Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Continental Emergency Steer Assist: Pomoc při vyhýbacích manévrech

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
Společnost Continental představila ve Frankfurtu svůj Emergency Steer Assist. Jedná se o elektronický systém, který pomůže řidiči při náhlém vyhýbacím manévru.

Současní pomocníci (například Volvo City Safety) umí zastavit vozidlo pouze z menších rychlostí.

Emergency Steer Assist (ESA) je založen na spolupráci radarových snímačů, kontroly stability ESC a elektrického posilovače řízení. Pomáhá ve chvíli, kdy je třeba se vyhnout překážce, například stojícímu vozu při běžné rychlosti, ale není čas brzdit, neboť by již došlo k nárazu.

Senzory sledují okolí směrem dopředu, jsou podobné těm, které se používají v adaptivních tempomatech. Své údaje předávají podvozku, jehož řídicí jednotka je vyhodnotí a spočítá vzdálenost od překážky. Podobně fungují elektroničtí brzdoví asistenti (EBA). Jenže ESA navíc automaticky upraví tuhost tlumičů a nastaví elektrický posilovač řízení tak, aby bylo možné rychleji pohnout volantem. Hlavní odpovědnost ale stále zůstává na řidiči.

Ten je v současné době schopen běžný vůz střední třídy zastavit z rychlosti 100 km/h zhruba na vzdálenost 40 m, samozřejmě za ideálních podmínek (suchá vozovka apod.). Při úhybných manévrech, kdy nepotřebuje brzdit, je tato vzdálenost asi o 30 % (tj. 12 m) kratší. Na mokré silnici jsou pak obě hodnoty asi o polovinu delší. ESA je výrazně nezkrátí, ale zamezí riziku nehod. Automobil bez něj totiž buď narazí do stojícího vozu před sebou, nebo při vyhýbání dokonce opustí vozovku.

Emergency Steer Assist by měl být do výroby připraven v horizontu dvou, tří, nebo maximálně čtyř let. Pochopitelně se jej nejdříve dočkají luxusní vozy, navíc bude zpočátku určitě součástí příplatkové výbavy. Vzhledem k tomu, že za čtyři roky by měly být všechny nové automobily prodávané v Evropě i USA vybaveny stabilizačním systémem, není tento časový údaj nereálný. Jeho instalace by navíc nebyla drahá, neboť zařízení získává informace ze všech dostupných systémů, které v moderních vozech jsou.

Kromě ESA chystá Continental i EBAC (Emergency Brake Assist City), který předchází kolizím ve městech při nízkých rychlostech, a to i tehdy, pokud řidič za volantem na nebezpečí nezareaguje. Ten by se měl objevit již v roce 2012.

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
17. 6. 2010 20:28
Nahrazování neschopnosti
předvídat při řízení auta instalací asistentů, to není dobrá cesta. Je to sice příležitost pro výrobce jak si říct za auto o víc peněz, ale praktický přínos je nulový. Schopným řidičům budou tyto systémy překážet, neschopní se na ně budou nekriticky spoléhat, víc riskovat a potom divit až se nabourají.
Třeba takový brzdový asistent je naprostá zhovadilost. Stačí zabrzdit trochu prudčeji než obvykle, ale přesto ne moc prudce třeba před přechodem a najednou se nestačíte divit proč auto na maximum brzdí, všichni koukají co se děje a auto za vámi je zaparkované ve vašem kufru.
Avatar - ManInBlack
17. 6. 2010 15:11
Autoauto
A za dalších pět let bude funkce řidiče zrušena, protože volant a pedály představují příliš velké riziko, tudíž auta budou jednat zcela automaticky a člověk se bude jen vozit. Do ha*zlu s takovou technikou 8-s
17. 6. 2010 06:46
A ešte a ešte....
Elektroniky, ktorá okrem bezpečnosti vo výnimočných prípadoch slúži akurát tak na kompenzáciu vodičovho vysokého ega a jeho blbosti, nikdy nebude dosť...
Avatar - Falco
17. 6. 2010 06:28
Automatisiertes Fahren
[odkaz] [odkaz]