Chris Bangle: v BMW nemůžete něco změnit jen tak

Chris Bangle: v BMW nemůžete něco změnit jen tak

 
 

Chris Bangle se zapsal do historie automobilky BMW jako člověk, který stál u zrodu nového designérského stylu, s nímž bavoráky vkročily do 21. století. V Ženevě odpovídal na naše i vaše otázky.

Chris Bangle přešel v tichosti do BMW v roce 1992 z Fiatu. Jeho jméno se začalo ve všech pádech skloňovat až v novém století, ve chvíli, kdy bavorský výrobce představil novou řadu 7. BMW udělalo radikální krok a otočilo kormidlo designu opačným směrem. Na internetu se objevila petice požadující Banglovo odvolání za poškození tradičního designu bavoráků, ale Bangle se snahám ortodoxních fanoušků usmíval.

Tehdy se možná musel trochu přemáhat, ale dnes může nad kritikou mávnout rukou. Vozy BMW se prodávají skvěle a nevypadá to, že by se na tomto stavu mělo v nejbližších měsících a letech něco změnit. V Ženevě Chris Bangle sršel vtipem. Jeho od přírody veselou náturu jistě posílilo příznivé přijetí nových modelů Z4 M, a tak se u některých otázek až nečekaně rozpovídal.

Poznámka: Rozhovor probíhal ve velmi rušném prostředí, takže nám dalo hodně práce odpovědi slavného designéra na záznamníku rozšifrovat. Proto rozhovor zveřejňujeme až nyní. Děkujeme za pochopení.

Přinesl jste do BMW zcela odlišný styl designu, jak složité bylo tento styl prosadit?

Ale vždyť BMW se už vyvíjelo a měnilo. Když se vlak pohybuje, můžete snadněji změnit směr. Práce designérů BMW nespočívá v tom, že musí rozhýbat ten vlak, ale pochopit, kam vlak směřuje a po které koleji pojede dál.

To znamená, že vedení bylo rozhodnuto udělat změnu?

Ano, rozhodně. V BMW nemůžete něco změnit jen tak. BMW má dlouhodobou strategii rozvoje, určité vize, všechno vychází z předem připraveného plánu. To je pro BMW velmi typické.

S modelem X5 jste nastolili nový designový směr, chystáte s nástupcem podobnou revoluci?

Ano, nástupce X5 ponese některé nové prvky, ale především musí skvěle zapadnout do rodiny současných BMW. Máme X5, máme X3 a to je rodina, která musí pokračovat. Není to tak, že bychom vzali současný styl, všechno zahodili a začali od nuly. Abyste přinesli něco nového, nemusíte nutně změnit celou koncepci. Stačí přidat nová slova či fráze, ale koncepce zůstává. Když připravujeme například facelift, přidáváme nová slova do starých vět.

Co bude s řadou 7? Můžeme očekávat nějaký velký skok v designu?

Pravděpodobně. Ale pamatujte na to, že tradice byla vždycky taková, že s první generací uděláte velký skok, ale s druhou generací přichází méně změn. V tuto chvíli bychom se tedy měli spíše zaměřit na zdokonalení a vyhlazení současného designu. Nicméně automobilový svět se mění rychleji než dříve, konkurence přebírá některé naše nápady, takže můžeme přijít s další velkou změnou dříve, než jsme původně mysleli.

Zmínili jsme X5 a řadu 7, máte nějaký oblíbený automobil, který považujete z hlediska designu za dokonalý, ať už ze současnosti či minulosti? Mimochodem, tuto otázku vám adresují naši čtenáři.

Mám rád všechna auta. Například evropská auta především z předválečného období, ale stejně tak považuji za fenomenální některá americká auta, například „pony cars“. Mám rád i sportovní auta, ta jsou skvělá. Strašně nerad říkám toto auto je…krásné, nebo ošklivé. Auta jsou totiž jako lidé. Jsou jako herci ve filmu. V jednom konkrétním filmu jsou skvělí, a v jiném nestojí za nic.

Vraťme se do současnosti. Jak se liší produkční modely od vašich původních návrhů?

Jsou si mnohem bližší, než myslíte. Opravdu mnohem bližší. Při vývoji designu postupujeme stále dopředu, ale v určité fázi se zastavíme, podíváme na některé starší návrhy a řekneme, stop, to jsme přesně potřebovali. Občas se potřebujete vrátit zpět, abyste pochopili, kam máte směřovat. Když se například podíváte na původní návrh řady 7, je velmi blízko sériovému modelu. Snad pouze jeho záď byla více kulatá. Lze říci, že vývoj základního návrhu je v postatě harmonizací všech jeho součástí. To platí i o faceliftech.

Dobře a zase jednu otázku od našich čtenářů. Jakým automobilem nyní jezdíte?

Mám rád vaše čtenáře (smích). Já jezdím s BMW řady 7 s naftovým motorem, moje žena má X3, také s naftovým motorem. Syn právě složil řidičské zkoušky, ten dostane jedničku. V garáži mám i dva veterány, ale nemám na ně mnoho času.

Co ta láska k dieselům?

Moje žena miluje naftové motory, protože nikdy nemusí kontrolovat nádrž. Vždycky se totiž najde někdo (ukazuje na sebe), kdo nakonec doplní palivo, ale mezi tím ona může najezdit i 700 km. Já mám na dieselech rád nízko položený točivý moment a samozřejmě také skutečnost, že nemusím často k čerpací stanici.

Neuvažoval jste o tom, že jednoho dne, až opustíte BMW, založíte vlastní designérské studio, které by konkurovalo ikonám jako je Italdesign nebo Pininfarina?

To je určitě otázka od vašich čtenářů (smích). Jsem velmi rád, že mohu říct, že práce v BMW mě naplno zaměstnává (pohled na pracovníky tiskového oddělení BMW). Na takové otázky se těžko odpovídá. Znáte aktuální situaci, ale nevíte, co přijde v budoucnu.

Poděkování: Za zprostředkování rozhovoru děkujeme Jeronýmu Pražskému ze společnosti AuTec Group.

Autoři: Libor Zezulka, Ondřej Láník

Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Pavla Otta: Rudý Kukiš Zápisník Pavla Otta: Rudý Kukiš

Vršovické Divadlo Mana uvedlo minulý týden hru s názvem…

Babiš propadl kouzlu krátkodobých půjček Babiš propadl kouzlu krátkodobých půjček

Od ukončení devizových intervencí prodalo ministerstvo…

Při explozi na koncertě v Manchesteru zemřelo nejméně 19 lidí Při explozi na koncertě v Manchesteru zemřelo nejméně 19 lidí

Devatenáct mrtvých a několik desítek zraněných si v…

Jihočeši chtějí dostat parníky až na Malši do centra Budějovic Jihočeši chtějí dostat parníky až na Malši do centra Budějovic

Po letech výstavby se v sobotu s velkou slávou otevřela…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

Umění na kolech za 40 milionů: České Pagani Huayra míří na Legendy Umění na kolech za 40 milionů: České Pagani Huayra míří na Legendy

Letošní motoristickou slavnost Legendy ozdobí i unikátní…

 






 
Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Včera

Motocyklový svět přišel o Nickyho Haydena. Američan podlehl svým zraněním, která utrpěl při tréninku na kole v Itálii.




Blesk.cz

Na Vinohradech se zřítila část stropu pavlače: V noci tu zasahovali hasiči

Na Vinohradech se zřítila část stropu pavlače: V…

Rušnou noční epizodu mají za sebou obyvatelé jednoho z obytných domů v Jugoslávské ulici na Vinohradch. Zřítila…

Teror v Manchesteru: Barbarství, absolutně děsivé, reagují politici

Teror v Manchesteru: Barbarství, absolutně děsivé,…

Premiérka Theresa Mayová hovořila o „odpudivém teroristickém útoku“, předseda opozičních labouristů Jeremy…

 

iSport.cz

V Anglii řeší poslední Terryho střídání. Dal se na něm vydělat stonásobek

V Anglii řeší poslední Terryho střídání. Dal se na…

Šlo o dojemný konec velkého fotbalisty. Když John Terry ve 26. minutě nedělního utkání Chelsea se Sunderlandem…

Sparta už má trenéra! Na vrchol ji má vrátit Ital Stramaccioni

Sparta už má trenéra! Na vrchol ji má vrátit Ital…

Letenský klub ukončil hledání nového trenéra. Petra Radu od příští sezony vystřídá Ital, který vedl Inter,…

 

Reflex.cz

Pro padesátimiliardový schodek rozpočtu není žádný rozumný důvod, nový ministr by jej měl předělat

Pro padesátimiliardový schodek rozpočtu není žádný…

Pokud do Čech nezavítá delegace z Marsu anebo Vltava náhle nezačne místo Prahy téct přes Kladno, stane se…

Cenám Anděl kralovala zpěvačka Lenny, do Síně slávy byla uvedena Věra Špinarová

Cenám Anděl kralovala zpěvačka Lenny, do Síně slávy…

Pondělní vyhlašování hudebních cen Anděl opanovala zpěvačka Lenny, která proměnila všechny své čtyři nominace. V…