Chris Bangle: v BMW nemůžete něco změnit jen tak

Chris Bangle: v BMW nemůžete něco změnit jen tak

 
 

Chris Bangle se zapsal do historie automobilky BMW jako člověk, který stál u zrodu nového designérského stylu, s nímž bavoráky vkročily do 21. století. V Ženevě odpovídal na naše i vaše otázky.

Chris Bangle přešel v tichosti do BMW v roce 1992 z Fiatu. Jeho jméno se začalo ve všech pádech skloňovat až v novém století, ve chvíli, kdy bavorský výrobce představil novou řadu 7. BMW udělalo radikální krok a otočilo kormidlo designu opačným směrem. Na internetu se objevila petice požadující Banglovo odvolání za poškození tradičního designu bavoráků, ale Bangle se snahám ortodoxních fanoušků usmíval.

Tehdy se možná musel trochu přemáhat, ale dnes může nad kritikou mávnout rukou. Vozy BMW se prodávají skvěle a nevypadá to, že by se na tomto stavu mělo v nejbližších měsících a letech něco změnit. V Ženevě Chris Bangle sršel vtipem. Jeho od přírody veselou náturu jistě posílilo příznivé přijetí nových modelů Z4 M, a tak se u některých otázek až nečekaně rozpovídal.

Poznámka: Rozhovor probíhal ve velmi rušném prostředí, takže nám dalo hodně práce odpovědi slavného designéra na záznamníku rozšifrovat. Proto rozhovor zveřejňujeme až nyní. Děkujeme za pochopení.

Přinesl jste do BMW zcela odlišný styl designu, jak složité bylo tento styl prosadit?

Ale vždyť BMW se už vyvíjelo a měnilo. Když se vlak pohybuje, můžete snadněji změnit směr. Práce designérů BMW nespočívá v tom, že musí rozhýbat ten vlak, ale pochopit, kam vlak směřuje a po které koleji pojede dál.

To znamená, že vedení bylo rozhodnuto udělat změnu?

Ano, rozhodně. V BMW nemůžete něco změnit jen tak. BMW má dlouhodobou strategii rozvoje, určité vize, všechno vychází z předem připraveného plánu. To je pro BMW velmi typické.

S modelem X5 jste nastolili nový designový směr, chystáte s nástupcem podobnou revoluci?

Ano, nástupce X5 ponese některé nové prvky, ale především musí skvěle zapadnout do rodiny současných BMW. Máme X5, máme X3 a to je rodina, která musí pokračovat. Není to tak, že bychom vzali současný styl, všechno zahodili a začali od nuly. Abyste přinesli něco nového, nemusíte nutně změnit celou koncepci. Stačí přidat nová slova či fráze, ale koncepce zůstává. Když připravujeme například facelift, přidáváme nová slova do starých vět.

Co bude s řadou 7? Můžeme očekávat nějaký velký skok v designu?

Pravděpodobně. Ale pamatujte na to, že tradice byla vždycky taková, že s první generací uděláte velký skok, ale s druhou generací přichází méně změn. V tuto chvíli bychom se tedy měli spíše zaměřit na zdokonalení a vyhlazení současného designu. Nicméně automobilový svět se mění rychleji než dříve, konkurence přebírá některé naše nápady, takže můžeme přijít s další velkou změnou dříve, než jsme původně mysleli.

Zmínili jsme X5 a řadu 7, máte nějaký oblíbený automobil, který považujete z hlediska designu za dokonalý, ať už ze současnosti či minulosti? Mimochodem, tuto otázku vám adresují naši čtenáři.

Mám rád všechna auta. Například evropská auta především z předválečného období, ale stejně tak považuji za fenomenální některá americká auta, například „pony cars“. Mám rád i sportovní auta, ta jsou skvělá. Strašně nerad říkám toto auto je…krásné, nebo ošklivé. Auta jsou totiž jako lidé. Jsou jako herci ve filmu. V jednom konkrétním filmu jsou skvělí, a v jiném nestojí za nic.

Vraťme se do současnosti. Jak se liší produkční modely od vašich původních návrhů?

Jsou si mnohem bližší, než myslíte. Opravdu mnohem bližší. Při vývoji designu postupujeme stále dopředu, ale v určité fázi se zastavíme, podíváme na některé starší návrhy a řekneme, stop, to jsme přesně potřebovali. Občas se potřebujete vrátit zpět, abyste pochopili, kam máte směřovat. Když se například podíváte na původní návrh řady 7, je velmi blízko sériovému modelu. Snad pouze jeho záď byla více kulatá. Lze říci, že vývoj základního návrhu je v postatě harmonizací všech jeho součástí. To platí i o faceliftech.

Dobře a zase jednu otázku od našich čtenářů. Jakým automobilem nyní jezdíte?

Mám rád vaše čtenáře (smích). Já jezdím s BMW řady 7 s naftovým motorem, moje žena má X3, také s naftovým motorem. Syn právě složil řidičské zkoušky, ten dostane jedničku. V garáži mám i dva veterány, ale nemám na ně mnoho času.

Co ta láska k dieselům?

Moje žena miluje naftové motory, protože nikdy nemusí kontrolovat nádrž. Vždycky se totiž najde někdo (ukazuje na sebe), kdo nakonec doplní palivo, ale mezi tím ona může najezdit i 700 km. Já mám na dieselech rád nízko položený točivý moment a samozřejmě také skutečnost, že nemusím často k čerpací stanici.

Neuvažoval jste o tom, že jednoho dne, až opustíte BMW, založíte vlastní designérské studio, které by konkurovalo ikonám jako je Italdesign nebo Pininfarina?

To je určitě otázka od vašich čtenářů (smích). Jsem velmi rád, že mohu říct, že práce v BMW mě naplno zaměstnává (pohled na pracovníky tiskového oddělení BMW). Na takové otázky se těžko odpovídá. Znáte aktuální situaci, ale nevíte, co přijde v budoucnu.

Poděkování: Za zprostředkování rozhovoru děkujeme Jeronýmu Pražskému ze společnosti AuTec Group.

Autoři: Libor Zezulka, Ondřej Láník

Spolupracujeme s TipCars.com
Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem

Pro Svobodu a přímou demokracii Tomia Okamury znamenají…

ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek

Volební lídr sociální demokracie Lubomír Zaorálek, jehož…

Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv

Volební výsledek KSČM je nejhorší od roku 1992. Pokud…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj? V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj?

Extrémně vzácný vůz Lamborghini Centenario je na prodej v…

 





 
Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Prozkoumali jsme továrnu na značkové repasované díly

Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Víme o nich vše!

Dnes 15:57

Program výměnných náhradních dílů představuje naprosto ojedinělou servisní koncepci. Vedle nového dílu Volkswagen nabízí také odborně repasovaný.




Blesk.cz

Vánoce a Silvestra můžete strávit na pláži: Užijte si zimu v teple!

Vánoce a Silvestra můžete strávit na pláži: Užijte…

Vánoce na blátě a Silvestr před televizní obrazovkou. Také vás taková představa moc neláká? Stále stoupající…

Chytré využití Face ID: iPhone X ukáže obsah notifikací jen majiteli

Chytré využití Face ID: iPhone X ukáže obsah…

Kontroverzní technologie Face ID pro identifikaci obličeje dovoluje další drobnost, která zpříjemní používání…

 

iSport.cz

Výkony nebyly ideální, chtěl jsem to urvat, zářil Šural po hattricku

Výkony nebyly ideální, chtěl jsem to urvat, zářil…

Byl šťastný. V první řadě z toho, že Sparta prolomila sérii bez vítězství na hřišti Jablonce a také hlavně kvůli…

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku trefil Šural hattrickem

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku…

Fotbalisté pražské Sparty vyhráli v 11. kole v Jablonci 3:0 a dočkali se první ligové výhry venku po čtyřech…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude vládnout slovenský estébák a japonský fašista

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude…

Komentátor Reflexu Karel Steigerwald má k výsledkům voleb dva pohledy – jeden podle svých slov drtivý a druhý…

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a vlevo, ale stát jako firma

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a…

Jako zásadní změnu vnímání politiky vidí výsledky letošních voleb (a nejen těch v Česku) psychiatr Cyril Höschl.…