Diesel vs. benzín v červencových prodejích
Zajímavý pohled na statistiku prodejů za měsíc červenec včera zveřejnilo Sdružení dovozců automobilů. Celkové prodeje jsou totiž vedle běžných kritérií jako jsou třídy a druhy vozidel, dále zkoumány z hlediska použitého paliva. Kdo prodává nejvíce dieselů? Jaký je podíl dieselů na českém trhu nových aut? Která značka prodá více vznětových než zážehových motorů v nových autech?
Vznětové motory nabízela v červenci na českém trhu většina dovozců, ale stále jsou zde také značky, které prodaly jen auta do kterých se lije benzín. Minulý měsíc k nim patřily značky: Daewoo, Lada, Lexus, Jaguar, Mini a Subaru. Tento seznam se zřejmě brzy dále zúží protože například Jaguar i Mini již dieselové varianty prezentovali. 50 % nebo vyšší podíl vznětových motorů měly v červenci značky Alfa Romeo (50%), Audi (63%), BMW (65%), Ford (50%), Chrysler (77 %), Jeep (93%), Land Rover (91 %), Mercedes-Benz (70%) a Volvo (51%), tedy převážně značky, které prodávají spíše vozidla vyšších cenových kategorií.
Škoda Auto prodává téměř přesně 25% dieselů a je tak s 1631 vozy se vznětovými motory prodanými v ČR v červenci 2003 největším dodavatelem dieselů v nových osobních vozech. Škoda Fabia se prodává s dieselem v necelých 8% případů, Octavia naopak v 77% případů a Superb je prakticky výhradně vznětový model Škody s 85% prodaných dieselů.
Z dovozců prodává nejvíce dieselů, sledujeme-li absolutní počty, Peugeot (275 ks), Volkswagen (221 ks) a Ford (234 ks), ke dvěma stovkám dieselů se přiblížil i další Francouz – Renault (193 ks).
Celkový podíl dieselů na českém trhu přirozeně ovlivňuje toto rozdělení u dominantního prodejce nových automobilů Škody Auto. Vězte tedy, že se u nás prodává přibližně 28% dieselů a 72 % vozidel se zážehovými motory. Kdyby byl náš trh tvořen jen dovozci zahraničních vozidel, podíl by se změnil na 31:69.
Dalšími zajímavými čísly jsou podíly vznětových motorů v jednotlivých třídách. Od mini vozů až po vyšší střední třídu totiž podíl dieselů bez výjimky roste. Třída mini (1% dieselů, to jsou 4 prodané Smarty), malé vozy (9% zejména Škoda Fabia, Peugeot 206 a Renault Thalia), nižší střední (33%, Peugeot 307, Ford Focus, Opel Astra a VW Golf), střední (68%, zejména Škoda Octavia, VW Passat a Ford Mondeo), vyšší střední (82%, zejména Škoda Superb).
V terénních vozech mají vznětové motory asi 45 % podíl, mezi MPV pak dokonce 55%.
Sportovní automobily, které byly dříve poháněny výhradně zážehovými motory, jsou dnes stále populárnější i v dieselovém provedení (cca 20% podíl nafty). V červenci to způsobilo 12 prodaných kupé BMW 3 se vznětovým motorem.
Koupili byste si raději automobil se vznětovým nebo se zážehovým motorem? Jezdíte s dieselem a proč?
Kompletní tabulku najdete zde.