Citroen C-Airdream: nic není jak bývalo

Citroen C-Airdream: nic není jak bývalo

 
 
17.9. 2002

Francouzská automobilka představí na autosalónu v Paříži zajímavou studii vozu budoucnosti C-Airdream. Vůz disponuje několika mimořádně zajímavými nekonvenčními řešeními a ukazuje tak možný budoucí vývoj automobilů.

Design a karosérie

Čtyřmístné kupé s dlouhým rozvorem a velkou prosklenou plochou ukazuje možné budoucí trendy ve vývoji automobilového designu, ergonomie a způsobu ovládání. V tomto voze je totiž všechno jinak, neboť ani volant není tím, čím je dnes.

Dlouhá štíhlá silueta nového kupé, zaručuje malý koeficient odporu vzduchu (CX=0,28). Velký rozvor a velmi krátké převisy karosérie prozměnu zase solidní jízdní vlastnosti.

Tvar karosérie mixuje zaoblené futuristické prvky (prosklená kabina) se současnými trendy k hranatosti a agresivnosti (tvar předních a zadních světlometů). Vůz jezdí na velkých 18palcových kolech z lehkých slitin s chromovaným povrchem.

Čelní sklo, které je extrémně skloněné, plynule navazuje na linii kapoty a pokračuje mírně se svažující střechou. Celý prostor pro cestující působí velmi vzdušným dojmem, což není u sportovního kupé zrovna obvyklé. Celá kabina vypadá doslova jako průhledná bublina, neboť zasklená plocha je extrémní a jedině sloupky karosérie jsou z konvenční oceli. Jedinou výtku lze mít k řešení zavazadlového prostoru, jehož využitelný objem musel ustoupit estetickému ztvárnění zádě, kdy se boční prolisy sbíhají těsně k sobě a výrazně tak omezují velikost prostoru pro zavazadla.

Motor a převodovka

Koncept C-Airdream je poháněn konvenčním spalovacím motorem 3.0 V6 o výkonu 150 kW (210 k), který je spřažen s automatickou převodovkou s možností manuálního režimu.

Vůz je vybaven pokročilým vzduchovým odpružením Hydractive 3 se 2 nastavitelnými režimy - sportovním a komfortním.

Interiér

Vzdušný a prostorný vnitřek vozu ustavuje zcela nová měřítka v chápání ergonomie a ovládání automobilu. Řidič vůz ovládá kompletně přes drive-by-wire systém, tedy bez jakýchkoli mechanických vazeb na brzdy, řízení či škrtící klapku v motoru. Volant a přidružené ovladače jsou pouze vnějšími spínači elektronických systémů a vůz zcela postrádá pedály brzdy a plynu.

Výrazně anatomicky tvarovaná křesla jsou elektricky nastavitelná a řidič má mnoho prostoru i pro nohy vzhledem k chybějícím pedálům. Veškeré ovládací prvky jsou soustředěny na volantu a na opěrce ruky, kde se nachází ovladač podobný systému i-Drive z BMW řady 7.

Volant má pevnou střední část a otáčí se pouze vnější obroučka a část ovladačů. Řidič přidává plyn a brzdí tlakem prstů na příslušné pohyblivé části středu volantu, které jsou umístěny zhruba tam, kde v dnešních luxusních vozech nalezneme páčky sekvenčního řazení. Na obroučce volantu nalezneme též tlačítka +/- pro manuální změnu převodových stupňů.

Řízení má variabilní převod závislý na rychlosti, momentální přilnavosti a dalších faktorech a elektronika například též samočinně koriguje vybočení vozu při brždění na povrchu s asymetrickou adhezí. Například pro usnadnění parkovacích manévrů dostane řízení velmi strmý převod s pouhou jedinou otáčkou volantu mezi oběma krajními polohami.

Otáčkoměr a rychloměr nemají kulatý, nýbrž podlouhlý tvar a jsou promítány na LCD displej umístěný nad osou volantu.

Brzdový systém vyvíjí tlak na kotouč každého kola zcela nezávisle podle aktuální přilnavosti toho kterého kola.

Citroen tvrdí, že ovládání vozu pouze rukama je intuitivní a v reálu dokonce umožňuje rychlejší reakce vzhledem k minimalizaci zbytečných pohybů.



Europarlament bude k Babišově možnému střetu zájmů přijímat usnesení Europarlament bude k Babišově možnému střetu zájmů přijímat usnesení

Poslanci Evropského parlamentu budou ve čtvrtek hlasovat…

Mayová odložila hlasování o dohodě s Evropskou unií o brexitu Mayová odložila hlasování o dohodě s Evropskou unií o brexitu

Proces britského odcházení z Evropské unie se ještě více…

Macron chce zvýšit minimální mzdu, reaguje tak na demonstrace Macron chce zvýšit minimální mzdu, reaguje tak na demonstrace

V reakci na protesty hnutí takzvaných žlutých vest slíbil…

 
 

Tapety

Citroën C-Airdream Citroën C-Airdream
Citroën C-Airdream Citroën C-Airdream
Citroën C-Airdream Citroën C-Airdream
Citroën C-Airdream Citroën C-Airdream
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě

Vozy Škoda jsou známé pro svá chytrá řešení. Mnohdy…

Škoda Tudor je nejsmutnější koncept české značky. Víte, proč tomu tak je? Škoda Tudor je nejsmutnější koncept české značky. Víte, proč tomu tak je?

Dvoudveřové komfortní kupé na základě Superbu. Tuto bombu…

 





 
Honda Prelude (1978-2001): Legendární japonské kupé debutovalo před 40 lety

Honda Prelude (1978-2001): Legendární japonské kupé debutovalo před 40 lety

Včera

Prelude vlastně patřila do střední třídy, stala se kultem a dodnes má po světě spoustu fanoušků. Dočkala se pěti generací.




Blesk.cz

Stranger Things 3: Byly odhaleny názvy epizod

Stranger Things 3: Byly odhaleny názvy epizod

Netflix zveřejnil teaser video k třetí sérii sci-fi retro seriálu Stranger Things. Odhalil v něm názvy epizod,…

Pacienti s otravou krve z nemocnice ve Frýdlantu: Odškodné až stovky tisíc!

Pacienti s otravou krve z nemocnice ve Frýdlantu:…

Devět pacientů, u nichž v minulých dnech po operaci v soukromé Nemocnici Frýdlant došlo k otravě krve, by mělo…

 

iSport.cz

Bolavá prsa, malé platy i hraní v sukních. Fotbalistky Sparty prolomily tabu

Bolavá prsa, malé platy i hraní v sukních.…

Dělají sport, který milují, ale oproti mužům jsou na tom v některých aspektech mnohem hůř. Fotbalistky Sparty…

Luxusní stáje rostou u O2 areny. Koním staví i sprchy s teplou vodou

Luxusní stáje rostou u O2 areny. Koním staví i…

Pořadatelé parkurové soutěže Global Champions Prague PlayOffs 2018 svádějí boj s časem. Po florbalovém…

 

Reflex.cz

Fotograf šest let sledoval život veverek a výsledek je překvapující. Podívejte se na jedinečné snímky

Fotograf šest let sledoval život veverek a výsledek…

Geert Weggen je nizozemský fotograf zabývající se dokumentováním přírody. Za posledních šest let se však jeho…

Politizace práce tajných služeb. Co horšího si přát?

Politizace práce tajných služeb. Co horšího si přát?

Kontrarozvědce BIS se její výroční zprávou podařilo na týden rozvířit vody nikoliv ve zpravodajské komunitě, jak…