reklama


Chris Bangle: v BMW nemůžete něco změnit jen tak

Chris Bangle: v BMW nemůžete něco změnit jen tak

 
 

Chris Bangle se zapsal do historie automobilky BMW jako člověk, který stál u zrodu nového designérského stylu, s nímž bavoráky vkročily do 21. století. V Ženevě odpovídal na naše i vaše otázky.

Chris Bangle přešel v tichosti do BMW v roce 1992 z Fiatu. Jeho jméno se začalo ve všech pádech skloňovat až v novém století, ve chvíli, kdy bavorský výrobce představil novou řadu 7. BMW udělalo radikální krok a otočilo kormidlo designu opačným směrem. Na internetu se objevila petice požadující Banglovo odvolání za poškození tradičního designu bavoráků, ale Bangle se snahám ortodoxních fanoušků usmíval.

Tehdy se možná musel trochu přemáhat, ale dnes může nad kritikou mávnout rukou. Vozy BMW se prodávají skvěle a nevypadá to, že by se na tomto stavu mělo v nejbližších měsících a letech něco změnit. V Ženevě Chris Bangle sršel vtipem. Jeho od přírody veselou náturu jistě posílilo příznivé přijetí nových modelů Z4 M, a tak se u některých otázek až nečekaně rozpovídal.

Poznámka: Rozhovor probíhal ve velmi rušném prostředí, takže nám dalo hodně práce odpovědi slavného designéra na záznamníku rozšifrovat. Proto rozhovor zveřejňujeme až nyní. Děkujeme za pochopení.

Přinesl jste do BMW zcela odlišný styl designu, jak složité bylo tento styl prosadit?

Ale vždyť BMW se už vyvíjelo a měnilo. Když se vlak pohybuje, můžete snadněji změnit směr. Práce designérů BMW nespočívá v tom, že musí rozhýbat ten vlak, ale pochopit, kam vlak směřuje a po které koleji pojede dál.

To znamená, že vedení bylo rozhodnuto udělat změnu?

Ano, rozhodně. V BMW nemůžete něco změnit jen tak. BMW má dlouhodobou strategii rozvoje, určité vize, všechno vychází z předem připraveného plánu. To je pro BMW velmi typické.

S modelem X5 jste nastolili nový designový směr, chystáte s nástupcem podobnou revoluci?

Ano, nástupce X5 ponese některé nové prvky, ale především musí skvěle zapadnout do rodiny současných BMW. Máme X5, máme X3 a to je rodina, která musí pokračovat. Není to tak, že bychom vzali současný styl, všechno zahodili a začali od nuly. Abyste přinesli něco nového, nemusíte nutně změnit celou koncepci. Stačí přidat nová slova či fráze, ale koncepce zůstává. Když připravujeme například facelift, přidáváme nová slova do starých vět.

Co bude s řadou 7? Můžeme očekávat nějaký velký skok v designu?

Pravděpodobně. Ale pamatujte na to, že tradice byla vždycky taková, že s první generací uděláte velký skok, ale s druhou generací přichází méně změn. V tuto chvíli bychom se tedy měli spíše zaměřit na zdokonalení a vyhlazení současného designu. Nicméně automobilový svět se mění rychleji než dříve, konkurence přebírá některé naše nápady, takže můžeme přijít s další velkou změnou dříve, než jsme původně mysleli.

Zmínili jsme X5 a řadu 7, máte nějaký oblíbený automobil, který považujete z hlediska designu za dokonalý, ať už ze současnosti či minulosti? Mimochodem, tuto otázku vám adresují naši čtenáři.

Mám rád všechna auta. Například evropská auta především z předválečného období, ale stejně tak považuji za fenomenální některá americká auta, například „pony cars“. Mám rád i sportovní auta, ta jsou skvělá. Strašně nerad říkám toto auto je…krásné, nebo ošklivé. Auta jsou totiž jako lidé. Jsou jako herci ve filmu. V jednom konkrétním filmu jsou skvělí, a v jiném nestojí za nic.

Vraťme se do současnosti. Jak se liší produkční modely od vašich původních návrhů?

Jsou si mnohem bližší, než myslíte. Opravdu mnohem bližší. Při vývoji designu postupujeme stále dopředu, ale v určité fázi se zastavíme, podíváme na některé starší návrhy a řekneme, stop, to jsme přesně potřebovali. Občas se potřebujete vrátit zpět, abyste pochopili, kam máte směřovat. Když se například podíváte na původní návrh řady 7, je velmi blízko sériovému modelu. Snad pouze jeho záď byla více kulatá. Lze říci, že vývoj základního návrhu je v postatě harmonizací všech jeho součástí. To platí i o faceliftech.

Dobře a zase jednu otázku od našich čtenářů. Jakým automobilem nyní jezdíte?

Mám rád vaše čtenáře (smích). Já jezdím s BMW řady 7 s naftovým motorem, moje žena má X3, také s naftovým motorem. Syn právě složil řidičské zkoušky, ten dostane jedničku. V garáži mám i dva veterány, ale nemám na ně mnoho času.

Co ta láska k dieselům?

Moje žena miluje naftové motory, protože nikdy nemusí kontrolovat nádrž. Vždycky se totiž najde někdo (ukazuje na sebe), kdo nakonec doplní palivo, ale mezi tím ona může najezdit i 700 km. Já mám na dieselech rád nízko položený točivý moment a samozřejmě také skutečnost, že nemusím často k čerpací stanici.

Neuvažoval jste o tom, že jednoho dne, až opustíte BMW, založíte vlastní designérské studio, které by konkurovalo ikonám jako je Italdesign nebo Pininfarina?

To je určitě otázka od vašich čtenářů (smích). Jsem velmi rád, že mohu říct, že práce v BMW mě naplno zaměstnává (pohled na pracovníky tiskového oddělení BMW). Na takové otázky se těžko odpovídá. Znáte aktuální situaci, ale nevíte, co přijde v budoucnu.

Poděkování: Za zprostředkování rozhovoru děkujeme Jeronýmu Pražskému ze společnosti AuTec Group.

Autoři: Libor Zezulka, Ondřej Láník

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Ekospol je na pranýři developerů za neetické chování Ekospol je na pranýři developerů za neetické chování

Vzali si zálohu na byty v projektech bez platného…

Zbourejme ty vily, vyzývá Prahu 6 developer, který chce na Letné stavět kanceláře Zbourejme ty vily, vyzývá Prahu 6 developer, který chce na Letné stavět kanceláře

Britský developer Lordship v otevřeném dopise vyzval…

Dopravní podnik chce na Zahradním městě stavět novou tramvajovou smyčku Dopravní podnik chce na Zahradním městě stavět novou tramvajovou smyčku

Pražský dopravní podnik (DPP) zamýšlí vybudovat na…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zapomenuté koncepty: Toto bylo první elektrické BMW. Je mu už 44 let Zapomenuté koncepty: Toto bylo první elektrické BMW. Je mu už 44 let

Na olympiádě v Mnichově překvapil v roce 1973 kromě…

Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují? Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují?

Tlumí náraz, usměrňuje naše tělo při nehodě, ale také nám…

 






 
Už brzy na našich silnicích: Modernizovaná Škoda Octavia RS v tuningu…

Už brzy na našich silnicích: Modernizovaná Škoda Octavia RS v tuningu…

Dnes 12:50

Škoda Octavia RS je častým terčem zájmu tuningových úpravců. Něco takového bychom mohli zanedlouho potkávat i na našich silnicích…




Blesk.cz

Režisér Juraj Herz (82) se raduje z miminka! Dali mu jméno akčního hrdiny

Režisér Juraj Herz (82) se raduje z miminka! Dali mu…

Režisér Juraj Herz (82) se stal už potřetí stal dědečkem! Dcera Annelie Paurová Herz (28), kterou má s bývalou…

Lyžování na Slovensku: Velký přehled nejlepších sjezdovek a cen skipasů

Lyžování na Slovensku: Velký přehled nejlepších…

Zima je v plném proudu a s ní přichází i období zimních radovánek! Sousední Slovensko hlásí dobré sněhové…

 

iSport.cz

Za 23 minut vydělal milion a vzdal. Nejde mi o peníze, hájí se Španěl

Za 23 minut vydělal milion a vzdal. Nejde mi o…

Po krátkém vystoupení na Australian Open se španělský tenista Nicolás Almagro hájil, že si nepřijel na…

Klopp a Mourinho se chytili! Na konci nehráli fotbal, řekl kouč Liverpoolu

Klopp a Mourinho se chytili! Na konci nehráli…

Dobrý zápas, hodně na pokoukání, drama až do finiše. V závěru ještě vyšperkovaný hádkou Josého Mourinha s…

 

Reflex.cz

Poslední video Jana Palacha: Člověk musí bojovat proti tomu zlu, na který právě stačí!

Poslední video Jana Palacha: Člověk musí bojovat…

Praha 16. ledna roku 1969. Kolem půl druhé odpoledne se mladý muž před budovou Národního muzea v Praze polévá…

Historická majetková nerovnost: Osm miliardářů je stejně bohatých jako polovina lidstva

Historická majetková nerovnost: Osm miliardářů je…

Osm nejbohatších lidí vlastní stejný majetek jako chudší polovina světové populace, tedy 3,6 miliardy lidí.…

 
 
reklama