15.6. 2015 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Čtyřnápravové podvozky DAF: Tandem, tridem a PTO

 

Čtyři nápravy modelů DAF CF a XF Euro VI obdržely několik dalších konfigurací. Co mohou nástavbáři očekávat?

Čtyřnápravových podvozků a tahačů nabízí společnost DAF celou řadu. Kromě konfigurací se dvěma předními a dvěma zadními nápravami existují také méně obvyklé konfigurace s jednou přední nápravou a třemi zadními nápravami (tridem).

Hnaná a zdvojená

Podvozky 8x4 řad CF a XF s poháněnou tandemovou nápravou s dvoumontáží kol směřují zejména do stavebnictví a těžké speciální přepravy. Výrobce je označuje FAD. Pro častou jízdu v těžkém terénu jsou navrženy zadní tandemové nápravy s osmityčovým zavěšením a redukcemi v kolech. Pokud se vozidlo bude pohybovat v terénu pouze příležitostně, pak vhodnou alternativu tvoří tandemová náprava bez kolových redukcí.

Tři nápravy řízené

Řada CF byla rozšířena o čtyřnápravové podvozky pro montáž nástaveb se dvěma řízenými předními nápravami s nosností každé osm nebo devět tun a s vlečenou neřízenou zadní nápravou s dvojmontáží (FAC) nebo se zadní řízenou vlečenou nápravou s jednomontáží (FAX).

Vozidla Euro VI CF FAC s desetitunovou vlečenou zadní nápravou dosahují celkové hmotnosti až 37 tun. Vysokou užitečnou hmotnost lze využít při přepravě těžkých průmyslových strojů a pro lodní a odpadové kontejnery, případně velkoobjemovou přepravu a cisterny.

Čtyřnápravový model Euro 6 CF FAX s řízenou vlečenou zadní nápravou o nosnosti 7,5 tuny také dosahuje celkové hmotnosti až 37 tun. Díky třem řízeným nápravám ze čtyř je tento model charakteristický vynikající obratností v omezených prostorech. Vozidla Euro VI CF FAX jsou tak vhodné pro rozvoz stavebních materiálů, kdy je vyžadována maximální obratnost vozidla a hydraulická ruka za kabinou.

Tridem

Speciálním požadavkům vyhoví nové čtyřnápravové podvozky Euro VI se třemi zadními nápravami tridem pro speciální aplikace, které vyžadují mimořádnou nosnost v zadní části podvozku. Tyto konfigurace slouží při přepravě například těžkých kontejnerů nebo kontejnerů na odpadky.

Novinkou v řadě Euro 6 CF je konfigurace FAQ, kde náprava tridem zahrnuje řízenou nápravu o nosnosti osm tun, poháněnou zadní nápravu o nosnosti třináct tun a řízenou vlečenou zadní nápravu o nosnosti 7,5 tuny. Vozidlo tak dosahuje celkové hmotnosti 36 tun a vynikající manévrovatelnosti v omezených prostorech. Kvůli tomu se konfigurace CF FAQ často používá pro svoz těžkých odpadů, fekální nástavby nebo pro přepravu těžkých kontejnerů.

Obratný

Velmi zajímavou konfiguraci řad CF i XF tvoří čtyřnápravový podvozek se třemi zadními nápravami, z nichž první zadní je 7,5tunová řízená vodicí náprava, druhá třináctitunová poháněná a poslední desetitunová vlečená s dvojmontáží (FAK). Celková hmotnost tohoto vozidla činí 35,5 tuny. Konfigurace FAK se výborně hodí pro speciální nástavby a přepravu těžkých lodních kontejnerů.

Specialitou mezi vozidly DAF 8x4 a 6x4 Euro VI tvoří provedení Construction s nájezdovým úhlem 25° a světlou výškou 40 cm díky upravenému zavěšení náprav.

Příprava z výroby

Na podvozky DAF Euro VI je možné namontovat nejrůznější typy nástaveb. Společnost DAF se zaměřila při vývoji svých podvozků na umístění komponent na rámu podvozku, zachování volného prostoru pro nástavbu a její příslušenství a variabilitu uspořádání. Tím vyšla vstříc nástavbářům a přizpůsobila se jejich požadavkům. Například lze z výroby požadovat různá provedení a umístění jednotky katalyzátoru SCR a filtru pevných částic podle typu nástavby a využití vozidla.

Nádrž na kapalinu AdBlue je standardně umístěna na podvozku, ale pokud je třeba, najde svoje místo pod kabinou Sleeper Cab.

Akumulátory také mohou být na různých místech podvozku. Díky promyšlenému uspořádání všech těchto komponentů mohou podvozky nést palivové nádrže o objemu až 1200 litrů nebo ponechat volný prostor o délce až 2,30 metru pro příslušenství nástavby, jako jsou různé ovládací skříně, čerpadla nebo generátory.

Elektrický rozvod vozidla byl zcela od základů přepracován s ohledem na maximální spolehlivost a jeho ochranu proti poškození. Elektrické a elektronické systémy využívané pro připojení a komunikaci s nástavbou jsou přehledně seskupeny a odděleny od funkcí vozidla, což usnadňuje práci nástavbářům a zajišťuje rychlou a jednoduchou montáž nástavby. Ze stejného důvodu jsou podvozky nové řady CF a XF vyráběny v souladu s metodou Body Attachment Method (BAM), což znamená, že v rámu podvozku jsou již z výroby připraveny specificky rozmístěné otvory pro připevnění nástavby a podvozek je osazen konzolami pro montáž mezirámu nástavby.

Přídavný pohon

Bohatou nabídku nových podvozků Euro 6 CF a XF doplňuje široká řada motorů Euro VI. O pohon se stará 12,9litrový motor MX-13 s výkony 303 až 375 kW a 10,8litrový motor MX-11 s výkony od 210 do 320 kW. Jedenáctilitrový motor je o více než 180 kg lehčí a zvyšuje tak užitečné zatížení vozidla. Celou nabídku doplňuje 6,7litrový motor PX-7 pro dvounápravové podvozky.

U vozidel s motory MX-11 a MX-13 může zákazník vybírat mezi dvanácti- či šestnáctistupňovými automatizovanými převodovkami AS Tronic. Samozřejmostí je široký výběr pohonů pomocných agregátů PTO, které zajišťují možnost připojení různých generátorů, čerpadel, kompresorů nebo dalšího vybavení nástaveb.

Dalším typem přídavného pohonu pomocných agregátů PTO, který je alternativou k již dříve dodávaným, je u motorů MX-13 a MX-11 držák generátoru a výstup pro jeho pohon. Ten je namontován na motoru, což výrazně zvyšuje životnost klínových řemenů a usnadňuje montáž generátoru chladicí jednotky. Motor MX-11 může být na přání vybaven dvěma typy výkonných pomocných pohonů PTO v poloze 1 hodina nebo 11 hodin, která poskytují točivý moment až 250 N.m a přímou montáží čerpadla. V přední části motoru lze získat pohon čerpadla o výkonu až 35 kW. Hlavní výhodou této volby je, že nemá žádný vliv na prostor mezi kabinou a nástavbou.

Nárůst zájmu

Zvyšující se podíl registrací podvozků pro montáž nástaveb ukazuje významnou roli tohoto segmentu na evropském trhu s nákladními automobily. V roce 2013 bylo v zemích EU28+2 zaregistrováno více než 85 300 vozidel v kategorii těžkých podvozků s celkovou hmotností nad šestnáct tun. V porovnání s rokem 2012, kdy bylo zaznamenáno 82 000 registrací podvozků, to představuje nárůst o čtyři procenta.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
UniCredit: Lidé i banky v regionu bohatnou UniCredit: Lidé i banky v regionu bohatnou

  Banky byly loni ziskové v regionu celé střední a…

Česko se nejspíš přidá k polské žalobě na limity pro čistotu vzduchu Česko se nejspíš přidá k polské žalobě na limity pro čistotu vzduchu

Česko se zřejmě přidá k žalobě proti limitům znečištění…

Pražská burza je na tom nejlépe od roku 2011 Pražská burza je na tom nejlépe od roku 2011

Počtvrté za sebou pražská burza rostla a den zakončila na…

 

Štítky DAF Profi Nákladní

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč

Vstup Fordu do kategorie SUV se po stránce spolehlivosti…

Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě

Hyundai Kona je nyní se silnějším motorem levnější. Na…

 





 
Nissan prostřednictvím konceptu Xmotion naznačuje vývoj designu svých SUV

Nissan prostřednictvím konceptu Xmotion naznačuje vývoj designu svých SUV

Dnes 17:50

Představy designérů japonské značky o jejich možné budoucnosti nabízí koncept Xmotion.




Blesk.cz

Dovolená, na kterou nikdy nezapomenete: Zaplavte si mezi krami, než grónské ledovce roztají

Dovolená, na kterou nikdy nezapomenete: Zaplavte si…

Teplota vody i vzduchu je kolem nuly. Většina účastníků zájezdu je oblečena v péřových bundách, jiní už se ale…

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory? Zeptejte se odborníka

Jak správně komunikovat s věřitelem a exekutory?…

Nejlepší půjčkou je žádná půjčka, řada Čechů ale toto pravidlo nectí. Lidé si půjčují bez ohledu na to, aby si…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Ikaunieks k nám do Bohemky? Asi ne, nevěřím tomu, říká trenér Hašek

Ikaunieks k nám do Bohemky? Asi ne, nevěřím tomu,…

Davis Ikaunieks a Bohemians? Tohle spojení zřejmě platit nebude. Pro „klokany“ by jihlavský útočník mohl být…

 

Reflex.cz

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky. Přejmenováním ale realitu nezměníme

Velká Británie: Feťákům už se nesmí říkat smažky.…

Móda politické korektnosti dosáhla takových výšin absurdity, že to na první pohled budí dojmem karikatury,…

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video vám vysvětlí postup při úmrtí hlavy státu

Co by se stalo, kdyby prezident zemřel? Krátké video…

Ústava České republiky samozřejmě počítá s možností, že by prezident zemřel ve výkonu úřadu. Ostatně za bývalého…