Den s Fordem: nové Mondeo a kouzla Fiesty ST
Co je zajímavého na akci, kde se sejdou desítky novinářů společně se zástupci dealerství Fordu a pracovníky z pojišťovnictví? Celkem nic, dokud si neprohlédnete a nevyzkoušíte Ford Focus v provedení sedan, faceliftované mondeo, neproženete na testovacím okruhu sériový focus a Fiestu ST, na tomtéž okruhu neproletíte smykem se soutěžním Fordem Puma nebo malou formulí a na závěr nevyskočíte v třech kilometrech z letadla a neřítíte se volným pádem 200 km rychlostí k zemi.
Pak jsou tu ještě takové podružnosti jako slalom na kluzké fólii, a nebo projížďka s Václavem Pechem ve fiestě ST či v upraveném Fordu Connect pojmenovaném X-press s anglickým šoférem známé tváře a skvělých řidičských dovedností. Ještě pořád vám připadá Den s Fordem nudný nebo se vám začaly sbíhat sliny? Ford bohužel pozval pouze žurnalisty, a tak budete muset vzít za vděk naším skromným popisem a fotodokumentací.
Více sportu pro modeo
Den s Fordem se uskutečnil na letišti v Brně Tuřanech, tradiční místo setkání, závodní okruh, zabraly vozy DTM. Přestože upravená puma, formule i fiesta ST (ať už s Václavem Pechem za volantem nebo bez něj) dráždily smysly, řídila se většina přítomných motoristických novinářů pravidlem nejdřív práce, potom zábava, a tak po skončení tiskové konference rozebrali připravené testovací modely a vyrazili na asi 80 km dlouhou okružní jízdu.
My jsme vyzkoušeli faceliftovaný Ford Mondeo s turbodieselem 2.2 TDCI a Ford Focus sedan s benzínovým dvoulitrem o výkonu 107 kW. Faceliftované mondeo vyzbrojené novým předním a zadním nárazníkem, zadními světlomety a pozměněnou mřížkou chladiče a dalšími drobnostmi v interiéru vypadá o poznání sportovněji. Nárazníky jsou na první pohled výraznější a členitější, zadní světlomety ovšem pořádně připomínají třídu C od Mercedesu.
Z interiéru má vyzařovat vyšší kvalita, testované kousky dovezené ze SRN a vybavené tím nejlepším, co Mondeo nabízí, nicméně neposkytovaly objektivní obrázek o tom, jak se změnily základní a středně vybavené varianty. Ale musíme uznat, že z námi testovaného faceliftovaného mondea kvalita skutečně vyzařovala. Na jízdní vlastnostech se nic nezměnilo, Ford Mondeo je nadále velmi vydařený sedan střední třídy s komfortním, ale velmi jistém podvozkem, který vyhoví sportovnějším náturám i zhýčkaným řidičům.
Vznětová jednotka 2.2 TDCI s výkonem 114 kW při 3500 ot./min. a točivým momentem 360 Nm při 1800 otáčkách mondeu stále sluší. Agregát nemá problém s kultivovaností, projevuje dostatek síly od nízkých otáček, neprotestuje proti vytáčení a ani za hranicí maximálního výkonu rychle neuvadá. Šestistupňová převodovka pracuje jako švýcarské hodinky (odpor mezi přechody neexistuje, chod je hladký a přesný) a spotřeba nezruinuje peněženku. Skutečně dobrá volba.
Ford Focus sedan: Čína má přednost
Svezení s Fordem Focus sedan získalo zvláštní příchuť hlavně proto, že české zastoupení váhá, zda třetí karosářskou variantu zařadí v Česku do nabídky. V Brně chtělo otestovat zájem veřejnosti, ale výsledek testování zatím není znám. Každopádně musíme souhlasit v Fordem, jenž neskromně tvrdí, že nový focus sedan vypadá skvěle. Proti svému předchůdci, kterému někdo na chuť přišel a někdo ne, se pyšní sportovnějším a zároveň elegantnějším designem.
Zadní části dodaly sportovnější náboj světlomety, tvarování víka i sklon C sloupků, sedanu velmi slušela 17palcová pětiparsková kola. Jízdní vlastnosti se proti hatchbacku prakticky nezměnily, „batoh“ neubral focusu na jistotě v zatáčkách, protaženou záď zaznamenáte pouze na limitu, sportovně-komfortní naladění podvozku, které dokáže hravě eliminovat většinu nerovností, zůstalo zachováno. Ve vysokých rychlostech se zadní část hlásila vyšším aerodynamickým hlukem v oblasti C sloupků.
Jen pro připomenutí, zavazadlový prostor Fordu Focus sedan má objem 526 litrů, vstupní otvor je široký 1020 mm, kufr spolyká předměty dlouhé až 1058 mm. Sedadla lze sklopit v poměru 60:40, nakládací hrana se nachází ve výšce 656 mm. S Focusem sedan se chce Ford prosadit zejména na perspektivním čínském trhu, i proto právě v Číně verzi sedan poprvé představil.
Jednička s hvězdičkou pro Focus a Fiestu ST
Odevzdáním Fordu Focus sedan jsme zakončili první, řekněme pracovní část dne a usednutím do Fiesty ST pilotované závodníkem Václavem Pechem zahájili spíše zábavnější druhou část. Václav Pech se nám pokusil na vytyčeném okruhu ukázat limity Fiesty ST, ale měl složitý úkol. Nedlouho před tím jsme proháněli Fiestu ST po tratích Barum Rally v rámci redakčního testu a byli trochu zhýčkaní.
S konstatováním, že je Vašek skvělý jezdec jsme se chopili volantu sami (nejdříve Tomáš a potom já) a několikrát obkroužili trať. Po prvních zahřívacích kolech jsme se pokusili rovněž nalézt limity, ale teprve tehdy jsme si opravdu uvědomili, jak skvělé auto Ford vyrobil. Fiesta ST je rozměry možná malá a vzhledem nevýrazná, ale to co předváděla na testovací dráze bralo dech.
Nejde o to, že by v zatáčkách seděla jako přikovaná a neuhnula ani o píď z vytyčeného směru, pokud chcete, klidně donutíte záď, aby se sklouznula do boku, ale i když záď ujede, poskytuje vám ST spoustu času a prostředků k tomu, abyste smyk vyrovnali a vesele uháněli dál. Dostat ST v zatáčce na tři kola se nepodařilo nám a snad ani Václavu Pechovi a prudké trhnutí volantem doprava a doleva ve vysoké rychlosti mělo za následek pouze precizně provedenou myšku.
A to jsme ještě nezmínili, že Fiesta je natolik upovídaným vozem, že svou komunikativností předčí i mnohem dražší vozy. Nejde pouze o vynikající odezvu neúnavného řízení, ale také nastavení brzdového, spojkového a plynového pedálu, stejně neúnavné a za všech okolností přesné řazení, nevadnoucí brzdy a motor, který má neustále chuť do života. Mimochodem, Václav Pech zastával stejný názor.
Po Fiestě ST jsme vyrazili na trať se sériovým třídveřovým focusem poháněným zážehovou šestnáctistovkou s variabilním časováním sacích a výfukových ventilů o výkonu 85 kW. Nehledě na to, že se jedná o jednu z nejlepších 1.6 na trhu, sériový focus dokázal, že si zaslouží nejvyšší pocty, protože udržel krok se sportovní Fiestou ST v zatáčkách (a to je co říct), ztrácel pouze pomalejší odezvou řízení, ale neztrácel výborným řazením a účinnými brzdami.
Ford Focus se zkrátka choval i na složité trati jako suverén a přesvědčil nás, že co se jízdních vlastností týče, těžko hledá v nižší střední třídě konkurenta. Po tomto zážitku jsme potřebovali oddech, a proto jsme se nechali povozit upraveným Fordem Connect s kompletně přepracovaným podvozkem, motorem a brzdami s Focusu RS pilotovaným britským řidičem. Věru zajímavé svezení.
Na závěr dne Tomáš bohužel zjistil, že nestihne tandemový seskok, a tak jsme si museli druhý den vystačit s barvitým vyprávěním Honzy Koubka z CarAuta. Byl to zajímavý a inspirativní den. Některé z nápadů, na které nás Den s Fordem přivedl, pocítíte na vlastní kůži. Těšte se.