé se střechou hardtop, jako dvoudveřový a čtyřdveřový sedan a kabriolet. V roce 1954 doplnilo nabídku kombi Beauville s dřevěným rámem kolem bočních oken. Na přání se dodával posilovač řízení, později i posilovač brzd, elektrické ovládání sedadel a oken předních dveří.

Revoluční rok 1955

Chevrolety ročníku 1955 dostaly zcela novou karoserii čistých a svěžích tvarů. Novinkou u Chevroletů bylo panoramatické přední okno (ostatní modely GM je měly již o rok dříve). Stejně jako všechny nabízené modely Chevroletu (řada 150 a 210) mělo i kupé Bel Air elegantní a vyvážené tvary se stříškami nad světlomety a jednoduchou obdélníkovou maskou chladiče evropského střihu. Zadní blatníky již zcela splynuly s boky vozu, jejich hladkou linii porušovalo jen malé zvlnění pod zadními bočními okny. Velkou poctou pro kabriolet Chevrolet Bel Air ročníku 1955 se stala jeho role zaváděcího vozu (Pace Car) na závodu 500 mil v Indianapolisu.

obrázek [555 x 265]  

Standardní nabídka starších šestiválcových motorů Blue Flame byla doplněna zbrusu novým vidlicovým osmiválcem. Nový motor vznikl, stejně jako další motory V8 koncernu GM, v oddělení vedeném geniálním konstruktérem Edem Colem. Moderní krátkozdvihový motor (vrtání 95,1 mm, zdvih 76,2 mm) měl objem válců 4 343 cm3 (265 kubických palců). V provedení s dvojitým karburátorem dával 119 kW (162 k) a ve verzi Power Pack se čtyřnásobným karburátorem 132,5 kW (180 k). Později jej ještě doplnila verze Super Power Pack s vyšší kompresí, která zvýšila výkon ještě o dalších 15 koní. Tento motor se stal vyvrcholením tvorby Eda Cola a používal se několik desítek let. Často byl upravován pro závodní účely.

Klasický americký podvozek měl masivní obvodový rám a pérování s vinutými pružinami vpředu a půleliptickými pery vzadu. Standardem byly bubnové brzdy na všech kolech a bezdušové pneumatiky. Novinkou byla náhrada 6 V elektrického rozvodu za 12 V. U početnějších rodin získalo velkou oblibu šestimístné kombi Nomad.

Tri-Chevy

Trend nastoupený modelem Chevrolet Bel Air 1955 pokračoval i ve dvou následujících letech a dal vzniknout trojici modelových ročníků, nazývaných v Americe Tri-Chevy. Modely 1956 se od předchůdců lišily především maskou chladiče, neboť ta předešlá (říkalo se jí košík na vejce) si nezískala velkou popularitu. Do široké masky se vešla i čtvercová parkovací světla. Boční lišty oddělující barvy karoserie (u tehdy módního dvoubarevného provedení) se protáhly na celou délku boků a opticky snižovaly linii vozu. Délka vozu narostla o několik centimetrů a přesáhla hranici pěti metrů. Novou karosářskou verzí se stal čtyřdveřový hardtop. Nabídku motorů obohatil nový V8 Super Turbo Fire s výkonem 150 kW (205 k). Hlavním cílem těchto změn bylo upoutat nové zákazníky po rekordních prodejích v roce 1955. Perfektně restaurovaný Chevy ročníku 1956 pomohl v únoru 2006 k úspěchu charitativní módní přehlídky General Motors TEN (na obrázku s hercem Jeremy Pivenem).

obrázek [555 x 304]  

Posledním ze slavných Tri-Chevy byl Chevrolet modelového ročníku 1957. Jeho facelift pokračoval ve stylu předcházejících úprav, tedy hlavně v oblasti přídě a zádě. Nová široká oválná maska chladiče byla integrovaná s nárazníkem. Boční lišty procházející po celé délce vozu se v zadní části rozdvojily a vytvořily trojúhelníkovou plochu, vyplněnou u modelů 210 a Bel Air leštěným hliníkem. Vozy byly opět o pár centimetrů delší a díky přechodu z 15palcových kol na 14palcové také nižší.

Novinkou pod kapotou byl motor s objemem 4 641 cm3 (283 ci), který vznikl z původního (265 ci) zvětšením vrtání. V základním provedení měl motor výkon 136 kW (185 k), ale různé stupně ladění nabízely výkony 220, 245, 250, 270 a se vstřikováním paliva dokonce 283 koní. Tento motor dosáhl na magickou hranici jednoho koně na kubický palec objemu. Nová byla rovněž automatická převodovka Turboglide.

Návraty

Na autosalonu NAIAS (North American International Auto Show) v roce 2002 představil Chevrolet koncept kabrioletu Bel Air, kterým se po letech vrátil k tomuto libozvučnému jménu. Kabriolet měl svým designem a detaily připomenout styl legendárních modelů z let 1955–57, včetně přístrojové desky s typickým trojúhelníkovým panelem rychloměru a otáčkoměru. Bel Air 2002 poháněl hliníkový přeplňovaný řadový pětiválec Vortec 3500 (232 kW/315 k).

obrázek [555 x 278]  

Krásným zakončením našeho povídání o klasických Chevroletech je ukázka vzorně zrestaurovaného Chevy 57 do podoby – v Americe nesmírně oblíbeného – stylu Hot-Rod a nazvaného Project X. Projekt X byl v roce 2007 realizován ve spolupráci časopisu Popular Hot Rodding a koncernu General Motors k oslavě padesátého výročí vzniku původního Chevy 57. Žlutě zbarvená dvoudveřová karoserie vypadá, jako by právě vyjela z továrny a pod kapotou skrývá další zázrak – motor Anniversary 427 ZL-1 big-block, který vznikl v omezeném počtu 427 kusů v oddělení GM Performance Parts. Tento hliníkový dravec vyšel z úspěšných motorů používaných krátce ve vozech Camaro a Corvette a jeho udávaný výkon je 316 kW (430 k).

obrázek [555 x 283]  

Historie Chevroletů Bel Air pokračovala dál. V roce 1958 přišla druhá generace s ještě větší a zdobnější karoserií se zakulacenými rohy, ale už to nebylo ono. Nabízí se souvislost s odchodem Harleye Earla do důchodu. V roce 1965 se Bel Air dočkal ještě třetí generace, která se vyráběla dalších deset let (v Kanadě až do roku 1981). Klasické Chevrolety Bel Air z let 1955 – 1957 patří stále mezi nejvýraznější představitele této značky a mezi sběrateli se těší velké oblibě.

Spolupracujeme s TipCars.com
Poslední opora padla. Čeští exportéři hlasují pro uvolnění koruny Poslední opora padla. Čeští exportéři hlasují pro uvolnění koruny

Politika slabé koruny přestala být atraktivní i pro…

Zápisník Marka Schwarzmanna: Tarify a hry Zápisník Marka Schwarzmanna: Tarify a hry

Tak nám tu prý začala revoluce. A zase tarifová. Při…

Turci oznámili konec operace v Sýrii Turci oznámili konec operace v Sýrii

Turecko dokončilo svou vojenskou operaci na severu Sýrie,…

Ukrajina pohořela u soudu v Londýně. Nevysvětlila, proč by Rusku neměla splatit dluh Ukrajina pohořela u soudu v Londýně. Nevysvětlila, proč by Rusku neměla splatit dluh

Ukrajina nedokázala uspokojivě vysvětlit, proč nesplatila…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 







 
Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Včera

U minulé generace picanta jsem měl pocit, že vlastně řídím malé auto. Že je minikia celkově velmi dospělá. Došel jsem ke stejnému závěru i v případě novinky?




Blesk.cz

Povstalci v Kongu zavraždili 2 unesené experty OSN. Ženě sťali hlavu

Povstalci v Kongu zavraždili 2 unesené experty OSN.…

Dva experti OSN, kteří se pohřešovali v Demokratické republice Kongo, byli nalezeni mrtví. Američana Michaela…

Gábina drsně o Noidovi, se kterým se rozvádí: Je to alkoholik! Byl závislý na drogách

Gábina drsně o Noidovi, se kterým se rozvádí: Je to…

Rozpoutala se rozvodová válka! Gábina Dvořáková (28) odmítá, že by se její manželství rozpadlo kvůli provalené…

 

iSport.cz

"Boží ruka" i zářez Chelsea či Irů. Kdy by video…

Po úterním přátelském utkání Francie se Španělskem (0:2) je video ve fotbale opět aktuálním tématem. V duelu…

Kdo jsou hvězdy české devatenáctky? Talent PSV, krajánci i mazák v brance

Kdo jsou hvězdy české devatenáctky? Talent PSV,…

Jednoho si piplají v nizozemském PSV Eindhoven, jako velký talent pro svůj A tým. Druhý zase pravidelně…

 

Reflex.cz

Bude euro za 20 korun? Kdy ČNB skoncuje s intervencemi?

Bude euro za 20 korun? Kdy ČNB skoncuje s intervencemi?

Už se nám to blíží. Slib udržet kurs 27 korun za euro dala Česká národní banka do konce března. Pak jej může…

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s koly místo tyčí, chtějí ním na americký trh

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s…

S originálním nápadem vstupují do českého byznysového rybníku Petra Krhutová a Helena Záleská. Mladé…