Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tenhle revoluční podvozek bude ideální pro české silnice. Komfortem strčí do kapsy všechny!

David Bureš
Diskuze (3)
Firma ClearMotion má za cíl výrazně vylepšit komfort aut a potlačit náklony jejich karoserie. Její řešení se v sérii má objevit již v roce 2019.

Inovace se v automobilovém světě v posledních letech primárně zaměřují na vylepšování elektrického pohonu nebo zlepšování elektronických systémů pomáhajících s řízením. Americká firma ClearMotion se však zaměřila na jeden důležitý aspekt aut, jejich komfort a představuje revoluční proaktivní podvozek.

Ten je podle autorů nejrychleji pracující proaktivní podvozek na světě, který dokáže pracovat mnohem lépe než vzduchové podvozky takových aut jako Mercedes-Benz S nebo Bentley Continental GT. „Skutečně poskytuje takřka okamžitou úroveň izolace, že si nápadného rozdílu všimnete už po pár metrech jízdy,“ tvrdí generální ředitel společnosti ClearMotion Shak Avadhany. Vedle komfortu podvozek pomáhá i bezpečnosti (auto zůstává stabilní) a schopnostem auta (projede zatáčku rychleji).

Systém prezentovaný i prostřednictvím přiložených videí dokáže výrazně potlačit náklony karoserie. V tomto případě se tak auto na nerovnostech typu zpomalovacích pruhů rozhoupe jen minimálně, kabina vlastně zůstává na svém místě a na hrbolech pracují jen kola. Zkrátka takový efekt létajícího koberce, o němž mluví Citroën v případě nového C4 Cactus.

Jestliže však C4 Cactus využívá tlumiče s hydraulickými dorazy, řešení ClearMotion funguje jinak. Srdcem systému je u tlumiče každého z kol uložené zařízení Activalve, softwarově řízené, elektrohydraulické zařízení, které sleduje povrch silnice a okamžitě na něj reaguje.

Vychází z léty vyvíjeného řešení firmy Bose, využívající tlumič s aktivním ventilem, který tekutině uvnitř dovoluje pronikat dovnitř a ven. Díky speciálnímu softwaru se tak tlumiče mění do aktuátorů, díky nimž se mohou aktivně, spíše než pasivně, pohybovat v reakci na povrch vozovky. „Používáme akcelerometry pracující v reálném čase, které čtou povrch silnice a okamžitě reagují, s motory zajišťujícími jedinečnou kvalitu jízdy,“ doplňuje Avadhany.

Přestože je firma vyvíjející tento sytém původně americká, založená bývalými studenty MIT, velká část testování probíhala ve Velké Británii. Avadhany má v tomto ohledu jasno, vedle kvality tamějších inženýrů šlo hlavně o využití britských silnic, proslavených svou nekvalitou. Takže jestli podvozek funguje v Anglii, měl by dobře fungovat i na českých cestách.

Na papíře a na přiložených videích systém vypadá hodně zajímavě, a tak bychom si ho rádi vyzkoušeli i naživo. Tak dlouho by to trvat nemuselo, protože o novinku údajně projevilo zájem pět automobilových výrobců. Firma je nejmenuje, prototyp svého řešení nicméně využívá na BMW 5 nebo Tesle Model S. V sérii by se dokonce proaktivní podvozek ClearMotionu měl objevit již v příštím roce, a to v blíže nespecifikovaném modelu s nízkým počtem vyrobených kusů. K většímu rozšíření tohoto systému má pak dojít v roce 2020. Firma přitom zdůrazňuje, že komplexní řešení bylo vyvíjeno s ohledem i na cenovku, a tak by nemělo znamenat nesmyslnou výši příplatku. Právě to byl spolu s vysokou hmotností problém podobného řešení firmy Bose, které se nakonec v sériové výrobě neobjevilo.

David Bureš
Diskuze (3)
11. 8. 2020 07:23
Podvozek
To se dalo čekat, že začnou výrobci vyrábět auta s lepšími podvozky, protože ty silnice, co u nás jsou, to je katastrofa. Po nich se nedá jet rychle ani pomalu, strašný. Já mám auto už docela dlouho a letos jsem se radši objednal na test podvozku u http://www.pneu-novak.cz/…ku-praha-10.html , protože u nás před vesnicí je cesta v katastrofálním stavu, a když po ní 2x za den jedu, tak to pro auto není úplně dobré.
17. 5. 2018 02:57
Octavia tdi
Uz se tesim, az mi to Pepa od vedle namontuje do moji Octy 1.9tdi. Ta bude drzet jak pribita v zatackach. A jak to nacipuju tak nema nikdo sanci ! Snad zo pujde sehnat v Polsku na burze
Avatar - rokyta.p
16. 5. 2018 23:00
Citroen C8 a Landcruiser 100 pro všechny
Každá snaha se cení. Osobně se divím, že výrobci vymýšlejí a snaží se vnutit kdejakou předraženou krávovinu, přitom auto mnohdy péruje stejně katastrofálně jako Octavia 3. Ale koukat se na cestu a podle toho průběžně přenastavovat tlumiče umí za příplatek Mercedes w222. Chce to větší zdvih, adaptivní tlumiče a síly dobře rozkládat do více věcí, třeba i do zásobníků jak to umí třeba Landruiser 100. Jde vidět že moderní vzduch není všemocný jak si někteří myslí.