TEST Škoda Elroq 85 (210 kW) – Budoucí evropská jednička?
Druhý svébytný elektromobil od Škodovky je vlastně jen zkráceným enyaqem. Na kvalitách mu to však neubírá, o čemž svědčí o vysoké prodeje v Evropě, které Škodu Elroq mohou vynést až na příčku nejvyšší.
Design, interiér
Menší sourozenec služebně staršího SUV Enyaq je skutečným sourozencem. Škoda Elroq je totiž skutečně primárně zkrácenou verzí větší elektrické škodovky, která se světu představila již v roce 2020. Když měl elroq loni světovou premiéru, po stránce designu se lišil prakticky pouze odlišnou přední částí. Takzvaná maska Tech-Deck Face je jedním z poznávacích znaků stylistického jazyka Modern Solid, který postupně dostanou všechny škodovky.
Jenže tohle odlišení již neplatí. Mladoboleslavská automobilka totiž tváře svých obou elektromobilů sjednotila, rozeznat je z čelního pohledu proto zvládne málokdo.
Výrazná celková příbuznost modelů Elroq a Enyaq není náhodou. Automobilka totiž potřebovala rychle a co nejlevněji vyvinout další vůz, který jí pomůže mimo jiné se stále přísnějšími emisními limity. Na rozdíl od Volkswagenu a Cupry se nevydala cestou kompaktního hatchbacku (ID.3 a Born), ale vsadila na populárnější koncepci sportovně-užitkového auta, což se u výchozího modelu Enyaq doslova nabízelo. Škoda navíc příští rok uvede ještě menší crossover Epiq, který bude alternativou k velmi úspěšnému modelu Kamiq.
Hledej, šmudlo
Odlišnostem obou elektrických škodovek jsme se věnovali již dříve. Od té doby se trochu změnily vnější dimenze větší Škody Enyaq, která se díky modernizaci natáhla z 4649 na 4658 milimetrů. Rozvor v závislosti na verzi dosahuje 2766, respektive 2769 mm (RS), v případě elroqu máte k dispozici 4488 milimetrů, přičemž vzdálenost mezi nápravami je 2765 milimetrů.
Vnitřní prostor mají obě SUV prakticky totožný. Škoda Elroq má totiž kratší zadní převis, pro cestující se tedy nic nemění. Jestli na většině elektromobilů na vlastních platformách miluji, je to místo v podélném směru. Mladoboleslavská novinka není výjimkou. Zejména v druhé řadě pro kolena zbývá opravdu hodně centimetrů.
Rozdíl mezi oběma modely najdeme až za sedadly. Jestliže enyaq se standardní karoserií převeze 585 až 1710 litrů, menší model zvládne 480-1580 l.
Pokud by vás někdo se zavázanými očima postupně posadil do obou modelů, na 99,9 % byste podle interiéru nepoznali rozdíl. Elroq má totiž totožnou architekturu s malým displejem před řidičem s 5,3“ úhlopříčkou, který sice zobrazuje více informaci než kdysi, stále je to ovšem málo. Data sice máte k dispozici na středové obrazovce o úhlopříčce až 13 palců, člověka ale neustále nebaví si překlikávat mezi jednotlivými složkami. K dispozici máte head-up displej (standard pro verzi RS), za něj však v balíčku Advanced zaplatíte 50.000 (linie Sportline), respektive 115.000 Kč v případě testované verze Selection.
Tradičně chválím zachování čtveřice tlačítek pro stahování bočních oken. Sesterské Volkswageny ID. (a také Fordy Explorer a Capri na koncernové platformě MEB) totiž nepochopitelně dostaly pouze tlačítka dvě s tím, že mezi předkem a zadkem si přepínáte pomocí nepříliš citlivého dotykového nápisu Rear. Obě elektrické škodovky taktéž mají šest fyzických ovladačů pro rychlý přístup do menu klimatizace, jízdních režimu, asistenčních systémů a dalších funkcí.
Jestliže první roky s novými multimédii pro koncernová auta na platformách MQB a MEB byly za trest, po zasloužené kritice se situace rapidně změnila. Nyní již palubní systém skrze středový displej reaguje velmi rychle a bez sekání. K dispozici navíc máte předělanou strukturu nabídky s výrazně lepší ergonomií. Tu reprezentuje například pětice volitelných zkratek, které si můžete umístit do levé horní části monitoru. Já si tam třeba dávám rychlý vstup k vypnutí otravných „pomocníků“ v podobě udržování v jízdním pruhu a upozornění na překročení rychlostního limitu. U spalováků pak přidávám i vypínání stop/startu, které elroq logicky nemá.
I když, jak se to vezme. Již Škoda Enyaq totiž dostala funkci, která vůz vypne při opuštění vozidla. Když si proto potřebujete rychle někam odskočit (například otevřít branku), čeká vás startovní procedura znova. Tuhle „vychytávku“ bych si proto v koncernových elektromobilech klidně odpustil…
Motor, jízdní vlastnosti
Velmi podobný design, totožná, platforma, tudíž i stejné elektromotory a trakční akumulátory. Jedinou výjimkou je základní provedení Škody Elroq o výkonu 125 kW s baterií s využitelnou kapacitou 52 kW. Tuhle variantu enyaq sice také nabízel (jednalo se o akční model Tour s cenou 899.000 Kč), s příchodem menšího sourozence ovšem z nabídky nepřekvapivě vypadla.
Testované provedení 85 s pohonem zadních kol, elektromotorem APP550 s 210 kilowatty a 545 Nm a akumulátorem s využitelnými 77 kilowatthodinami představuje druhou nejvýkonnější a nejdražší volbu v rámci modelové řady. Výš je zatím pouze nedávno odhalené provedení RS s dvěma motory a pohonem všech kol a výkonem až 250 kilowattů, které má jiný akumulátor. S celkovou kapacitou 84 kWh a využitelnou ve výši 79 kilowatthodin a maximálním nabíjecím výkonem 185 kW je na tom o něco lépe.
Paradoxní je, že testovaná Škoda Elroq má ze všech variant nejnižší dobíjecí výkon 135 kW. Ještě nedávno přitom baterie byla schopna zvládnout o čtyřicet kilowattů více. Mladoboleslavská automobilka ovšem od června letošního roku změnila typ akumulátoru s nižší maximální hodnotou (platí to i pro model Enyaq), avšak lepší dobíjecí křivkou. Z 10 na 80 % kapacity se proto dostanete za 28 minut, Elroq RS to s pár kilowatthodinami navíc, avšak 185 kW, zvládne jen o dvě minuty rychleji. Ve výsledku se proto nemusíte cítit nijak dotčeni, na adekvátně výkonných stojanech budete o několik minut rychlejší než dosud.
Menší z dvojice elektrických SUV od Škody můžeme chápat jako skvělé druhé auto do rodiny. I proto bych se rozmýšlel, zda nevystačí levnější model 60 se 150 kilowatty a využitelnou kapacitou 59 kWh. Dynamicky na tom budete pořád velmi dobře (0-100 km/h za 8,0 sekund), přitom v případě linie Selection stojí o 84 tisíc méně. U Elroqu Sportline ušetříte dokonce rovných 100 tisíc. S reálným dojezdem až 350 kilometrů na tom přitom šedesátka není nijak zvlášť špatně.
Pokud však trváte na nejsilnější zadokolce, vymlouvat vám ji nebudu. Kouzlo 210 kilowattů a 545 newtonmetrů je vábivé, i když síla přichází spíše postupně, což je pro většinu moderních elektromobilů typické. Dřívější agresivní kopance jsou již minulostí.
V Elroqu 85 prakticky v žádné chvíli nepociťujete nedostatek dynamiky. Na stovce jste za 6,6 sekundy, takže se nemusíte bát ani předjíždění na venkovských cestách s větším provozem. Na druhou stranu sílu u elektromobilů ve výsledku stejně používáte jen v nutných případech. Elektřinu si totiž obvykle šetříte, takže s akcelerátorem většinou zacházíte velmi jemně. Je však příjemné, když ten potenciál k dispozici máte, ačkoliv ho nevyužíváte.
Navíc díky velkému akumulátoru si můžete troufnout i na delší výlety. Jestliže zmíněná verze 60 ujede zhruba 350 kilometrů, což znamená, že budete dobíjet nejpozději každých 300 km, Elroq 85 si troufne i na 500 kilometrů. Stačí efektivní a plynulá jízda s tím, že na dálnici se budete pohybovat do 130 km/h. Ostatně s větší a těžší Škodou Enyaq 85x po modernizaci s totožným výkonem, avšak dvěma elektromotory jsem na cestě z Prahy na Vysočinu a zpět po D1 dosáhl na hodnoty okolo 18 až 19 kWh/100 km, lehčí elroq s pohonem zadních kol si na totožné trase vystačí s čísly asi o 10 až 20 procent nižšími.

Známé kvality a něco navíc
Škoda Enyaq prakticky již od začátku potěšila vysokou úrovní cestovního komfortu i s velkými koly. Ty jsou však podmíněny podvozkem s adaptivními tlumiči pérování, za které u Elroqu Selection zaplatíte 30 tisíc korun. Vzhledem k tomu, že základem jsou devatenáctipalcové disky, tak bych nad tímto příplatkem uvažoval.
S ním je jízda na dvacítkách příjemnější. Tlumiče totiž lépe zvládají krotit velká a těžká kola, takže na českých cestách nebudete tolik trpět. Elektrická škodovka se přes nerovnosti přenáší poměrně ladně, z rytmu ji rozhodní pouze série větších či ostřejších nedokonalostí. Přesto i tak si zachovává dost klidu, což je pro většinu aut na platformě MEB typické.
Ve srovnání s enyaqem za volantem Škody Elroq hned cítíte kompaktnější délku. Stačí první zatáčka a všimnete si, že s sebou nemusíte tahat o 170 milimetrů delší záď. Auto je příjemně hbité, ochotně reaguje na změny směru, přitom si zachovává stabilitu, kterou podporuje v podlaze umístěný těžký akumulátor. Ten sám o sobě funguje jako zpevňující prvek a snižuje těžiště.
Ve srovnání s Volkswageny ID. cením též páčky pod volantem regulující intenzitu rekuperace. Když se s nimi naučíte, brzdový pedál přijde ke slovu jen při prudkém brzdění.
Závěr
Konkurence Škody Elroq přichází z řad mainstreamových i prémiových automobilek. Elektrický pohon totiž často smazává technický náskok dražších aut, který jinak vidíme u spalovacích modelů. Z porovnání s konkurencí vychází mladoboleslavská novinka velmi příznivě, byť technicky příbuzný Ford Explorer je na tom z pohledu základní ceny ještě o chlup lépe. Renault Scenic zase boduje větším akumulátorem.
Ve srovnání se Škodou Enyaq u elroqu ušetříte 98 tisíc korun (verze Selection), u stupně Sportline dokonce ještě o dvacet tisíc korun více. Menší SUV je přitom v mnoha ohledech totožné, přitom se řídí o něco lépe, jen má menší zavazadelník, což v případě druhého auta v rodině nehraje takovou roli.
Škoda Elroq vs. konkurence | |||||
Škoda Elroq 85 | BMW iX1 eDrive20 | Ford Explorer 77 kWh RWD | Mercedes-Benz EQA 250+ | Renault Scenic | |
Výkon [kW] | 210 | 150 | 210 | 140 | 160 |
Točivý moment [Nm] | 545 | 250 | 545 | 385 | 300 |
Kapacita akumulátoru [kWh] | 82 (77 využitelná) | 66,5 (64,8 využitelná) | 82 (77 využitelná) | 70 (využitelná) | 87 (celková) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 6,6 | 8,6 | 6,4 | 8,6 | 7,9 |
Maximální rychlost [km/h] | 180 | 170 | 180 | 160 | 170 |
Maximální dobíjecí výkon [kW] | 135 | 130 | 135 | 100 | 150 |
Poháněná kola | zadní | přední | zadní | přední | přední |
Normovaná spotřeba [l/100 km) | 15,2 | 15,5-17,1 | 14,5-15,4 | 14,4 | 16,8-17,3 |
Vnější rozměry [mm] | 4488 x 1884 x 1625 | 4500 x 1845 x 1616 | 4468 x 1871 x 1630 | 4463 x 1834 x 1608 | 4470 x 1864 x 1589 |
Rozvor [mm] | 2765 | 2692 | 2767 | 2729 | 2785 |
Zavazadlový prostor [l] | 470-1580 | 490-1495 | 450-1422 | 340-1320 | 545-1670 |
Základní cena [Kč] | 1.032.000 (Selection) | 1.080.300 | 1.019.900 (Select) | 1.370.930 | 1.059.000 (Evolution) |
Škoda Elroq se během několika měsíců stihla propracovat mezi nejprodávanější elektromobily v Evropě. Ačkoliv část aut představují předváděcí vozy pro dealery a část zcela jistě registrovala Škoda jako služební vozy pro své zaměstnance (snižovat emise se zkrátka musí), představují první čísla velmi příjemné překvapení.
Díky odzkoušené a nyní již velmi konkurenceschopné technice a dospělému jízdnímu projevu představuje Škoda Elroq opravdu skvělé elektrické SUV, které mnoha lidem udělá radost a vynikající službu. Já bych osobně stále zvolil alternativu se spalovacím motorem (už jen kvůli absenci možnosti nabíjení doma), přesto chápu, že pro lidi žijící v rodinném domě, ideálně ještě se soláry na střeše, jsou auta s lokálně bezemisním pohonem jako stvořená.
I já bych s takovým vozem dokázal bez problémů pokrýt většinu svých kilometrů. Ostatně i proto se s elektromobily vždy rád svezu. A elroq byl rozhodně jedním z těch nejrozumnějších. Proto mě rozhodně nepřekvapí, jestli se náhodou stane nejoblíbenějším elektrickým autem v Evropě. Kvality na to rozhodně má.
Nejlevnější verze modelu | 799.000 Kč (Elroq 50/125 kW a 52 kWh Essence) |
Základ s testovaným motorem | 1.032.000 Kč (Elroq 85/210 kW a 77 kWh Selection) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.032.000 Kč (Elroq 85/210 kW a 77 kWh Selection) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.375.400 Kč (Elroq 85/210 kW a 77 kWh Selection) |
Plusy
Minusy
