Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Domíchávače betonu: Mercedes-Benz

Ladislav Černý
Diskuze (1)
Přepravu až osmi kubických metrů betonu zvládne speciálně upravený model Arocs ve verzi Loader. Jak je to možné?

Odlehčit podvozek čtyřnápravového domíchávače betonu na pohotovostní hmotnost 9,25 tuny vyžaduje značné úpravy. Odměnou je převoz osmi kubíků betonu. Stuttgartský výrobce proto model Arocs ve verzi Loader pro maximální užitečné zatížení ještě speciálně upravil pro převoz betonu. Jeho dávkování v betonárkách se děje většinou v krocích po půl kubíku, což ale hmotnostně znamená v závislosti na druhu betonu více než tunu.

Podvozek domíchávače betonu ve verzi Loader kombinuje 10,7litrový šestiválec OM 470 s kabinou S Classic Space. V podvozku je nahrazena standardní dvoumontáž pneumatik tandemové hnací zadní nápravy za jednoduchou montáž pneumatik rozměru 368/65 R 22.5. Je patrné, že tato konfigurace se hodí zejména pro provoz na zpevněných komunikacích.

K zachování rozchodu kol odpovídajícímu dvoumontáži a zajištění příčné stability vozidla, jsou obě zadní nápravy s jednoduchou montáží pneumatik speciálně pro tuto aplikaci upraveny. Na uchycení kol posunuté vně navazují speciálně pro Mercedes-Benz vyráběné trakční pneumatiky v klasickém návěsovém formátu.

Mercedes-Benz nabízí pro přepravu betonu také mimořádně obratné provedení čtyřnápravového podvozku postaveného na základě třínápravového podvozku s jednou nepoháněnou vodicí nápravou a dvěma hnacími zadními nápravami s dvoumontáží pneumatik. Za nimi je pak umístěna řízená a zdvihatelná vlečená náprava s jednoduchou montáží pneumatik. Výsledek tvoří extrémní obratnost a úspora paliva při jízdě s prázdnou nástavbou.

U modelu Arocs Loader zaměřeného na maximum užitečné hmotnosti byly realizovány všechny možnosti pro snížení pohotovostní hmotnosti. K tomu také patří pro zájemce o větší než dvounápravovou trakci nabídka přídavného hydraulického pohonu přední nápravy HAD. Mezi jeho přednosti patří relativně malé zvýšení hmotnosti a nižší spotřeba paliva ve srovnání s klasickým pohonem předních kol pomocí spojovací hřídele. Je kontinuálně využitelný po dobu několika minut, což pro rozvoz betonu bohatě stačí.

Ovládání systému Hydraulic Auxiliary Drive je pro řidiče maximálně jednoduché. K aktivaci doplňkového pohonu stačí stisknutí tlačítka na přístrojové desce. K tomu může dojít během jízdy na silnici před vjezdem na staveniště nebo kdykoli v terénu. Řidič může nezávisle na aktivaci systému Hydraulic Auxiliary Drive zapnout uzávěrky diferenciálu. V závislosti na situaci je tak možná i jízda jen s uzavřeným diferenciálem zadní nápravy a bez doplňkového pohonu přední nápravy.

Srdcem systému Hydraulic Auxiliary Drive je výkonné vysokotlaké čerpadlo, které je umístěno na motoru a poháněno přes ozubená kola. Čerpadlo dosahuje výkonu až 112 kW a dává proud oleje s průtokem až 350 litrů za minutu a maximálním tlakem 45 MPa. Přenos hnací síly zajišťují ve všech případech plně automatizované převodovky Mercedes Powershift 3 s dvanácti nebo šestnácti převodovými stupni.

Ladislav Černý
Diskuze (1)
19. 6. 2017 10:33
Ten červený je lepčí
[odkaz] :-!