Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Citroen C-Airdream: nic není jak bývalo

Filip Razim
Francouzská automobilka představí na autosalónu v Paříži zajímavou studii vozu budoucnosti C-Airdream. Vůz disponuje několika mimořádně zajímavými nekonvenčními řešeními a ukazuje tak možný budoucí vývoj automobilů.

Design a karosérie

Čtyřmístné kupé s dlouhým rozvorem a velkou prosklenou plochou ukazuje možné budoucí trendy ve vývoji automobilového designu, ergonomie a způsobu ovládání. V tomto voze je totiž všechno jinak, neboť ani volant není tím, čím je dnes.

Dlouhá štíhlá silueta nového kupé, zaručuje malý koeficient odporu vzduchu (CX=0,28). Velký rozvor a velmi krátké převisy karosérie prozměnu zase solidní jízdní vlastnosti.

Tvar karosérie mixuje zaoblené futuristické prvky (prosklená kabina) se současnými trendy k hranatosti a agresivnosti (tvar předních a zadních světlometů). Vůz jezdí na velkých 18palcových kolech z lehkých slitin s chromovaným povrchem.

Čelní sklo, které je extrémně skloněné, plynule navazuje na linii kapoty a pokračuje mírně se svažující střechou. Celý prostor pro cestující působí velmi vzdušným dojmem, což není u sportovního kupé zrovna obvyklé. Celá kabina vypadá doslova jako průhledná bublina, neboť zasklená plocha je extrémní a jedině sloupky karosérie jsou z konvenční oceli. Jedinou výtku lze mít k řešení zavazadlového prostoru, jehož využitelný objem musel ustoupit estetickému ztvárnění zádě, kdy se boční prolisy sbíhají těsně k sobě a výrazně tak omezují velikost prostoru pro zavazadla.

Motor a převodovka

Koncept C-Airdream je poháněn konvenčním spalovacím motorem 3.0 V6 o výkonu 150 kW (210 k), který je spřažen s automatickou převodovkou s možností manuálního režimu.

Vůz je vybaven pokročilým vzduchovým odpružením Hydractive 3 se 2 nastavitelnými režimy - sportovním a komfortním.

Interiér

Vzdušný a prostorný vnitřek vozu ustavuje zcela nová měřítka v chápání ergonomie a ovládání automobilu. Řidič vůz ovládá kompletně přes drive-by-wire systém, tedy bez jakýchkoli mechanických vazeb na brzdy, řízení či škrtící klapku v motoru. Volant a přidružené ovladače jsou pouze vnějšími spínači elektronických systémů a vůz zcela postrádá pedály brzdy a plynu.

Výrazně anatomicky tvarovaná křesla jsou elektricky nastavitelná a řidič má mnoho prostoru i pro nohy vzhledem k chybějícím pedálům. Veškeré ovládací prvky jsou soustředěny na volantu a na opěrce ruky, kde se nachází ovladač podobný systému i-Drive z BMW řady 7.

Volant má pevnou střední část a otáčí se pouze vnější obroučka a část ovladačů. Řidič přidává plyn a brzdí tlakem prstů na příslušné pohyblivé části středu volantu, které jsou umístěny zhruba tam, kde v dnešních luxusních vozech nalezneme páčky sekvenčního řazení. Na obroučce volantu nalezneme též tlačítka +/- pro manuální změnu převodových stupňů.

Řízení má variabilní převod závislý na rychlosti, momentální přilnavosti a dalších faktorech a elektronika například též samočinně koriguje vybočení vozu při brždění na povrchu s asymetrickou adhezí. Například pro usnadnění parkovacích manévrů dostane řízení velmi strmý převod s pouhou jedinou otáčkou volantu mezi oběma krajními polohami.

Otáčkoměr a rychloměr nemají kulatý, nýbrž podlouhlý tvar a jsou promítány na LCD displej umístěný nad osou volantu.

Brzdový systém vyvíjí tlak na kotouč každého kola zcela nezávisle podle aktuální přilnavosti toho kterého kola.

Citroen tvrdí, že ovládání vozu pouze rukama je intuitivní a v reálu dokonce umožňuje rychlejší reakce vzhledem k minimalizaci zbytečných pohybů.



Filip Razim