Fiat a Chrysler uvažují o širší alianci, s PSA zatím nemluvili
Šéf italské automobilky Fiat a její americké dceřiné firmy Chrysler Sergio Marchionne popřel, že by diskutoval o vytvoření aliance s francouzským konkurentem PSA Peugeot Citroën. Přibrání třetího partnera je ale možné a mohlo by se uskutečnit předtím, než se Chrysler vrátí na akciový trh, řekl Marchionne.
"Je možné, že před IPO (primární veřejná nabídka akcií) nějakou alianci uskutečníme," řekl generální ředitel Fiatu a Chrysleru agentuře Reuters na mezinárodním autosalonu v Detroitu. Minulý měsic Marchionne řekl, že Chrysler by mohl vstoupit s akciemi na newyorskou burzu v roce 2013.
O plánech aliance s PSA včera s odkazem na dobře informované zdroje informoval italský list Corriere della Sera, podle něhož je PSA připravena o takovéto alianci jednat. "O této věci jsem nejednal," řekl na to Marchionne podle mluvčí Chrysleru.
Marchionne poté sám uvedl, že s šéfem PSA Philippem Varionem byl v pondělí v Detroitu na večeři a o spojení Fiatu s druhou největší evropskou automobilkou po německé skupině Volkswagen se podle jeho slov nemluvilo. PSA dnešní zprávu tisku komentovat odmítla.
Marchionne v pondělí uvedl, že má "v podstatě" zájem o spolupráci s další automobilkou, aby Fiat Chrysler splnil vytyčený cíl dosáhnout do roku 2014 ročního prodeje šesti milionů vozů. Dodal, že evropský automobilový průmysl potřebuje konsolidaci, která v nepříznivé ekonomické situaci sníží náklady a nejistotu. Vyloučil ale možnost spojení s německým Opelem, který nyn patří americké GM.
O možném spojení Fiatu a PSA se v italském tisku spekulovalo již v roce 2009. Dohady utichly poté, co se Fiat v témže roce dohodl na partnerství s Chryslerem. Fiat a Peugeot vzájemně spolupracují na výrobě některých vozů a součásek od 70. let.
Akcie Fiatu i PSA dnes posílily o více než pět procent a jejich výkon překonal růst celého evropského automobilového sektoru, jehož index stoupl o 3,7 procenta. Nejmenovaný italský analytik agentuře Reuters řekl, že spojení těchto automobilek by bylo přínosné, protože by snížilo náklady. Těžko by se ale prosazovalo, protože by znamenalo uzavírání některých závodů v obou zemích.
Fiat začátkem tohoto měsíce zvýšil svůj podíl v Chrysleru na 58,5 procenta z předchozích 53,5 procenta. Loni v létě se stal většinovým majitelem Chrysleru poté, co dokončil převzetí státních podílů USA a Kanady.