Přídavné pohony předních kol: HAD od Mercedes-Benzu
Stuttgartská značka nabízí pomocný pohon předních kol HAD (Hydraulic Auxiliary Drive) se šestnácti- či dvanáctistupňovou automatizovanou převodovkou Powershift již od uvedení na trh. Zkratka HAD znamená Hydraulic Auxiliary Drive, hydraulický doplňkový pohon jako podpora rozjezdu.
Používá se v případě potřeby a po technické stránce se odlišuje od klasického mechanického pohonu všech kol s rozdělovací převodovkou, spojovacím hřídelem, diferenciálem a hnacími hřídelemi na trvale poháněné nebo připojitelné přední nápravě.
Mezi přednosti hydraulického pohonu patří relativně nízké zvýšení hmotnosti, nižší spotřeba paliva a emise i rozmanité možnosti konfigurace vozidla. A protože se jedná o vozidla Mercedes-Benz, je k tomu nutné připočítat bezúdržbovost, nízkou spotřebu při aktivovaném hydrostatickém pohonu a především kombinaci s převodovkou Mercedes PowerShift 3.
Systém Hydraulic Auxiliary Drive byl vyvinut značkou Mercedes-Benz s využitím komponentů společnosti Poclain, největšího světového výrobce hydraulických systémů pohonu.
K aktivaci doplňkového pohonu stačí stisknutí tlačítka na přístrojové desce. K tomu může dojít během jízdy na silnici před vjezdem na staveniště nebo kdykoli v terénu.
Řidič může nezávisle na aktivaci systému Hydraulic Auxiliary Drive zapnout uzávěrky diferenciálu. V závislosti na situaci je tak možná i jízda jen s uzavřeným diferenciálem zadní nápravy a bez doplňkového pohonu přední nápravy.
Srdce pomocného pohonu tvoří vysokotlaké čerpadlo, které je umístěno centrálně na motoru a poháněno přímo soustavou ozubených kol. Čerpadlo s výkonem až 112 kW dává průtok oleje až 350 litrů během minuty. Nejvyšší tlak dosahuje úctyhodných 45 MPa.
Hydraulické motory v nábojích kol převádějí hydraulický tlak na mechanickou práci. Jedná se o radiální vícepístové motory s jedním centrálně umístěným pohonem a vždy deseti kruhově uspořádanými válci. Jejich písty s vodicími kladkami na vrcholu jsou střídavě stlačovány hydraulickým tlakem směrem ven proti vačkovému prstenci. Reakční sílou vzniká točivý moment, jímž jsou poháněna přední kola. Průtok hydraulických motorů v nábojích kol činí téměř litr za otáčku při výkonu 40 kW.
Do hydraulických motorů v nábojích kol je hydraulický olej přiváděn přímo prostřednictvím čepů nápravy a nábojů kol. Otočný rozdělovač v čepu nápravy chrání vysokotlaké hadice hydraulické soustavy před zkrutným namáháním při řízení. Systém odolává výhradně svislým pohybům při propružení kola, nikoli natáčecím pohybům kola při řízení, což je velká výhoda pro životnost.