Dacia Logan MCV na LPG: Šetřílek i lépe táhne
Byť ostatní automobilky sázejí už spíš na stlačený zemní plyn, který je považován za strategickou alternativu k ropě (a nahraditelný obnovitelným bioplynem), Dacia preferuje klasické zkapalněné ropné LPG. Potřebné zařízení je výrobně levnější, lehčí a ve voze zabere méně místa. Taktéž plnicích stanic na LPG je zatím u nás mnohem více než na CNG. Plynový pohon omezuje praktičnost kombíkového loganu jedině tím, že si do něj nemůžete objednat rezervní kolo (dnešní auta jej už mívají jen za příplatek). Nádrž se 40 litry vodního objemu, do níž si natankujete 32 l LPG, totiž pod podlážkou zabrala jeho místo. Rekordní objem zavazadelníku 573 l však neomezila.
LPG = Pět koní +
Vnější charakteristiku motoru jsme ověřili na válcové zkušebně Moto Com firmy Dieselpower. Měřili jsme na obě paliva a byli překvapeni. Na LPG motor dosáhl o 3,3 kW vyššího výkonu a o 10,1 N.m vyššího točivého momentu.
Tím se vysvětluje, proč v tomto testu dynamiku 0.9 TCe na poměry nejlevnějších aut chválíme, zatímco mnohé starší recenze byly skeptické. S nepřímým vstřikem a bez vodního mezichladiče (klasický vzduch/vzduch má při rozjezdech z místa velmi malou účinnost) bojuje se sklony k detonačnímu spalování a řídicí jednotka musí často stáhnout předstih či plnicí tlak. LPG má oktanové číslo 100 jednotek, což zmíněné klepání citelně redukuje. Zároveň v testovaném voze pracovala již verze Euro 6 (H4B-404), při jejímž ladění výrobce vzal v potaz připomínky zákazníků k původní variantě Euro 5 (H4B-400).
Výkonové parametry | Výkon (kW/min-1) | Točivý moment (N.m/min-1) |
Na benzin* | 72,8/5375 | 155,3/2732 |
Na LPG | 76,1/5149 | 165,4/2443 |
Údaj výrobce | 66/5000 | 140/2250 |
* Natural 95 |
Spotřeba paliva
Při plynulé jízdě na hranici rychlostních limitů jsme za celý test zaznamenali průměrnou spotřebu 7,05 l plynu na 100 km. Litr plynu má o 21 procent nižší výhřevnost (váží totiž jen 500 g) než benzinu. Energeticky je to stejné, jako kdyby na benzin motor spotřebovával 5,6 l/100. Pokud jako průměrnou cenu benzinu vezmeme 27,90 Kč/l a plynu 12,20 Kč/l, finančně vzato by benzinové auto muselo jezdit jen za 3,1 l, aby každý kilometr s ním stál stejných 0,85 Kč jako u dacie. První zhruba čtyři kilometry po studeném startu jede logan na benzin. Za 2690 km jsme tak k 150,34 litru plynu spotřebovali i 6,05 l benzinu. To náklady na každý kilometr zvýšilo o osm haléřů na výsledných 0,93 Kč/km. Pokud jako běžnou spotřebu benzinové Dacie Logan 0.9 TCe započteme 6,0 l, zaplatí se příplatek 25.000 Kč za originální plynovou verzi po 33.602 km.
Spotřeba paliva a náklady | |||||
Najeto celkem (km) | Od minulého plnění (km) | Dotankováno (l) | Cena (Kč) | Spotřeba LPG (l/100 km) | Náklady na 1 km (Kč) |
535 | Převzetí vozu k testu | ||||
815 | 261 | 17,80 | 205 | 6,82 | 0,79 |
1169 | 354 | 24,00 | 286 | 6,78 | 0,81 |
1470 | 300 | 22,40 | 267 | 7,47 | 0,89 |
1742 | 270 | 19,60 | 225 | 7,26 | 0,83 |
1993 | 250 | 17,10 | 210 | 6,84 | 0,84 |
2380 | 388 | 27,68 | 357 | 7,13 | 0,92 |
2690 | 309 | 21,76 | 259 | 7,04 | 0,84 |
Za celý test LPG | 2132 | 150,34 | 1809 | 7,05 | 0,85 |
Za celý test benzin | 2132 | 6,05 | 168 | 0,28 | 0,08 |
Celkem za palivo na 1 km | 0,93 |
Servisní náklady
V případě Loganu 0.9 TCe na LPG je servisní interval stejný jako u benzinové varianty: 20.000 km nebo rok dle toho, co nastane dříve. Vozy na LPG mají však větší rozsah prací. Při každé prohlídce je nutné zkontrolovat těsnost a vyměnit filtr plynné fáze LPG. Stojí 1281 Kč, za půl hodiny práce navíc dáte v servisech Dacie průměrně 309 Kč. Každých 60.000 km je předepsaná výměna filtru kapalné fáze LPG. Stojí 688 Kč, za 0,9 normohodiny práce zaplatíte 555 Kč.