Elektromobily s prodlužovači dojezdu jako jasná budoucnost? Rostou nejvíce na světě
Tzv. range extendery v podobě klasických motorů s vnitřním spalováním by se mohly významně zasloužit o rozvoj elektromobility, která má stále ještě dost nedostatků.
Spalovací motory mnozí ještě před několika málo lety posílali do důchodu. Evropská unie sice v roce 2035 plánuje faktický konec prodejů nových aut s tímto druhem pohonu, reálně tu s námi tyto agregáty budou ještě dlouho. V posledních letech se totiž motory s vnitřním spalováním dočkaly mnoha inovací, díky nimž jsou celkově efektivnější než dříve.
Čím dál více se prosazují klasické hybridy, které jsou skvělé do města i na okresky. Boom zažívají též mild-hybridy, které často zvládnou desítky metrů pouze na elektřinu. O slovo se hlásí i druhé generace plug-in hybridů s akumulátory s využitelnou kapacitou okolo 20 kWh (například koncern Volkswagen) a reálným elektrickým dojezdem okolo 100 kilometrů.
Zatímco vozy s palivovými články na vodík se prakticky neprosadily, klasické bateriové elektromobily jsou na tom lépe. Ale stále hůře než se možná očekávalo. Kompletní přepnutí na lokálně čistou mobilitu v horizontu následujících desítek let je proto stále v nedohlednu. Nebo snad ne?
Zejména v Číně se totiž masivně prosazují elektrická auta s tzv. range extendery neboli prodlužovači dojezdu. Tuhle technologii známe i u nás díky BMW i3 REX či Mazdě MX-30 R-EV, ovšem ani jeden z vyjmenovaných případů díru do světa neudělal. Koncept je to přitom vcelku jednoduchý a v praxi velmi dobře použitelný.
Jedná se vlastně o variaci na zmíněné plug-in hybridy, tentokrát ovšem s tím, že spalovací motor zde funguje primárně jako podpora elektromotoru, nikoliv naopak. Zpravidla benzinový agregát totiž plní roli generátoru elektřiny a dobíjí trakční akumulátor. Díky dostatečně velké palivové nádrži se dojezd na jeden zátah může pohybovat i v řádu vyšších stovek kilometrů. Navíc odpadá často zdlouhavé, drahé a nepraktické dobíjení z veřejné sítě. Stačí totiž zastavit u čerpací stanice, natankovat, zaplatit a do deseti minut jste zase na cestě.

Na čínském trhu prodeje aut této kategorie, pojmenované EREV, loni vzrostly o 83 % na 1,2 milionu exemplářů. Žádný jiný typ pohonu na celém světě takový vzestup nezaznamenal. Plug-inů bylo na největším světovém trhu s automobily loni prodáno 3,4 milionu kusů, klasických elektromobilů pak 6,3 milionu. Podle společnosti BloombergNEF třída EREV v Číně do konce této dekády plug-in hybridy přeskočí.
Průměrný elektromobil s prodlužovačem dojezdu v Číně měl loni akumulátor o kapacitě 39 kWh s dojezdem okolo 170 kilometrů. Právě menší baterie je jedním z bonusů z hlediska evropských, japonských, ale i amerických automobilek. Naprostou většinu surovin pro trakční akumulátory a jejich těžbu a zpracování totiž mají pod palcem Číňané, kteří jsou též dominantními výrobci baterií. Svou pozici proto mohou využít (a také již využívají) pro vlastní prospěch, například omezením vývozu lithia, kobaltu či jiných prvků.
Menší baterie také znamená nižší hmotnost, s níž bojují především elektrické pick-upy. Ostatně i šéf Fordu Jim Farley přiznal, že tahle jinak velmi oblíbená kategorie má v případě elektrického pohonu „neřešitelné“ problémy kvůli vysoké hmotnosti a ceně. Kombinace dvou pohonů je z velké části řeší.
Například koncern Stellantis proto odložil projekt elektrického Ramu 1500 ve prospěch modelu Ram 1500 Ramcharger s range extenderem. Americká značka Scout Motors, jež spadá pod koncern Volkwagen, vedle čistě elektrických pick-upů a velkých SUV chystá i alternativu v podobě verzí EREV. S nimi pomalu přichází i samotný Volkswagen, který se snaží udržet si pozice na stále komplikovanějším čínském trhu, kde vládu přebírají domácí značky.
Na evropském trhu má technologie EREV šanci prosadit se zejména ve větších autech, u kterých je obecně potřeba těžká a drahá baterie s vysokou kapacitou. U malých modelů se jedná o zbytečně komplikované a drahé řešení.
Zdroj: InsideEVs, video: auto.cz