15.6. 2015 Ladislav Černý

Čtyřnápravové podvozky DAF: Tandem, tridem a PTO

 

Čtyři nápravy modelů DAF CF a XF Euro VI obdržely několik dalších konfigurací. Co mohou nástavbáři očekávat?

Čtyřnápravových podvozků a tahačů nabízí společnost DAF celou řadu. Kromě konfigurací se dvěma předními a dvěma zadními nápravami existují také méně obvyklé konfigurace s jednou přední nápravou a třemi zadními nápravami (tridem).

Hnaná a zdvojená

Podvozky 8x4 řad CF a XF s poháněnou tandemovou nápravou s dvoumontáží kol směřují zejména do stavebnictví a těžké speciální přepravy. Výrobce je označuje FAD. Pro častou jízdu v těžkém terénu jsou navrženy zadní tandemové nápravy s osmityčovým zavěšením a redukcemi v kolech. Pokud se vozidlo bude pohybovat v terénu pouze příležitostně, pak vhodnou alternativu tvoří tandemová náprava bez kolových redukcí.

Tři nápravy řízené

Řada CF byla rozšířena o čtyřnápravové podvozky pro montáž nástaveb se dvěma řízenými předními nápravami s nosností každé osm nebo devět tun a s vlečenou neřízenou zadní nápravou s dvojmontáží (FAC) nebo se zadní řízenou vlečenou nápravou s jednomontáží (FAX).

Vozidla Euro VI CF FAC s desetitunovou vlečenou zadní nápravou dosahují celkové hmotnosti až 37 tun. Vysokou užitečnou hmotnost lze využít při přepravě těžkých průmyslových strojů a pro lodní a odpadové kontejnery, případně velkoobjemovou přepravu a cisterny.

Čtyřnápravový model Euro 6 CF FAX s řízenou vlečenou zadní nápravou o nosnosti 7,5 tuny také dosahuje celkové hmotnosti až 37 tun. Díky třem řízeným nápravám ze čtyř je tento model charakteristický vynikající obratností v omezených prostorech. Vozidla Euro VI CF FAX jsou tak vhodné pro rozvoz stavebních materiálů, kdy je vyžadována maximální obratnost vozidla a hydraulická ruka za kabinou.

Tridem

Speciálním požadavkům vyhoví nové čtyřnápravové podvozky Euro VI se třemi zadními nápravami tridem pro speciální aplikace, které vyžadují mimořádnou nosnost v zadní části podvozku. Tyto konfigurace slouží při přepravě například těžkých kontejnerů nebo kontejnerů na odpadky.

Novinkou v řadě Euro 6 CF je konfigurace FAQ, kde náprava tridem zahrnuje řízenou nápravu o nosnosti osm tun, poháněnou zadní nápravu o nosnosti třináct tun a řízenou vlečenou zadní nápravu o nosnosti 7,5 tuny. Vozidlo tak dosahuje celkové hmotnosti 36 tun a vynikající manévrovatelnosti v omezených prostorech. Kvůli tomu se konfigurace CF FAQ často používá pro svoz těžkých odpadů, fekální nástavby nebo pro přepravu těžkých kontejnerů.

Obratný

Velmi zajímavou konfiguraci řad CF i XF tvoří čtyřnápravový podvozek se třemi zadními nápravami, z nichž první zadní je 7,5tunová řízená vodicí náprava, druhá třináctitunová poháněná a poslední desetitunová vlečená s dvojmontáží (FAK). Celková hmotnost tohoto vozidla činí 35,5 tuny. Konfigurace FAK se výborně hodí pro speciální nástavby a přepravu těžkých lodních kontejnerů.

Specialitou mezi vozidly DAF 8x4 a 6x4 Euro VI tvoří provedení Construction s nájezdovým úhlem 25° a světlou výškou 40 cm díky upravenému zavěšení náprav.

Příprava z výroby

Na podvozky DAF Euro VI je možné namontovat nejrůznější typy nástaveb. Společnost DAF se zaměřila při vývoji svých podvozků na umístění komponent na rámu podvozku, zachování volného prostoru pro nástavbu a její příslušenství a variabilitu uspořádání. Tím vyšla vstříc nástavbářům a přizpůsobila se jejich požadavkům. Například lze z výroby požadovat různá provedení a umístění jednotky katalyzátoru SCR a filtru pevných částic podle typu nástavby a využití vozidla.

Nádrž na kapalinu AdBlue je standardně umístěna na podvozku, ale pokud je třeba, najde svoje místo pod kabinou Sleeper Cab.

Akumulátory také mohou být na různých místech podvozku. Díky promyšlenému uspořádání všech těchto komponentů mohou podvozky nést palivové nádrže o objemu až 1200 litrů nebo ponechat volný prostor o délce až 2,30 metru pro příslušenství nástavby, jako jsou různé ovládací skříně, čerpadla nebo generátory.

Elektrický rozvod vozidla byl zcela od základů přepracován s ohledem na maximální spolehlivost a jeho ochranu proti poškození. Elektrické a elektronické systémy využívané pro připojení a komunikaci s nástavbou jsou přehledně seskupeny a odděleny od funkcí vozidla, což usnadňuje práci nástavbářům a zajišťuje rychlou a jednoduchou montáž nástavby. Ze stejného důvodu jsou podvozky nové řady CF a XF vyráběny v souladu s metodou Body Attachment Method (BAM), což znamená, že v rámu podvozku jsou již z výroby připraveny specificky rozmístěné otvory pro připevnění nástavby a podvozek je osazen konzolami pro montáž mezirámu nástavby.

Přídavný pohon

Bohatou nabídku nových podvozků Euro 6 CF a XF doplňuje široká řada motorů Euro VI. O pohon se stará 12,9litrový motor MX-13 s výkony 303 až 375 kW a 10,8litrový motor MX-11 s výkony od 210 do 320 kW. Jedenáctilitrový motor je o více než 180 kg lehčí a zvyšuje tak užitečné zatížení vozidla. Celou nabídku doplňuje 6,7litrový motor PX-7 pro dvounápravové podvozky.

U vozidel s motory MX-11 a MX-13 může zákazník vybírat mezi dvanácti- či šestnáctistupňovými automatizovanými převodovkami AS Tronic. Samozřejmostí je široký výběr pohonů pomocných agregátů PTO, které zajišťují možnost připojení různých generátorů, čerpadel, kompresorů nebo dalšího vybavení nástaveb.

Dalším typem přídavného pohonu pomocných agregátů PTO, který je alternativou k již dříve dodávaným, je u motorů MX-13 a MX-11 držák generátoru a výstup pro jeho pohon. Ten je namontován na motoru, což výrazně zvyšuje životnost klínových řemenů a usnadňuje montáž generátoru chladicí jednotky. Motor MX-11 může být na přání vybaven dvěma typy výkonných pomocných pohonů PTO v poloze 1 hodina nebo 11 hodin, která poskytují točivý moment až 250 N.m a přímou montáží čerpadla. V přední části motoru lze získat pohon čerpadla o výkonu až 35 kW. Hlavní výhodou této volby je, že nemá žádný vliv na prostor mezi kabinou a nástavbou.

Nárůst zájmu

Zvyšující se podíl registrací podvozků pro montáž nástaveb ukazuje významnou roli tohoto segmentu na evropském trhu s nákladními automobily. V roce 2013 bylo v zemích EU28+2 zaregistrováno více než 85 300 vozidel v kategorii těžkých podvozků s celkovou hmotností nad šestnáct tun. V porovnání s rokem 2012, kdy bylo zaznamenáno 82 000 registrací podvozků, to představuje nárůst o čtyři procenta.

Spolupracujeme s TipCars.com
Premiéři visegrádské čtyřky mají jasno: Chceme spořádaný brexit a přístup na britský trh Premiéři visegrádské čtyřky mají jasno: Chceme spořádaný brexit a přístup na britský trh

Budoucí právní postavení občanů Evropské unie v Británii…

Trump zrušil Obamův program na ochranu přírody, těžaři už slaví Trump zrušil Obamův program na ochranu přírody, těžaři už slaví

Americký prezident Donald Trump podepsal exekutivní…

VIDEO: Dopady Dieselgate - tisíce odstavených aut po celých Spojených státech VIDEO: Dopady Dieselgate - tisíce odstavených aut po celých Spojených státech

Vykoupené vozy z kauzy Dieselgate Volkswagen shromažďuje…

Česká exportní banka se vyhrabala ze ztráty, vykázala téměř půlmiliardový zisk Česká exportní banka se vyhrabala ze ztráty, vykázala téměř půlmiliardový zisk

Česká exportní banka (ČEB) loni poprvé za 12 let nežádala…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

 






 
Tatra v Top Gearu: Milníky automobilky a představení 613/5 v šesti minutách

Tatra v Top Gearu: Milníky automobilky a představení 613/5 v šesti minutách

Včera

Životopis kopřivnické Tatry je Čechům a Slovákům velmi dobře znám. V západní Evropě ale dlouho nebyla v obecném povědomí, šlo o libůstku pro znalce.




Blesk.cz

Mladík (†25) se ztratil cestou do práce: Kamarádi ho našli v břiše krajty!

Mladík (†25) se ztratil cestou do práce: Kamarádi ho…

Pořádný šok čekal na vesničany z Indonésie, kteří hledali svého nezvěstného kamaráda. Pětadvacetiletého mladíka…

Nákupy z Číny: Zapomeňte mobily a pozor na hračky a šperky, říká expert

Nákupy z Číny: Zapomeňte mobily a pozor na hračky a…

Přemýšlíte, že si nakoupíte zboží v Číně přes internet, protože vás zaujala široká nabídka a nízké ceny?…

 

iSport.cz

Český tajfun řádí! Plíšková se pomstila za Melbourne, v Miami je v semifinále

Český tajfun řádí! Plíšková se pomstila za…

Tenistce Karolíně Plíškové vyšla na turnaji v Miami v duelu s Mirjanou Lučičovou-Baroniovou odveta za Australian…

Překvapení na úvod! Vary prohrály s Jihlavou 3:4, Motor dobyl Pardubice

Překvapení na úvod! Vary prohrály s Jihlavou 3:4,…

Velké překvapení nabídly úvodní zápasy baráže o Tipsport extraligu. Oba kluby, hájící příslušnost v elitní…

 

Reflex.cz

Na kolena a nakupovat: V Bulharsku z nouze otevírali obchody ve sklepě, teď jsou fenoménem

Na kolena a nakupovat: V Bulharsku z nouze otevírali…

Po pádu komunismu chtělo mnoho Bulharů zahájit svoje vlastní podnikání. Zejména drobní obchodníci v Sofii ale v…

Herečka Doláková exkluzivně z Hollywoodu: Rodiče tu mají děti jen pro roztomilé fotky na Instagram

Herečka Doláková exkluzivně z Hollywoodu: Rodiče tu…

Alena Doláková mluví čtyřmi jazyky, vystudovala JAMU, hrála v Celetné i Svěrákových Třech bratrech, už rok žije…