Stellantis chce třístupňovou převodovku pro elektromobil. Nejde ale o rychlost
Ještě v 90. letech se dalo v autech setkat s třístupňovými automatickými převodovkami, které byly populární v předchozích dekádách. Teď se možná do aut zase vrátí, jen místo spalovacího motoru budou spolupracovat s elektromotory.
Naprostá většina elektromobilů dnes využívá stálý převod, existuje ale pár modelů, které mají dvoustupňovou převodovku. Tím nejznámějším je Porsche Taycan a příbuzné Audi e-tron GT, má ji však i Mercedes-Benz G580 EQ, Lotusy Eletre R a Emeya R nebo MG Marvel R. Dva stupně jsou každopádně maximum, pokud tedy nepočítáme Škodu Eltra se čtyřstupňovým manuálem a podobné starší pokusy.
Možná se to ale změní, protože koncern Stellantis si patentoval třístupňovou převodovku pro elektromobily. V tomto případě ale nemá jít o dosažení vyšší rychlosti jako u taycanu, ale o lepší schopnosti v terénu. Běžný stálý převod totiž dle Stellantisu „není schopen poskytovat trvalý vysoký točivý moment pro jízdu v terénu a poušti nebo pro různé další rychlosti.“
Systém zahrnuje tři planetová soukolí, kdy každé z nich provádí obvyklou práci s centrálním kolem, korunovým kolem a nosičem planetových kol. Plus má tři „selektivně zapínatelné“ spojky, které konfigurují systém s diferenciálem a poskytují možnosti pohonu 2-Lo, 4-Lo, 2-Hi nebo 4-Hi, stejně jako u terénního vozu se spalovacím motorem. První rychlostní stupeň slouží k redukci, podobně jako u elektrického géčka. Druhý stupeň je určen pro běžný provoz a třetí má zlepšit efektivitu na dálnici.
Plánovaná převodovka má být použitelná na přední nebo zadní nápravě, nebo na obou zároveň. Vzhledem k zaměření na terén je zřejmé, že ji budou používat vozy značky Jeep a možná i RAM. Kdy se dostane do produkčních vozů, a jestli vůbec, však samozřejmě nevíme. Jeep už svůj první elektromobil uvedl, Avenger však nemá téměř žádné off-roadové ambice.
Jiné to má být s modelem Recon, který se velikostně i vzhledově podobá Wrangleru a má být schopný i mimo silnici. Novinka stojí na platformě STLA Large, nabídne nezávisle zavěšení kol, nastavitelný podvozek a uzávěrky diferenciálů. Výkon má být kolem 450 kW, ale nic moc dalšího o technice známo není, takže ani to, jestli bude prvním elektromobilem s třístupňovou převodovkou.

Zdroj: Stellantis, zdroj foto: Jeep, zdroj videa: Auto.cz