Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Nio ET5 Touring
Nio ET5 Touring
Nio ET5 Touring
Nio ET5 Touring
84 Fotogalerie

Nio ohlásilo oficiální vstup do Česka, rovnou i s novým hatchbackem Firefly

Michal Dokoupil

Automobilka Nio patří mezi ty nejznámější výrobce elektromobilů z Číny a jméno si již stihla získat i v Evropě. Zde působí od roku 2021 a příští rok se dostane i do Česka, kam přijde vedle hlavní značky i nové Firefly.

Startup Nio byl založen v roce 2014 pod názvem NextEV a už v roce 2016 vznikl první model. Supersport EP9 byl však spíše jen přehlídkou technologií a zkušební platformou pro běžnější sériové vozy. První takový se ukázal v roce 2017 a hned následující rok zamířil do prodeje. Po SUV ES8 následovaly další modely a dnes Nio na domácím trhu nabízí devět vozů pod značkou Nio. Loni se přidala také levnější značka Onvo, která má dnes dva modely a před pár týdny se na čínský trh dostal také malý hatchback pod novou značkou Firefly.

Evropská nabídka Nia dnes zahrnuje většinu modelů, zatím se zde neobjevila nová vlajková loď ET9 a také SUV kupé EC7 a EC6. Potvrzený je příchod modelů Onvo a také Firefly, obě nové značky by měly v EU začít již tento rok. Nově Nio ohlásilo vstup i do Česka, kde se objeví příští rok, lokálním partnerem by měla být distribuční skupina AutoWallis.

Očekávat můžeme podobnou nabídku jako v západní Evropě a eventuálně i obě nové značky. „Pracujeme s lokálními distribučními partnery, abychom umožnili další růst. Současně představujeme nabídku více značek s Nio i Firefly, abychom oslovili ještě více uživatelů," uvedla společnost Nio. Potvrzené jsou do počátku čtyři modely Nio (EL6, EL8, ET5 a ET5 Touring) a hatchback Firefly. Vedle Česka byl vstup oznámen i na šest dalších trhů – Rakousko, Belgie, Maďarsko, Lucembursko, Polsko a Rumunsko.

Vozy Nio jsou známy pro dnes stále dost unikátní schopnost rychlé výměny baterií ve speciálních stanicích, které si Nio samo buduje. V Číně jich má dnes přes 3.000, v Evropě zatím kolem 60. Už zde ale také rozjelo vlastní továrnu na jejich montáž. Dnes jsou zejména na severu Evropy a v Německu, s příchodem do Česka a na další nové trhy by se mohla rozrůst i zde. Výměnu baterií podporují i nové značky Onvo a Firefly.

Firefly je jméno značky a zatím i jediného modelu, který byl na domovském trhu uveden letos na jaře. Čtyři metry dlouhý hatchback byl vyvíjen s ohledem na budoucí prodej v Evropě a nabídne pohon zadních kol, elektromotor o výkonu 105 kW a výměnnou LFP baterii o kapacitě 42,1 kWh. 

U Firefly je pravděpodobné, že bude využívat výměnné stanice od výrobce baterií CATL. S tím Nio uzavřelo spolupráci na systému výměny a výstavby nových stanic. CATL má podobné plány i pro Evropu, tudíž se novinky můžeme eventuálně dočkat i u nás. V Číně si ovšem Nio buduje i vlastní síť rychlých dobíjecích stanic, v Evropě s ničím takovým zatím nezačalo.

Modely Nia už nejsou neznámé ani českým řidičům, přes importéry jako Cario.cz se k nám už dostalo minimálně 15 kusů. Test několika jsme ostatně už přinesli i u nás. Evropské prodeje značky však zatím nejsou vysoké a i na těch důležitějších Nio vyloženě strádá. Například v Nizozemsku se minulý měsíc prodalo jen pět kusů, v Německu se za celý loňský rok se prodalo jen 398 kusů Nia. V celé Evropě 1.709 kusů za rok 2024, což je pád o 29% ve srovnání s rokem předchozím.

Video placeholder
Nová generace Nio Power Swap 2.0 • Zdroj: Nio

Zdroj: Twitter, zdroj foto: Nio, Zdroj videa: Nio