Chris Bangle: v BMW nemůžete něco změnit jen tak

Chris Bangle: v BMW nemůžete něco změnit jen tak

 
 

Chris Bangle se zapsal do historie automobilky BMW jako člověk, který stál u zrodu nového designérského stylu, s nímž bavoráky vkročily do 21. století. V Ženevě odpovídal na naše i vaše otázky.

Chris Bangle přešel v tichosti do BMW v roce 1992 z Fiatu. Jeho jméno se začalo ve všech pádech skloňovat až v novém století, ve chvíli, kdy bavorský výrobce představil novou řadu 7. BMW udělalo radikální krok a otočilo kormidlo designu opačným směrem. Na internetu se objevila petice požadující Banglovo odvolání za poškození tradičního designu bavoráků, ale Bangle se snahám ortodoxních fanoušků usmíval.

Tehdy se možná musel trochu přemáhat, ale dnes může nad kritikou mávnout rukou. Vozy BMW se prodávají skvěle a nevypadá to, že by se na tomto stavu mělo v nejbližších měsících a letech něco změnit. V Ženevě Chris Bangle sršel vtipem. Jeho od přírody veselou náturu jistě posílilo příznivé přijetí nových modelů Z4 M, a tak se u některých otázek až nečekaně rozpovídal.

Poznámka: Rozhovor probíhal ve velmi rušném prostředí, takže nám dalo hodně práce odpovědi slavného designéra na záznamníku rozšifrovat. Proto rozhovor zveřejňujeme až nyní. Děkujeme za pochopení.

Přinesl jste do BMW zcela odlišný styl designu, jak složité bylo tento styl prosadit?

Ale vždyť BMW se už vyvíjelo a měnilo. Když se vlak pohybuje, můžete snadněji změnit směr. Práce designérů BMW nespočívá v tom, že musí rozhýbat ten vlak, ale pochopit, kam vlak směřuje a po které koleji pojede dál.

To znamená, že vedení bylo rozhodnuto udělat změnu?

Ano, rozhodně. V BMW nemůžete něco změnit jen tak. BMW má dlouhodobou strategii rozvoje, určité vize, všechno vychází z předem připraveného plánu. To je pro BMW velmi typické.

S modelem X5 jste nastolili nový designový směr, chystáte s nástupcem podobnou revoluci?

Ano, nástupce X5 ponese některé nové prvky, ale především musí skvěle zapadnout do rodiny současných BMW. Máme X5, máme X3 a to je rodina, která musí pokračovat. Není to tak, že bychom vzali současný styl, všechno zahodili a začali od nuly. Abyste přinesli něco nového, nemusíte nutně změnit celou koncepci. Stačí přidat nová slova či fráze, ale koncepce zůstává. Když připravujeme například facelift, přidáváme nová slova do starých vět.

Co bude s řadou 7? Můžeme očekávat nějaký velký skok v designu?

Pravděpodobně. Ale pamatujte na to, že tradice byla vždycky taková, že s první generací uděláte velký skok, ale s druhou generací přichází méně změn. V tuto chvíli bychom se tedy měli spíše zaměřit na zdokonalení a vyhlazení současného designu. Nicméně automobilový svět se mění rychleji než dříve, konkurence přebírá některé naše nápady, takže můžeme přijít s další velkou změnou dříve, než jsme původně mysleli.

Zmínili jsme X5 a řadu 7, máte nějaký oblíbený automobil, který považujete z hlediska designu za dokonalý, ať už ze současnosti či minulosti? Mimochodem, tuto otázku vám adresují naši čtenáři.

Mám rád všechna auta. Například evropská auta především z předválečného období, ale stejně tak považuji za fenomenální některá americká auta, například „pony cars“. Mám rád i sportovní auta, ta jsou skvělá. Strašně nerad říkám toto auto je…krásné, nebo ošklivé. Auta jsou totiž jako lidé. Jsou jako herci ve filmu. V jednom konkrétním filmu jsou skvělí, a v jiném nestojí za nic.

Vraťme se do současnosti. Jak se liší produkční modely od vašich původních návrhů?

Jsou si mnohem bližší, než myslíte. Opravdu mnohem bližší. Při vývoji designu postupujeme stále dopředu, ale v určité fázi se zastavíme, podíváme na některé starší návrhy a řekneme, stop, to jsme přesně potřebovali. Občas se potřebujete vrátit zpět, abyste pochopili, kam máte směřovat. Když se například podíváte na původní návrh řady 7, je velmi blízko sériovému modelu. Snad pouze jeho záď byla více kulatá. Lze říci, že vývoj základního návrhu je v postatě harmonizací všech jeho součástí. To platí i o faceliftech.

Dobře a zase jednu otázku od našich čtenářů. Jakým automobilem nyní jezdíte?

Mám rád vaše čtenáře (smích). Já jezdím s BMW řady 7 s naftovým motorem, moje žena má X3, také s naftovým motorem. Syn právě složil řidičské zkoušky, ten dostane jedničku. V garáži mám i dva veterány, ale nemám na ně mnoho času.

Co ta láska k dieselům?

Moje žena miluje naftové motory, protože nikdy nemusí kontrolovat nádrž. Vždycky se totiž najde někdo (ukazuje na sebe), kdo nakonec doplní palivo, ale mezi tím ona může najezdit i 700 km. Já mám na dieselech rád nízko položený točivý moment a samozřejmě také skutečnost, že nemusím často k čerpací stanici.

Neuvažoval jste o tom, že jednoho dne, až opustíte BMW, založíte vlastní designérské studio, které by konkurovalo ikonám jako je Italdesign nebo Pininfarina?

To je určitě otázka od vašich čtenářů (smích). Jsem velmi rád, že mohu říct, že práce v BMW mě naplno zaměstnává (pohled na pracovníky tiskového oddělení BMW). Na takové otázky se těžko odpovídá. Znáte aktuální situaci, ale nevíte, co přijde v budoucnu.

Poděkování: Za zprostředkování rozhovoru děkujeme Jeronýmu Pražskému ze společnosti AuTec Group.

Autoři: Libor Zezulka, Ondřej Láník

Spolupracujeme s TipCars.com
Amazon kupuje největší arabský eshop Souq.com Amazon kupuje největší arabský eshop Souq.com

Americký internetový prodejce Amazon se dohodl na koupi…

Volkswagen vydá dluhopisy za pět miliard eur, poprvé od vypuknutí emisního skandálu Volkswagen vydá dluhopisy za pět miliard eur, poprvé od vypuknutí emisního skandálu

Německá automobilka Volkswagen chystá na čtvrtek dlouho…

VIDEO: Barevné. Unikátní snímek zachycuje bitvu o Stalingrad VIDEO: Barevné. Unikátní snímek zachycuje bitvu o Stalingrad

Obrázků a dokumentů z legendární bitvy druhé světové…

Nové město v poušti má upevnit vládu Maroka nad Západní Saharou Nové město v poušti má upevnit vládu Maroka nad Západní Saharou

Na pásu pouště, který vybíhá ze Sahary do Atlantiku,…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

Víte všechno o správném mytí auta? Expertů jsme se ptali i na tlakovou vodu Víte všechno o správném mytí auta? Expertů jsme se ptali i na tlakovou vodu

Zima už je téměř u konce a odstranění soli a špíny nyní…

 






 
Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Dnes 18:50

Není to tak dávno, co se media a internet hemžily články či videi s vozem Tesla model S a jeho autonomním systémem řízení Autopilot. Tragická nehoda z května 2016 však dohnala tvůrce se nad celou věcí zamyslet. Jak to celé zatím vypadá?




Blesk.cz

Obrazy za 2,5 miliardy se vrátily do muzea. 14 let ležely na záchodě mafiánského sídla

Obrazy za 2,5 miliardy se vrátily do muzea. 14 let…

Dva obrazy Vincenta Van Gogha v celkové hodnotě kolem 100 milionů dolarů (2,5 miliardy Kč), ukradené před 14…

Lidl se otevřel stravenkám: Už nebudou jen pro jejich zaměstnance

Lidl se otevřel stravenkám: Už nebudou jen pro…

Diskont Lidl se dává do obchodu se stravenkami. Ty původně nabídl svým 8000 zaměstnancům, nyní je začne nabízet…

 

iSport.cz

Třinec – Chomutov 3:2pp. Vyřazení se nekoná, v čase 88:28 rozhodl Cienciala

Třinec – Chomutov 3:2pp. Vyřazení se nekoná, v čase…

Až druhé prodloužení rozhodlo o vítězství Třince nad Chomutovem. Fanoušci čekali na vítězný gól do času 88:28, v…

VIDEO: Česko - Litva 3:0. Góly dali Hořava, Krmenčík a debutant Jankto

VIDEO: Česko - Litva 3:0. Góly dali Hořava, Krmenčík…

Po bídném prvním poločase přišla konečně gólová smršť. Trenér české reprezentace Karel Jarolím vyměnil o…

 

Reflex.cz

Krutost první světové války. Podívejte se, jak zachytili fotografové události na bojištích

Krutost první světové války. Podívejte se, jak…

Před sto lety probíhala 1. světová válka. Velká část bitev se odehrávala v zákopech, od bojů minulých století se…

Socialisté nahánějí voliče do Babišovy náruče

Socialisté nahánějí voliče do Babišovy náruče

Vladimír Špidla, šéf premiérových poradců, znovu hájil – tentokrát v rozhovoru pro Info.cz - záměr ČSSD zavést…