Citroen C-Airdream: nic není jak bývalo

Citroen C-Airdream: nic není jak bývalo

 
 
17.9. 2002

Francouzská automobilka představí na autosalónu v Paříži zajímavou studii vozu budoucnosti C-Airdream. Vůz disponuje několika mimořádně zajímavými nekonvenčními řešeními a ukazuje tak možný budoucí vývoj automobilů.

Design a karosérie

Čtyřmístné kupé s dlouhým rozvorem a velkou prosklenou plochou ukazuje možné budoucí trendy ve vývoji automobilového designu, ergonomie a způsobu ovládání. V tomto voze je totiž všechno jinak, neboť ani volant není tím, čím je dnes.

Dlouhá štíhlá silueta nového kupé, zaručuje malý koeficient odporu vzduchu (CX=0,28). Velký rozvor a velmi krátké převisy karosérie prozměnu zase solidní jízdní vlastnosti.

Tvar karosérie mixuje zaoblené futuristické prvky (prosklená kabina) se současnými trendy k hranatosti a agresivnosti (tvar předních a zadních světlometů). Vůz jezdí na velkých 18palcových kolech z lehkých slitin s chromovaným povrchem.

Čelní sklo, které je extrémně skloněné, plynule navazuje na linii kapoty a pokračuje mírně se svažující střechou. Celý prostor pro cestující působí velmi vzdušným dojmem, což není u sportovního kupé zrovna obvyklé. Celá kabina vypadá doslova jako průhledná bublina, neboť zasklená plocha je extrémní a jedině sloupky karosérie jsou z konvenční oceli. Jedinou výtku lze mít k řešení zavazadlového prostoru, jehož využitelný objem musel ustoupit estetickému ztvárnění zádě, kdy se boční prolisy sbíhají těsně k sobě a výrazně tak omezují velikost prostoru pro zavazadla.

Motor a převodovka

Koncept C-Airdream je poháněn konvenčním spalovacím motorem 3.0 V6 o výkonu 150 kW (210 k), který je spřažen s automatickou převodovkou s možností manuálního režimu.

Vůz je vybaven pokročilým vzduchovým odpružením Hydractive 3 se 2 nastavitelnými režimy - sportovním a komfortním.

Interiér

Vzdušný a prostorný vnitřek vozu ustavuje zcela nová měřítka v chápání ergonomie a ovládání automobilu. Řidič vůz ovládá kompletně přes drive-by-wire systém, tedy bez jakýchkoli mechanických vazeb na brzdy, řízení či škrtící klapku v motoru. Volant a přidružené ovladače jsou pouze vnějšími spínači elektronických systémů a vůz zcela postrádá pedály brzdy a plynu.

Výrazně anatomicky tvarovaná křesla jsou elektricky nastavitelná a řidič má mnoho prostoru i pro nohy vzhledem k chybějícím pedálům. Veškeré ovládací prvky jsou soustředěny na volantu a na opěrce ruky, kde se nachází ovladač podobný systému i-Drive z BMW řady 7.

Volant má pevnou střední část a otáčí se pouze vnější obroučka a část ovladačů. Řidič přidává plyn a brzdí tlakem prstů na příslušné pohyblivé části středu volantu, které jsou umístěny zhruba tam, kde v dnešních luxusních vozech nalezneme páčky sekvenčního řazení. Na obroučce volantu nalezneme též tlačítka +/- pro manuální změnu převodových stupňů.

Řízení má variabilní převod závislý na rychlosti, momentální přilnavosti a dalších faktorech a elektronika například též samočinně koriguje vybočení vozu při brždění na povrchu s asymetrickou adhezí. Například pro usnadnění parkovacích manévrů dostane řízení velmi strmý převod s pouhou jedinou otáčkou volantu mezi oběma krajními polohami.

Otáčkoměr a rychloměr nemají kulatý, nýbrž podlouhlý tvar a jsou promítány na LCD displej umístěný nad osou volantu.

Brzdový systém vyvíjí tlak na kotouč každého kola zcela nezávisle podle aktuální přilnavosti toho kterého kola.

Citroen tvrdí, že ovládání vozu pouze rukama je intuitivní a v reálu dokonce umožňuje rychlejší reakce vzhledem k minimalizaci zbytečných pohybů.



Výroba Tesly Model 3 vázne, nejhorší výrobní peklo však už pominulo Výroba Tesly Model 3 vázne, nejhorší výrobní peklo však už pominulo

Tesla vkládala do Modelu 3 velké naděje, stejně tak…

Řecko pokračuje v privatizaci, odkoupí většinu v plynárenské společnosti DESFA Řecko pokračuje v privatizaci, odkoupí většinu v plynárenské společnosti DESFA

Řecko přijalo nabídku konsorcia vedeného italskou…

Komentář Evžena Tošenovského: Odmítat diesely je nerozum Komentář Evžena Tošenovského: Odmítat diesely je nerozum

Dva a půl roku po vypuknutí emisního skandálu, který se…

 
 

Tapety

Citroën C-Airdream Citroën C-Airdream
Citroën C-Airdream Citroën C-Airdream
Citroën C-Airdream Citroën C-Airdream
Citroën C-Airdream Citroën C-Airdream
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Levné SUV Škody poprvé bez maskování. Kamiq odhaluje také interiér Levné SUV Škody poprvé bez maskování. Kamiq odhaluje také interiér

Jen pár dnů nás dělí od světové premiéry nového…

Řidiči, pozor! Zítra se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami Řidiči, pozor! Zítra se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami

Měření rychlosti bude probíhat v rámci celoevropské akce…

 





 
Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Dnes 18:50

Model 2101 byl v roce 1970 prvním sériovým autem nově založené automobilky v městě Toljatti. Vyráběl se až do roku 1988.




Blesk.cz

Stává se ze mě zombie, říká zprávařka Lašková! Má trable s ňadry

Stává se ze mě zombie, říká zprávařka Lašková! Má…

Moderátorka zpráv FTV Prima Gábina Kratochvílová Lašková (28) je už od Velikonoc maminkou chlapečka Benedikta.…

Smůla Venduly Pizingerové: Ve chvilce přišla o auto i peníze!

Smůla Venduly Pizingerové: Ve chvilce přišla o auto…

Jako by nestačilo, že na své narozeniny musela Vendula Pizingerová (46) překonat sama sebe, a zpocená a neumytá…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Čeští brankáři pro MS: Francouz je jistota, jaké šance mají ostatní?

Čeští brankáři pro MS: Francouz je jistota, jaké…

Trenéři české hokejové reprezentace mají v přípravě na MS v Dánsku starosti s marodkou v obraně, ale realizační…

 

Reflex.cz

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Napadlo vás někdy, že i smlouva o vašich penězích může být „skrytě politicky korektní“? Ne? Tak já vám ukážu, že…

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době byl nepochybně označen za sexistický

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době…

Računari znamená v bosenštině prostě „počítače“. Stejný název nesl i v bývalé Jugoslávii proslulý časopis, jenž…