Český trh v říjnu 2010: Citroën C1 v minivozech bronzový, kategorie ztratila 30 %
Celkové počty jsou však nižší než obvykle. V desátém měsíci letošního roku bylo v této třídě zaregistrováno pouze 376 nových aut. Oproti říjnu 2009 je tento výsledek horší o 160, v procentním vyjádření o -29,9 %. Loni jich bylo 536.
Vláda Pandy mezi městskými přibližovadly zůstává neohrožená, hranatý Ital s polským pasem zvítězil s 93 kusy, magická stovka mu nicméně tentokrát zůstala zapovězena. Druhý je Spark, který uplynulý měsíc zakončil na 66 registracích. Třetí příčku okupuje již v titulku zmíněný Citroën C1 s rovnou čtyřicítkou kusů. Čtvrté místo obsadil s minimální ztrátou Splash od Suzuki (39 nových aut), první pětku uzavírá Hyundai i10. K tomuto pro něj netradičnímu umístění mu stačilo pouhých 29 exemplářů.
Mezi nejlepšími nenajdeme Kiu Picanto, ani Fiat 500. Ten skončil až v samém závěru první desítky a byl překonán i nováčkem od Suzuki: modelem Alto. I když má nejmenší evropské suzuki maličký zavazadlový prostor, za základní cenu pod 190 tisíc nabízí velmi slušnou výbavu. Ta čítá čtveřici airbagů, elektrická okna vpředu (zadní jsou beztak pouze výklopná), rádio s CD a MP3, klimatizaci, výškově nastavitelný volant a centrální zamykání s dálkovým ovládáním. U většiny konkurentů za tyto prvky, pokud je vůbec nabízejí, musíte připlácet a jejich konečná cena se dostane na vyšší úroveň.
V porovnání s loňským říjnem si Panda pohoršila dost radikálně (o -39,2 %), před rokem se prodalo 153 kusů a prala se o první místo, jak jinak, se Sparkem. Ten se letos propadl ještě více (o -56,3 %), ztratil 85 registrací. Počty francouzského mikra s rodištěm ve středočeském Kolíně naopak vzrostly o 48,1 %. V říjnu 2009 bylo nově přihlášeno do provozu v zemi jeho vzniku 27 vozů, po dvanácti měsících tedy C1 získala 13 kusů. Suzuki Splash má také více, i když jen o devět aut a 30 %. Zbývá nám i10, která má o 45,3 % méně. Před rokem našlo své nové majitele 53 automobilů tohoto typu (v říjnu 2010 -24). První tři modely z loňského žebříčku tak do jednoho mohutně ztratily.
Skokanem podle maximálního navýšení je maličký Smart ForTwo (+300 %, z 1 na 4), následuje již vzpomínaný Citroën C1, jehož výsledek je přece jen relevantnější. Dále si hodně polepšila Toyota Aygo (+33,3 %, osm kusů kusů místo pěti) a také Splash, ale rovněž o něm už jsme se zmiňovali. Mezi propadáky je jedničkou Spark před i10 a Pandou, příliš se nedařilo ani Renaultu Twingo (-39,1 %), slovinský Francouz (nebo francouzský Slovinec?) ovšem ztratil ajen devět registrací.
Třída mini, registrace na českém trhu v říjnu 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 10/2010 | 1-10/2010 | 10/2010 | 1-10/2010 |
1. | Fiat PANDA | 93 | 1278 | 24,7% | 27,1% |
2. | Chevrolet SPARK | 66 | 744 | 17,6% | 15,8% |
3. | Citroën C1 | 40 | 328 | 10,6% | 6,9% |
4. | Suzuki SPLASH | 39 | 377 | 10,4% | 8,0% |
5. | Hyundai i10 | 29 | 592 | 7,7% | 12,5% |
6. | Kia PICANTO | 25 | 384 | 6,6% | 8,1% |
7. | Peugeot 107 | 23 | 271 | 6,1% | 5,7% |
8. | Suzuki ALTO | 19 | 30 | 5,1% | 0,6% |
9. | Renault TWINGO | 14 | 110 | 3,7% | 2,3% |
10. | Fiat 500 | 8 | 357 | 2,1% | 7,6% |
10. | Toyota AYGO | 8 | 87 | 2,1% | 1,8% |
12. | Mini | 5 | 73 | 1,3% | 1,5% |
12. | Smart FORTWO | 4 | 48 | 1,1% | 1,0% |
14. | Renault WIND | 1 | 7 | 0,3% | 0,1% |
14. | Subaru JUSTY | 1 | 8 | 0,3% | 0,2% |
14. | Toyota IQ | 1 | 9 | 0,3% | 0,2% |
- | Ostatní modely | 0 | 20 | 0,0% | 0,4% |
- | CELKEM | 376 | 4723 | 100,0% | 100,0% |
Celý trh od začátku roku klesl, a to o 640 jednotek. Procentní pád je na hodnotě -11,9 %, oproti září se tedy zvětšil o celá 2 %. Místo loňských 5.363 se prodalo 4.723 miniaut.
V celkovém pořadí od ledna vede stále Panda s 1.278 vozy, její podíl ve třídě je momentálně 27,1 %. Jako jediná překročila magickou tisícovku. Druhý je Spark (744, 15,8 %) a třetí i10 (592, 12,5 %). Na průběžné čtvrté příčce se nachází Kia Picanto (384, 8,1 %), pátý je Splash, který Picantu dýchá na záda (377, 8 %) a navíc přeskočil nyní šestou pětistovku od Fiatu (357, 7,6 %). V závěsu je ještě Citroën C1 (328, 6,9 %), mezi těmito čtyřmi modely se s největší pravděpodobností rozhodne o konečném bronzu pro letošní rok.
Ve srovnání s tím minulým si úspěšnější ze dvou italsko-polských mini polepšilo o 12,6 % (+243 registrací). Spark má naopak -29,2 %, letos se prodalo o 307 aut méně. Hyundai i10 ztratil -20,1 % a 149 vozů. Picanto kleslo o mohutných -32,6%, rozhodlo se pro něj o 186 domácích zákazníků, či spíše zákaznic méně. Ani Splash na tom není bůhvíjak slavně (- 210, -35,8 %). Naopak ruce si mohou mnout jak v Turíně, tak i v polských Tychách. Fiat 500 sice z celkové Top 5 vypadl, jeho nárůst ale dosahuje stále vysokých +104 % (+182 registrací). To je mimochodem ze všech miniaut nejlepší hodnota.
Říjnové přírůstky mezi turbodiesely představují pouhý jeden Smart ForTwo a rovněž jediný Mini, nikdo jiný si žádný vůz do této statistiky nepřipsal.