Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diesel vs. benzín v červencových prodejích

Ondřej Láník
Diskuze (88)
Kdo prodává nejvíce dieselů? Jaký je podíl dieselů na českém trhu nových aut? Která třída je nejvíce "naftová"? Nahlédli jsme za vás do aktuální statistiky Svazu dovozců automobilů.

Zajímavý pohled na statistiku prodejů za měsíc červenec včera zveřejnilo Sdružení dovozců automobilů. Celkové prodeje jsou totiž vedle běžných kritérií jako jsou třídy a druhy vozidel, dále zkoumány z hlediska použitého paliva. Kdo prodává nejvíce dieselů? Jaký je podíl dieselů na českém trhu nových aut? Která značka prodá více vznětových než zážehových motorů v nových autech?

Vznětové motory nabízela v červenci na českém trhu většina dovozců, ale stále jsou zde také značky, které prodaly jen auta do kterých se lije benzín. Minulý měsíc k nim patřily značky: Daewoo, Lada, Lexus, Jaguar, Mini a Subaru. Tento seznam se zřejmě brzy dále zúží protože například Jaguar i Mini již dieselové varianty prezentovali. 50 % nebo vyšší podíl vznětových motorů měly v červenci značky Alfa Romeo (50%), Audi (63%), BMW (65%), Ford (50%), Chrysler (77 %), Jeep (93%), Land Rover (91 %), Mercedes-Benz (70%) a Volvo (51%), tedy převážně značky, které prodávají spíše vozidla vyšších cenových kategorií.

Škoda Auto prodává téměř přesně 25% dieselů a je tak s 1631 vozy se vznětovými motory prodanými v ČR v červenci 2003 největším dodavatelem dieselů v nových osobních vozech. Škoda Fabia se prodává s dieselem v necelých 8% případů, Octavia naopak v 77% případů a Superb je prakticky výhradně vznětový model Škody s 85% prodaných dieselů.

Z dovozců prodává nejvíce dieselů, sledujeme-li absolutní počty, Peugeot (275 ks), Volkswagen (221 ks) a Ford (234 ks), ke dvěma stovkám dieselů se přiblížil i další Francouz – Renault (193 ks).

Celkový podíl dieselů na českém trhu přirozeně ovlivňuje toto rozdělení u dominantního prodejce nových automobilů Škody Auto. Vězte tedy, že se u nás prodává přibližně 28% dieselů a 72 % vozidel se zážehovými motory. Kdyby byl náš trh tvořen jen dovozci zahraničních vozidel, podíl by se změnil na 31:69.

Dalšími zajímavými čísly jsou podíly vznětových motorů v jednotlivých třídách. Od mini vozů až po vyšší střední třídu totiž podíl dieselů bez výjimky roste. Třída mini (1% dieselů, to jsou 4 prodané Smarty), malé vozy (9% zejména Škoda Fabia, Peugeot 206 a Renault Thalia), nižší střední (33%, Peugeot 307, Ford Focus, Opel Astra a VW Golf), střední (68%, zejména Škoda Octavia, VW Passat a Ford Mondeo), vyšší střední (82%, zejména Škoda Superb).

V terénních vozech mají vznětové motory asi 45 % podíl, mezi MPV pak dokonce 55%.

Sportovní automobily, které byly dříve poháněny výhradně zážehovými motory, jsou dnes stále populárnější i v dieselovém provedení (cca 20% podíl nafty). V červenci to způsobilo 12 prodaných kupé BMW 3 se vznětovým motorem.

Koupili byste si raději automobil se vznětovým nebo se zážehovým motorem? Jezdíte s dieselem a proč?

Kompletní tabulku najdete zde.

Ondřej Láník
Diskuze (88)