Tenhle revoluční podvozek bude ideální pro české silnice. Komfortem strčí do kapsy všechny!
Inovace se v automobilovém světě v posledních letech primárně zaměřují na vylepšování elektrického pohonu nebo zlepšování elektronických systémů pomáhajících s řízením. Americká firma ClearMotion se však zaměřila na jeden důležitý aspekt aut, jejich komfort a představuje revoluční proaktivní podvozek.
Ten je podle autorů nejrychleji pracující proaktivní podvozek na světě, který dokáže pracovat mnohem lépe než vzduchové podvozky takových aut jako Mercedes-Benz S nebo Bentley Continental GT. „Skutečně poskytuje takřka okamžitou úroveň izolace, že si nápadného rozdílu všimnete už po pár metrech jízdy,“ tvrdí generální ředitel společnosti ClearMotion Shak Avadhany. Vedle komfortu podvozek pomáhá i bezpečnosti (auto zůstává stabilní) a schopnostem auta (projede zatáčku rychleji).
Systém prezentovaný i prostřednictvím přiložených videí dokáže výrazně potlačit náklony karoserie. V tomto případě se tak auto na nerovnostech typu zpomalovacích pruhů rozhoupe jen minimálně, kabina vlastně zůstává na svém místě a na hrbolech pracují jen kola. Zkrátka takový efekt létajícího koberce, o němž mluví Citroën v případě nového C4 Cactus.
Jestliže však C4 Cactus využívá tlumiče s hydraulickými dorazy, řešení ClearMotion funguje jinak. Srdcem systému je u tlumiče každého z kol uložené zařízení Activalve, softwarově řízené, elektrohydraulické zařízení, které sleduje povrch silnice a okamžitě na něj reaguje.
Vychází z léty vyvíjeného řešení firmy Bose, využívající tlumič s aktivním ventilem, který tekutině uvnitř dovoluje pronikat dovnitř a ven. Díky speciálnímu softwaru se tak tlumiče mění do aktuátorů, díky nimž se mohou aktivně, spíše než pasivně, pohybovat v reakci na povrch vozovky. „Používáme akcelerometry pracující v reálném čase, které čtou povrch silnice a okamžitě reagují, s motory zajišťujícími jedinečnou kvalitu jízdy,“ doplňuje Avadhany.
Přestože je firma vyvíjející tento sytém původně americká, založená bývalými studenty MIT, velká část testování probíhala ve Velké Británii. Avadhany má v tomto ohledu jasno, vedle kvality tamějších inženýrů šlo hlavně o využití britských silnic, proslavených svou nekvalitou. Takže jestli podvozek funguje v Anglii, měl by dobře fungovat i na českých cestách.
Na papíře a na přiložených videích systém vypadá hodně zajímavě, a tak bychom si ho rádi vyzkoušeli i naživo. Tak dlouho by to trvat nemuselo, protože o novinku údajně projevilo zájem pět automobilových výrobců. Firma je nejmenuje, prototyp svého řešení nicméně využívá na BMW 5 nebo Tesle Model S. V sérii by se dokonce proaktivní podvozek ClearMotionu měl objevit již v příštím roce, a to v blíže nespecifikovaném modelu s nízkým počtem vyrobených kusů. K většímu rozšíření tohoto systému má pak dojít v roce 2020. Firma přitom zdůrazňuje, že komplexní řešení bylo vyvíjeno s ohledem i na cenovku, a tak by nemělo znamenat nesmyslnou výši příplatku. Právě to byl spolu s vysokou hmotností problém podobného řešení firmy Bose, které se nakonec v sériové výrobě neobjevilo.